שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 9,729 בתים ,  20:16, 29 באפריל 2020
[[קובץ:תרשים בית המקדש השלישי.png|שמאלםשמאל|ממוזער|250px|תרשים בית המקדש השלישי]]'''בית המקדש השלישי''', הוא [[בית המקדש]] אשר יבנה שיבנה ב[[ימות המשיח]]. בית זה דומה בדוגמתו לבתים הראשונים לבתי המקדש הקודמים, [[בית המקדש הראשון|הראשון]] ו[[בית המקדש השני|השני]], אך יהיו בו שינויים רבים, תבניתו ניתנה בנבואה ל[[יחזקאל]]. בשונה מבתי המקדש הקודמים, בית זה יהיה ניצחינצחי.
==בנייתו==
בנוגע למי יבנהו נכתבו שתי דעות, במדרשים נאמר שבית המקדש נאמרו בנוגע לבניין הבית השלישי יבנה על ידי הקב"ה, (בשונה מבתי מקדש הקודמים הראשון והשני, שנבנו על ידי עם ישראל עצמו), כמו שנאמר בפסוקים "מקדש ה' כוננו ידיך", פסוק זה נאמר על בנית הבית השלישי, כן את הפסוק "במעשה ידיך ארנן" פירשו על הבית השלישי. גם דעת רש"י ותוס' במסכת סוכה שמקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא מן השמים.מי יבנה:
לעומת זאת בגמרא ירושלמי ובמדרשים נוספים נאמר לדעה אחת - יבנה בית המקדש השלישי על הפסוק עורי צפון ובואי תימןידי [[הקדוש ברוך הוא]] בעצמו{{הערה|כן משמע מדברי המדרש תנחומא (סוף פרשת פקודי): "במעשה ידיך ארנן, אלו הגלויות או מלך המשיחזה בנין בית המקדש שיבנה במהרה בימינו".}}, ובלשון [[רש"י]]{{הערה|ד"ה אי נמי סוכה מא, הנתונים בצפון -גלות בבלא. ועד"ז בתוס' שם ד"ה אי נמי.}}: {{ציטוטון|מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבוא משמים, יבואו ויבנו את שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך}}. מסיבה זו לא ייחרב בית המקדש הנתון בתימן - כלומר בדרוםהשלישי, בגלל היותו מעשי ידי ה', כלומר שהבניה תהיה על שלא כבתי המקדש הקודמים שהיו מעשי ידי אדם{{הערה|זוהר חלק א כח, א. קנ, א. חלק ג, רכא, א. ילקוט שמעוני תהלים רמז תתמח.}}.
לדעה שניה - יבנה בית המקדש השלישי על ידי [[עם ישראל]] בהנהגת [[מלך המשיח]]{{הערה|ירושלמי מגילה פרק א, הלכה יא. ויקרא רבה ט, ו. במדבר רבה יג, ב.}}. כדעה זו פסק להלכה פסק [[הרמב"ם, "המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה. ובונה מקדש במקומו", כלומר שבנית ביהמ"ק תהיה על ידי מלך המשיח]]{{הערה|שם=רמבם}}.
אדמו"ר שליט"א כותב [[הרבי]] התייחס מספר אפשריות שחלק מהמקדש יבנה על ידי אדם וחלקו יבנה מהשמים ובכך מתווך פעמים למחלוקת זו, והביא כמה אפשרויות לתווך בין הדעות הנ"ל{{הערה|1=כששאלו את הר' [[מרדכי אליהו]]מי יבנהו, ציין לדברי הרבי; והוסיף שאנו מעדיפים את האפשרות שיבוא מלמעלה, כיון שזה יותר מהר... (נלקטו בספר [httphttps://wwwbeta.yeshivahebrewbooks.org.il/wiki/indexpdfpager.phpaspx?titlereq=16000&st=&pgnum=127&hilite=%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%94%3A%D7%91%D7%99%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%93%D7%A9_%D7%94%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99 מכתב מכחידושים וביאורים בהלכות בית הבחירה לרמב"ז תשרי תדש"ן - לר' אברהם רוןם, סימן יט]).}}.:
