8,445
עריכות
יוסף בן מלמד (שיחה | תרומות) |
ברכת הגאולה (שיחה | תרומות) |
||
(10 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''משיח בן יוסף''' הוא משיח שיגאל את ישראל לפני ה[[גאולה]] השלימה על ידי [[משיח בן דוד]], והוא יהיה מבני בניו של אביה בן ירבעם{{הערה|1=ראה [[זהר]] חדש [[פרשת בלק]]. וראה בספר [[עמק המלך]] וז"ל: נשמת ירבעם פרחה ממנו קודם שחטא, ונסתלקה בנקיות וזכה בה בן בני אביה שנולד בו ביום שמת. וזה שכתב (זכריה י"ב י) והביטו אלי את אשר דקרו וספדו עליו כמספד על היחיד וכו', כי הם הסכימו במיתתו כי היה מורד במלכות בית דוד, ואחר כך יתפלל עליו משיח בן דוד ויחייהו דהי' המשנה האמיתי.}}, ומצאצאי מנשה בן [[יוסף]]{{הערה|ראה במדרש רבה, במדבר פרשה י"ד, א: לי מנשה, זה משיח שעומד מבניו של מנשה, שנאמר (חהלים ק"ח) לי מנשה, ואפרים מעוז ראשי, זה משוח מלחמה שבא מאפרים שנאמר (דברים) בכור שורו הדר לו, יהודה מחוקקי, זה הנואל הגדול שהוא מבני בניו של דוד.}} ויש אומרים | '''משיח בן יוסף''' הוא משיח שיגאל את ישראל לפני ה[[גאולה]] השלימה על ידי [[משיח בן דוד]], והוא יהיה מבני בניו של אביה בן ירבעם{{הערה|1=ראה [[זהר]] חדש [[פרשת בלק]]. וראה בספר [[עמק המלך]] וז"ל: נשמת ירבעם פרחה ממנו קודם שחטא, ונסתלקה בנקיות וזכה בה בן בני אביה שנולד בו ביום שמת. וזה שכתב (זכריה י"ב י) והביטו אלי את אשר דקרו וספדו עליו כמספד על היחיד וכו', כי הם הסכימו במיתתו כי היה מורד במלכות בית דוד, ואחר כך יתפלל עליו משיח בן דוד ויחייהו דהי' המשנה האמיתי.}}, ומצאצאי [[מנשה]] בן [[יוסף הצדיק|יוסף]]{{הערה|ראה במדרש רבה, במדבר פרשה י"ד, א: לי מנשה, זה משיח שעומד מבניו של מנשה, שנאמר (חהלים ק"ח) לי מנשה, ואפרים מעוז ראשי, זה משוח מלחמה שבא מאפרים שנאמר (דברים) בכור שורו הדר לו, יהודה מחוקקי, זה הנואל הגדול שהוא מבני בניו של דוד.}} ויש אומרים מ[[אפרים]] בן יוסף{{הערה|מדרש תלפיות א' ענף גלגולים.}}. | ||
==במקורות== | ==במקורות== | ||
שורה 21: | שורה 21: | ||
בין השאר משיח בן יוסף יקבץ גיבורים מישראל, יכה את נציבי ארם וישמעאל, יכבוש את [[ארץ ישראל]], יתקן את [[ירבעם בן נבט]], ינצח את מלכות אדום, ילחם בעמלק ויכלה את בית עשיו.{{מקור}} | בין השאר משיח בן יוסף יקבץ גיבורים מישראל, יכה את נציבי ארם וישמעאל, יכבוש את [[ארץ ישראל]], יתקן את [[ירבעם בן נבט]], ינצח את מלכות אדום, ילחם בעמלק ויכלה את בית עשיו.{{מקור}} | ||
[[המהר"ל מפראג]] מסביר ש[[יהודה]] נמשל ל[[מוח]] שהוא מסמל את שלטון המוחין והדעת, ו[[יוסף]] שהוא כנגד ה[[לב]] מסמל את שלטון המידות והרגש, ולכן שניהם הם אבות האומה היהודית, אולם ההנהגה האמיתית שייכת ל[[יהודה]] משום שה[[מוח]] הוא הראשון מבין האיברים, אולם בזמן הגלות שעם ישראל הולך אחרי ה[[לב]], | [[המהר"ל מפראג]] מסביר ש[[יהודה]] נמשל ל[[מוח]] שהוא מסמל את שלטון המוחין והדעת, ו[[יוסף הצדיק|יוסף]] שהוא כנגד ה[[לב]] מסמל את שלטון המידות והרגש, ולכן שניהם הם אבות האומה היהודית, אולם ההנהגה האמיתית שייכת ל[[יהודה]] משום שה[[מוח]] הוא הראשון מבין האיברים, אולם בזמן הגלות שעם ישראל הולך אחרי ה[[לב]], יוסף הוא זה שמושל{{הערה|שם=המהר"ל|נצח ישראל, פרק ל"ז}}. | ||
