הכהן כמורה הוראה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־00:14, 31 במאי 2024 מאת ש. א. (שיחה | תרומות) (יש פה המון דברים לא ברורים, שלא קשורים לנושא, ללא מקור או עם הבנה לא מדוייקת. זה שת"ח ממזר קודם לכה"ג עם הארץ לא קשור. זה ששכניו של משה היו ת"ח לא קשור לכהונתו של אהרון. זה שאהרון היה מנהיג קודם שמשה הגיע, וזה שהוא איש חסד, לא קשור ל'הכהן כמורה הוראה'... בני מי הם הכהנים לא נוגע לערך 'הכהן כ*מורה הוראה*'', ובמקור שהובא לא מוזכר שזה תנאי להשראת שכינה. הפסוק המדבר על הוראה שתויי יין אינו מדבר דווקא על כהנים. עברתי עד 'מקורות בספרי נ"ך, הערך היה בלתי קריא וחסר מקורות אמינים. שווה להמשיך עריכה.,...)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

לכהנים יש שייכות מיוחדת להוראה. בזמן בית המקדש, היה קיים בית הדין של הכהנים[דרוש מקור].

בתורה, מתוארה הוראתו של כהן כפסק מוחלט ואמין[1]. אולם, בסגנון המשנה מובאת תורתם של הכהנים במקביל -ולפעמים בניגוד- להוראות של שאר שבטי ישראל[דרוש מקור].

סמכות הכהנים כמורי הוראה ולשפוט צדק בעניינים תורניים מיותדת גם בתורה שבכתב וגם בתורה שבעל פה[דרוש מקור]. בחלק הנסתר שבתורה מובאות מטרות אידאליות הדורשות מהכהנים שינהגו כמורי דת, יהיו בעלי ידע תורני ברמה גבוהה, ויתנהגו עם הוראתם באופן של חסד ושלום[דרוש מקור].

רקע

הרמב"ם, בספרו משנה תורה, מסביר שיעקב אבינו הבדיל את בנו לוי משאר בניו - ופקד עליו ללמד ולהורות דרך השם ומצוות אברהם אל אחיו. הוא גם ציוה לבניו שישמרו על הסדר זו שיתקיים אצל בני לוי בהמשך הדורות[2].

בית דין של כהנים

בנוסף לציווי על כללות שמירת המקדש, התורה מצווה על הכהנים לשמור על קדושת המזבח, והקטרת קטורת הסמים. בהתאם לכך, מובן שפעילות היום-יום של בית המקדש הייתה מנוהלת על ידי ועידה מיוחדת של כהנים[דרוש מקור].

במשנה, נקראה ועידה זו בשם בית דין של כהנים או בשם זקני כהונה[3][דרוש מקור]. בנוסף לזהירות בית דין של הכהנים בעניין הפעילות היום יומית במקדש[דרוש מקור], ידוע מהמשנה שבית דין זו לא מנע עצמה מלפעול גם בשאר עסקי דין שהיו נוגעים לענייני כהונה[דרוש מקור], כדוגמא, לתבוע דמי כתובה בלתי רגילה עבור בנות הכהונה[4].

הוראת כהן משיח

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

מקורות בחומש

בפירושו לחומש, מעיר האבן עזרא על סמכות מיוחדת שיש לכהנים להבחין בין דם נידה לדם זיבה[5], הוא גם מסביר שעיקר שמירת התורה נמצאת בידי הכהנים[6], כלל שעליו מעיד גם הספורנו[7]. הרמב"ן, בפירושו לחומש דברים, כותב שפעילות הכהנים בעבודתם -וגם בהוראתם- הייתה כעין התנהגות על-טבעי וגם בלתי טעויות[8]. אכן, הספרי מדמה כהן בעת שהתורה יוצאה מפיו -כמלאכי השרת.

הכהנים כדיינים במשפט העברי

בחומש גם מובאות מקראות המציינות שהכהנים תיפקדו כדיינים על ענייני ריב ונגעים[דרוש מקור]. בדין נגע הצרעת נתנה לכהנים הסמכות הבלעדית לקבוע בפועל את הטומאה והטהרה[9].