*על פי דברי חז"ל{{הערה|במדבר רבה טו, יג. איכה רבה ב, יג.}} על הפסוק{{הערה|איכה ב, ט.}} "טבעו בארץ שעריה", שבזמן [[חורבן בית המקדש|החורבן]] טבעו דלתות המקדש בארץ - ייתכן שהמקדש כולו אכן ירד משמים, אך בני ישראל בהנהגת המשיח יעמידו את דלתותיו, והעמדת דלתות בבית נחשבת לפי ההלכה{{הערה|ראה בבא בתרא נג, ב.}} כ[[קניין]] המועיל לזכות בבית כולו{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=106&hilite= לקוטי שיחות חלק י"א, ע' 98 הערה 61].}}.*על פי דברי חז"ל{{הערה|סנהדרין צח, א.}} בתיווך נבואות סותרות ביחס לגאולה, שישנו אופן גאולה פשוט אם לא יהיו ישראל ראויים לכך ("לא זכו"), אך אם יהיו ראויים ("זכו") אופן הגאולה יהיה נעלה יותר ו[[נס|ניסי]] - כך בענייננו, במצב של "לא זכו" יבנה המקדש בידי אדם, ובמצב של "זכו" יתגלה משמים{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15826&st=&pgnum=93&hilite= לקוטי שיחות חלק י"ג, ע' 84 הערה 36]. [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14950&st=&pgnum=218&hilite= חלק כ"ז, ע' 204].}}. :בזמננו, הודיע הרבי שזכינו לאופן גאולה זה, ולכן ללא ספק ירד המקדש בנוי ומשוכלל מן השמים{{הערה|שיחת שבת פרשת ויקהל-פקודי, [[תשמ"ח]] (השלמות, בלתי מוגה).}}.*על פי דברי הרמב"ם{{הערה|הלכות בית הבחירה פרק א, הלכה ד.}} שבנבואת [[יחזקאל]] על בניין הבית השלישי ישנם חלקים מפורשים, וחלקים שאינם ברורים - ישראל בהנהגת המשיח יבנו את החלקים הידועים, והחלקים שאינם ידועים יושלמו בידי שמים{{הערה|שם=לקוש|1=לקוטי שיחות חלק י"ח, ע' 418 (הובא גם ב[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16000&st=&pgnum=35&hilite= פתיחה לחידושים וביאורים בהלכות בית הבחירה]).}}.*המקדש ייבנה על ידי ישראל בהנהגת המשיח, כיוון שבניין המקדש הוא חיוב הלכתי המוטל על ישראל; אך בנוסף לבניינם של ישראל כנדרש בהלכה, "יתלבש" במקדש הגשמי גם המקדש שירד מלמעלה{{הערה|שם=לקוש}}. כמו כן הסביר הרבי את טעמי שתי הדעות לפי [[פנימיות התורה]]{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=193&hilite=לקוטי שיחות חלק י"א, ע' 185].}}. הרב [[מרדכי אליהו]], בשיחתו עם הרבי{{הערה|1=ו' מרחשון תשנ"ב. וראה מעין זה ב[http://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%94%3A%D7%91%D7%99%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%93%D7%A9_%D7%94%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99 מכתבו של הרב אליהו מכ"ז תשרי תדש"ן - לר' אברהם רון].}}, העיר שאנו מעדיפים את האפשרות שיבוא מלמעלה, כיון שזה יותר מהר... בקונטרס [[בית רבינו שבבבל]] כותב הרבי שביהמ"ק שבית המקדש יתגלה משמים מהשמים תחילה בבית רבינו שבבל כלומר בשבבבל - [[770]], ורק לאחר מכן בית המקדש יעבור לירושלים, (כמובן באופן ניסי).
==זמן בנייתו==
בגמ' ===ביחס לביאת המשיח===בגמרא{{הערה|שם=מגילה|מגילה יז, סע"ב.}} נאמר שבית שרק אחר בניין בית המקדש נבנה כהכנה למלכות דוד כלומר לפני שמגיע מגיע [[מלך המשיח]]. כך דרשו בגמרא את הפסוק{{הערה|הושע ג, ה.}}: "אחר ישובו בני ישראל" , כלומר לאחר שיבנו את בית המקדש, "ובקשו את . . דוד מלכם". לאידך, פסק להלכה [[הרמב"ם]], שמלך המשיח יבנה את בית המקדש{{הערה|שם=רמבם}}, כלומר שחזרת מלכות דוד קודמת לבנין בית המקדש.
