שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,621 בתים ,  17:12, 28 באפריל 2020
הגהה, עריכה
[[קובץ:תרשים בית המקדש השלישי.png|םשמאל|ממוזער|250px|תרשים בית המקדש השלישי]]
'''בית המקדש השלישי''', הוא [[בית המקדש]] אשר יבנה שיבנה ב[[ימות המשיח]]. בית זה דומה בדוגמתו לבתים הראשונים לבתי המקדש הקודמים, [[בית המקדש הראשון|הראשון]] ו[[בית המקדש השני|השני]], אך יהיו בו שינויים רבים, תבניתו ניתנה בנבואה ל[[יחזקאל]]. בשונה מבתי המקדש הקודמים, בית זה יהיה ניצחינצחי.
==בנייתו==
==זמן בנייתו==
בגמ' ===ביחס לביאת המשיח===בגמרא{{הערה|שם=מגילה|מגילה יז, סע"ב.}} נאמר שבית שרק אחר בניין בית המקדש נבנה כהכנה למלכות דוד כלומר לפני שמגיע מגיע [[מלך המשיח]]. כך דרשו בגמרא את הפסוק{{הערה|הושע ג, ה.}}: "אחר ישובו בני ישראל" , כלומר לאחר שיבנו את בית המקדש, "ובקשו את . . דוד מלכם".
אך לאידך , נאמר שבית המקדש יבנה על ידי מלך המשיח כלומר שחזרת מלכות דוד קודמת לבנין בית המקדש. וכן פסק להלכה [[הרמב"ם]], שמלך המשיח יבנה את בית המקדש{{הערה|שם=רמבם}}, ואם כן יבנה המקדש רק אחר ביאתו.
להלכה פסק הרמב"ם ב[[אגרות קודש (הלכות מלכים ומלחמותיהם פרק ירש"א הלכה ד'ב): |אגרת קדשו]] של אדמו"וְאִם יַעֲמֹד מֶלֶךְ מִבֵּית דָּוִד 1) הוֹגֶה בַּתּוֹרָה וְעוֹסֵק בְּמִצְוֹת כְּדָוִד אָבִיור הרש"ב{{הערה|שם=אגרת}}, מוכיח באריכות שבניין בית המקדש וקיבוץ גלויות ייעשו על ידי משיח, והמקורות שמדברים על ביאת המשיח אחרי בניין המקדש או קיבוץ גלויות - מדברים על [[משיח ודאי|התגלותו הסופית והמושלמת]], שתהיה רק אחרי השלמת פעולותיו. כְּפִי תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְשֶׁבְּעַל פֶּה. 2) וְיָכֹף כָּל יִשְׂרָאֵל לֵילֵךְ בָּהּ וּלְחַזֵּק בִּדְקָהּ. 3) וְיִלָּחֵם מִלְחֲמוֹת ה'. הֲרֵי זֶה אדמו"ר הרש"ב מדייק ומחלק שמשיח נקרא לעיתים "בן דוד" ולעיתים "דוד"בְּחֶזְקַת- בתחילת ביאתו נקרא " שֶׁהוּא מָשִׁיחַ. 4) אִם עָשָׂה וְהִצְלִיחַ וּבָנָה מִקְדָּשׁ בִּמְקוֹמוֹ 5) וְקִבֵּץ נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל הֲרֵי זֶה מָשִׁיחַ בְּוַדַּאי.בן דוד", מסדר דבריו של [[הרמבולאחר השלמת פעולותיו נקרא "דוד"ם]] (שגם הסדר בדבריו נכתב בדיוק רב), מוכח שקודם תחזור מלכות ולכן, בלשונות חז"ל המאחרים את ביאת המשיח נאמר "כיון שנבנית ירושלים בא '''דוד'''"{{הערה|שם=מגילה}}, ורק לאחר מכן יבנה בית המקדשוהכוונה על התגלותו המושלמת.
==זמן בניתו =ביחס לקיבוץ גלויות===במדרש ילקוט שמעוני נאמר: "מסורת אגדה היא, שאין {{ערך מורחב|ערך=[[ירושליםקיבוץ גלויות#זמנו|קיבוץ גלויות]] נבנית עד שיתכנסו הגלויות.. שנאמר בונה [[ירושלים]] ה' כי נדחי ישראל יכנס". פירוש הפסוק הוא שה' יבנה את ירושלים, מאחר שאת נדחי ישראל קבץ כבר - כלומר, ש}}נחלקו החכמים בזמנו המדוייק של בניין בית המקדש השלישי: יש מהם שאומרים שיהיה לפני [[קיבוץ גלויות]] קודם לבנין הבית, ויש אומרים שלאחריו.
לאידךלדעת המדרש{{הערה|[[ילקוט שמעוני]] רמז תתפח. וכן במדרש תנחומא נח, לדעת הזהר והגמ' בנין הבית קודם לקיבוץ גלויותיא (בסופו). מקורם של הזהר והגמ' הוא גם מהפסוק }}: "מסורת אגדה היא, שאין [[ירושלים]] נבנית עד שיתכנסו הגלויות... שנאמר{{הערה|תהלים קמז, ב.}}: בונה [[ירושלים]] ה' (כי) נדחי ישראל יכנס" רק שלשיטתם ביאור הפסוק הוא בונה . כדעה זו משמע קצת בגמרא במסכת מגילה{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=11&daf=17b&format=text יז, ב].}}, שם מבואר סדר הברכות בתפילת [[ירושליםשמונה עשרה (תפילה)|שמונה עשרה]] ה, ושם תפילת 'תקע בשופר' העוסקת בקיבוץ גלויות קודמת לתפילת 'ולירושלים עירך' ורק לאחר מכן נדחי ישראל יכנסהעוסקת בבניין המקדש.
