שיחה:יצחק פייוויש גינזבורג

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תיבת ארכיון

כיתוב תמונה

1



פסקת "בקורת"[עריכה]

לא נכון בכלל לכתוב ששיטתו וסגנונו לא מקובלים אצל רובם ככולם של חסידי חב"ד. רבים-רבים מחסידי חב"ד לומדים את שיעוריו המופיעים בעלון נפלאות. בנוסף, יש לו תלמידים רבים שהם-עצמם חסידי חב"ד מובהקים (חלקם נמנים על קהילת "תורת חיים" בירושלים (אחת מהקהילות החב"דיות של הרב גינזבורג)). נפלאות - שיחה, 10:40, י"א בכסלו, ה'תשפ"ד 10:40, 24 בנובמבר 2023 (UTC)

נפלאות הביקורת היא על פי החלטת הועדה הרוחנית של חב"דפדיה. זה מה יש!. ~ קעניג ~ דף שיחתי ~ יחי המלך המשיח שליט"א ~ 13:47, 24 בנובמבר 2023 (UTC)
מי בדיוק הועדה הרוחנית? מר @קעניג?
ועדה רוחנית שמתעלמת מעובדות פשוטות ומוגמרות – דורשת פיטורין. מה זה הדבר הזה??? לא כך יאה לאתר שמנסה לכבד עצמו. ועדה רוחנית שכזאת עושה את עצמה ואת האתר שהיא עומדת בראשה ללעג וקלס. חבל שכך פני הדברים. בברכת שבוע טוב והמשך עבודה מועילה ופוריה עד ביאת משיח בב"א, נפלאות - שיחה, 20:42, י"ב בכסלו, ה'תשפ"ד 20:42, 25 בנובמבר 2023 (UTC)
נפלאות זה פני הדברים, הועדה הרוחנית שעומדת בראש חב"דפדיה עובדת מצוין ועם לא טוב לך פה תוכל לחפש אתרים אחרים שטובים בשבילך בברכת יחי המלך המשיח! ~ קעניג ~ דף שיחתי ~ יחי המלך המשיח שליט"א ~ 21:03, 25 בנובמבר 2023 (UTC)
ולמה אי אפשר לשנות את פני הדברים? למה חב"דפדיה צריכה להיות מוטה? נפלאות - שיחה, 21:06, י"ב בכסלו, ה'תשפ"ד 21:06, 25 בנובמבר 2023 (UTC)
ר׳ @קעניג, במחילה ממע״כ, אבל אין מחלוקת במציאות... ועדת ביקורת, רוחנית וגבוהה ככל שתהיה, לא יכולה להכריע שבדף מידע ייכתב מידע שגוי... נפלאות מתורתך - שיחה, 21:12, י"ב בכסלו, ה'תשפ"ד 21:12, 25 בנובמבר 2023 (UTC)
נפלאות מתורתך היקר ונפלאות היקר, זה לא מידע שגוי, אלו פני הדברים כמו שאמרתי מקודם. ועם תרצו להמשיך להתווכח איתי על זה תוכלו לעשות את זה בדף שיחתי, בבקשה לא כאן. בברכה, --~ קעניג ~ דף שיחתי ~ יחי המלך המשיח שליט"א ~ 21:44, 25 בנובמבר 2023 (UTC)
קעניג היקר, נשמח להתדיין אתך בנושא זה ובנושאים אחרים בדף השיחה שלך. כעת, אנו מנהלים את הדיון בדף הזה כדי שכל הציבור יראה את הטענות ויווכח באמת ש"הוועדה הרוחנית של חב"דפדיה" מנסה להכחיש. אם ראש הוועדה (המשתמש היקר קעניג) מתעקש להילחם – הוא מוזמן לעשות זאת, ואנו נאלץ 'להתקפל', ולו משום שאין לנו הרשאת עריכה בערך זה.
גוט יום טוב, לשנה טובה – בלמוד החסידות ובדרכי החסידות – נכתב ונחתם! נפלאות - שיחה, 22:21, י"ז בכסלו, ה'תשפ"ד 22:21, 30 בנובמבר 2023 (UTC)
הנכתב בערך מדוייק בהחלט ומחוללי ה'נפלאות' הם שמנסים להזין פה מידע שגוי. אם אנחנו לא סופרים את כל מי שנחשף לתורת חב"ד ועולמה (תופעה אדירה בכל המגזרים) אלא מדברים אודות חסידי חב"ד 'במובן המצומצם' - כאלו המגדירים עצמם כך בלא פקפוק ותוספות לוואי, לבושים כך וכו' אז בוודאי שרובם ככולם מסתייגם מר' י.פ.ג. (ישלח לו השי"ת רפואה שלימה) מהרבה סיבות שלא כאן המקום לפרטם
לחסיד היקר שחושש להזדהות אפילו בשם המשתמש שלו: אותם שאתה מכנה "מחוללי הנפלאות" נמנים על קהל חסידי חב"ד ויוצאים ונכנסים בין ריכוזי אנ"ש השונים ברחבי הארץ והעולם, ועדיין מחזיקים רבות מהרב יצחק גינזבורג שליט"א (מותר לכתוב את שמו...) ואף מזדהים כתלמידיו – וכמוהם עוד רבים. הטענה כי "הנכתב בערך מדוייק בהחלט" היא ההגדרה המילונית למושג "מחלוקת במציאות". אנו סבורים כי במידה וייערך סקר אמיתי בציבור אנ"ש על כל רבדיו, התוצאות שתתקבלנה עלולות להפתיע אותך... עוד יש לשאול, וכי יש מקום יותר מתאים לדון בסיבות שבגינן – לדעת כת"ר שליט"א – "מסתייגים" אנ"ש מהרב גינזבורג, יותר מאשר דף השיחה על הערך שלו בחב"דפדיה?!
גוט יום טוב. לשנה טובה בלימוד החסידות ודרכי החסידות תכתבו ותחתמו. נפלאות מתורתך - שיחה, 20:41, י"ט בכסלו, ה'תשפ"ד 20:41, 2 בדצמבר 2023 (UTC)
גוט יום טוב. אני מסכים איתך, אכן רבים וטובים בציבור החב"די על כל רבדיו לא יסתייגו ממנו לא בגלל שמסכימים עם האישיות הדמות והתופעה, ובטח לא בגלל שמאמינים במה שתלמידים שונים סביבו מאמינים (מה שהוא עצמו ככל הנראה לא מאמין, לפחות אני רוצה לדון אותו לכף זכות ולחשוב שהוא לא מאמין בשטויות האלו בעצמו...), אלא סתם מחוסר ידיעה. אבל האמת שכל הדיון הזה הוא סתם דמגוגיה, כי האמת לא נקבעת לפי הרוב. לא כל מי שקורא בחוברות הנפלאות (ואני מעת לעת בתוכם, ומה בכך?!...) מסכים עמהם. רוב מוחלט של חסידי חב"ד, ובטח ובטח בין רבני ומשפיעי חב"ד - מוקיעים באופן מוחלט את כל הסגנון המוזר של "הקהילות החב"דיות של הרב גינזבורג", אם הוא חסיד - הוא צריך להיות בביטול מוחלט כלפי הרבי, והקהילות הם של הרבי ולא 'שלו', ואם היחס אליו מצד התלמידים הוא לצערנו כביכול ההשפעה עוברת דרכו, אזי רחמנא לישזבן מהאי דעתא. להתראות - שיחה, 20:59, כ' בכסלו, ה'תשפ"ד 20:59, 3 בדצמבר 2023 (UTC)
מה שכתבת באופן כללי – יתכן וזכאי לדיון בפני עצמו. אך אחד הדברים שכתבת – בודאי לא נכון לגופו של דיון. הנאמר בתגובתך כי "אמת לא נקבעת לפי הרוב" – יתכן והוא נכון, אך הדיון בשיחה זו הוא על הרוב ולא על האמת. דווקא משום כך, ובפרט אחרי מה שכתבת – יש לשנות את מה שכתוב בפנים הערך. בברכת א פריילאכען חנוכה, נפלאות - שיחה, 15:39, כ"ח בכסלו, ה'תשפ"ד 15:39, 11 בדצמבר 2023 (UTC)

