בחירת העצמות בישראל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
שורה 6: שורה 6:
שורש הבחירה כפי שהוא בעצמותו יתברך, הוא בעיקר [[נשמה|בנשמות]] שהם בנים למקום{{הערה|מפני שכן '''בחר''' הקב"ה שיהיו מושרשים בו כמו בן שחקוק במחשבת האב כשלפני זה לא היו קיימים כלל (תורת ה[[המגיד ממעזריטש]] ([[אור תורה]] ב, ג (ס"ו), [[כתר שם טוב]] סרמ"א) כפי שנתבארה ב[[לקוטי שיחות]] חלק כח עמוד 180 הערה 62}}, ששם מלכתחילה אין אפשרות למציאות אחרת{{הערה|לקוטי שיחות חלק כג עמוד 219 הערה 61. וראה בלקוטי שיחות חלק י"ט עמוד 282}}. אך בנשמה כפי שהיא ירדה למטה{{הערה|ועוד לפני זה - שנעשית בבחינת מציאות}}, המעלות שבה (שניכר בה שהיא "[[בן]]" של הקב"ה{{הערה|ראה להן על היחס בין הקשר של בוחר ונבחר לקשר של אב ובן}}) מסתירות על הבחירה{{הערה|לקוטי שיחות חלק כג עמוד 219 הערה 61. סה"מ מלוקט ח"ה ע' רנ. שיחת שבת פרשת תולדות ה'תשנ"ב (הא') סעיף ה.}}. כאן למטה{{הערה|יש מקומות בחסידות שמבואר שהבחירה היא דווקא למטה, בנשמות בגופים (ובעיקר בגוף) - ראה לדוגמא שיחת ש"פ בראשית ה'תשנ"ב ס"ג}}, במקום בו ישנה מציאות של אומות העולם {{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק י"ט עמוד 282. שיחת שבת פרשת בראשית הנ"ל ועוד}} גילוי הבחירה הוא בעיקר בגוף.
שורש הבחירה כפי שהוא בעצמותו יתברך, הוא בעיקר [[נשמה|בנשמות]] שהם בנים למקום{{הערה|מפני שכן '''בחר''' הקב"ה שיהיו מושרשים בו כמו בן שחקוק במחשבת האב כשלפני זה לא היו קיימים כלל (תורת ה[[המגיד ממעזריטש]] ([[אור תורה]] ב, ג (ס"ו), [[כתר שם טוב]] סרמ"א) כפי שנתבארה ב[[לקוטי שיחות]] חלק כח עמוד 180 הערה 62}}, ששם מלכתחילה אין אפשרות למציאות אחרת{{הערה|לקוטי שיחות חלק כג עמוד 219 הערה 61. וראה בלקוטי שיחות חלק י"ט עמוד 282}}. אך בנשמה כפי שהיא ירדה למטה{{הערה|ועוד לפני זה - שנעשית בבחינת מציאות}}, המעלות שבה (שניכר בה שהיא "[[בן]]" של הקב"ה{{הערה|ראה להן על היחס בין הקשר של בוחר ונבחר לקשר של אב ובן}}) מסתירות על הבחירה{{הערה|לקוטי שיחות חלק כג עמוד 219 הערה 61. סה"מ מלוקט ח"ה ע' רנ. שיחת שבת פרשת תולדות ה'תשנ"ב (הא') סעיף ה.}}. כאן למטה{{הערה|יש מקומות בחסידות שמבואר שהבחירה היא דווקא למטה, בנשמות בגופים (ובעיקר בגוף) - ראה לדוגמא שיחת ש"פ בראשית ה'תשנ"ב ס"ג}}, במקום בו ישנה מציאות של אומות העולם {{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק י"ט עמוד 282. שיחת שבת פרשת בראשית הנ"ל ועוד}} גילוי הבחירה הוא בעיקר בגוף.


