שיחה:התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
דיוק בתשובה שלי שכנראה לא הובנה נכון
(דיוק בתשובה שלי שכנראה לא הובנה נכון)
שורה 109: שורה 109:
:::::::{{א|שמואל חיים}} תסתכל פה [[התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו)#הצוואה וההסתלקות]] --[[משתמש:חיים כ|חיים כ]] - [[שיחת משתמש:חיים כ|<span style="color:#40E0D0;">מסמ ציכל</span>]] - א' באדר א'  18:20, 10 בפברואר 2024 (UTC)
:::::::{{א|שמואל חיים}} תסתכל פה [[התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו)#הצוואה וההסתלקות]] --[[משתמש:חיים כ|חיים כ]] - [[שיחת משתמש:חיים כ|<span style="color:#40E0D0;">מסמ ציכל</span>]] - א' באדר א'  18:20, 10 בפברואר 2024 (UTC)
::::::::באמת שאני לא מבין מה לא הובן במה שכתבתי... הדיון היה מי ימשיך את הצ"צ בהנהגה - פשוטו כמשמעו. על סמך מה? נכתב בערך. למה היה צריך את הדיון הזה בכלל והרי יש צוואה מפורשת של הצ"צ? - כתבתי לפני. א גוטע וואך. [[משתמש:חסיד של הרבי|{{עיצוב גופן|גודל=3|צבע=אינדיגו|גופן=נרקיסים|'''~ חסיד של הרבי ~'''}}]] {{*}} [[שיחת משתמש:חסיד של הרבי|פארבריינגען חסידי]] 18:34, 10 בפברואר 2024 (UTC)
::::::::באמת שאני לא מבין מה לא הובן במה שכתבתי... הדיון היה מי ימשיך את הצ"צ בהנהגה - פשוטו כמשמעו. על סמך מה? נכתב בערך. למה היה צריך את הדיון הזה בכלל והרי יש צוואה מפורשת של הצ"צ? - כתבתי לפני. א גוטע וואך. [[משתמש:חסיד של הרבי|{{עיצוב גופן|גודל=3|צבע=אינדיגו|גופן=נרקיסים|'''~ חסיד של הרבי ~'''}}]] {{*}} [[שיחת משתמש:חסיד של הרבי|פארבריינגען חסידי]] 18:34, 10 בפברואר 2024 (UTC)
::::::::::אני אפרט יותר: בצוואת הצמח-צדק היה פולמוס האם היא תקפה למצב שנוצר לאחר הסתלקותו כי היו דעות שהוא שינה את דעתו - הוקם בית דין שידון בכך - והוחלט מי יהיה הממשיך. ולהעיר שכפי הצוואה גם שאר בני הצ"צ אמרו חסידות, והרבי הריי"צ מכנה אותם אף בשם "אדמו"רים", וכמו שמפורט ב[[התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו)#היחסים בין ליובאוויטש לענפים שהתפצלו]] ואדמו"ר המהר"ש שלח את ילדיו לשמוע מאמרי חסידות מהאדמו"ר מליאדי. כך שהדיון לא היה האם שאר הבנים יחזרו מאמרי חסידות, אלא בירור כוונת הצ"צ בשאלה מי יהיה ממשיכו - את מי למשוך ב{{ציטוטון|פח השמן הרוחני}} - שיהיה לנשיא הדור. להבדיל אלפי הבדלות - נתן להשוות למצב ששורר כיום בחסידות סאדיגורה בה הבן הצעיר כפי צוואת אביו הוא ממשיכו המרכזי אך גם שאר האחים מכהנים כאדמו"רים, וגם שם יש מחלוקת גדולה וענקית... שוב - להבדיל. [[משתמש:חסיד של הרבי|{{עיצוב גופן|גודל=3|צבע=אינדיגו|גופן=נרקיסים|'''~ חסיד של הרבי ~'''}}]] {{*}} [[שיחת משתמש:חסיד של הרבי|פארבריינגען חסידי]] 18:46, 10 בפברואר 2024 (UTC)