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────נפלאות היקר, א': חסידיו של הרב גינזבורג משווים אותו לנשיא הדור, ובטוחים שהם נמצאים בדור השמיני, ומשווים את ספריו לספרי רבותינו נשיאנו עפ"ל - זה עובדה, מציאות. ואת המציאות הזאת צריך לשקול להוסיף לביקורת בערך. ב': צר לי לאכזב אותך אבל אם נלך לפי הרוב - הביקורת בערך תהיה מהגדולות בחב"דפדיה, ולא ההפך. ניכר מדברך שאתה לא חי אתנו אבל אם תקשיב קצת ליחס של אנ"ש (אנ"ש = מקושרים לרבי, לא לרבנים למיניהם וסוגיהם) כלפי הרב גינזבורג תגלה במקרה הטוב אדישות כלפיו ובמקרה הפחות טוב ביקורת, ונוקבת, מאוד.. מצחיק שצריך לכתוב את זה. ~ חסיד של הרבי ~  •  פארבריינגען חסידי  •  עד מתי?! "וראו כל עמי הארץ כי שם הוי' נקרא עליך, ויראו ממך!" 11:39, 12 בדצמבר 2023 (UTC)

ר' חסיד של הרבי היקר, כפי שכבר נכתב קודם על ידי נפלאות מתורתך – הדבר נתון במחלוקת במציאות. הדברים שכתבת מתעלמים לחלוטין ממה שכתב נפלאות מתורתך. כדאי לא לחזור על דברים בדיון מספר פעמים.
ולגופו של ענין – הדברים שכתבת בסעיף ב' בדבריך – לא הובררו בשום צורה שהיא. בשביל לכתוב את הנכתב בפסקת "בקורת" צריך מקורות מהימנים, שכן כך עובדת אנציקלופדיה. להחליט דברים מסוימים, ואחר כך להשתמש באותה החלטה נטולת-סימוכין כטיעון בשיחת הערך – זהו דבר מופרך מיסודו. צריך לשנות את פני הדברים: או שכותבים דברים עם סימוכין ומקורות (עריכת סקר וכו' כפי שהציע נפלאות מתורתך יכולה להיות אולי אופציה אם תתנהל עם חוקים מהוגנים), או שלא כותבים אותם. כפי שזה כעת – זה לא בסדר. בברכת א פריילעכן חנוכה, נפלאות - שיחה, 20:29, כ"ט בכסלו, ה'תשפ"ד 20:29, 12 בדצמבר 2023 (UTC)
בהשגחה פרטית שוחחתי כעת על הרב עם כמה ידידים מאנ"ש ומסקנת הדברים הייתה שהיחס עליו בקרב המיינסטרים של חב"ד נע בין התעלמות לבין ויכוח עם הדעות שלו, אבל בשום אופן לא זלזול. 109.253.163.5 23:38, 12 בדצמבר 2023 (UTC)
כפי שכתבתי לעיל, כדאי להבדיל בין הרב גינזבורג עצמו, שרובם ככולם של חסידי חב"ד לא מזלזלים בו ולא מתנגדים אליו, לבין היחס לתופעה המופרכת שקמה סביבו, שממנה כל אשר בשם חסיד חב"ד יכונה - באם הוא אכן חסיד חב"ד, ובתנאי שהוא אכן יודע את הדברים - מסתייג, חולק, מזלזל, וכל רגש וחניכה המתלווים להנ"ל... עצם זה שרבים מתלמידיו של גינזבורג מסתירים את דעותיהם במפגש עם חסידי חב"ד, יכול להוכיח מה הם עצמם חושבים על הצורה בה דעה זו נתפסת בעיני חסידי חב"ד... להתראות - שיחה, 09:58, א' בטבת, ה'תשפ"ד 09:58, 13 בדצמבר 2023 (UTC)
אכן כנראה לא הובנתי, לא כתבתי שמזלזלים בו, כתבתי שמבקרים את חסידיו, ואותו עצמו מבקרים על ההתעלמות מהתופעה ההזויה. ונפלאות מתורתך האם אתה חולק עליי שחסידיו מאמינים בו שהוא ה"דור השמיני"? שספריו הם (ה"י!) שווי ערך ללקוטי שיחות מאמרים של הרבי? שהוא עצמו שווה ערך לכל רבותינו נשיאנו? ~ חסיד של הרבי ~  •  פארבריינגען חסידי  •  עד מתי?! "וראו כל עמי הארץ כי שם הוי' נקרא עליך, ויראו ממך!" 11:57, 13 בדצמבר 2023 (UTC)
עורכים יקרים – אתם לא שמים לב על מה הדיון. הדיון הוא על מה שנכתב בערך כי "סגנונו ושיטתו לא מקובלים אצל רובם ככולם של חסידי חב"ד", ודבר זה הוא אכן מופרך מיסודו ומעיקרו, וכפי שרואים מהתגובות של כולם כאן. ובנוגע לתלמידיו – אכן יתכן כי שיטת רבים מהם לא מקובלת אצלכם, אך גם לא נכון שכל חסיד חב"ד סולד ומזלזל בשיטתם. ובנוגע למה שכתב ר' להתראות שי' – עד מתי אתה הופך את כל אלו שפגשת ל"רבים מתלמידיו"?! רבים-רבים מתלמידיו של הרב גינזבורג (ואני משער שאף רובם) ישמחו לפרש לפניך שיחתם ושיגם, ואין פה שום דבר להסתיר. העובדות פשוטות וברורות, ותלמידי הרב גינזבורג לא מנסים להסתיר אותם. בברכת חנוכה שמח, נפלאות - שיחה, 15:58, א' בטבת, ה'תשפ"ד 15:58, 13 בדצמבר 2023 (UTC)
נפלאות אשמח אם גם אתה תענה על שאלתי הקודמת. בדרך אגב אני מסכים אתך בנושא שתלמידיו (לפחות חלקם) לא מסתירים את הדעות שלהם, רק לציין שרמת ההתמצאות שלהם בקרב ההיסטוריה של חב"ד ותורתה שואפת למינוס כך שמצחיק שיש להם דעות בכלל בעניינים כאלה אבל זה כבר נושא לפורום ולא לחב"דפדיה.. ~ חסיד של הרבי ~  •  פארבריינגען חסידי  •  עד מתי?! "וראו כל עמי הארץ כי שם הוי' נקרא עליך, ויראו ממך!" 16:44, 13 בדצמבר 2023 (UTC)
בשמחה רבה אענה לשאלותיך, חסיד של הרבי: אכן רבים מחסידיו מגדירים את דורנו כ"דור השמיני", ויתכן שאף מחשיבים את כתביו (לא דברים שערכו מתורתו) ככתבי רבותינו נשיאנו.
רק שאלה קטנה לי אליך: מאיפה הציון שלך ש"רמת ההתמצאות שלהם בקרב ההיסטוריה של חב"ד ותורתה שואפת למינוס"?! אלו דברים שאינם נכונים כלל וכלל, ומוכיחים שאתה בכלל לא מכיר את תלמידיו וחסידיו של הרב גינזבורג. במקרה הטוב אתה מכיר כמה מתלמידיו שלומדים בישיבותיו שביצהר או המשתייכים לקהילות הדתיות-לאומיות שלו. לרב גינזבורג תלמידים וחסידים רבים שהינם חסידי חב"ד ללא ספק, ובקיאים היטב בתורת חב"ד (וכן, גם בהיסטוריה הענפה שלה; ולא אחטא לאמת אם אציין שיש כמה מתוכם שאף בקיאים בפרטים רבים שרבים-רבים מחסידים חב"ד ה"אמיתיים" לא יודעים אותם...). בברכה, נפלאות - שיחה, 19:00, א' בטבת, ה'תשפ"ד 19:00, 13 בדצמבר 2023 (UTC)
