א' באדר
א | ב | ג | ד | ה | ו | ז | ח | ט | י |
יא | יב | יג | יד | טו | טז | יז | יח | יט | כ |
כא | כב | כג | כד | כה | כו | כז | כח | כט | ל |
תשרי · חשוון · כסלו · טבת · שבט ·
אדר |
א' באדר הוא היום הראשון וב' דראש חודש אדר.
אירועים ביהדות
ביום זה היו מכריזים על השקלים, לקראת גביית 'מחצית השקל' עבור קורבנות לבית המקדש.
- ת"ז - רבינו עזריה פיגו, מחבר הספרים 'גידולי תרומה' ו'בינה לעיתים', נפטר.
- תכ"ב - רבינו שבתי כהן, מחבר הספרים 'שפתי כהן' ו'נקודות הכסף' על השולחן ערוך, נפטר.
- תק"ג - רבי רפאל עמנואל חי ריקי, מחבר הספרים 'משנת חכמים' ו'הון עשיר', נרצח על קידוש ה'.
- תרס"ו - רבי ברוך הלברשטאם מגורליץ, נפטר.
- תר"ע - רבי אורי הכהן יאלעס מסמבור, נפטר.
- תשי"ז - רבי יוסף צבי קליש מסקרנביץ', רבה של בני ברק, נפטר.
- תשס"ד - רבי ברוך רוזנברג, ראש ישיבת סלבודקה בבני ברק, נפטר.
הפתגם היומי - א' באדר - מלוח היום יום |
---|
א' אדר א' [ <html><a href="/index.php?title=</html>א' באדר<html>&action=edit§ion=</html>1<html>"> עריכה </a></html> ]תורה אור דיבור המתחיל "לא תהיה משכלה" סעיף המתחיל "והנה אחר": "במסירת נפש בפ"ע" פירוש הראשי תיבות הוא "בפנימית עצמותו". כתיב "יצא אדם לפעלו ולעבודתו עדי ערב". הנה כל נשמה בירידתה למטה, יש לה מלאכות כלליות ופרטיות. וזהו "יצא אדם לפעלו", דיציאת הנשמה מעמידתה בשמי רום באוצר הנשמות, וירידתה מדרגא לדרגא עד בואה להתלבש בגוף ונפש הטבעית והבהמית, הוא בשביל אדם לפעלו במלאכות הכלליות להגביר הצורה על החומר, להאיר את העולם באור תורה ונר מצוה. ולעבודתו שהיא מלאכה הפרטית, דכל נשמה יש לה עבודה פרטית במוחין ובמדות כפי טבעה וענינה . . "עדי ערב" - בעוד יש זמן לעשות כמו-שכתוב "היום לעשותם". ובעומק הענין ביאור הכתוב .. דקאי על כללות ענין העליה שנעשה על ידי ירידת הנשמה למטה דיצא אדם, דבעלות הנשמה מהיותה למטה מלובשת בגוף, לפעלו היא עוסקת בעולם הבאב באופן התעסקותה בעולם הזה, ואם היה קובע עתים לתורה, גם שם מכניסים אותו באהלי תורה, לעבודתו, אם עסק בעבודתו כראוי אז הנה עליתו עדי ערב שעולה בעילוי אחר עילוי עד הנועם והעריבות דעצמות אין סוף ברוך הוא.
א' אדר ב'ראש חודש. ב"יעלה ויבוא": "זכרנו ה' אלוקינו בו" - בי"ת דגושה - "ופקדינו בו" - בי"ת רפוי.
|