::::::::::אני אפרט יותר: בצוואת הצמח-צדק היה פולמוס האם היא תקפה למצב שנוצר לאחר הסתלקותו כי היו דעות שהוא שינה את דעתו - הוקם בית דין שידון בכך - והוחלט מי יהיה הממשיך. ולהעיר שכפי אחד מסעיפי הצוואה גם שאר בני הצ"צ אמרו חסידות (אם-כי חסידיהם טענו שהם ממשיכי הצ"צ ואכ"מ), והרבי הריי"צ מכנה אותם אף בשם "אדמו"רים", וכמו שמפורט ב[[התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו)#היחסים בין ליובאוויטש לענפים שהתפצלו]] ואדמו"ר המהר"ש שלח את ילדיו לשמוע מאמרי חסידות מהאדמו"ר מליאדי. כך שהדיון לא היה האם שאר הבנים יחזרו מאמרי חסידות, אלא '''בירור''' ובדיקה למי העביר הצמח-צדק את שרביט ההנגה - את מי משך הצמח-צדק ב{{ציטוטון|פח השמן הרוחני}} - שיהיה לנשיא הדור. להבדיל אלפי הבדלות - נתן להשוות למצב ששורר כיום בחסידות סאדיגורה בה הבן הצעיר כפי צוואת אביו הוא ממשיכו המרכזי אך גם שאר האחים מכהנים כאדמו"רים, וגם שם יש מחלוקת גדולה וענקית... שוב - להבדיל. [[משתמש:חסיד של הרבי|{{עיצוב גופן|גודל=3|צבע=אינדיגו|גופן=נרקיסים|'''~ חסיד של הרבי ~'''}}]] {{*}} [[שיחת משתמש:חסיד של הרבי|פארבריינגען חסידי]] 18:46, 10 בפברואר 2024 (UTC)
{{שבירה}} לפני הבנתי, אתה טוען שצוואת הצמח צדק הייתה רק שכולם יגידו חסידות אבל שאדמו"ר המהר"ש יהיה האדמו"ר המרכזי (כמו המצב בחסידות סאדיגורה, להבדיל...), אבל לפי הבנתי צוואת אדמו"ר הצמח צדק הייתה שכולם יהיו שווה בהכול (חוץ מהמהרי"ל ואדמו"ר המהר"ש שינהיגו את הבית מדרש בליובאוויטש), עיין ברשימות, עמ' רפ"ד, בנוסח הדברים, ולפי זה לא מובן מה היתרון שהבית דין העניק לאדמו"ר המהר"ש (אני מאמין שלא היה דיון מי נשיא הדור גרידא, אלא במשהו מעשי). --{{גופן|4|רשי|[[משתמש:שמואל חיים|'''שמואל חיים''']]}} ♦ [[שיחת משתמש:שמואל חיים|{{צבע גופן|שחור|'''שיחה'''}}]] 13:34, 11 בפברואר 2024 (UTC)
{{שבירה}} לפני הבנתי, אתה טוען שצוואת הצמח צדק הייתה רק שכולם יגידו חסידות אבל שאדמו"ר המהר"ש יהיה האדמו"ר המרכזי (כמו המצב בחסידות סאדיגורה, להבדיל...), אבל לפי הבנתי צוואת אדמו"ר הצמח צדק הייתה שכולם יהיו שווה בהכול (חוץ מהמהרי"ל ואדמו"ר המהר"ש שינהיגו את הבית מדרש בליובאוויטש), עיין ברשימות, עמ' רפ"ד, בנוסח הדברים, ולפי זה לא מובן מה היתרון שהבית דין העניק לאדמו"ר המהר"ש (אני מאמין שלא היה דיון מי נשיא הדור גרידא, אלא במשהו מעשי). --{{גופן|4|רשי|[[משתמש:שמואל חיים|'''שמואל חיים''']]}} ♦ [[שיחת משתמש:שמואל חיים|{{צבע גופן|שחור|'''שיחה'''}}]] 13:34, 11 בפברואר 2024 (UTC)