להלכה כתב לאידך, בספר ה[[הרמב"םזוהר]] {{הערה|שם=זהר|חלק א קלט, א במדרש הנעלם.}} דייקו חז"יעמוד מלך מבית דודל, שבניין הבית יהיה קודם קיבוץ גלויות.. ובנה מקדש במקומו וקבץ הפסוק "בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס" נדרש שם כסדרו, שקודם יהיה "בונה ירושלים ה'", ורק לאחר מכן "נדחי ישראליכנס". כדעה זו משמע בגמרא במסכת סוכה{{הערה|מא, א.}}, הדנה אודות תקנת [[רבי יוחנן בן זכאי]] שלא לאכול [[חדש]] ביום [[ט"ז בניסן]], מהסדר בדבריו מוכח דעתו שבנין שמא יבנה בית המקדש יום קודם לקבוץ גלויותלכן בט"ו{{הערה|שם=אגרת}}. גם במסכת ברכות{{הערה|מט, א.}} מסביר [[רש"י]] את דברי הגמרא כשיטה זו.
להלכה פסק [[הרמב"ם]] בהלכות מלכים{{הערה|שם=רמבם|הלכות מלכים: יא, א-ד.}}: "המלך המשיח . . בונה המקדש ומקבץ נדחי ישראל", "יעמוד מלך מבית דוד . . ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל". לפי [[כללי הרמב"ם]], אפשר ללמוד הלכות אפילו מסדר דבריו, ולכן לפי הרמב"ם תחילה יבנה בית המקדש ורק לאחר מכן יקבץ נדחי ישראל. הכרעה זו נקבעה גם על ידי אדמו"ר הרש"ב באגרת קדשו{{הערה|שם=אגרת|1=בפנימיות העניניםאגרות קודש אדמו"ר הרש"ב חלק א' אגרת קל ([https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31622&st=&pgnum=360&hilite=בנין ע' שח] ואילך.}}, שם מבסס את השיטה שבניין המקדש קודם לקיבוץ גלויות גם על פי [[תורת החסידות]]. לפי הסבר זה בחסידות, בניין בית המקדש השלישי הוא המקור לכל הגילויים שיבואו לאחריו. כלומרעיקר הגאולה, והוא יכלול בתוכו את כל המעלות של יעודי הגאולה, בכל דבר יש סדר מסודרשיתגלו לאחר מכן כל אחד בזמנו - קיבוץ גלויות, וגם בהתגלות האלקות בעולם (ששם אלקים הוא חד עם שם הוי' כיון ששניהם באים מאותו המקורוהשלימות ב[[תחיית המתים]]{{הערה|ראה באריכות ב1=[[מאמר]] הרבי https://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/4/12/index.htm#_ftnref_931 ד"ה [[גדול יהיה תשכ"ב]], סעיף ב.}}) ישנו סדר, והוא יתגלה קודם בבית המקדש; ולאחר מכן כשיבואו בני ישראל מכל קצוות תבל, זה יגלה איך שגם שם ישנו אלקות, עד שלבסוף יחיו המתים שהוא הגילוי הנעלה ביותר.
[[הרבי מסביר]] דן כמה פעמים בשאלה זו. לפעמים נוטה להכריע כשיטה שבניין המקדש קודם{{הערה|1=[[שערי גאולה]] (תשנhttps://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16033&st=&pgnum=523&hilite= שיחת ש"פ חיי שרה תשמ) חלק ב' סימן כח].}}: שבזה טמונה אהבתו הגדולה של , לפעמים מביא שהכרעת הדין תיפסק על ידי [[בית הדין]] למטה{{הערה|שם=מח|1=[הקבhttps://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15984&st=&pgnum=488 שיחת ש"הפ חיי שרה תשמ"ח]] אלינו.}}, ולפעמים מעלה אפשרות שההכרעה ברמב"ם היא רק המוכרח לפי ההלכה, שכיון שמה שמגיע אחרון הוא יותר נעלהאך במקרה שיזכו ישראל, לכן מעדיף שבנין ביתו יהיה מוקדם אף שבגלל זה יהא נחות במדרגה בכדי שקיבוץ הסדר שקודם יהיה קיבוץ גלויות יהיה במעלה יותר נעליתורק אחר כך יבנה המקדש, בתכלית השלימות{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=59237&st=&pgnum=541 שיחת ש"פ חיי שרה תשמ"ז, הערה 36]. וראה עמוד קודם בשולי הגליון.}}. אפשרות נוספת לתיווך בין השיטות מביא הרבי הרש"ב כותב במכתב שלאחר קיבוץ , שמכיון שיש כמה וכמה דרגות בבניין ירושלים וקיבוץ גלויות יתעלה הבית במעלה נוספת, ויש לומרזו למעלה מזו, הרי שיכולים להיות שני הסדרים - לאחר שיקובצו הגלויות יהיה עילוי במקדש שנבנה לפניו, כי המובא בפנים הוא על זמן ולאחרי זה שבין בניית הבית לקיבוץ הגלויות.עילוי בקיבוץ גלויות, וכן הלאה בעילוי אחר עילוי כו'{{הערה|שם=מח}}.
==החידושים שיתווספו בו==

תפריט ניווט