הבדלים בין גרסאות בדף "אבי"ע (השתלשלות כללית)"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
 
(6 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
עולמות '''אבי"ע''' בהשתלשלות הכללית מתארים את השתלשלות העולמות מ[[אור אין סוף]] ועד [[עולם האצילות]]. עולמות אלו כוללים את העולמות הקודמים לעולם ה[[אצילות]] הפרטית, שכן [[עולם האצילות]] הפרטי הוא רק [[אדם דעשיה]] בהשתלשלות הכללית.
+
{{סדר ההשתלשלות}}
 
+
עולמות '''אבי"ע''' בהשתלשלות הכללית, מתארים את השתלשלות העולמות מ[[אור אין סוף]] ועד [[עולם האצילות]]. עולמות אלו כוללים את העולמות הקודמים לעולם ה[[אצילות]] הפרטית, שכן [[עולם האצילות]] הפרטי הוא רק [[אדם דעשיה]] בהשתלשלות הכללית.
==ארבעת העולמות==
 
לפי אחד הביאורים, ארבעת עולמות אבי"ע בהשתלשלות הכללית הם: [[אדם קדמון]], [[עולם העקודים]], [[עולם הנקודים]], ו[[עולם הברודים]].
 
  
 +
==עניינם==
 
===אצילות הכללית===
 
===אצילות הכללית===
בשם אצילות הכללית נקרא [[אור אין סוף]] שלפני הצמצום.
+
בשם אצילות הכללית נקרא [[אור אין סוף]] שלפני הצמצום. [[אור אין סוף]] נמשך מן ההעלם אל הגלוי, ונאצל מן ה[[מאור]], ולכן נקרא הוא בשם אצילות הכללית. [[מלכות דאור אין סוף]] היא הבחינה התחתונה שבמאציל שנמשכה להיות בחינת כתר ל[[אדם דבריאה]] שהוא [[אדם קדמון]]. וכיון שנמשכה להיות [[נשמה]] לשרש האצילות, שייך לומר בה בחינת עשר ספירות וזהו הנקרא [[עשר ספירות הגנוזות]].
  
 
===אדם דבריאה===
 
===אדם דבריאה===
שורה 12: שורה 11:
 
בעולם זה אין התחלקות ספירות כלל, כי הספירות שבו הם בהפשטה גמורה.
 
בעולם זה אין התחלקות ספירות כלל, כי הספירות שבו הם בהפשטה גמורה.
  
==אדם דיצירה==
+
===אדם דיצירה===
 +
[[אדם דיצירה]] כולל את פרצופי [[עתיק יומין]] ו[[אריך אנפין]] של [[כתר עליון]], כלומר ה[[כתר]] של עולם האצילות.
 +
 
 +
באופן אחר אדם דיצירה הוא [[עולם העקודים]] ו[[עולם הנקודים]].
  
ב[[עולם העקודים]] עשר הספירות עקודות בכלי אחד, ולא מתחלקות לכלים שונים. בעולם זה שורה [[שם ע"ב]] שענינו הוא [[ספירת החכמה]] וה[[ביטול]], ומשום כך הספירות מאוחדות בלי שום חילוק. בעולם זה האורות הם בתוקף גדול ומכל מקום הם עקודים בכלי אחד, מצד תוקף הביטול שבהם. וזהו מה שנאמר בספר יצירה "לפני אחד מה אתה סופר".
+
[[עולם העקודים]] עשר הספירות עקודות בכלי אחד, ולא מתחלקות לכלים שונים. בעולם זה שורה [[שם ע"ב]] שענינו הוא [[ספירת החכמה]] וה[[ביטול]], ומשום כך הספירות מאוחדות בלי שום חילוק. בעולם זה האורות הם בתוקף גדול ומכל מקום הם עקודים בכלי אחד, מצד תוקף הביטול שבהם. וזהו מה שנאמר בספר יצירה "לפני אחד מה אתה סופר".
  
===עולם הנקודים===
 
 
[[עולם הנקודים]] נקרא גם בשם [[עולם התוהו]]. בעולם זה הספירות הם בעשרה כלים שונים, אבל אין בהם התכללות, ולכן בעולם זה הייתה [[שבירת הכלים]]. התוקף של האורות בעולם זה הוא כמו ב[[עולם העקודים]], אך אין בהם תוקף ה[[ביטול]]
 
[[עולם הנקודים]] נקרא גם בשם [[עולם התוהו]]. בעולם זה הספירות הם בעשרה כלים שונים, אבל אין בהם התכללות, ולכן בעולם זה הייתה [[שבירת הכלים]]. התוקף של האורות בעולם זה הוא כמו ב[[עולם העקודים]], אך אין בהם תוקף ה[[ביטול]]
  
===עולם הברודים===
+
===אדם דעשיה===
[[עולם הברודים]] הוא [[עולם האצילות]], אשר נקרא גם בשם [[עולם התיקון]]. בעולם זה הספירות הם בעשרה כלים מחולקים, אולם כל ספירה כלולה משאר הספירות, על ידי [[שם מ"ה]] שענינו [[ביטול]]. בעולם זה ישנם אורות מעוטים בכלים רחבים. הכוונה היא להמשיך תוקף האורות של [[עולם העקודים]] בכלים הרחבים של [[עולם הברודים]].
+
בשם [[אדם דעשיה]] נקרא [[עולם האצילות]]. [[עולם האצילות]], נקרא גם בשם [[עולם הברודים]], ונקרא גם בשם [[עולם התיקון]]. בעולם זה הספירות הם בעשרה כלים מחולקים, אולם כל ספירה כלולה משאר הספירות, על ידי [[שם מ"ה]] שענינו [[ביטול]]. בעולם זה ישנם אורות מעוטים בכלים רחבים. הכוונה היא להמשיך תוקף האורות של [[עולם העקודים]] בכלים הרחבים של [[עולם הברודים]].
 
