בחירת העצמות בישראל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(מיזוג הערות שוליים)
שורה 8: שורה 8:
בשיחה אחת{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ג עמוד 219 הערה 61}} מסביר [[הרבי]], שבשונה מבחירה רגילה שאינה שייכת למציאות הנבחר{{הערה|ראה ערך [[בחירה]]}}, הרי בחירת העצמות בגוף נעשית מציאותו של הגוף, שהרי כאשר נמשך{{הערה|בשם המושאל = שכן בעצמות אין שייך המשכה - לקוטי שיחות חלק כ"ג עמוד 219 הערה 61}} העצמות - אין מקום למציאות אחרת. ובמאמר נוסף{{הערה|ספר המאמרים מלוקט ח"ה ע' רנ}} מבאר הרבי שעל ידי ששורש הגוף עצמו הוא ב[[כלים]] של הספירות, מתגלית בחירת העצמות במציאותו. אך במקומות אחרים{{הערה|לקוטי שיחות חלק ח"י עמוד 409 הערות 70 ו-71. שיחת ש"פ תולדות ה'תשנ"ב (הא') סעיף ה.}} מסביר הרבי שאכן מעלת הבחירה בגוף אינה מתאחדת עמו באופן שמתגלית בו ומתייחסת אליו (ובכלל - היא בהעלם{{הערה|ראה גם ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד רעז}}), אך על ידי עבודת הנשמה בגוף לבררו ולזככו בקיום תורה ומצוות, נקבעת בגוף הבחירה בפנימיות באופן שנעשית מציאותו, מתייחסת אליו ומתגלה בו. אף בנשמה נפעל עילוי ע"י עבודתה בגוף, שמתגלה וניכר בה בחירת העצמות (ולא רק שהיא בבחינת 'בן'){{הערה|שיחת ש"פ תולדות ה'תשנ"ב (הא') סעיף ה. ובספר המאמרים מלוקט חלק ה ע' רנ}}. אמנם, מכיוון שהתאחדות זו של הגוף עם הבחירה בו נעשית על ידי הנשמה, הרי בהסתלקותה אין הבחירה מתאחדת עוד עם הגוף ולכן הוא כלה ונפסד. אלא שמכיוון שסוף-כל-סוף הבחירה היא נצחית, [[לעתיד לבוא]] כל עם ישראל [[תחיית המתים|יקומו לתחייה]] נשמות בגופים{{הערה|לקוטי שיחות חלק ח"י עמוד 409 הערות 70 ו-71}}. וכן לאידך, בחירת העצמות בגילוי בנשמה היא דווקא כשהיא נמצאת בתוך הגוף (שפועל בה מעלה זו כנ"ל) ולכן גם לאחרי שגמרה לברר ולזכך את הגוף, עיקר גילוי הבחירה היא דווקא כשנמצאת בגוף - בתחיית המתים{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ה' ע' רנ}}.
בשיחה אחת{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ג עמוד 219 הערה 61}} מסביר [[הרבי]], שבשונה מבחירה רגילה שאינה שייכת למציאות הנבחר{{הערה|ראה ערך [[בחירה]]}}, הרי בחירת העצמות בגוף נעשית מציאותו של הגוף, שהרי כאשר נמשך{{הערה|בשם המושאל = שכן בעצמות אין שייך המשכה - לקוטי שיחות חלק כ"ג עמוד 219 הערה 61}} העצמות - אין מקום למציאות אחרת. ובמאמר נוסף{{הערה|ספר המאמרים מלוקט ח"ה ע' רנ}} מבאר הרבי שעל ידי ששורש הגוף עצמו הוא ב[[כלים]] של הספירות, מתגלית בחירת העצמות במציאותו. אך במקומות אחרים{{הערה|לקוטי שיחות חלק ח"י עמוד 409 הערות 70 ו-71. שיחת ש"פ תולדות ה'תשנ"ב (הא') סעיף ה.