:שוב פעם: הצוואה אכן הייתה שכולם יגידו מאמרי חסידות בשווה. ואכן לבית דין אין סמכות לקבוע מי הוא "נשיא הדור" - זה משהו ששייך להקב"ה... הדיון היה יותר במובן המעשי: מי הוא זה שיישב בבית המדרש בליובאוויטש וינהיג את חסידת חב"ד? היו כמה סיבות שקיום הצוואה לא יצא אל הפועל ככתבה וכלשונה: סיבה '''א':''' (רוחנית) כנ"ל לא יכול להיות נשיא הדור שיתלבש בכמה גופים - צריך נשיא הדור אחד בלבד, ועל זה אמר הצמח-צדק לאדמו"ר המהר"ש כי הוא ממשיך אותו בשמן הרוחני שהוא הומשך בו - כמובן שחסידי הבנים האחרים לא החזיקו מזה ומסתמא אמרו על-כך שזה מומצא רח"ל.. והבית דין רק רצה לברר את דעת הצ"צ בנושא - דעה שברור שישנה כי לא שייך דור בלי נשיא דור וכו' '''ב:''' (סיבה גשמית) - היו טענות כנ"ל וכמובא לעיל שהצמח צדק שינה את דעתו מאז שכתב את הצוואה ורוצה שרק אחד מהבנים ינהיג את ליובאוויטש ולא כולם ביחד, או שאחד מהם יהיה המנהיג המרכזי וזיפו מכתבים לשם כך. '''ג':''' (טכנית) מריבות ומחלוקת שלא היה נתן ליישב. ולהעיר שאדמו"ר המהר"ש אכן רצה - ואף ניסה - שאחיו ישארו בליובאוויטש וגידו ביחד מאמרי חסידות כפי רצון הצ"צ, אך כנ"ל הדבר היה בלתי אפשרי בגלל המחלוקת בין החסידים עצמם, כך שרצון הצ"צ (ואדמו"ר המהר"ש!) לא יצא אל הפועל. [[משתמש:חסיד של הרבי|{{עיצוב גופן|גודל=3|צבע=אינדיגו|גופן=נרקיסים|'''~ חסיד של הרבי ~'''}}]] {{*}} [[שיחת משתמש:חסיד של הרבי|פארבריינגען חסידי]] 18:41, 11 בפברואר 2024 (UTC)
:שוב פעם: הצוואה אכן הייתה שכולם יגידו מאמרי חסידות בשווה. ואכן לבית דין אין סמכות לקבוע מי הוא "נשיא הדור" - זה משהו ששייך להקב"ה... הדיון היה יותר במובן המעשי: מי הוא זה שיישב בבית המדרש בליובאוויטש וינהיג את חסידת חב"ד? היו כמה סיבות שקיום הצוואה לא יצא אל הפועל ככתבה וכלשונה: סיבה '''א':''' (רוחנית) כנ"ל לא יכול להיות נשיא הדור שיתלבש בכמה גופים - צריך נשיא הדור אחד בלבד, ועל זה אמר הצמח-צדק לאדמו"ר המהר"ש כי הוא ממשיך אותו בשמן הרוחני שהוא הומשך בו - כמובן שחסידי הבנים האחרים לא החזיקו מזה ומסתמא אמרו על-כך שזה מומצא רח"ל.. והבית דין רק רצה לברר את דעת הצ"צ בנושא - דעה שברור שישנה כי לא שייך דור בלי נשיא דור וכו' '''ב:''' (סיבה גשמית) - היו טענות כנ"ל וכמובא לעיל שהצמח צדק שינה את דעתו מאז שכתב את הצוואה ורוצה שרק אחד מהבנים ינהיג את ליובאוויטש ולא כולם ביחד, או שאחד מהם יהיה המנהיג המרכזי וזיפו מכתבים לשם כך. '''ג':''' (טכנית) מריבות ומחלוקת שלא היה נתן ליישב. ולהעיר שאדמו"ר המהר"ש אכן רצה - ואף ניסה - שאחיו ישארו בליובאוויטש וגידו ביחד מאמרי חסידות כפי רצון הצ"צ, אך כנ"ל הדבר היה בלתי אפשרי בגלל המחלוקת בין החסידים עצמם, כך שרצון הצ"צ (ואדמו"ר המהר"ש!) לא יצא אל הפועל. [[משתמש:חסיד של הרבי|{{עיצוב גופן|גודל=3|צבע=אינדיגו|גופן=נרקיסים|'''~ חסיד של הרבי ~'''}}]] {{*}} [[שיחת משתמש:חסיד של הרבי|פארבריינגען חסידי]] 18:41, 11 בפברואר 2024 (UTC)
12,906

עריכות

תפריט ניווט