הצדק עמך, לא טרחתי לקרוא את הערך ואת כל ההתפלספות. יש לי דברים חשובים ומועילים יותר. תתפלא לשמוע, אבל אני מכיר רבים רבים מתלמידיו. מבחינתי כשמדברים על האדם ועל שיטתו, לא מתכוונים למה שהוא חושב מצד האמת בסתר ליבו, אלא לשיטה כפי שהיא מתנהלת בפועל וכפי שמתייחסים אליה בציבור. ולאמיתו של דבר, הלימוד זכות היחיד על הרב גינזבורג, שהוא לא חושב שזה יעזור למחות בתלמידיו, אך אבוי לכזה לימוד זכות... להתראות - שיחה, 19:26, א' בטבת, ה'תשפ"ד 19:26, 13 בדצמבר 2023 (UTC)
נפלאות אני מודה לך שהבהרת את העניין (המזעזע יש לציין) ואין צורך בהמשך. לאלה שלא מבינים מה נחיצות הביקורת - שיקראו את תגובתו.. ~ חסיד של הרבי ~  •  פארבריינגען חסידי  •  עד מתי?! "וראו כל עמי הארץ כי שם הוי' נקרא עליך, ויראו ממך!" 22:36, 13 בדצמבר 2023 (UTC)
ובנוגע לשאלך: מי שחושב שאדם - ולא משנה עד כמה הוא מיוחד (לדוגמה: הרב גינזבורג) הוא "רבי" (ראש בני ישראל, משה רבנו שבדור) לא רק שהוא לא בקי בתורת חב"ד, הוא לא מתחיל אפילו להבין מה זה בכלל המושג ראש בני ישראל שזה כל העניין של חב"ד. אז מתי שאני רואה חבורת אנשים שחושבים שמישהו מסוים הוא "רבי" וכתביו הם ככתבי רבותנו נשיאנו (ראה ערך גוף כתב יד קודש) התוצאה המיידית היא שהם בורים ועמי הארצות בכל העניינים של חב"ד והתקשרות. ואופק ידעתם מסתכם במינוס - לא אפס - כי מינוס זה אומר שהם חושבים שהם יודעים משהו אבל הם רק מתרחקים מהאפס כלפי מטה. זו תשובתי. ~ חסיד של הרבי ~  •  פארבריינגען חסידי  •  עד מתי?! "וראו כל עמי הארץ כי שם הוי' נקרא עליך, ויראו ממך!" 22:46, 13 בדצמבר 2023 (UTC)
א. לאחר הדיון – מדוע מה שכתוב בביקורת נכון? להיפך: יצא שמה שכתוב הוא לא נכון, וכל המחלוקת היא רק על אוהדיו וחסידיו.
ב. חסיד של הרבי מדוע אתה כותב בצורה כה לא עניינית?! "מתי שאני רואה חבורת אנשים שחושבים שמישהו מסוים הוא "רבי" וכתביו הם ככתבי רבותנו נשיאנו (ראה ערך גוף כתב יד קודש) התוצאה המיידית היא שהם בורים ועמי הארצות בכל העניינים של חב"ד והתקשרות" – מה הקשר בין הסתכלות שונה (או לא שונה) על המושג התקשרות, לבין בקיאות בתורת חב"ד ובהיסטוריה שלה?! אז נכון שיש כאלו שיש להם אובססיה בכל מה שקשור להתקשרות, ושמבחינתם כל מי שהוא לא מקושר כמוהם הוא בכלל מינוס – אבל זה לא צריך להשפריץ בדיון ענייני... בברכה, נפלאות - שיחה, 23:16, א' בטבת, ה'תשפ"ד 23:16, 13 בדצמבר 2023 (UTC)
"ידיעת המחלה - חצי תרופה". ניכר עליך שאתה בכלל לא מבין את הנקודה ועל כך רחמיי המרובים. בברכה, ~ חסיד של הרבי ~  •  פארבריינגען חסידי  •  עד מתי?! "וראו כל עמי הארץ כי שם הוי' נקרא עליך, ויראו ממך!" 23:23, 13 בדצמבר 2023 (UTC)
אכן צדקו דבריך. רבים מתלמידיו רואים עין בעין את המושג התקשרות כמו חסידי חב"ד, אך אינם מקושרים לאותו רבי שחסידי חב"ד מקושרים, אלא לאחד מחסידיו, ומשכך, אינם חסידי חב"ד, אלא חסידי גינזבורג. וברי לכל בר (חכמה בינה ו)דעת ששיטת גינזבורג אינה שיטת חב"ד בשום צורה שמסתכלים עליה, ובוודאי שלא ניתן חס ושלום להשוות אותו כ'דור שמיני' (כפי שהוא עצמו יאמר לכל מי שיהיה מוכן להקשיב...), ומה תלונותיך על כך שבאנציקלופדיה חב"דית מסרבים להסכים לקבל אותו בשוויון נפש כחב"ד? להתראות - שיחה, 06:17, ב' בטבת, ה'תשפ"ד 06:17, 14 בדצמבר 2023 (UTC)
אכן צדקו דבריכם כי יתכן שרבים מחסידות חב"ד מתנגדים לאמירה כי אנו בדור השמיני. אמנם - שוב אתם כותבים דברים שאינם קשורים לדיון על הערך. הערך הוא על הרב גינזבורג בעצמו (לא על החסידים שלו) – ומה שכתוב בערך לא נכון כלל וכלל. רבים-רבים מחסידי חב"ד מעריכים ומוקירים את הרב גינזבורג ואת פועליו בהפצת המעיינות חוצה שאין חוצה הימנו. אי לכך ובהתאם לזאת, יש לשנות את מה שכתוב בפיסתק הביקורת בערך. בברכה, נפלאות - שיחה, 10:18, ב' בטבת, ה'תשפ"ד 10:18, 14 בדצמבר 2023 (UTC)
לא רבים אלא כלל כמו שניסו להסביר לך אבל עזוב את זה עכשיו. בנוגע לביקורת: הביקורת היא על אופן (אי) תגובתו לתופעה, למרות שהוא טוען שתגובה מצדו רק תלהיט את חסידיו ואפשר בהחלט להוסיף את זה לביקורת. ובנוגע לדרכו - חשוב להדגיש שהיא אינה דרך חב"ד שאנשים לא יטעו, יש לו דרך ייחודית אך לאו דווקא של חב"ד. ~ חסיד של הרבי ~  •  פארבריינגען חסידי  •  עד מתי?! "וראו כל עמי הארץ כי שם הוי' נקרא עליך, ויראו ממך!" 12:41, 14 בדצמבר 2023 (UTC)
מנין האמירה כי "הוא טוען שתגובה מצדו רק תלהיט את חסידיו"? איפה טען כך? נפלאות - שיחה, 14:53, ב' בטבת, ה'תשפ"ד 14:53, 14 בדצמבר 2023 (UTC)