בעניין עגלה ערופה מציין הספורנו, שהכהנים נבחרו לאלה ש"על פיהם יהיה כל ריב וכל נגע" בשל היותם בקיאים בתכונות בני העם, ואולי בחקירתם יימצא שופך דם הנקי[10].

מקורות בספרי נביאים וכתובים

בספרם של נביאי ישראל מצויין שהכהן ראוי להורות חוקי התורה ולדבר בו תמיד -ללמדם לעם[11], ולהוכיח להם את מעלות התורה והכדאייות לילך בדרכיה[12]. לפי תרגומו של יונתן]] למגילת קהלת, איש שמסרב לקבל אולפן תורה מכהן נחשב כטיפש[13]. רש"י, בפירושו לדברי הימים מסביר שהכהנים והלוים היו מלמדים ומורים, ושרי המלך היו עומדים איתם כדי שייכנס דבריהם באזני העם ולא ימרו את פיהם[14].

הקדוש ברוך הוא, בספר ירמיה, מבטיח שלא ייפסק בריתו עם בני הכהנים[15], ואפילו בזמן חורבן הבית נחשב תלמודם של הכהנים בענייני הקרבנות כאילו מקריבים ומשיגים כפרה עבור החטא[16]. בדמות המקראית, נחשב כהן מורה הוראות כברכה מן השמים. וככל הברכות שחוזרות עבור חטאת העם, גם כהן שיכולתו להורות צדק נמנע מן העם עבור החטא[17].

בספר תהלים ודברי הימים מתואר שהכהנים שימשו כמורי צדק דווקא עם לבוש נקי שנקרא בגדי צדק[18]. בספר זכריה, דמותו של יהושע בן יהוצדק מתואר כלבוש בגדים קרועים, ובכניסתו לכהן, זכה לבגד נקי לשמש בתפקידו. אולם, לא ברור אם הכהנים זקוקים לבגדים הללו כדי להורות או אפילו אם הם איכשהו קשורים עם בגדי כהונה הרגילים.

מקורות בתלמוד ודברי חז"ל

התלמוד בבלי בבלי מביא את הסברא שהכהנים הם משונים משאר ישראל בזה שנקראים בני דעה[19] עם סמכות להורות גם בהיותם צעירים[20]. הוראתו של כהן היה חשוב בעיני הכלל ובפרט במצוות השייכות אל הכהונה[21]

בדברי חז"ל, תולים דעת הרחבה של הכהנים בתורה על השתתפותם באכילת תרומה ושאר מאכלי קודש[22]. הסיבה לכך היא אחת משתיים; יש סוברים שבגלל שלא היו צריכים לטרוח עבור פרנסתם היה להם פנאי לעסוק בתורה[23], ויש סוברים שעצם התרומה וקדושתה גרמה גדלות הדעת לכהנים[24].

בחלק הנסתר שבתורה

בספר הזוהר, מתואר הכהן כשיא של איש חכם ובעל אחריות בענייני קודש[25]. אכן בזוהר החדש, מובא מאמר של רבי יוחנן שהכהונה הולך יחד עם תלמוד תורה ופרישות[26], אולם בזוהר חדש מתואר עבודת הכהן ותלמודו בתוך הציבור והקהל כעיקר של הקרבת הקרבן. בין שאר הדברים עיקרתו מתבטא בכך שהוא צריך לכוון בסידור השם המפורש בנכונות המקובלת[27]. ב'השמטות' לספר הזוהר הוסבר שנתינת דם המילואים על תנוך אוזן אהרן ובניו פעל עליהם שיהיו אזנם רכים -מוכן לקבל- אולפן התורה, ולשלב תורה שבכתב ותורה שבעל פה יחד[28].