לכן גם "משיח בן יוסף" הוא מנהיגי ישראל בזמן הגלות, משום שבזמן הגלות עם ישראל הולך אחרי ה[[לב]], ובגלל שהלב לא מצליח לגבור על ה[[יצר הרע]] ה[[יצר הרע]] הורגו, אבל [[משיח בן דוד]] מסמל את ההנהגה האמיתית והשלימה שאז אומות העולם לא יכולים לעמוד כנגדו.{{הערה|שם=המהר"ל}} | לכן גם "משיח בן יוסף" הוא מנהיגי ישראל בזמן הגלות, משום שבזמן הגלות עם ישראל הולך אחרי ה[[לב]], ובגלל שהלב לא מצליח לגבור על ה[[יצר הרע]] ה[[יצר הרע]] הורגו, אבל [[משיח בן דוד]] מסמל את ההנהגה האמיתית והשלימה שאז אומות העולם לא יכולים לעמוד כנגדו.{{הערה|שם=המהר"ל}} | ||
שורה 30: | שורה 30: | ||
==מותו== | ==מותו== | ||
ב[[גמרא]] נאמר שמשיח בן יוסף ייצא למלחמה כנגד צאצאי [[עשיו]], ובעת המלחמה הוא יהרג ע"י [[ארמילוס]] מלך אדום{{הערה|בבלי, מסכת סוכה נ"ב ע"א}}, ובכך תתקיים הנבואה:{{ציטוטון|והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש ודלקו בהם ואכלום ולא יהיה שריד לבית עשו כי ה' דבר.}}{{הערה|עובדיה,י',י"ח}} | ב[[גמרא]] נאמר שמשיח בן יוסף ייצא למלחמה כנגד צאצאי [[עשיו]], ובעת המלחמה הוא יהרג ע"י [[ארמילוס]] מלך אדום{{הערה|בבלי, מסכת סוכה נ"ב ע"א}}, ובכך תתקיים הנבואה:{{ציטוטון|והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש ודלקו בהם ואכלום ולא יהיה שריד לבית עשו כי ה' דבר.}}{{הערה|עובדיה,י',י"ח}} | ||
חסידים מספרים, ש[[ר' הלל מפאריטש]] אמר שאינו מבין את דברי חז"ל שמשיח בן יוסף ימות במלחמה, ואולי הכוונה שאור החסידות לא יאיר כ"כ בעקבתא דמשיחא<ref>הלקח והלבוב ח"ב עמ' רה</ref>. | |||
==זהותו== | ==זהותו== | ||
בתקופות שונות הצביעו על כמה שהם המשיח בן יוסף, היו שאמרו שהוא [[בר כוזיבא]] (ולכן [[הרמב"ם]] לא הביאו, כיון שכבר בא). ובדורות האחרונים אמרו על [[החוזה מלובלין]] כי הוא היה משיח בן יוסף, ונפטר באמצע מלחמתו הרוחנית להבאת המשיח, המשותפת עם כמה מצדיקי דורו, ביום [[תשעה באב]]. | בתקופות שונות הצביעו על כמה שהם המשיח בן יוסף, היו שאמרו שהוא [[בר כוזיבא]] (ולכן [[הרמב"ם]] לא הביאו, כיון שכבר בא). ובדורות האחרונים אמרו על [[החוזה מלובלין]] כי הוא היה משיח בן יוסף, ונפטר באמצע מלחמתו הרוחנית להבאת המשיח, המשותפת עם כמה מצדיקי דורו, ביום [[תשעה באב]]. כן אמרו על המקובל רבי [[שמשון מאוסטרופולי]] שנהרג על קידוש ה' ב[[פרעות ת"ח ות"ט]]{{הערה|[https://hebrewbooks.org/32886 שער ספרו לקוטי שושנים].}}. | ||
יש אומרים שזה רבי [[שלמה מקרלין]] כאשר נהרג ב[[מלחמת נפוליאון]]{{הערה|ספר "קדושת אהרן" - קארלין, ועוד. לעומת זאת, ממכתב [[אדמו"ר הזקן]] ([[התמים]], חוברת ח') משמע כי בין השנים [[תקנ"ה]] - [[תקנ"ו]] ביקר ב[[ליאזנא]].}} - שהיא [[מלחמת גוג ומגוג]] על ידי [[קוזקים|קוזק]] אחד בשם ארמילוס{{הערה|הרבאי אפשר שור, קובץ "בית אהרן וישראל" - [[תנש"א]] . וכן ב'ומביא גואל' מאת מנחם זיגלבוים.}}. | יש אומרים שזה רבי [[שלמה מקרלין]] כאשר נהרג ב[[מלחמת נפוליאון]]{{הערה|ספר "קדושת אהרן" - קארלין, ועוד. לעומת זאת, ממכתב [[אדמו"ר הזקן]] ([[התמים]], חוברת ח') משמע כי בין השנים [[תקנ"ה]] - [[תקנ"ו]] ביקר ב[[ליאזנא]].}} - שהיא [[מלחמת גוג ומגוג]] על ידי [[קוזקים|קוזק]] אחד בשם ארמילוס{{הערה|הרבאי אפשר שור, קובץ "בית אהרן וישראל" - [[תנש"א]] . וכן ב'ומביא גואל' מאת מנחם זיגלבוים.}}. | ||