אך לאידך נאמר שבית ב[[אגרות קודש (רש"ב)|אגרת קדשו]] של אדמו"ר הרש"ב{{הערה|שם=אגרת}}, מוכיח באריכות שבניין בית המקדש יבנה וקיבוץ גלויות ייעשו על ידי מלך משיח, והמקורות שמדברים על ביאת המשיח אחרי בניין המקדש או קיבוץ גלויות - מדברים על [[משיח ודאי|התגלותו הסופית והמושלמת]], שתהיה רק אחרי השלמת פעולותיו. אדמו"ר הרש"ב מדייק ומחלק שמשיח נקרא לעיתים "בן דוד" ולעיתים "דוד" - בתחילת ביאתו נקרא "בן דוד", ולאחר השלמת פעולותיו נקרא "דוד", ולכן, בלשונות חז"ל המאחרים את ביאת המשיח כלומר שחזרת מלכות נאמר "כיון שנבנית ירושלים בא '''דוד קודמת לבנין בית המקדש'''"{{הערה|שם=מגילה}}, והכוונה על התגלותו המושלמת.
להלכה פסק הרמב"ם: "המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה, ובונה מקדש במקומו", מסדר דבריו ===ביחס לקיבוץ גלויות==={{ערך מורחב|ערך=[[קיבוץ גלויות#זמנו|קיבוץ גלויות]]}}נחלקו החכמים בזמנו המדוייק של הרמב"ם (שגם הסדר בדבריו נכתב בדיוק רב), מוכח שקודם תחזור מלכות דוד, ורק לאחר מכן יבנה בניין בית המקדשהשלישי: יש מהם שאומרים שיהיה לפני [[קיבוץ גלויות]], ויש אומרים שלאחריו.
==זמן בניתו ביחס ללדעת המדרש{{הערה|[[קיבוץ גלויותילקוט שמעוני]]==רמז תתפח. וכן במדרש ילקוט שמעוני נאמרתנחומא נח, יא (בסופו).}}: "מסורת אגדה היא, שאין [[ירושלים ]] נבנית עד שיתכנסו הגלויות... שנאמר {{הערה|תהלים קמז, ב.}}: בונה [[ירושלים ]] ה' (כי ) נדחי ישראל יכנס". פיכדעה זו משמע קצת בגמרא במסכת מגילה{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=11&daf=17b&format=text יז, ב].}}, שם מבואר סדר הברכות בתפילת [[שמונה עשרה (תפילה)|שמונה עשרה]], ושם תפילת ' הפסוק הוא שהתקע בשופר' יבנה את ירושלים מאחר שאת נדחי ישראל קבץ כבר. כלומר שקיבוץ העוסקת בקיבוץ גלויות קודם לבנין הביתקודמת לתפילת 'ולירושלים עירך' העוסקת בבניין המקדש.
לאידך, לדעת הזהר והגמ' בנין בספר ה[[זוהר]]{{הערה|שם=זהר|חלק א קלט, א במדרש הנעלם.}} דייקו חז"ל, שבניין הבית יהיה קודם לקיבוץ קיבוץ גלויות. מקורם של הזהר והגמ' הוא גם מהפסוק הפסוק "בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס" רק שלשיטתם ביאור הפסוק הוא נדרש שם כסדרו, שקודם יהיה "בונה ירושלים ה' ", ורק לאחר מכן "נדחי ישראל יכנס". כדעה זו משמע בגמרא במסכת סוכה{{הערה|מא, א.}}, הדנה אודות תקנת [[רבי יוחנן בן זכאי]] שלא לאכול [[חדש]] ביום [[ט"ז בניסן]], שמא יבנה בית המקדש יום קודם לכן בט"ו{{הערה|שם=אגרת}}. גם במסכת ברכות{{הערה|מט, א.}} מסביר [[רש"י]] את דברי הגמרא כשיטה זו.
להלכה כתב פסק [[הרמב"ם ]] בהלכות מלכים{{הערה|שם=רמבם|הלכות מלכים: יא, א-ד.}}: "המלך המשיח . . בונה המקדש ומקבץ נדחי ישראל", "יעמוד מלך מבית דוד.. ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל". לפי [[כללי הרמב"ם]], אפשר ללמוד הלכות אפילו מסדר דבריו, מהסדר בדבריו מוכח דעתו שבנין ולכן לפי הרמב"ם תחילה יבנה בית המקדש ורק לאחר מכן יקבץ נדחי ישראל. הכרעה זו נקבעה גם על ידי אדמו"ר הרש"ב באגרת קדשו{{הערה|שם=אגרת|1=אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב חלק א' אגרת קל ([https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31622&st=&pgnum=360&hilite= ע' שח] ואילך).}}, שם מבסס את השיטה שבניין המקדש קודם לקבוץ לקיבוץ גלויותגם על פי [[תורת החסידות]]. לפי הסבר זה בחסידות, בניין בית המקדש השלישי הוא עיקר הגאולה, והוא יכלול בתוכו את כל המעלות של יעודי הגאולה, שיתגלו לאחר מכן כל אחד בזמנו - קיבוץ גלויות, והשלימות ב[[תחיית המתים]]{{הערה|1=[https://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/4/12/index.htm#_ftnref_931 ד"ה גדול יהיה תשכ"ב], סעיף ב.}}.