לפי דעתו של רבי יצחק, הכהן הוא מי שעושה את ה'ניחוח' בקרבן דהיינו הנחת רוח לקדוש ברוך הוא, וכיוון שהוא נצרך לכוון להכוונות הדרושות, הכהן צריך להיות חכם ובעל שכל רחבה בחכמת התורה יותר מאיש מכלל העם. בנוסף, לדעתו של רבי יצחק אם הכהן הוא עם הארץ עבודתו פסולה[29]. בצורה יותר חריפה, רבי שמעון בן יוחאי משווה כהן עם הארץ אל חיה ובהמה[30] השוואה שגם רבי ינאי מסכים אליה[31].

בספר 'רזיאל המלאך' מתואר הכהן כמלמד תורה לעם ועבור לימודו מתברכים בשפע לחם ופרנסה, אכן המסרב להשתתף בקבלת תלמודם של הכהנים נענש בהמעטת לחמו[32]

בחסידות חב"ד

בחסידות חב"ד נמצא ביאורים לרוב על מעלתם של שבט לוי בכלל ושל הכהונה בפרט. החל מאדמו"ר הזקן, שהאריך לתאר את מדת החסד של אהרן הכהן[33] וגם החכמה שניתן מלמעלה אל בני הכהנים בכל הדורות -אפילו לכהנים צעירים בשנותם[34].

האדמו"ר האמצעי האריך להסביר מעלת תלמוד התורה של הכהנים עוד יותר מאביו[35], הוא הסביר שהמשכת חכמת התורה נפעל על ידי הכהנים ותלמודם[36], והוא גם הסביר שהעלאת נרות המנורה על ידי הכהן והקטרת הקטרת מסמל את כחו של הכהונה להמשיך רוב עונג במדת החכמה, המשכה שמביאה על העם כולו רוב שפע גשמי[37], וגם בעת הגלות בזמן שאין בית המקדש[38].

אדמו"ר מהר"ש, בשנת תרכ"ז, מסר מאמר שמסיברה את כח המיוחד שיש לשבט לוי בענייני הוראת בתורה[39].

גם בין שאר כתבים של אסיפת גדולי חסידי חב"ד מתואר הכהנים כבעלי יכולת נפלאה בהוראתה של תורה[40].

הרבי מליובאוויטש, בשיחותיו, מסביר שעבודת בני שבט לוי היא יותר קשה מעבודת שאר בני ישראל ולכן הם צריכים לחינוך ארוכה כדי להצליח בה[41]. הרבי גם מתאר את ניצוץ הכהונה שנקשר עם אהרן ובניו הכהנים באותו אופן שנקשר ניצוץ היהדות בתוך כל יהודי ויהודי[42].

מי הולך אל מי

מובא בפרשני התורה שעל העם לבקש דברי הוראות מן הכהנים כדי למנוע תקלות נפוצות טרם שהן צומחות[43]. אולם יש דעות שעל הכהן לצאת ממסגרת הקודש ולחזור אחרי העם כדי ללמדם תורה[44]

לקריאה נוספת

  • ספר תקנת השבים - הרב צדוק הכהן מלובלין (מדף י"א והלאה)
  • ספר מאיר עיני ישרים - מאת הרב מאיר שורצמן-וויניפג, קנדה תש"י (דף מז)
  • ספר גבורת יצחק - ארצות הברית תשנ"ז (דף שפ"ז)