שורה 39: | שורה 41: | ||
חסידיו של [[אדמו"ר האמצעי]] אמרו עליו כי העובדה שאמר את [[מאמר|מאמרי החסידות שלו]] בצורה מפורטת ורחבה מעידה כי היה משיח בין יוסף, בעוד שמשיח בן דוד [[תורתו של משיח|יגלה את פנימיות התורה]] בלימוד בצורה של ראיה, משיח בן יוסף יפרש אותה{{הערה|[[רשימות דברים]] עמוד 117}}. | חסידיו של [[אדמו"ר האמצעי]] אמרו עליו כי העובדה שאמר את [[מאמר|מאמרי החסידות שלו]] בצורה מפורטת ורחבה מעידה כי היה משיח בין יוסף, בעוד שמשיח בן דוד [[תורתו של משיח|יגלה את פנימיות התורה]] בלימוד בצורה של ראיה, משיח בן יוסף יפרש אותה{{הערה|[[רשימות דברים]] עמוד 117}}. | ||
בספר 'יחי המלך המשיח' ([[שלום דובער וולפא|לרשד"ב וולפא]]) מבאר את ענינו של משיח בן יוסף, | בספר 'יחי המלך המשיח' ([[שלום דובער וולפא|לרשד"ב וולפא]]) מבאר את ענינו של משיח בן יוסף, וכותב בהסתמך על ביטויים שונים בשיחותיהם של [[הרבי]] ו[[הרבי הריי"צ]] ועל פי מאורעות שונים שאירעו איתם, אשר משיח בן יוסף בדורנו היה הרבי הריי"צ, ובהמשך אליו ישנו את משיח בן דוד - הוא [[הרבי]]. עם זאת בהזדמנות{{הערה|בשנת [[תשמ"ו]].}} התבטא [[הרבי]] שמשיח בן יוסף עדיין לא התגלה ואנחנו מחכים להתגלותו{{מקור}}. | ||
== קישורים חיצוניים == | == קישורים חיצוניים == | ||
*[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/1582529 מיהו משיח בן יוסף?] | *[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/1582529 מיהו משיח בן יוסף?] {{בית חב"ד}} | ||
* הרב משה קורנוויץ, | * הרב משה קורנוויץ, [https://drive.google.com/file/d/0B0T_Z-6wjZr4dkRVbXRmZWxPU2M/view?usp=drive_link&resourcekey=0-szsPR1SAcdiZGmS0rPtlrw משיח בן יוסף] {{שמע}} באתר הדרייב של [[ארכיון גאולה ומשיח]] | ||
* ליקוט בענין אחרית הימים, [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=38384&hilite=91b82a60-fd79-48df-bfd9-f4d7ac80abf5&st=%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97+%D7%91%D7%9F+%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3&pgnum=16 אחרית הימים] | * ליקוט בענין אחרית הימים, [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=38384&hilite=91b82a60-fd79-48df-bfd9-f4d7ac80abf5&st=%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97+%D7%91%D7%9F+%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3&pgnum=16 אחרית הימים] | ||
*[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=4396&CategoryID=1092 משיח בן יוסף] באתר צא"ח | *[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=4396&CategoryID=1092 משיח בן יוסף] באתר צא"ח | ||
*הרב מנחם מענדל שארף, '''[https://drive.google.com/file/d/1HEqH19aTI3Vu-ojMPV0spPuK-wRpoLXk/view משיח בן יוסף]''', גליון 'לאפשא לה' ישיבת תות"ל קווינס גליון כ"ט כ' מנחם אב תשפ"ג עמוד 29 {{PDF}} | |||
{{גאולה ומשיח}} | {{גאולה ומשיח}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]] | [[קטגוריה:מגלות לגאולה]] | ||
[[קטגוריה:מלך המשיח]] | [[קטגוריה:מלך המשיח]] |