כתר: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(←ענינה) |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 10: | שורה 10: | ||
בניגוד לשאר הספירות אשר לכל אחד יש אור פנימי מסויים, אור הכתר מקיף מלמעלה ונמצא בשווה בשאר הספירות. ענין ספירת הכתר בנפש קשור בתענוג וברצון שהן מידות כלליות שאינם באיבר מסויים. | בניגוד לשאר הספירות אשר לכל אחד יש אור פנימי מסויים, אור הכתר מקיף מלמעלה ונמצא בשווה בשאר הספירות. ענין ספירת הכתר בנפש קשור בתענוג וברצון שהן מידות כלליות שאינם באיבר מסויים. | ||
ויובן על פי משל מנפש האדם: בכללות הנפש קיימים שני עניינים: עצם הנפש | ויובן על פי משל מנפש האדם: בכללות הנפש קיימים שני עניינים: עצם הנפש {{הערה|הנפש עצמה, מה שהיא רוצה, רצון הנפש, כי הרצון אינו אלא המשכת הנפש עצמה}} וכוחותיה{{הערה|שכל ורגש}}, אך בפרטיות גם בעצם הנפש{{הערה|ברצון}} ישנם שני עניינים: מה רוצים, ולמה רוצים. שני עניינים אלו נקראים בחסידות חיצוניות הרצון ופנימיות הרצון. | ||
וכך בנמשל באלוקות, בכללות קיימות שתי בחינות: עצם האלוקות שלמעלה מעולמות נקרא כתר | וכך בנמשל באלוקות, בכללות קיימות שתי בחינות: עצם האלוקות שלמעלה מעולמות נקרא כתר{{הערה|הכח האלקי המקיף, שלמעלה מהעולמות. ונקרא כתר דוגמת כתר המלך, שמצד אחד אינו כלל חלק מגוף המלך, אך מצד שני לא זו בלבד שהוא למעלה מהמלך אלא עוד זאת שהוא הדבר שעושה את המלך למלך}}, והכח האלקי המתלבש בעולמות{{הערה|בסדר ההשתלשלות, הכולל את ארבעת העולמות אצילות, בריאה, יצירה, ועשיה}}, אך בפרטיות בכתר עצמו שני עניינים: פנימיות הכתר{{הערה|פנימיות הרצון}} הנקראת עתיק יומין, וחיצוניות הכתר{{הערה|חיצוניות הרצון}} | ||
בפרטיות עוד יותר גם בחיצוניות הכתר (חיצוניות הרצון) יש שני עניינים: רצון העליון (שורש התורה ומצוות), ואריך אנפין (שורש העולמות). | בפרטיות עוד יותר גם בחיצוניות הכתר (חיצוניות הרצון) יש שני עניינים: רצון העליון (שורש התורה ומצוות), ואריך אנפין (שורש העולמות). |