}} מסביר הרבי שאכן מעלת הבחירה בגוף אינה מתאחדת עמו באופן שמתגלית בו ומתייחסת אליו (ובכלל - היא בהעלם{{הערה|ראה גם ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד רעז}}), אך על ידי עבודת הנשמה בגוף לבררו ולזככו בקיום תורה ומצוות, נקבעת בגוף הבחירה בפנימיות באופן שנעשית מציאותו, מתייחסת אליו ומתגלה בו. אף בנשמה נפעל עילוי ע"י עבודתה בגוף, שמתגלה וניכר בה בחירת העצמות (ולא רק שהיא בבחינת 'בן'){{הערה|שיחת ש"פ תולדות ה'תשנ"ב (הא') סעיף ה. ובספר המאמרים מלוקט חלק ה ע' רנ}}. אמנם, מכיוון שהתאחדות זו של הגוף עם הבחירה בו נעשית על ידי הנשמה, הרי בהסתלקותה אין הבחירה מתאחדת עוד עם הגוף ולכן הוא כלה ונפסד. אלא שמכיוון שסוף-כל-סוף הבחירה היא נצחית, [[לעתיד לבוא]] כל עם ישראל [[תחיית המתים|יקומו לתחייה]] נשמות בגופים{{הערה|לקוטי שיחות חלק ח"י עמוד 409 הערות 70 ו-71}}. וכן לאידך, בחירת העצמות בגילוי בנשמה היא דווקא כשהיא נמצאת בתוך הגוף (שפועל בה מעלה זו כנ"ל) ולכן גם לאחרי שגמרה לברר ולזכך את הגוף, עיקר גילוי הבחירה היא דווקא כשנמצאת בגוף - בתחיית המתים{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ה' ע' רנ}}.


על ידי בחירת העצמות בישראל, נפעל בעם ישראל טבע עצמי (אם כי ביכולתם [[בחירה חופשית|להתנגד לו]]). שהם בוחרים בקב"ה{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ג עמוד קט}}. ובטוב באופן שהרע מושלל לחלוטין{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק י"א עמוד 7 הערה 58 ובהנסמן שם}}. כאשר עם ישראל מגלים בחירה זו להם בקב"ה, נמשכת להם בחירת העצמות{{הערה|שם=מלוקט קצה|ספר המאמרים מלוקט ח"ה עמוד קצה}}.
על ידי בחירת העצמות בישראל, נפעל בעם ישראל טבע עצמי (אם כי ביכולתם [[בחירה חופשית|להתנגד לו]]). שהם בוחרים בקב"ה{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ג עמוד קט}} ובטוב באופן שהרע מושלל לחלוטין{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק י"א עמוד 7 הערה 58 ובהנסמן שם}}. כאשר עם ישראל מגלים בחירה זו להם בקב"ה, נמשכת להם בחירת העצמות{{הערה|שם=מלוקט קצה|ספר המאמרים מלוקט ח"ה עמוד קצה}}.


בכללות - קשר זה של הבחירה הינו הקשר העמוק ביותר בין ישראל וקב"ה. שכן, הבחירה מגיעה ממקום כזה שמצד עצמו הכל שווה (היינו שהיא למעלה מהשכל, הרצון וכל 'טבע' אחר בנפש בו יש נטיה כלשהי), ומצד שני אין הכרח שהדברים יהיו שווים וניתן לבחור בדבר מסויים (היינו שהיא למעלה מהגורל המוגדר בזה שהכל שווה לגביו){{הערה|שם=מלוקט קצה}}, היא מגיעה ממקום כזה בו אין כל הגדרות{{הערה|לקוטי שיחות חלק כג עמוד 219 הערה 61}}. הקשר בבחירה נעלה מכל קשר מותנה בין עם ישראל והקב"ה, כקשר שלהם שנפעל על ידי קיום התורה ומצוות{{הערה|ראה לקו"ש חלק ח"י עמוד 409 הערות 70 ו-71, וחלק כח עמוד 180 הערה 62. ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד לד ואילך (בעיקר בעמוד לח)}}. אף מהקשר הלא מותנה בין עם ישראל והקב"ה כאב ובן, שכן אהבה האב לבן (גם אהבה עצמית ולא מותנית) היא כמו טבע ומוגדרת בציור כלשהו{{הערה|לקוטי שיחות חלק י"א עמוד 7 הערה 58 ובהנסמן שם. חלק ח"י עמוד 409 הערות 70 ו-71}}. ועוד, שמציאות האב מסובבת ממציאות הבן, לולי שישנו בן אין אב, ואחר שישנו בן מוכרח שיהיה רצון ואהבה אליו - היינו שבבחינה זו ישנה מציאות נוספת מלבד הקב"ה, משא"כ הבחירה מגיעה מהבוחר עצמו{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק ח"י עמוד 178 ואילך (ובהערה 73). ועיין גם ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד רעז}}, ומהעצם שלו. על ידי הבחירה, נפעל הקשר של עם ישראל לקב"ה [[עבד (תואר)|כעבדים]] לאדוניהם, שמציאות העבד היא מציאות האדון{{הערה|לקוטי שיחות חלק יא עמוד 7 הערה 58 ובהנסמן שם}}. אמנם בפרטיות, אף הבחירה היא בדבר נוסף, היינו שעם ישראל והקב"ה הם שני דברים כביכול{{הערה|ועוד - שהבחירה היא רק [[הפלאת העצמות]] ולא העצמות ממש}}. ולמעלה מזה בעצמותו יתברך ממש לכתחילה עם ישראל והקב"ה דבר אחד ממש {{הערה|לקוטי שיחות חלק י"א עמוד 7 הערה 58 ובהנסמן שם. ספר המאמרים מלוקט חלק ה' עמוד מג}}.
בכללות - קשר זה של הבחירה הינו הקשר העמוק ביותר בין ישראל וקב"ה. שכן, הבחירה מגיעה ממקום כזה שמצד עצמו הכל שווה (היינו שהיא למעלה מהשכל, הרצון וכל 'טבע' אחר בנפש בו יש נטיה כלשהי), ומצד שני אין הכרח שהדברים יהיו שווים וניתן לבחור בדבר מסויים (היינו שהיא למעלה מהגורל המוגדר בזה שהכל שווה לגביו){{הערה|שם=מלוקט קצה}}, היא מגיעה ממקום כזה בו אין כל הגדרות{{הערה|לקוטי שיחות חלק כג עמוד 219 הערה 61}}. הקשר בבחירה נעלה מכל קשר מותנה בין עם ישראל והקב"ה, כקשר שלהם שנפעל על ידי קיום התורה ומצוות{{הערה|ראה לקו"ש חלק ח"י עמוד 409 הערות 70 ו-71, וחלק כח עמוד 180 הערה 62. ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד לד ואילך (בעיקר בעמוד לח)}}. אף מהקשר הלא מותנה בין עם ישראל והקב"ה כאב ובן, שכן אהבה האב לבן (גם אהבה עצמית ולא מותנית) היא כמו טבע ומוגדרת בציור כלשהו{{הערה|לקוטי שיחות חלק י"א עמוד 7 הערה 58 ובהנסמן שם. חלק ח"י עמוד 409 הערות 70 ו-71}}. ועוד, שמציאות האב מסובבת ממציאות הבן, לולי שישנו בן אין אב, ואחר שישנו בן מוכרח שיהיה רצון ואהבה אליו - היינו שבבחינה זו ישנה מציאות נוספת מלבד הקב"ה, משא"כ הבחירה מגיעה מהבוחר עצמו{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק ח"י עמוד 178 ואילך (ובהערה 73). ועיין גם ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד רעז}}, ומהעצם שלו. על ידי הבחירה, נפעל הקשר של עם ישראל לקב"ה [[עבד (תואר)|כעבדים]] לאדוניהם, שמציאות העבד היא מציאות האדון{{הערה|לקוטי שיחות חלק יא עמוד 7 הערה 58 ובהנסמן שם}}. אמנם בפרטיות, אף הבחירה היא בדבר נוסף, היינו שעם ישראל והקב"ה הם שני דברים כביכול{{הערה|ועוד - שהבחירה היא רק [[הפלאת העצמות]] ולא העצמות ממש}}. ולמעלה מזה בעצמותו יתברך ממש לכתחילה עם ישראל והקב"ה דבר אחד ממש {{הערה|לקוטי שיחות חלק י"א עמוד 7 הערה 58 ובהנסמן שם. ספר המאמרים מלוקט חלק ה' עמוד מג}}.
1,412

עריכות

תפריט ניווט