מהר"ל מפראג: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 111 בתים ,  23 בדצמבר 2012
פתיח, מקור ויקיפדיה, הסרת ניקוד
מ (שיע.ק העביר את הדף המהר"ל מפראג ל־מהר"ל מפראג תוך דריסת הפניה: מדוייק יותר)
(פתיח, מקור ויקיפדיה, הסרת ניקוד)
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:מהרל.jpg|left|thumb|250px|קבר המהר"ל מפראג]]
[[תמונה:מהרל.jpg|left|thumb|250px|קבר המהר"ל מפראג]]
הגאון הצדיק רבי '''יהודה ליוואי''', [[המהר"ל מפראג]] (ה' ר"פ - ה' ש"ע) היה רב, פוסק הלכה ומקובל, מנהיג יהודי [[פראג]]. כתביו מהווים מקור לחלק מתורת חב"ד <REF>מקובל כי דברי [[אדה"ז]] על התניא "מקובל מפי ספרים ומפי סופרים" מתייחס בין היתר על המהר"ל, [[הרבי]] כתב על כך במכתב: "לא שמעתי על כך מ[[כ"ק מו"ח אדמו"ר]] ... אף שבכלל מסורת חסידים בעלת סמכא היא".</REF>.  
רבי '''יהודה ליווא בן בצלאל''', המוכר בכינויו '''מהר''' ('''מורנו הגדול רבי ליווא''') '''מפראג''' (בספרות הגרמנית כונה "רבי לעוו הגבוה") היה [[רב]], פוסק [[הלכה]], [[מקובל]] והוגה דעות דתי יהודי, מגדולי ישראל הבולטים מתחילת תקופת האחרונים (ה' ר"פ - ה' ש"ע). שמו השני נכתב בצורות שונות בגרמנית: Levai, Loewe, Löwe, Loew וגם בעברית: ליווא, ליוואי, ועוד. כתביו מהווים מקור לחלק מתורת חב"ד <REF>מקובל כי דברי [[אדה"ז]] על התניא "מקובל מפי ספרים ומפי סופרים" מתייחס בין היתר על המהר"ל, [[הרבי]] כתב על כך במכתב: "לא שמעתי על כך מ[[כ"ק מו"ח אדמו"ר]] ... אף שבכלל מסורת חסידים בעלת סמכא היא".</REF>.  


==קורות חייו==
==קורות חייו==
הַמַּהֲרַמִפְּרָג, רַבִּי יְהוּדָה לִיוָאִי - נוֹלַד בְּלֵיל ט"ו בְּנִיסָן בְּעִצּוּמוֹ שֶׁל לֵיל הַסֵּדֶר, בִּשְׁנַת ה' אֲלָפִים רע"ב, בָּעֲיָרָה פּוֹזְנָא שֶׁבְּפּוֹלִין. אָבִיו שֶׁל הַמַּהֲרַ"ל, רַבִּי בְּצַלְאֵל, הִגֵּר מֵאֶרֶץ אַשְׁכְּנַז (גֶּרְמַנְיָה) אֶל הַמֶּרְכָּז הַיְּהוּדִי הֶחָדָשׁ שֶׁהָלַךְ וְהִתְפַּתֵּחַ בַּעֲיָרוֹת פּוֹלִין.המהר"ל הוא הצעיר במשפחה של שלושה בנים. אחיו היו גם הם תלמידי חכמים מובהקים: הראשון רבי חיים, תלמיד המהרש"ל, וחברו ובעל הפלוגתא של הרמ"א. השני רבי סיני, אב בית דין ניקלשבורג, שהיה גם רבו של תלמיד המהר"ל, רבי דוד גאנץ, והשלישי רבי שמשון אב"ד קרמניץ.
המהרמפרג, רבי יהודה ליואי - נולד בליל ט"ו בניסן בעצומו של ליל הסדר, בשנת ה' אלפים רע"ב, בעירה פוזנא שבפולין. אביו של המהר"ל, רבי בצלאל, הגר מארץ אשכנז (גרמניה) אל המרכז היהודי החדש שהלך והתפתח בעירות פולין.המהר"ל הוא הצעיר במשפחה של שלושה בנים. אחיו היו גם הם תלמידי חכמים מובהקים: הראשון רבי חיים, תלמיד המהרש"ל, וחברו ובעל הפלוגתא של הרמ"א. השני רבי סיני, אב בית דין ניקלשבורג, שהיה גם רבו של תלמיד המהר"ל, רבי דוד גאנץ, והשלישי רבי שמשון אב"ד קרמניץ.