הערות שוליים

  1. שתי דוגמאת: "כאשר יערוך הכהן כן יקום", "ועל פיהם יהיה כל ריב וכל נגע" -דברים כא:ה
  2. רמב"ם הלכות עבודה זרה א, ג
  3. משניות מסכת יומא א:ה
  4. משנה מסכת כתובות א, ה. מסכת ראש השנה א, ז. מסכת כתוכות יג, א-ב
  5. ויקרא טו, א
  6. ויקרא כא, א; עוד שתי דוגמאות: על הפסוק "אלקים לא תקלל" האבן עזרא מפרש שההזהרת הקללה הולך גם על דייני העם וגם על הכהנים בני לוי ש"עמהם התורה" - אבן עזרא לספר שמות כז, כז, ואבן עזרא לספר דברים לא, ט - "שהם מורי התורה"
  7. וידבר משה והכהנים הלוים; שיתף עמו הכהנים להזהיר על העיון בתורה בהיות מוטל על הכהנים ללמד דעת את העם.. -ספורנו לדברים כז, ט
  8. רמב"ן לחומש דברים יז:ח
  9. דברים כא, ה
  10. ספורנו דברים כא, ה
  11. ספר מלאכי ב, ז ובפירוש מצודת דוד שם
  12. אבן עזרא לספר הושע ד, ד
  13. קהלת ד יז ובתרגום שם
  14. דברי הימים ב יז, ח ברש"י
  15. ספר ירמיה פרק לג
  16. ילקוט שמעוני (דפוס "המאור") חלק ח דף תקמה (הובא מ'מדרש ילמדנו', ובפירוש ה'זית רענן' על הילקוט
  17. דברי הימים ב טו, ג
  18. תלים קלב, ט ובאבן עזרא שם
  19. מסכת עבודה זרה דף נד עמוד א
  20. אמר רבא "לא משכחת צורבא מרבנן דמורי אלא דאתי משבט לוי.. לאסוקי שמעתא אליבא דהילכתא -מסכת יומא דף כו עמוד א
  21. כדוגמא: הנשיא רבי יהודה נשאל מרבי טרפון על סכום המדוייק שעליו לתת תמורת פטר חמורו -מסכת בכורות דף יא עמוד א
  22. רש"י דברי הימים ב לא, ד. הובא ממכילתא
  23. רלב"ג לסוף דברי הימים ב
  24. לחם פנים במספר קטן גימטריא גל שהיה מגלה להם רזי תורה -ש"ך על התורה חלק א דף תקז
  25. רעיא מהימנא לזוהר חלק ג דף לג. זוהר חלק ג דף כג.
  26. מדרש הנעלם לזוהר חדש דף כב: זוהר חדש דף מב.
  27. זוהר חדש לבפר רות דף פב.
  28. השמטות לזהר, %46 מהתחלת הספר
  29. זוהר חדש לרות פב. הובא ברקנטי
  30. ילקוט שמעוני לספר במדבר ד' שיא (הוצאת "המאור") הובא מספרי חלק ב דף קמח
  31. מדרש תנחומא לפרשת תרומה א
  32. ספר רזיאל המלאך דף לו-ז
  33. ספר ליקוטי תורה, מאמר "ויפרח מטה אהרן" לפרשת קרח
  34. ספר מאמרי אדמו"ר הזקן על התורה והמועדים חלק בראשית-שמות, דף ר"י ודף רנ"ג, ובדברי רבו המגיד ממזריטש בספר 'מגיד דבריו ליעקב' - חלק 'רמזי תורה' דף צא:.
  35. וזאת בהתאם לאופיו להסביר באריכות את מאמרי אביו
  36. כך ניסח: וכל קדושה העליונה נמשך לבני ישראל -שהוא בחינת מלכות- על ידי הכהנים. וגם המשכת אור דתורה -שהוא שם מ"ה דחכמה עילאה- כמו שכתוב "יורו משפטיך ליעקב" -ספר מאמרי אדמו"ר האמצעי חלק בראשית
  37. מאמרי אדמו"ר האמצעי "דרושי חתונה" חלק א דף קמה  •  ובספר מאמרי אדמו"ר האמצעי במדבר חלק ג דף תתקכ"ו מוסיף שכח זו לא ניתן לשאר שבטי ישראל
  38. מאמרי אדמו"ר האמצעי לספר במדבר חלק ג דף תתקעב.
  39. ספר מאמרי אדמו"ר המהר"ש תרכז דף שי.
  40. ספר פלח הרימון להלל מפאריץ' שמות דף תכז.
  41. שיחות קודש מכ"ה במר-חשוון, שנת תשל"ג
  42. ליקוטי שיחות חלק כח דף קיא.
  43. כלי יקר ויקרא יד, ב.  •  דברי הימים ב טו, ג וברש"י  •  מלאכי ב, ז ובמצודת דוד
  44. ילקוט שמעוני לספר שמות דף ת"ע (דפוס "המאור")