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────כך אומרת השמועה, ואי ואבוי אם זה לא כך, ואז בהחלט יש מקום לביקורת עליו ולא רק על חסידיו. ~ חסיד של הרבי ~  •  פארבריינגען חסידי  •  עד מתי?! "וראו כל עמי הארץ כי שם הוי' נקרא עליך, ויראו ממך!" 15:34, 14 בדצמבר 2023 (UTC)

פסקת ביקורת על תלמידיו[עריכה]

מתוך הערה בערך - "ראה לדוגמה סרטון 'פרצוף השמחה - כתר וחכמה' (בתחילת הסרטון) בו נצפית בתו הקטנה של אחד מתלמידי הרב גינזבורג שואלת את אביה: "זה הרבי?" והוא משיב לה בחיוב (ה"י)." - זו אמירה חמורה מאוד, אבל היא לא מפיו של הרב גינזבורג עצמו, אלא מפיו של אחד מתלמידיו, מה ממעורר אצלי תמיהה אם זה יכול לשמש כמקור (אם יוכרע שגם התבטאות של תלמיד יכולה לשמש מקור לדעת הרב, מן הראוי לתת לכל הפחות קישור לאותו סרטון). בברכה שמיה רבה - שיחה, 00:11, י"ט בשבט, ה'תשפ"ד 00:11, 29 בינואר 2024 (UTC)

א"א לתת קישור ליוטיוב, (אולי לשים את כתובת הסרטון ביוטיוב ללא קישור), בדיונים הקודמים פה בערך דיברו על זה אם ביקורת היא עליו או על תלמידיו - וכך ערכו את זה, המקור היא לתאוריות של תלמידיו - ולא כמו שהיה כתוב לפני כן שתלמידיו חושבים עליו שהוא נשיא הדור בלי מקור, (לענ"ד ברור שזו לא דעתו של הרב גינזבורג, והמקור הוא לדעות תלמידיו). --משתמש: ברכת הגאולה מרגיש מגושם? - תלמד גאומ"ש! 10:02, 29 בינואר 2024 (UTC)
שלום וברכה, הערה בנוגע לנאמר המסוים כאן: יואילו נא המשתמשים היקרים להיכנס לסרטון המדובר ביוטיוב, להגביר את הסאונד עד המקסימום ולהיווכח כי התלמידה שואלת את אביה האם "זה *הרב*" ולא הרבי. מצפה מהוועדה העורכת שתסיר את ההערה המדוברת מהערך באשר היא פשוט שקרית! בברכה, נפלאות מתורתך - שיחה, 19:39, כ"ט באייר, ה'תשפ"ד 19:39, 6 ביוני 2024 (IDT)
נפלאות מתורתך שומעים במפורש שהיא אומרת הרבי, אינך שומע בקולה את סיומת ה'אי' הצמודה למילה הרב? --ברכת הגאולה שיחה 00:10, א' בסיוון, ה'תשפ"ד 00:10, 7 ביוני 2024 (IDT)

תיקון פסקת הביקורת[עריכה]

הביקורת בערך מסתובבת סביב זוטות במקום לגעת בדברים באמת מהותיים, אפרט;

  • סגנונו ושיטתו אינם מקובלים - זו טענה חסרת מקור, והערך גם לא מסביר במה הוא שונה ולא מקובל, בלבוש? בנוסח התפילה?
  • מבקריו טוענים כי תלמידיו מתקשרים אליו במקום לרבי - מקור? סרטון של ילד קטן ששואל את אבא שלו (יהודי שעם כל הכבוד הוא עדיין לא חב"די) לא יכול לשמש מקור לכזה רעיון, יש מספיק ביקורת עניינית על הרב ולא צריך להיזקק ל"בן חמש למקרא".
  • "תליית תמונתו בסלון הבית, קריאת ילדיהם בשמו, הפצת תורתו ולימוד ניגוניו" - תמונה בסלון היא לא "התקשרות", אבוי לנו אם נסתפק בתליית תמונת הרבי ונחשוב שבזה אנו מקושרים... קריאה בשמו - זה פשוט לא נכון, ובמילתא דעבידא לאיגלויי לא משקר איניש, המשפט הזה מוריד את אמינות האתר כולו. הפצת תורתו ולימוד ניגוניו - נו שוין.

לדעתי ביקורת ענייינית היא משהו בסגנון אחר לגמרי;

  • תלמידיו הולכים עם פאות ארוכות, שלא כדברי האריז"ל (פיאות הראש#אורך הפיאות), כמובן יש למצוא סימוכין לכך שתלמידיו נוהגים כך בעקבות הוראתו, אחרת הביקורת הזו נכונה, אבל לא לערך זה.
  • שינוי נוסח חב"ד - הוא מורה לשיר זמירות שבת בנוסף למה שנדפס ע"י אדמוה"ז, ובהגדה של פסח שהדפיס ע"פ נוסח ההגדה של הרבי הדפיס בסוף פיוטים שמנהג חב"ד לא לאומרם (חד גדיא, אחד מי יודע, ויהי בחצי הלילה)
  • לימוד ספרי אדמו"רי החסידות הכללית - בכל שנה הוא ותלמידיו נוהגים ללמוד ע"פ סדר הפרשיות ספר שהוא בדווקא לא ע"ד חב"ד (שנה שעברה קול שמחה, השנה אהבת שלום), כמו כן הוא מנגן בהתוועדויות שלו ניגונים של חסידויות אחרות, שלא כמנהג חסידים ללמוד רק בספרי רבותינו נשיאינו ולנגן רק ניגונים שחוברו ע"י רבותינו נשיאינו או חסידיהם.