בספר הזכרונות לרבי הריי"ץ מסופר- כי אביו של המהר"ל ר' בצלאל, היה אדם חסר אמצעים ולכן חיפש להשיא את בניו לאנשים עמידים שיואילו לשלם את הוצאות הלימוד של בניו. וכך השתדך המהר"ל עם מרת פערל בתו של העשיר ר' שמואל רייך שהיה מקורב לבית המלכות.
בספר הזכרונות לרבי הריי"ץ מסופר- כי אביו של המהר"ל ר' בצלאל, היה אדם חסר אמצעים ולכן חיפש להשיא את בניו לאנשים עמידים שיואילו לשלם את הוצאות הלימוד של בניו. וכך השתדך המהר"ל עם מרת פערל בתו של העשיר ר' שמואל רייך שהיה מקורב לבית המלכות.
שורה 9: שורה 9:
בגיל שתים-עשרה נשלח המהר"ל לישיבתו של ר' יעקב פולק בפרמשילא. דרך לימודו של ר' יעקב הייתה שיטת הפלפול, ורבים התלמידים שרצו להתקבל לישיבתו. ר' יעקב היה בורר את התלמידים, ומקבל לישיבתו רק אחד מתוך עשרים וחמישה שרצו ללמוד אצלו.
בגיל שתים-עשרה נשלח המהר"ל לישיבתו של ר' יעקב פולק בפרמשילא. דרך לימודו של ר' יעקב הייתה שיטת הפלפול, ורבים התלמידים שרצו להתקבל לישיבתו. ר' יעקב היה בורר את התלמידים, ומקבל לישיבתו רק אחד מתוך עשרים וחמישה שרצו ללמוד אצלו.
בשנת רפ"ח עזב ר' יעקב את פרמשילא והתמנה לרב בפראג, והמהר"ל הצעיר יצא לערוך גלות. במשך שנתיים הסתובב המהר"ל בגלותו ולבסוף חזר לפראג.
בשנת רפ"ח עזב ר' יעקב את פרמשילא והתמנה לרב בפראג, והמהר"ל הצעיר יצא לערוך גלות. במשך שנתיים הסתובב המהר"ל בגלותו ולבסוף חזר לפראג.
ר' שמואל רייך הביע רצונו לערוך החתונה לאלתר, אך המהר"ל סירב בשל גילה הצעיר של הכלה שהייתה רק בת 14. המהר"ל ביקש רשות לשוב וללמוד במשך עוד 4-5 שנים שלאחריהם ישוב להינשא. הרשות נתנה והמהר"ל יצא ללמוד אצל ר' יצחק קלובר בפוזנא. בתום השנים הקצובות, ביקש המהר"ל הארכה נוספת, ואמר שאם הכלה לא מעוניינת להמשיך ולחכות, הרי היא משוחררת להינשא לכל אדם. האישור ניתן, והמהר"ל המשיל ללמוד אצל ר' יצחק במשך מספר שנים נוספות.
ר' שמואל רייך הביע רצונו לערוך החתונה לאלתר, אך המהר"ל סירב בשל גילה הצעיר של הכלה שהייתה רק בת 14. המהר"ל ביקש רשות לשוב וללמוד במשך עוד 4-5 שנים שלאחריהם ישוב להינשא. הרשות נתנה והמהר"ל יצא ללמוד אצל ר' יצחק קלובר בפוזנא. בתום השנים הקצובות, ביקש המהר"ל הארכה נוספת, ואמר שאם הכלה לא מעוניינת להמשיך ולחכות, הרי היא משוחררת להינשא לכל אדם. האישור ניתן, והמהר"ל המשיל ללמוד אצל ר' יצחק במשך מספר שנים נוספות.


19,464

עריכות

תפריט ניווט