 
 
 
==ביאור אחר==
 
במקומות אחרים בחסידות נתבארו אבי"ע דאצילות באופן זה:
 
 
 
אצילות - [[אור אין סוף]] שלפני ה[[צמצום]].
 
 
 
בריאה  - א"ק ([[אדם קדמון]]).
 
 
 
יצירה  -  [[עקודים]] ש[[בכתר]].
 
  
עשיה  - [[אצילות]] הפרטית.
 
 
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
 
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]

גרסה אחרונה מ־22:24, 22 באוגוסט 2020

סדר השתלשלות
לפני הצמצום
עצמות ומהות · מאור · אור אין סוף · עשר ספירות הגנוזות · יחיד · אחד ויחיד · קדמון · טהירו עילאה
הצמצום והקו
צמצום הראשון · טהירו תתאה · מקום פנוי · רשימו · נקודה קו שטח · קו וחוט · עגולים ויושר · אור מקיף · אור פנימי · ראש תוך סוף
בי"ע דכללות
אבי"ע (השתלשלות כללית)

אדם קדמון · עולם העקודים · עולם התוהו · אור ישר · אור חוזר · שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן

אבי"ע דפרטות
עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה

עולם האצילות · עולם הבריאה · עולם היצירה · עולם העשייה · בי"ע · פרסא

סוגי השתלשלות
יש מאין · עילה ועלול · קפיצה ודילוג · אין ערוך

עולמות אבי"ע בהשתלשלות הכללית, מתארים את השתלשלות העולמות מאור אין סוף ועד עולם האצילות. עולמות אלו כוללים את העולמות הקודמים לעולם האצילות הפרטית, שכן עולם האצילות הפרטי הוא רק אדם דעשיה בהשתלשלות הכללית.

עניינם[עריכה]

אצילות הכללית[עריכה]

בשם אצילות הכללית נקרא אור אין סוף שלפני הצמצום. אור אין סוף נמשך מן ההעלם אל הגלוי, ונאצל מן המאור, ולכן נקרא הוא בשם אצילות הכללית. מלכות דאור אין סוף היא הבחינה התחתונה שבמאציל שנמשכה להיות בחינת כתר לאדם דבריאה שהוא אדם קדמון. וכיון שנמשכה להיות נשמה לשרש האצילות, שייך לומר בה בחינת עשר ספירות וזהו הנקרא עשר ספירות הגנוזות.

אדם דבריאה[עריכה]

בשם אדם דבריאה נקרא אדם קדמון שהוא שם התואר והמעלה של העולם העומד בראש סדר ההשתלשלות לאחר הצמצום הראשון. עולם זה באין ערוך לגבי אצילות דכללות, כמו שאין ערוך ביחס שבין עולם הבריאה לעולם האצילות.

בעולם זה אין התחלקות ספירות כלל, כי הספירות שבו הם בהפשטה גמורה.

אדם דיצירה[עריכה]

אדם דיצירה כולל את פרצופי עתיק יומין ואריך אנפין של כתר עליון, כלומר הכתר של עולם האצילות.

באופן אחר אדם דיצירה הוא עולם העקודים ועולם הנקודים.

עולם העקודים עשר הספירות עקודות בכלי אחד, ולא מתחלקות לכלים שונים. בעולם זה שורה שם ע"ב שענינו הוא ספירת החכמה והביטול, ומשום כך הספירות מאוחדות בלי שום חילוק. בעולם זה האורות הם בתוקף גדול ומכל מקום הם עקודים בכלי אחד, מצד תוקף הביטול שבהם. וזהו מה שנאמר בספר יצירה "לפני אחד מה אתה סופר".

עולם הנקודים נקרא גם בשם עולם התוהו. בעולם זה הספירות הם בעשרה כלים שונים, אבל אין בהם התכללות, ולכן בעולם זה הייתה שבירת הכלים. התוקף של האורות בעולם זה הוא כמו בעולם העקודים, אך אין בהם תוקף הביטול

אדם דעשיה[עריכה]

בשם אדם דעשיה נקרא עולם האצילות. עולם האצילות, נקרא גם בשם עולם הברודים, ונקרא גם בשם עולם התיקון. בעולם זה הספירות הם בעשרה כלים מחולקים, אולם כל ספירה כלולה משאר הספירות, על ידי שם מ"ה שענינו ביטול. בעולם זה ישנם אורות מעוטים בכלים רחבים. הכוונה היא להמשיך תוקף האורות של עולם העקודים בכלים הרחבים של עולם הברודים.