בית המקדש השלישי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,525 בתים ,  28 באפריל 2020
←‏בנייתו: הגהה, הרחבה
(הגהה, עריכה)
(←‏בנייתו: הגהה, הרחבה)
שורה 3: שורה 3:


==בנייתו==
==בנייתו==
בנוגע למי יבנהו נכתבו שתי דעות, במדרשים נאמר שבית המקדש השלישי יבנה על ידי הקב"ה, (בשונה מבתי מקדש הקודמים הראשון והשני, שנבנו על ידי עם ישראל עצמו), כמו שנאמר בפסוקים "מקדש ה' כוננו ידיך", פסוק זה נאמר על בנית הבית השלישי, כן את הפסוק "במעשה ידיך ארנן" פירשו על הבית השלישי. גם דעת [[רש"י]] ותוס' במסכת סוכה שמקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא מן השמים.
שתי דעות נאמרו בנוגע לבניין הבית השלישי, על ידי מי יבנה:


לעומת זאת בגמרא ירושלמי ובמדרשים נוספים נאמר על הפסוק עורי צפון ובואי תימן, אלו הגלויות או מלך המשיח, הנתונים בצפון -גלות בבל, יבואו ויבנו את בית המקדש הנתון בתימן - כלומר בדרום, כלומר שהבניה תהיה על ידי אדם.
לדעה אחת - יבנה בית המקדש השלישי על ידי [[הקדוש ברוך הוא]] בעצמו{{הערה|כן משמע מדברי המדרש תנחומא (סוף פרשת פקודי): "במעשה ידיך ארנן, זה בנין בית המקדש שיבנה במהרה בימינו".}}, ובלשון [[רש"י]]{{הערה|ד"ה אי נמי סוכה מא, א. ועד"ז בתוס' שם ד"ה אי נמי.}}: {{ציטוטון|מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבוא משמים, שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך}}. מסיבה זו לא ייחרב בית המקדש השלישי, בגלל היותו מעשי ידי ה', שלא כבתי המקדש הקודמים שהיו מעשי ידי אדם{{הערה|זוהר חלק א כח, א. קנ, א. חלק ג, רכא, א. ילקוט שמעוני תהלים רמז תתמח.}}.


להלכה פסק הרמב"ם, "המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה. ובונה מקדש במקומו", כלומר שבנית ביהמ"ק תהיה על ידי מלך המשיח.
לדעה שניה - יבנה בית המקדש השלישי על ידי [[עם ישראל]] בהנהגת [[מלך המשיח]]{{הערה|ירושלמי מגילה פרק א, הלכה יא. ויקרא רבה ט, ו. במדבר רבה יג, ב.}}. כדעה זו פסק להלכה [[הרמב"ם]]{{הערה|שם=רמבם}}.


אדמו"ר שליט"א כותב מספר אפשריות שחלק מהמקדש יבנה על ידי אדם וחלקו יבנה מהשמים ובכך מתווך בין הדעות הנ"ל{{הערה|1=כששאלו את הר' [[מרדכי אליהו]] מי יבנהו, ציין לדברי הרבי; והוסיף שאנו מעדיפים את האפשרות שיבוא מלמעלה, כיון שזה יותר מהר... ([http://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%94%3A%D7%91%D7%99%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%93%D7%A9_%D7%94%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99 מכתב מכ"ז תשרי תדש"ן - לר' אברהם רון]). ובצורה דומה התבטא בעת ה[[יחידות]] עם הרבי בו' מרחשון תשנ"ב.}}.
[[הרבי]] התייחס מספר פעמים למחלוקת זו, והביא כמה אפשרויות לתווך בין הדעות{{הערה|1=נלקטו בספר [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16000&st=&pgnum=127&hilite= חידושים וביאורים בהלכות בית הבחירה לרמב"ם, סימן יט].}}:


