הבדלים בין גרסאות בדף "שלמות הארץ"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 3: שורה 3:
  
 
==זכותינו על הארץ==
 
==זכותינו על הארץ==
הרבי התנגד נמרצות לטענה שאומות העולם הן אלו שהעניקו לנו את הארץ בהצבעתן ב[[או"ם]] משום שאין ברשותן של מדינות העולם למסור לנו משהו שלא שיך להן. כך גם התנגד הרבי לאלו שטוענים כי יש לעם ישראל "זכות היסטורית" על ארץ ישראל כיון שהיא ארץ אבותינו, מכיוון שעמים רבים שכנו בארץ בזמנים שונים ואין להם כל זכות על הארץ כשם שבכל מדינה אחרת לא יכול אף עם לטעון לזכאותו עליה מכיוון ששכן שם לפני דורות.  
+
הרבי התנגד נמרצות לטענה שאומות העולם הן אלו שהעניקו לנו את הארץ בהצבעתן ב[[או"ם]] משום שאין ברשותן של מדינות העולם למסור לנו משהו שלא שיך להן. כך גם התנגד הרבי לאלו שטוענים כי יש לעם ישראל "זכות היסטורית" על ארץ ישראל כיון שהיא ארץ אבותינו, מכיוון שעמים רבים שכנו בארץ בזמנים שונים ואין להם כל זכות על הארץ כשם שבכל מדינה אחרת לא יכול אף עם לטעון לזכאותו עליה מכיוון ששכן שם לפני דורות{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=280&CategoryID=254. זכותינו על הארץ] באתר צעירי חב"ד מתוך הספר '''שלמות הארץ''' עמ' 33-36.}}.
  
 
הרבי הבהיר רבות שהזכות היחידה של עם ישראל על ארץ הקודש היא זכות ההבטחה האלוקית, הזכות שהקב"ה הבטיח ל[[אברהם אבינו]] "לזרעך נתתי את כל הארץ הזאת"{{הערה|בראשית פרק י"ב פסוק ז'.}}, את אותה הבטחה הבטיח הקב"ה ל[[יצחק אבינו|יצחק]]{{הערה|"והקימותי את השבועה אשר נשבעתי לאברהם אביך"... ונתתי לזרעך את כל הארצות האל". בראשית פרק כ"ו פסוקים ג'-ד'.}} וכן חזר על הבטחה זו ל[[יעקב אבינו|יעקב]]{{הערה| "הארץ אשר אתה שוכב עליה לך אתננה ולזרעך" בראשית פרק כ"ח פסוק י"ג.}}. וכן ביציאת מצרים הבטיח ה' לישראל את הארץ באומרו "והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אותה לאברהם ליצחק וליעקב ונתתי אותה לכם מורשה אני ה'"{{הערה|שמות פרק ו' פסוק ז'.}}. הבטחות אלו של הקב"ה מהוות את הבעלות היהודית על ארץ ישראל והן הטענות היחידות שאין להן עוררין מכיוון שרובו של העולם מאמין בתנ"ך.
 
הרבי הבהיר רבות שהזכות היחידה של עם ישראל על ארץ הקודש היא זכות ההבטחה האלוקית, הזכות שהקב"ה הבטיח ל[[אברהם אבינו]] "לזרעך נתתי את כל הארץ הזאת"{{הערה|בראשית פרק י"ב פסוק ז'.}}, את אותה הבטחה הבטיח הקב"ה ל[[יצחק אבינו|יצחק]]{{הערה|"והקימותי את השבועה אשר נשבעתי לאברהם אביך"... ונתתי לזרעך את כל הארצות האל". בראשית פרק כ"ו פסוקים ג'-ד'.}} וכן חזר על הבטחה זו ל[[יעקב אבינו|יעקב]]{{הערה| "הארץ אשר אתה שוכב עליה לך אתננה ולזרעך" בראשית פרק כ"ח פסוק י"ג.}}. וכן ביציאת מצרים הבטיח ה' לישראל את הארץ באומרו "והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אותה לאברהם ליצחק וליעקב ונתתי אותה לכם מורשה אני ה'"{{הערה|שמות פרק ו' פסוק ז'.}}. הבטחות אלו של הקב"ה מהוות את הבעלות היהודית על ארץ ישראל והן הטענות היחידות שאין להן עוררין מכיוון שרובו של העולם מאמין בתנ"ך.

גרסה מ־22:37, 7 בנובמבר 2013

ךלחי.png הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

שלימות הארץ (או המערכה על שלימות הארץ) הייתה מערכה שניהל הרבי למניעת מסירת שטחים מארץ ישראל או שטחים החיוניים לבטחונה. המאבק החל מיד לאחר מלחמת ששת הימים ונמשך עד היום.