יבואו היודעים ויוסיפו כאן דברים שהם עניניים ומהותיים ומגובים במקורות.
הוספות:

  • ויכוחים מרומזים עם הרבי - כמה פעמים הוא ביאר דברים באופן קצת שונה מהרבי יש דוגמה משיעור שלו בפורים לפני כמה שנים ([pnimi.org.il/wp-content/uploads/2024/03/%D7%A0%D7%A4%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%A8%D7%90-%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%AA%D7%A9%D7%A4%D7%93.pdf קישור]) ראו עמ' 18 הערה מט.
  • כמובן שלצד הביקורת השלילית יש להדגיש גם את העניינים המופלאים שיש בו לטובה, כמו היחס של הרבי אליו, והפצת המעיינות בהפלגה, וע"כ שמוסדותיו הם מהמוסדות היחידים שהרבי לא הסיר מהם את הנשיאות, ועל מסירותו לרבי (הוא כנראה מהחסידים היחידים בזמננו שישבו במאסר על דבוקתם ברבי...)

מתייג גם את נפלאות. בברכה שמיה רבה - שיחה, 16:12, כ"א באייר, ה'תשפ"ד 16:12, 29 במאי 2024 (IDT)

  • פשיטא שהסגנון והשיטה שונים ואף מוזרים ביחס לשאר חסידי חב"ד (אם כי כדבריך זו לא הוכחה כי הם לא מקובלים ומושללים בקרב חסידי חב"ד), התופעה של תלמידים הרואים ברב גינזבורג כרבי הינה תופעה קיימת, (לא כל תלמידי הרב גינזבורג אלא חלק, אך זו עובדה מספיקה כדי לקומם חסידי חב"ד מן המניין), הסרטון בהערה הינו דוגמה בלבד - כזו שתועדה בוידאו, מלבדה יש בשטח כאלו שטוענים זאת,
הטענה כלפי הניסוח (לענ"ד) היא שהביקורת בפרט זה היא על התלמידים אך לא כלפי הרב,
אפשר לשאול מדוע הרב גינזבורג אינו מוחה בתופעות שכאלו, הטעם להנהגתו לפי הבנתי הוא משום שהוא סובר שהם אומרים זאת רק מן השפה ולחוץ (ניתן ללמוד זאת מהסיפור הבא: בסעודת משיח (כמדומני) באחת מן השנים האחרונות הגישו תלמידים דרך אחד מנכדי הרב שני פתקים בהם היו כתובים השאלות הבאות: האם הרבי חי? האם אתה המשיח? הרב גינזבורג התייחס לפתקים בביטול ואמר לנכדו: "הם לא באמת מאמינים במה שהם אומרים"), ומשום טעם נוסף - אישיותו של הרב גינזבורג כאדם, שונה ומוזרה משאר האנשים ולא אכפת לו כלל מה אנשים אחרים אומרים עליו.
כלפי הרב גינזבורג התגבשה קהילת תלמידים, דבר שמקומם חב"דניקים שהרי על התלמידים להפוך לחב"דניקים ולא להקהל סביבו, מה גם שנראה שהוא נותן לכך מקום (ואולי אף עידוד),
יש להבהיר שהרב גינזבורג אומר בשיעוריו רבות שחייבים להתקשר לרבי, (אף כשלומד קטעים מספרי החסידות של רבותינו נשיאנו ושל החסידות הכללית הוא מלמד זאת בגישה חב"דית - (צריך להיות שוטה כדי לא להבין ממנו שהעיקר אצלו זה גישתה של חסידות חב"ד בעבודת ה'...))
מקור אפשרי לביקורת הוא ממספר משפיעים (חלקם כבר לא בין החיים) (לכאורה לא כדאי לכתוב את שמותם ואת דבריהם במלואם פה...) הביעו הסתייגות מהרב גינזבורג, בזה גופא יש מקום לפרשנויות וייתכן שהם טענו זאת בשל סגנונו, ייתכן בשל הלימוד הכולל והחידושים שלו בלימוד, לענ"ד ההסתייגות היתה נקודתית למקרים מסויימים (כגון - המלצה של משפיע מסויים לא ללמוד עם/את שיעוריו של הרב גינזבורג, ולהתמקד בלימוד תורת הרבי), אך לא התנגדות עקרונית ופסילת הרב גינזבורג.
אף לתלמידים הנורמלים שלא מחזיקים מהרב גינזבורג כאדמו"ר, הרי שהוא עצמו מתנהג בצורה המזכירה הנהגות אדמו"ריות, מאפשר שיכרכרו סביבו, בתמליל שיעוריו כתוב 'בלתי מוגה' או 'מוגה', מהשיעור עורכים חזרה, וכו' וכו'. אם כי ייתכן שהוא רואה בכך את קיום דברי הרבי 'נכון שיכתוב בצורת ספר השיעורים שלומד.
חשוב גם להדגיש שהוא מצידו פועל על פי הוראות הרבי, הרבי הורה לו 'לפעול לא בשם חב"ד'[1] שבל כך הוא פתח את עמותת גל עיני, (את השם לעמותה בחר הרבי), הרבי הורה לו לפעול בריש גלי, שכל מוסדותיו עומדים בנשיאות[2] , לא לחכות להוראות מפורשות (מצד הרבי), ביחידות בה אמר שהוא לומד לבד, אמר הרבי שבכלל הרי נאמר חרב אל הבדים, אך יש יוצא מן הכלל[3] (הואל לומד מכך יסוד מעבר לשאלה על החברותא), על חינוך (מוסדותיו) התבטא הרבי 'צביון ומטרה', הוא לומד מזאת לפעול בדרכו שלו ולא כחיקוי למוסדות חב"דיים[4] ועוד ועוד.


