ברכה אחרונה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־21:29, 20 באפריל 2010 מאת שלום (שיחה | תרומות) (דף חדש: {{מצוות}} '''ברכות אחרונות''' לאחר האכילה נחלקות לשלוש במיניהן: ברכת המזון, ברכה מעין שלוש, ברכת בורא נפשו…)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מצוות
תרי"ג מצוות · רמ"ח איברין דמלכא · דברי קבלה · מצוות דרבנן · הכנה למצווה · כוונת המצוות · ברכת המצוות · הידור מצווה
מצוות עשה נבחרות
אהבת ה' · אהבת ישראל · אכילת מצה · ברית מילה · ברכת המזון · גמילות חסדים · אמונה בה' · שילוח טמאים מהר הבית ובית המקדש · יראת ה' · כיבוד אב ואם · מזוזה · פריה ורביה · צדקה · ציצית · קידוש השם · קריאת שמע · שבת · שילוח הקן · תפילה · תפילין · תקיעת שופר · תשובה· הכנסת אורחים
מצוות לא תעשה נבחרות
עבודה זרה · גילוי עריות · שפיכות דמים · הסגת גבול

ברכות אחרונות לאחר האכילה נחלקות לשלוש במיניהן:

ברכת המזון, ברכה מעין שלוש, ברכת בורא נפשות.

בעוד שברכת המזון היא לכל הדיעות מהתורה, ישנה מחלוקת על חיוב הברכה מעין שלוש, אם הינה מהתורה. ברכת בורא נפשות היא מדרבנן לכל הדיעות.

לערך מורחב: ברכת המזון

על אף שאדמו"ר הזקן אינו מזכיר בשולחן ערוך את הדיעות שברכת מעין שלוש היא מהתורה, ישנה דיעה כזו, ולכן חמורה ברכה זו.

מנהגו של רבי משה איסרליש, הרמ"א, היה ללכת ביום הפורים לכל בתי העיר ולעורר ולהכיר אודות הברכה האחרונה.

מכאן נלמדת ההנהגה לעורר ולהזכיר בסו, כל התוועדות לברך ברכה אחרונה, שהרי קל וחומר הוא: ומה בזמנו של הרמ"א, שלא היה הזמן פרוץ כל כך בעניני ברכות, ובעיר חשובה כל כך כקראקא שהיו בה תלמידח חכמים, עורר על כך הרמ"א, ולא רק בביתו אלא בכל בתי העיר.

אם כן, בימינו אנו שעל אף שהזהירות בברכה ראשונה קיימת לרוב, אם מפני אהבת ה' ויראתו, אם מפני מצוות אנשים מלומדה, שונים הם פני הדברים בברכה אחרונה, והרבה אנשים שוכחים לברך, על אחת כמה וכמה שיש צורך לעורר כל כך!


מקורות

שיחות קודש תשל"ו חלק א', עמ' (374)