בנוסף מציין הרבי, שכאשר ביאת משיח תתרחש באופן בו "זכו" בני ישראל ועבודתם הושלמה בהצלחה, לכל הדעות יירד המקדש מן השמיים. בזמננו, הודיע הרבי שזכינו לאופן גאולה זה, וללא ספק יירד המקדש בנוי ומשוכלל מן השמים{{הערה|שיחת שבת פרשת ויקהל-פקודי, [[תשמ"ח]] (השלמות, בלתי מוגה).}}.
*על פי דברי חז"ל{{הערה|במדבר רבה טו, יג. איכה רבה ב, יג.}} על הפסוק{{הערה|איכה ב, ט.}} "טבעו בארץ שעריה", שבזמן [[חורבן בית המקדש|החורבן]] טבעו דלתות המקדש בארץ - ייתכן שהמקדש כולו אכן ירד משמים, אך בני ישראל בהנהגת המשיח יעמידו את דלתותיו, והעמדת דלתות בבית נחשבת לפי ההלכה{{הערה|ראה בבא בתרא נג, ב.}} כ[[קניין]] המועיל לזכות בבית כולו{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=106&hilite= לקוטי שיחות חלק י"א, ע' 98 הערה 61].}}.
*על פי דברי חז"ל{{הערהסנהדרין צח, א.}} בתיווך נבואות סותרות ביחס לגאולה, שישנו אופן גאולה פשוט אם לא יהיו ישראל ראויים לכך ("לא זכו"), אך אם יהיו ראויים ("זכו") אופן הגאולה יהיה נעלה יותר ו[[נס|ניסי]] - כך בענייננו, במצב של "לא זכו" יבנה המקדש בידי אדם, ובמצב של "זכו" יתגלה משמים{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15826&st=&pgnum=93&hilite= לקוטי שיחות חלק י"ג, ע' 84 הערה 36]. [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14950&st=&pgnum=218&hilite= חלק כ"ז, ע' 204].}}.  
:בזמננו, הודיע הרבי שזכינו לאופן גאולה זה, ולכן ללא ספק ירד המקדש בנוי ומשוכלל מן השמים{{הערה|שיחת שבת פרשת ויקהל-פקודי, [[תשמ"ח]] (השלמות, בלתי מוגה).}}.
*על פי דברי הרמב"ם{{הערה|הלכות בית הבחירה פרק א, הלכה ד.}} שבנבואת [[יחזקאל]] על בניין הבית השלישי ישנם חלקים מפורשים, וחלקים שאינם ברורים - ישראל בהנהגת המשיח יבנו את החלקים הידועים, והחלקים שאינם ידועים יושלמו בידי שמים{{הערה|שם=חי}}.
*המקדש ייבנה על ידי ישראל בהנהגת המשיח, כיוון שבניין המקדש הוא חיוב הלכתי המוטל על ישראל; אך בנוסף לבניינם של ישראל כנדרש בהלכה, "יתלבש" במקדש הגשמי גם המקדש שירד מלמעלה{{הערה|שם=חי|לקוטי שיחות חלק י"ח, ע' 418 (הובא גם ב[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16000&st=&pgnum=35&hilite= פתיחה לחידושים וביאורים בהלכות בית הבחירה]).}}.


בקונטרס [[בית רבינו שבבבל]] כותב הרבי שבית המקדש יתגלה מהשמים תחילה בבית רבינו שבבבל - כלומר ב[[770]] ורק לאחר מכן יעבור לירושלים (כמובן באופן ניסי).
כמו כן הסביר הרבי את טעמי שתי הדעות לפי [[פנימיות התורה]]{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=193&hilite=לקוטי שיחות חלק י"א, ע' 185].}}.
 
הרב [[מרדכי אליהו]], בשיחתו עם הרבי{{הערה|1=ו' מרחשון תשנ"ב. וראה מעין זה ב[http://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%94%3A%D7%91%D7%99%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%93%D7%A9_%D7%94%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99 מכתבו של הרב אליהו מכ"ז תשרי תדש"ן - לר' אברהם רון].}}, העיר שאנו מעדיפים את האפשרות שיבוא מלמעלה, כיון שזה יותר מהר...
 
בקונטרס [[בית רבינו שבבבל]] כותב הרבי שבית המקדש יתגלה מהשמים תחילה בבית רבינו שבבבל - [[770]], ורק לאחר מכן יעבור לירושלים.


==זמן בנייתו==
==זמן בנייתו==

תפריט ניווט