  • בקשר לדברי משתמש שמיה רבא בפסקה ביקורת עניינית:
זמירות שבת משתמש:שמיה רבה אתה בטוח שהרב גינזבורג מורה לשיר זמירות שבת? למיטב ידיעתי הוא עושה זאת לפני שיעור וכיו"ב (כדרכו לנגן לפני כל שיעור), ייתגן שדברי אדמו"ר הזקן שלא לשיר זמירות שבת מוסבים דווקא על שעת הסעודה ולא על זמנים אחרים בשבת.
לימוד ספרי החסידות הכללית - לענ"ד אין בדברים האמורים טעם לפסול מצד הטיעון שהבאת שחסידים לא נוהגים כך , שאדרבה הרב גינזבורג אינו היחיד שהוגה ומלמד את ספריהם, בראש ובראשונה הצ"צ מצטט באור התורה פעמים רבות מספרי פולין, מבין משפיעי חב"ד ניתן למנות את הרב פיצ'ע אופן שמרבה להביא בקובצי הלימוד שלו מקדושת לוי ומספרים נוספים של חסידי פולין, על ר' בעריש רוזנברג מסופר שלמד בשבתות את הספרים נועם אלימלך ותפארת שלמה רדומסק, הרב מענדל וועכטער מצטט רבות בשיעוריו מספרו של הדברי חיים מצאנז ומספרים נוספים. אם כבר טעם לפגם בהנהגותיהם של כל הנ"ל (השאלה אינה רק על הרב גינזבורג (אם כי עליו ביקר משום שהוא מייחד שיעורים לספרי החסידות הכללית)) הוא משיחת הרבי ש"פ ויחי תש"נ תו"מ התוועדויות 140,שיחו"ק, דברי משיח ח"ב עמ' 144, ממנה משמע שחסידים לומדים את דברי רבותינו נשיאנו ומסתפקים בלימוד כל התורה כולה על ידי הרמב"ם (אמנם יל"ע מלשונו הק' "שכל העניינים שבספר זה השייכים לעבודתם היום יומית (או לעבודה בזמנים מיוחדים), ובדבר מלכות לך לך מובא שיש ללמוד לשם מוחין בעצם ומצד לימוד זה ייתכן שכן יש ללמוד את שאר הספרים, ותן לחכם ויחכם עוד),
ועוד וג"ז עיקר: 1. ייתכן שהרב גינזבורג לומד בצורה זאת כדי לקרב את המזרוחניקעס, כשהם רואים גם לימוד בספרי החסידות הכללית הם פחות נרתעים. 2. אף שהוא מלמד את החסידות הכללית הוא לומד זאת בגישה חב"דית ולעיתים מדגיש את המעלה שבספרי חסידות חב", עיין לדוגמה בדברי הרב גינזבורג מתוך הספר מבחר שיעורי התבוננות: "המדרגה הגבוהה ביותר שכנגד ה"יחידה" נקראת "הפצת המעינות". כאשר לומד התורה רוצה להיות "טופח על להטפיח" ו"נחל נובע מקור חכמה", שזאת בחינת משיח – יעסוק בעיקר בספרי חסידות חב"ד דוקא, שיש בהם כדי לבנות אצלו כלים מדוע. הדבר היחיד שיש בספרות חב"ד, מאדמו"ר הזקן והלאה – זאת המסוגלות לבנות אצלך כלים להיות "נחל נובע מקור חכמה" המגלה רזין דאוריתא. ושוב, זהו הלימוד היחיד שבאמת בונה כלים בנפש כדי לאפשר כל הזמן ללומד להיות מפיץ המעינות." וראו גם: "כמו הם הזכרנו, אפילו בין גדולי הצדיקים של החסידות ישנו הבדל בין כל הצדיקים על חב"ד. כל הצדיקים הגדולים אמרו תורה מן השמים, אמרו בדרך מעבר – צינור פתוח, האור עובר דרכם. והנה חב"ד, החל מאדמו"ר הזקן. , היא דרך התלבשות בשכל – התלבשות בשכל שלו, וכך לימד את הכל כתוב שהגאולה תלויה בהפצת רזי תורה – "לכשיפוצו מעינותיך חוצה"[קפז] – דווקא של "יתפרנסון מיניה"[קפח], שהדברים דווקא בדרך ההתלבשות נזכה כולם להיות נביאים וחוזים ולהתגייס את חזון הגאולה." שיעור "משה מפי עצמו", ז' אב תשע"ט.
אם כבר צ"ע בנושא זה מהניגונים של חסידי פולין שהוא מנגן.
נ.ב. משתמש:שמיה רבה, אל תשכח שהניסוח בערךך נקבע על ידי הבירוקרט, ייתכן שכל הדיון ובקשת מקורות לא תעזור במאומה... לי אישית הדברים גם צורמים (לזה כיוונתי בין היתר בפסקה הבהרה בדף המשתמש שלי). אשמח להתכתב איתך במייל. --משתמש:ברכת הגאולה 02:35, כ"ב באייר, ה'תשפ"ד 02:35, 30 במאי 2024 (IDT)
אקדים כי שיחה זו מעט חסרת־סדר אך אשתדל לכתוב על ראשון – ראשון, ככל יכולתי.