[[הרבי]] דן כמה פעמים בשאלה זו. לפעמים נוטה להכריע כשיטה שבניין המקדש קודם{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16033&st=בפנימיות הענינים&pgnum=523&hilite==בנין בית המקדש הוא המקור לכל הגילויים שיבואו לאחריושיחת ש"פ חיי שרה תשמ"ג]. כלומר}}, בכל דבר יש סדר מסודר, וגם בהתגלות האלקות בעולם (ששם אלקים הוא חד עם שם הוי' כיון ששניהם באים מאותו המקורלפעמים מביא שהכרעת הדין תיפסק על ידי [[בית הדין]] למטה{{הערה|ראה באריכות בשם=מח|1=[[מאמר]] הרבי דhttps://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15984&st=&pgnum=488 שיחת ש"ה [[גדול יהיה תשכפ חיי שרה תשמ"ב]ח].}}) ישנו סדר, והוא יתגלה קודם בבית ולפעמים מעלה אפשרות שההכרעה ברמב"ם היא רק המוכרח לפי ההלכה, אך במקרה שיזכו ישראל, יהיה הסדר שקודם יהיה קיבוץ גלויות ורק אחר כך יבנה המקדש; ולאחר מכן כשיבואו בני ישראל מכל קצוות תבל, זה יגלה איך שגם שם ישנו אלקותבתכלית השלימות{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=59237&st=&pgnum=541 שיחת ש"פ חיי שרה תשמ"ז, עד שלבסוף יחיו המתים שהוא הגילוי הנעלה ביותרהערה 36]. וראה עמוד קודם בשולי הגליון.}}.
אפשרות נוספת לתיווך בין השיטות מביא הרבי מסביר{{הערה|[[שערי גאולה]] (תשנ"ג) חלק ב' סימן כח.}}: שבזה טמונה אהבתו הגדולה של הקב"ה אלינו, שכיון שמה שמגיע אחרון הוא יותר נעלהשמכיון שיש כמה וכמה דרגות בבניין ירושלים וקיבוץ גלויות, זו למעלה מזו, לכן מעדיף שבנין ביתו הרי שיכולים להיות שני הסדרים - לאחר שיקובצו הגלויות יהיה מוקדם אף שבגלל עילוי במקדש שנבנה לפניו, ולאחרי זה יהא נחות במדרגה בכדי שקיבוץ עילוי בקיבוץ גלויות יהיה במעלה יותר נעלית, וכן הלאה בעילוי אחר עילוי כו'{{הערה|הרבי הרש"ב כותב במכתב שלאחר קיבוץ גלויות יתעלה הבית במעלה נוספת, ויש לומר, כי המובא בפנים הוא על זמן זה שבין בניית הבית לקיבוץ הגלויות.שם=מח}}.
==החידושים שיתווספו בו==
בספר יחזקאל מתנבא יחזקאל על בית המקדש הג', בנבואה זו מבואר שבית המקדש יהיה שונה בצורותו מהבתי מקדש הקודמים. ההבנה בפסוקים אלו בספר יחזקאל קשה מאד, כך שחלק גדול מהמפרשים אכן נחלקו איך יראה בדיוק בית המקדש הג'.
'''עליה לרגל:''' יעלו אליו כל שבת ור"ח ו[[ראש חודש]] (בשונה מבתי מקדש הקודמים אליהם עלו רק ג' פעמים בשנה) כמו שנאמר: "והיה מידי חודש בחודשו ומידי שבת בשבתו יבוא כל בשר להתשחוות לפני אמר ה'".
'''חומרי בניה:''' חלק מבניינו יהיה מברזל, (בשונה מהבתים הקודמים בהם נאסר השימוש בברזל ב[[ברזל]] בבנית הבית), כיון שלעתיד הברזל ה[[ברזל]] כבר לא יהיה כלי משחית, לאחר קיום היעוד [[וכתתו חרבותם לאתים]], לכן הברזל ה[[ברזל]] רק יסמל את התוקף והנצחיות של הבית השלישי.
