קמע ליולדת ולתינוק: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:


==הוראת הרבי==
==הוראת הרבי==
בהתוועדות [[י"ט כסלו]] [[תשמ"ז]] קרא הרבי לחדש את [[מנהג ישראל]] לתלות בבית היולדת דף עם שמות ופסוקי "שיר המעלות" וכדומה{{הערה|1=ראו לדוגמא בספר בחיבור 'שימוש תהילים' מתקופת הרמב"ן, שמציע את פרק א' כסגולה לאשה בהריון, ואת מזמור קכ"ו כסגולה לשמירה על היולדת ([blog.nli.org.il/sodot-psalms/ בלוג הספריה הלאומית].}}., כסגולה ללידה קלה, וכן לשמירה על היולדת והתינוק בתקופה שלאחריה.
בהתוועדות [[י"ט כסלו]] [[תשמ"ז]] קרא הרבי{{הערה|קדם לכך בקשה ששלח לרבי ר' [[מרדכי גולדשמיד]] שאחותו (למשפחת נוסבכר) ילדה תאומים יומיים קודם לכן, בי"ז כסלו, וכיון שהיתה זו לידה מוקדמת - הם היו נתונים בסכנה בריאותית. במקביל, לקחו בני המשפחה מהרב [[מרדכי שמואל אשכנזי]] דפי שיר המעלות שהיו מחזיקים אצל היולדת על פי מסורת משפחתית, ואכן בצורה מעוררת השתאות התאומים הבריאו ויצאו ממצב סכנה.}} לחדש את [[מנהג ישראל]] לתלות בבית היולדת דף עם שמות ופסוקי "שיר המעלות" וכדומה{{הערה|1=ראו לדוגמא בספר בחיבור 'שימוש תהילים' מתקופת הרמב"ן, שמציע את פרק א' כסגולה לאשה בהריון, ואת מזמור קכ"ו כסגולה לשמירה על היולדת ([blog.nli.org.il/sodot-psalms/ בלוג הספריה הלאומית].}}., כסגולה ללידה קלה, וכן לשמירה על היולדת והתינוק בתקופה שלאחריה.


הרבי הורה לתלות דף "שיר המעלות" גם בחדר הלידה וגם בבית שבו מתגוררים היולדת והתינוק.
הרבי הורה לתלות דף "שיר המעלות" גם בחדר הלידה וגם בבית שבו מתגוררים היולדת והתינוק.
שורה 11: שורה 11:
==עיצוב הקמע==
==עיצוב הקמע==
[[קובץ:מגזרת נייר קמע לידה.jpg|ממוזער|מגזרת נייר עתיקה כסגולה לשמירה והגנה, הדומה בתוכנו לקמע המופץ על ידי חסידי חב"ד (מארכיון הספריה הלאומית)]]
[[קובץ:מגזרת נייר קמע לידה.jpg|ממוזער|מגזרת נייר עתיקה כסגולה לשמירה והגנה, הדומה בתוכנו לקמע המופץ על ידי חסידי חב"ד (מארכיון הספריה הלאומית)]]
עיצוב הקמע שציור בידי אמן היודאיקה ר' רפאל אבקסיס והיה למראה עיני הרבי, כולל ציור של [[שופר]] ו[[מנורת המקדש]], כאשר המנורה מצויירת עם קנים מלוכסנים, כפי שהרבי עורר והדגיש, וכן מסגרת עיטורים המורכבת מעלים וענפי רימונים, לאורכם משולבים כדים, ציפורים, [[דג|דגים]]{{הערה|המהווים סימן לדבר שעין הרע לא שולטת בו (ברכות נה, ב: "ר' יוסי בר' חנינא אמר מהכא (בראשית מח, טז) וידגו לרוב בקרב הארץ מה דגים שבים מים מכסים עליהם ואין עין רעה שולטת בהם אף זרעו של יוסף אין עין רעה שולטת בהם"), וכן סמל לפריה ורביה (כפי שנאמר בברכת יעקב למנסה ואפרים: "וידגו לרוב בקרב הארץ", וכפי שפירש שם רש"י: "וְיִדְגּוּ – כַּדָּגִים הַלָּלוּ, שֶׁפָּרִים וְרָבִים, וְאֵין עַיִן הָרָע שׁוֹלֶטֶת בָּהֶם (בראשית רבה צז, ג; ברכות כ, א)).}}, וכינורו של [[דוד המלך]].
עם היוודע דבר ההוראה של הרבי, ניגשו אנשי [[צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש]] אל הרב [[מרדכי שמואל אשכנזי]] עם מספר דפי סגולות ללידה קלה שהצילחו להשיג, ובקשו שיכריע אלו אלמנטים וכיתובים להעתיק מתוך הדפים, והרב אשכנזי הביא לו את הדף שנהגו במשפחתו להשתמש על פי המסורת שהוחזקה אצלם.
 
אנשי צא"ח פנו אל אמן היודאיקה ר' רפאל אבקסיס שיצייר ויעצב את הדף על פי הוראותיו של הרב אשכנזי, ושיגרו זאת אל הרבי שהתעניין ושאל שאלות שונות אודות הדף, ולאחר שקיבל הרבי את המידע אודות השתלשלות הענינים, הגיב ואמר: "לזה כוונתי, ותשואות חן"{{הערה|'הרב אשכנזי' עמוד 475. וראו לעיל בהערה הראשונה בפסקה 'הוראות הרבי'.}}.
 
הקמע המעוצב ומופץ על ידי צא"ח שהיה למראה עיני הרבי, כולל ציור של [[שופר]] ו[[מנורת המקדש]], כאשר המנורה מצויירת עם קנים מלוכסנים, כפי שהרבי עורר והדגיש, וכן מסגרת עיטורים המורכבת מעלים וענפי רימונים, לאורכם משולבים כדים, ציפורים, [[דג|דגים]]{{הערה|המהווים סימן לדבר שעין הרע לא שולטת בו (ברכות נה, ב: "ר' יוסי בר' חנינא אמר מהכא (בראשית מח, טז) וידגו לרוב בקרב הארץ מה דגים שבים מים מכסים עליהם ואין עין רעה שולטת בהם אף זרעו של יוסף אין עין רעה שולטת בהם"), וכן סמל לפריה ורביה (כפי שנאמר בברכת יעקב למנסה ואפרים: "וידגו לרוב בקרב הארץ", וכפי שפירש שם רש"י: "וְיִדְגּוּ – כַּדָּגִים הַלָּלוּ, שֶׁפָּרִים וְרָבִים, וְאֵין עַיִן הָרָע שׁוֹלֶטֶת בָּהֶם (בראשית רבה צז, ג; ברכות כ, א)).}}, וכינורו של [[דוד המלך]].


בכותרת הקמע, מופיע ציור של שני [[לוחות הברית]] שראשם מרובע, כפי שהרבי עורר והדגיש, מהם יוצאות 'קרניים' של אור המופץ לכל רחבי תבל.
בכותרת הקמע, מופיע ציור של שני [[לוחות הברית]] שראשם מרובע, כפי שהרבי עורר והדגיש, מהם יוצאות 'קרניים' של אור המופץ לכל רחבי תבל.
31,429

עריכות

תפריט ניווט