  • סגנונו ושיטתו אינם מקובלים בקרב חסידי חב"ד. זהו ניסוח שכבר קבלתי עליו בעבר, ואף ערכתי בניסוח שהוסכם בשיחה למעלה – אך הניסוח הקודם חזר, ואין עם מי לדבר. כפי שכתב לי אחד מבחירי העורכים בדף השיחה, כאשר כתבתי לו שהאתר מחפש את מה שהקוראים מחפשים, ולא את מה שהעורכים מחפשים – "האינטואיציה שלי פועלת לפי חב"דפדיה".
  • ההתקשרות אליו. יתכן שזו ביקורת הראויה להיכנס לערך, שכן אכן יש המתקשרים אליו בריש גלי, אך בשביל כך יתכן וצריך מקור אמין ואיכותי.
  • סממני התקשרות. כפשוט, בדומה למה שכתב שמיה רבה אין שום משמעות לכך שתולים את תמונתו או מנגנים את נידונים בתור התקשרות. זו אינה ביקורת עניינית בשום צורה שהיא. קריאה בשמו – רחוקה מהמציאות (מלבד כך ששמו הראשון הוא יצחק, שם שנפוץ מאוד בקרב חסידי חב"ד, ואף אחד לא טועה לחשוב שיש קשר כלשהו אליו...).
  • פאות ארוכות. לא מכיר שום הוראה מפורשת שלו ללכת עם פיאות ארוכות. הוא עצמו, כמובן, בעל חזות חב"דית מובהקת, ובעקבותיו הולכים כמובן רבים מתלמידיו (אל רבים מהם אף הורה לקצר את הפאות). אלו שלא – אין בכך כל הכרח שזה בגללו (הסבר שכלי מאוד מסתבר לכך הוא היותו בעל דעות פוליטיות המתדמות/מתקרבות לאלו של הציבור מתגורר־יו"ש, שם הנוהג אצל רבים הוא חזות חיצונית בעלת פאות).
  • נוסח חב"ד. זו אולי הביקורת העניינית הראשונה, והיא אכן יכולה להיות ביקורת מוכחת. הרב גינזבורג אכן מזמר את זמירות השבת בסעודות השבת, וגם אם את זה אין להוכיח כי אם בעזרת סיפורים – הרי שניתן לראות את התבטויותיו בנוגע לכך בכמה שיעורים (ראו שיעור ו' תשרי תש"פ ושבת בא תשפ"ג. בשיעור כ"ג אדר תש"ע (וכן בשיעור ב' מנחם־אב תשס"ז במקומות נוספים) אף התבטא [גם בהקשר של פיוטי ליל הסדר] כי הזמירות לא נכנסו לסידור משום שידעו אותם בעל פה).
עוד בענין זה, בודאי שבנוסח חב"ד זמירות השבת לא 'נמחקו'. ישנם תיעודים על סעודות של רבותינו נשיאינו (עד כ"ק אדמו"ר) בהם ניגנו מזמירות השבת בפירוש. כמו כן, ובהקשר למה שכתב ברכת הגאולה יש לחני חב"ד על כמה מזמירות השבת (מנוחה ושמחה, צמאה נפשי לאלקים, אמר ה' ליעקב) – כך שבודאי שאין איסור לנגן במהלך השנה זמירות שבת...
  • החסידות הכללית. העובדות נכונות ונכוחות. אם יש מה לבקר אותו בזה – יתכן ויש מה להסתפק. על כל פנים, מה שכתב ברכת הגאולה בתחילת המשך דבריו בענין זה – אינו נכון כלל. הרב גינזבורג אינו עושה זאת כדי לקרב את המיזרוחניקעס בושם צורה שהיא. הוא לומד זאת לשמה, והוא רואה בכך תועלת גדולה. כך כתב באחד ממכתביו: "שנים רבות ההדרכה במוסדות שלנו היא שכדי לקבל נכון את האור והחיות שהנחיל לנו מורנו הבעל שם טוב, הלב החי של החסידות, יש לשלב באופן נכון בין הדרכים של כל תלמידיו... בזכות ההעמקה בחסידות חב"ד ניתן להבין לעומק את הכתוב בשאר ספרי הצדיקים, וגם אצל חסיד חב"ד האור המקיף שבספרים האלה מלהיב את הלב לעבוד את השי"ת בשמחה ובענוה".[5]
  • ויכוחים עם הרבי. לא מכיר כאלו. צריך מקורות. המקור אליו הפנה שמיה רבה לא אומר כלום, לענ"ד. להבנתי, המדובר שם הוא על טענה אודותיה התייחס הרבי בצורה שונה ממה שכתב שם הרב גינזבורג, אך כפי שכתב שם עורך מראי המקומות – אכמ"ל; שככל הנראה פירושו – צריך ליישב את הנאמר שם וכאן, אך אין המקום גרמא.
  • ביקורת חיובית. מסכים בנוגע למה שכתב בענין זה שמיה רבה. לא חסר דברים כאלו.
בברכה, נפלאות - שיחה, 00:32, כ"ו באייר, ה'תשפ"ד 00:32, 3 ביוני 2024 (IDT)
הערה כללית (ללא קשר לפסקה זו דווקא אלא לכללות הדיון בדף שיחה זה), באדר תשע"ד הוציא הרב גינזבורג מכתב הבהרה נגד התנהגות התלמידים המתייחסים אליו כרבי --ברכת הגאולה שיחה 01:16, א' בסיוון, ה'תשפ"ד 01:16, 7 ביוני 2024 (IDT)