בשיחה אחת{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ג עמוד 219 הערה 61}} מסביר [[הרבי]], שבשונה מבחירה רגילה שאינה שייכת למציאות הנבחר{{הערה|ראה ערך [[בחירה]]}}, הרי בחירת העצמות בגוף נעשית מציאותו של הגוף, שהרי כאשר נמשך{{הערה|בשם המושאל = שכן בעצמות אין שייך המשכה - לקוטי שיחות חלק כ"ג עמוד 219 הערה 61}} העצמות - אין מקום למציאות אחרת. ובמאמר נוסף{{הערה|ספר המאמרים מלוקט ח"ה ע' רנ}} מבאר הרבי שעל ידי ששורש הגוף עצמו הוא ב[[כלים]] של הספירות, מתגלית בחירת העצמות במציאותו. אך במקומות אחרים{{הערה|לקוטי שיחות חלק ח"י עמוד 409 הערות 70 ו-71. שיחת ש"פ תולדות ה'תשנ"ב (הא') סעיף ה.}} מסביר הרבי שאכן מעלת הבחירה בגוף אינה מתאחדת עמו באופן שמתגלית בו ומתייחסת אליו (ובכלל - היא בהעלם{{הערה|ראה גם ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד רעז}}), אך על ידי עבודת הנשמה בגוף לבררו ולזככו בקיום תורה ומצוות, נקבעת בגוף הבחירה בפנימיות באופן שנעשית מציאותו, מתייחסת אליו ומתגלה בו. אף בנשמה נפעל עילוי ע"י עבודתה בגוף, שמתגלה וניכר בה בחירת העצמות (ולא רק שהיא בבחינת 'בן'){{הערה|שיחת ש"פ תולדות ה'תשנ"ב (הא') סעיף ה. ובספר המאמרים מלוקט חלק ה ע' רנ}}. אמנם, מכיוון שהתאחדות זו של הגוף עם הבחירה בו נעשית על ידי הנשמה, הרי בהסתלקותה אין הבחירה מתאחדת עוד עם הגוף ולכן הוא כלה ונפסד. אלא שמכיוון שסוף-כל-סוף הבחירה היא נצחית, [[לעתיד לבוא]] כל עם ישראל [[תחיית המתים|יקומו לתחייה]] נשמות בגופים{{הערה|לקוטי שיחות חלק ח"י עמוד 409 הערות 70 ו-71}}. וכן לאידך, בחירת העצמות בגילוי בנשמה היא דווקא כשהיא נמצאת בתוך הגוף (שפועל בה מעלה זו כנ"ל) ולכן גם לאחרי שגמרה לברר ולזכך את הגוף, עיקר גילוי הבחירה היא דווקא כשנמצאת בגוף - בתחיית המתים{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ה' ע' רנ}}.
בשיחה אחת{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ג עמוד 219 הערה 61}} מסביר [[הרבי]], שבשונה מבחירה רגילה שאינה שייכת למציאות הנבחר{{הערה|ראה ערך [[בחירה]]}}, הרי בחירת העצמות בגוף נעשית מציאותו של הגוף, שהרי כאשר נמשך{{הערה|בשם המושאל = שכן בעצמות אין שייך המשכה - לקוטי שיחות חלק כ"ג עמוד 219 הערה 61}} העצמות - אין מקום למציאות אחרת. ובמאמר נוסף{{הערה|ספר המאמרים מלוקט ח"ה ע' רנ}} מבאר הרבי שעל ידי ששורש הגוף עצמו הוא ב[[כלים]] של הספירות, מתגלית בחירת העצמות במציאותו.
 
אמנם, במקומות אחרים{{הערה|לקוטי שיחות חלק ח"י עמוד 409 הערות 70 ו-71. שיחת ש"פ תולדות ה'תשנ"ב (הא') סעיף ה.}} מסביר הרבי שאכן מעלת הבחירה בגוף אינה מתאחדת עמו באופן שמתגלית בו ומתייחסת אליו (ובכלל - היא בהעלם{{הערה|ראה גם ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד רעז}}), אך על ידי עבודת הנשמה בגוף לבררו ולזככו בקיום תורה ומצוות, נקבעת בגוף הבחירה בפנימיות באופן שנעשית מציאותו, מתייחסת אליו ומתגלה בו. אף בנשמה נפעל עילוי ע"י עבודתה בגוף, שמתגלה וניכר בה בחירת העצמות (ולא רק שהיא בבחינת 'בן'){{הערה|שיחת ש"פ תולדות ה'תשנ"ב (הא') סעיף ה. ובספר המאמרים מלוקט חלק ה ע' רנ}}. אמנם, מכיוון שהתאחדות זו של הגוף עם הבחירה בו נעשית על ידי הנשמה, הרי בהסתלקותה אין הבחירה מתאחדת עוד עם הגוף ולכן הוא כלה ונפסד. אלא שמכיוון שסוף-כל-סוף הבחירה היא נצחית, [[לעתיד לבוא]] כל עם ישראל [[תחיית המתים|יקומו לתחייה]] נשמות בגופים{{הערה|לקוטי שיחות חלק ח"י עמוד 409 הערות 70 ו-71}}. וכן לאידך, בחירת העצמות בגילוי בנשמה היא דווקא כשהיא נמצאת בתוך הגוף (שפועל בה מעלה זו כנ"ל) ולכן גם לאחרי שגמרה לברר ולזכך את הגוף, עיקר גילוי הבחירה היא דווקא כשנמצאת בגוף - בתחיית המתים{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ה' ע' רנ}}.


על ידי בחירת העצמות בישראל, נפעל בעם ישראל טבע עצמי (אם כי ביכולתם [[בחירה חופשית|להתנגד לו]]). שהם בוחרים בקב"ה{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ג עמוד קט}} ובטוב באופן שהרע מושלל לחלוטין{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק י"א עמוד 7 הערה 58 ובהנסמן שם}}. כאשר עם ישראל מגלים בחירה זו להם בקב"ה, נמשכת להם בחירת העצמות{{הערה|שם=מלוקט קצה|ספר המאמרים מלוקט ח"ה עמוד קצה}}.
על ידי בחירת העצמות בישראל, נפעל בעם ישראל טבע עצמי (אם כי ביכולתם [[בחירה חופשית|להתנגד לו]]). שהם בוחרים בקב"ה{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ג עמוד קט}} ובטוב באופן שהרע מושלל לחלוטין{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק י"א עמוד 7 הערה 58 ובהנסמן שם}}. כאשר עם ישראל מגלים בחירה זו להם בקב"ה, נמשכת להם בחירת העצמות{{הערה|שם=מלוקט קצה|ספר המאמרים מלוקט ח"ה עמוד קצה}}.
1,412

עריכות

תפריט ניווט