לדלג לתוכן

העלאה והמשכה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
יש לאחד ערך זה עם הערך המשכה.
אם אין התנגדויות, ניתן לאחד את הערכים שבוע לאחר הצבת התבנית.

כדי שהעולם יוכל להתקיים -צריך שיאיר בו תמיד גילוי אלוקות בעולם - ישנם שני גורמים להארה אלוקית:

1. העלאת התחתון[עריכה | עריכת קוד מקור]

פעולה מצד הנבראים תגרום להמשיך את הקב"ה בעולם. דוגמא: ניצול הפרטים שבעולם לשימוש הקדושה, כגון הנחת תפילין גשמיות בפעולה גשמית דווקא-תגרום להמשכת הקדושה בתפילין, סיהודי המניח, וכן המשכה כללית בכל פרט בעולם. וכך בכול פעולה מצד התחתון.

2. המשכת העליון[עריכה | עריכת קוד מקור]

החלטה מלמעלה להאיר לנבראים ללא פעולה מיוחדת מצידם (ע"ד אתערותא דלעילא). לדוגמא: ביום בריאת העולם ראש השנה הראשון הקב"ה החליט מעצמו ללא פעולה מצד התחתון לברוא העולם - שלהאיר בו גילוי אלוקות[1].

אצל היהודי:[עריכה | עריכת קוד מקור]

וכן גופו של היהודי תמיד צריך לקבל כוח אלוקי על ידי חיבור הגוףעם הנשמה בשתי אופנים:

העלאה[עריכה | עריכת קוד מקור]

ההתמודדות הרגילה מול מציאות הגוף המגביל, לקיים עמו תורה ומצוות, להעלות את הגוף למצב הנשמה.

המשכה[עריכה | עריכת קוד מקור]

מצב שמתגלית הנשמה, הכחות הבלתי מוגבלים של היהודי, וצריך רק להמשיך אותה בכל פרט בחייו של היהודי. (כמו בשעת מסירות נפש-שהגוף בטל לנשמה ומוכן למות (היפך טבעו) רק לע לכפור בה')

הערות שוליים[עריכה | עריכת קוד מקור]

  1. מה שאין כן בשאר ראשי שנים שצריך שישראל יעוררו את הרצון בקב"ה כול שנה מחדש למלוך-להמשיך גילוי אלוקות ע"י שממלכים אותו בתקיעת שופר (המשך תרס"ו)