זכותינו על הארץ

הרבי התנגד נמרצות לטענה שאומות העולם הן אלו שהעניקו לנו את הארץ בהצבעתן באו"ם משום שאין ברשותן של מדינות העולם למסור לנו משהו שלא שיך להן. כך גם התנגד הרבי לאלו שטוענים כי יש לעם ישראל "זכות היסטורית" על ארץ ישראל כיון שהיא ארץ אבותינו, מכיוון שעמים רבים שכנו בארץ בזמנים שונים ואין להם כל זכות על הארץ כשם שבכל מדינה אחרת לא יכול אף עם לטעון לזכאותו עליה מכיוון ששכן שם לפני דורות[1].

הרבי הבהיר רבות שהזכות היחידה של עם ישראל על ארץ הקודש היא זכות ההבטחה האלוקית, הזכות שהקב"ה הבטיח לאברהם אבינו "לזרעך נתתי את כל הארץ הזאת"[2], את אותה הבטחה הבטיח הקב"ה ליצחק[3] וכן חזר על הבטחה זו ליעקב[4]. וכן ביציאת מצרים הבטיח ה' לישראל את הארץ באומרו "והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אותה לאברהם ליצחק וליעקב ונתתי אותה לכם מורשה אני ה'"[5]. הבטחות אלו של הקב"ה מהוות את הבעלות היהודית על ארץ ישראל והן הטענות היחידות שאין להן עוררין מכיוון שרובו של העולם מאמין בתנ"ך.

ההסברה בעולם

שטחים תמורת שלום

הרבי הביע התנגדות עזה להחזרת שטחים תמורת שלום ודיבר על כך פעמים רבות. את התנגדותו ביסס הרבי על שלש סיבות מרכזיות.

1. פיקוח נפש - עמדת מומחי הצבא כי כל מסירה של שטחים תביא לסיכון ביטחונם של תושבי מדינת ישראל[6].

2. חוסר סמכות - ארץ ישראל ניתנה לכל עם ישראל יחד ולשלטון בארץ ישראל אין את הסמכות למסור חלקים ממנה[7].

3. הלכה - ההלכה קובעת[8] כי "נכרים שצרו על עיירות ישראל... בעיר הסמוכה לספר, אפילו אינן רוצים לבא אלא על עסקי קש ותבן מחללין עליהם את השבת, שמא ילכדו העיר ומשם תהא נוחה הארץ ליכבש בפניהם". מכאן הסיק הרבי כי אסורה מסירת שטחי גבול לאויב באופן עקרוני, אף כאשר המצב הקיים יכול לסכן חיים, שכן היא יכולה לגרום לכיבוש טוטלי בידי האויב. הרבי ציין כי הלכה זו חלה גם בחו"ל ולא רק בתחום ארץ ישראל[9].

הסכסוך הישראלי ערבי

היסטוריה

קעמפ דייויד

הסכמים עם הפלסטינים

משאל עם

הפתרון ללחץ הבינלאומי

לקריאה נוספת

  • לוי יצחק גרונר, משה לייב קרישבסקי, קראתי ואין עונה - כל שיחותיו של הרבי בנושא שלימות הארץ (2 כרכים)
  • יוסי אליטוב ובנימין ליפקין, שלימות הארץ - ליקוט משיחות הרבי בנושא שלימות הארץ וסיקור פעולותיו של הרב יוסף יצחק גוטניק, מגדולי העוסקים בתחום, תשנ"ו[10].
  • שלום דובער וולפא, דעת תורה - דעת תורה בענייני המצב בארץ הקודש בנושא שלימות הארץ, תש"מ.
  • שלום דובער וולפא, שלום שלום ואין שלום - חוסר האפשרות לשלום, תשמ"א.
  • שלום דובער וולפא, גדולי תורה על החזרת שטחים - מדברי גדולי ישראל נגד מסירת שטחים, תשמ"ב.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. זכותינו על הארץ באתר צעירי חב"ד מתוך הספר שלמות הארץ עמ' 33-36.
  2. בראשית פרק י"ב פסוק ז'.
  3. "והקימותי את השבועה אשר נשבעתי לאברהם אביך"... ונתתי לזרעך את כל הארצות האל". בראשית פרק כ"ו פסוקים ג'-ד'.
  4. "הארץ אשר אתה שוכב עליה לך אתננה ולזרעך" בראשית פרק כ"ח פסוק י"ג.
  5. שמות פרק ו' פסוק ז'.
  6. הרבי הדגיש כי קיימים גם מומחי צבא הקובעים כי לא יהיה פיקוח נפש אך זאת כיוון שהם מערבים נטיות פוליטיות בשיקול הצבאי.
  7. איש אינו בעל הבית למסור שטחים באתר צעירי חב"ד. מתוך שלמות הארץ עמ' 37.
  8. שולחן ערוך, אורח חיים, סימן שכ"ט.
  9. פסק ההלכה אפילו בחו"ל באתר צעירי חב"ד.
  10. הספר הופץ לקראת בחירות תשנ"ו באלפי עותקים.