הערות שוליים

  1. [/galeinai.org.il/lessons/toc_7_10_75/toc_h1_0 שיעור הילולת אור החיים הקדוש ט"ו תמוז ע"ה, פסקה פעילות לא בשם חב " ד]
  2. התוועדות מלוה מלכה למלמדים אור לכ"ב כסלו תשע"ח, בתמלול: [galeinai.org.il/lessons/toc_13_3_78/toc_h4_15] פסקה חיוב לימוד חסידות, בוידאו דקה: 28:26.
  3. [/galeinai.org.il/lessons/toc_7_10_75/toc_h1_0 שיעור הילולת אור החיים הקדוש ט"ו תמוז ע"ה
  4. שיעור ג' אב תשע"ו - יום הערכות צות יעלת-חן פסקה צביון ומטרה (פסקה אחת לפני אחרונה) [galeinai.org.il/lessons/toc_1_12_76/toc_h1_0], וראו גם בשיעור כ"א טבת תשע"ב, ובר מצוה ז"ך כסלו תשע"ז
  5. ממכתב ברכה שכתב לתלמידו הרב אפרים ארנברג, ראש ישיבת תום ודעת, שכתב ספר הגות "חב"דית" על פרשיות השבוע בהשראת תורותיו של בעל "מי השלוח".