'''תוספות בניה:''' כל הבתי כנסת לעתיד יהיו מחוברים לבית המקדש השלישי, בגמרא למדו זאת קל וחומר מכך שבשעת [[מתן תורה]] הגיעו הרים מסוים על מנת שיקבלו עליהם את התורה, כל שכן במתן תורה דלעתיד [[תורה חדשה מאתי תצא]] שיבואו כל הבתי כנסת ויתחברו לבית המקדש.
'''גודל:''' גודל העזרות וכן שטח [[הר הבית ]] המגודר סביב בית המקדש יגדלו מאוד: כקילומטר וחצי אורך ורוחב סביב [[הר הבית ]] לעומת 250 מטר בבית השני (פי 36!), וכ162 על 164 מטר עזרת נשים לעומת כ67 מטר בבית השני. מפרשים רבים{{הערה|1=ראה "ילקוט משיח וגאולה" על פרשת תולדות ו[[לקוטי שיחות]] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14953&st=&pgnum=129 חלק ל', פרשת תולדות - שיחה ג'] שם דן בכך באריכות.}} מסבירים כי כל אחת מהבארות שחפר יצחק רומזת לכל אחד מבתי המקדשות, והסיבה לקריאת הבאר השלשית "רחובות" היא על שם רחבות המידות שתהיה בבית המקדש השלישי לעומת [[בית המקדש|קודמיו]].
'''שינויים במבנים סביב:''' בבית המקדש השלישי עזרת הנשים מקיפה את העזרה הפנימית (עזרת ישראל והכהנים בה ממוקם המזבח בין היתר)במקום להיות כחצר נוספת במזרחה כאשר שער ניקנור מחבר ביניהם - כמו שהיה בבית המקדש השני. בבית השלישי יהיו 3 שערים שיחברו את 2 העזרות הללו: ממזרח, מצפון ומדרום, ומולם שערים מקבילים בחומת עזרת נשים המובילים לחצר הר הבית. כמו כן ההיכל עצמו נמצא '''מחוץ''' לעזרה הפנימית, כאשר הוא מהווה חלק מהקיר המערבי, ואילו "גוף" ההיכל נמצא בעזרת נשים. גם מקום שחיטת קדשי-הקדשים וכן בישול בשר ה[[קרבן חטאת|חטאת]] והאשם הנאכלים על ידי הכוהנים משנה מיקום אל תוך השער הצפוני שבין העזרה הפנימית לעזרת נשים.
==קישורים חיצוניים==
*[https://drive.google.com/open?id=0B7-hW7bkWB8ETFJBVkx4UEhGOHM בית המקדש השלישי - צורת הבית מתוך נבואת יחזקאל], בהוצאת [[את"ה העולמי]], [[תשע"ד]]{{PDF}}*הרב [[שלום דובער וולף (צפת)|שלום בער וולף]], [http://www.chabad.info/images/notimage/70425_he_1.pdf מבנה שערי הבית השלישי]{{PDF}} ;מאמרים באתר {{חב}}*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5645 [[בית המקדש השלישי]] מיוסד על הבית הראשון]'''*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=3417 בין הבית השני לבית השלישי]'''*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5316 מעלת הבית השלישי]'''*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5376 'חדש' בגאולה]'''*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5282 מקדש מהשמיים או בידי אדם]'''*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5336 התגלות המשיח ובניית המקדש. מה קודם למה?]'''*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=3579 כמה זמן תימשך חנוכת הבית השלישי?]'''*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=309 החלק הלא מוחלט בחנוכת הבית השלישי]'''*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=3186 מטס של מבני קודש]'''*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5662 [[ברזל]] כמרכיב עיקרי במקדש]'''*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5840 כרטיס כניסה לקודש הקדשים]'''*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=6350 הימים הראשונים של הבית השלישי]'''*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=195 חלוקת העבודה בבית השלישי]'''*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=1049 זמני העליה לבית המקדש]'''*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=3442 'קרבן תמיד' אחד או שניים?]'''*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=2533 הקרבנות עתידים להתבטל?]'''*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=2491 מטרה חדשה בהקרבת קרבנות]'''
{{הערות שוליים}}
 
{{תבנית:גאולה ומשיח}}
{{תבנית:בית המקדש}}
[[קטגוריה:בית המקדש]]
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]
משתמש אלמוני

תפריט ניווט