בית הכנסת - 770

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

e

e

המקום כיום

ה'זאל הגדול', בשעת אחר צהריים של יום שישי, כשהוא כמעט ריק ממתפללים

בית הכנסת כיום שוקק חיים, ובנוסף למניין הקבוע של הרבי, מתקיימים עוד עשרות מניינים ביום בהם משתתפים מגוון רחב של אנשים גם כאלו שאינם נמנים על חסידי חב"ד, המקום משמש גם כ'זאל' המרכזי של ישיבת תומכי תמימים המרכזית והבחורים הלומדים בה, מתייגעים בלימוד בשקידה והתמדה כפי הוראות הרבי.

בנוסף, בזמנים מיוחדים מתקיימים התוועדויות בהם משתתפים ונואמים רבנים ושלוחים מארצות הברית ואורחים מרחבי העולם, ובזמנים מיוחדים החסידים מקשיבים לשיחות שהרבי מוסר. לפעמים כשהרבי מסיים לומר שיחה, מחלק דולרים ליד בימתו (בנוסף לחלוקת הדולרים המסורתית המתקיימת מדי יום ראשון בפתח 770) ומדי שבוע מתקיים שיעור גאולה ומשיח המרכזי לכלל אנ"ש והתמימים המעוניינים לשמוע לדא"ח בנושאי גאולה ומשיח.

במקום מתקיימות גם התוועדויות פרטיות, כגון: התוועדויות לפני בר מצווה, התוועדויות לפני חתונה ועוד התוועדויות שחסידים מארגנים כמחווה על נס שקרה להם בחייהם הפרטיים.

בנוסף לכך, מאחורי הבניין אחרי 'עזרת נשים קינגסטון' נמצא חדר המשמש את הכולל תפארת זקנים בקראון הייטס כשהכניסה אליו היא מרחוב קינגסטון.

נגיף הקורונה

בשנת תש"פ כאשר נגיף הקורונה התפשט בעולם בכלל ובקראון הייטס בפרט, באור לכ"ב באדר לראשונה מזה 80 שנה. נסגר בית הכנסת לקהל הרחב, ומנייני התפילה (והמניין של הרבי מלך המשיח) התקיימו בסוכת 770.

לאחר חודשיים בכ"ט אייר 770 החל להיפתח בהדרגה, בתחילה למניין של 10 משתתפים בכל תפילה שנקבעו על פי הגרלה, לאחר מכן ניתן אישור ללמוד בתוכו במהלך היום תוך שמירת כללי הבריאות לעשרה שהתחלפו גם הם על פי הגרלה.

בי"ב סיוון החלו ללמוד ברישום מראש והתקיים השיעור השבועי בגאולה ומשיח בהשתתפות מצומצמת ושודר לכלל התמימים בשידור חי.

בל' סיוון הוא נפתח וחזר למצבו המלא.

ניהול בית הכנסת

ערך מורחב – גבאי בית הכנסת 770

בית הכנסת מנוהל על ידי גבאים נבחרים על ידי הציבור, הגבאים אחראים על החזקת המקום ועל ניהול התפילות, הגבאים כפופים לרבני השכונה.

הרבי נתן כבוד מיוחד לגבאים, והזכיר פעמים רבות את תפקידם בניהול בית הכנסת בשינוי סדר בקשת רשותם, ומקשיב להכרזותיהם, אומר להם 'גוט שבת' בליל שבת, לשלם על העליות שנצרך ועוד ריבוי התייחסויות שהביע בהזדמנויות רבות את אחריותם לניהול בית הכנסת תחת פיקוח רבני שכונת קראון הייטס[1].

'אבן הפינה' שהניח הרבי בי"ז באלול שנת תשמ"ח. כיום מוצב בכניסה לבית הכנסת הגדול ("הזאל הגדול") ב-770 כשמסביבו לוח שיש.

בשנת תשס"ה, בעקבות ניסיון להחליף את לוח השיש של 'אבן הפינה' המוצבת בפתח 770, הוגשה תביעה בשם אגודת חסידי חב"ד והמרכז לעניני חינוך על ידי ר' יהודה קרינסקי ור' אברהם שמטוב לבית משפט[2] (לאחר שסירבו להתדיין בבית דין רבני[דרוש מקור]), בתביעה שניהול בית הכנסת יעבור לידיהם. הדיונים נמשכו מספר שנים והכרעת בית המשפט המחוזי, בראשות השופט איירה הארקווי, הייתה לטובת העותרים[3]. הגבאים פנו לערעור לבית המשפט העליון של ניו יורק שפסק, ביום י"א בשבט תשס"ט, שבית הכנסת הוא מקום ציבורי והאחריות לניהולו היא בידי נבחרי הציבור (הגבאים)[4].

בחודש טבת תש"ע, פנו התובעים שוב לבית המשפט, בבקשה שיעניק פרשנות שונה לפסק העליון, באופן שיאפשר להם לנהל את המקום[5]. כעבור שלושה חודשים, בחודש סיון, הגישו התובעים בקשה נוספת, לבית משפט מחוזי, להפקיע את סמכות עמותת בית הכנסת מהגבאים וצו לפינוי ציבור המתפללים[6]. ביום ו' בתמוז התקיים הדיון בנושא[7], ובית המשפט פסק כי אופיה של התביעה היא סכסוך-דיירים וכי לבעלים החוקיים זכות מלאה כולל אפשרות לפינוי בית הכנסת ממקומו. הגבאים הגישו ערעור לבית המשפט העליון[8] שעצר את ביצוע פסק בית המשפט המחוזי וניתנו למשיבים שישה חודשים להכין ניירות לקראת הדיון בבית המשפט לערעורים של מדינת ניו יורק[9].

ביום ל' בתשרי שנת תשע"א הגישו הגבאים תצהיר ובו טענתם לפיו פסק הדין של השופטת בערכאה הנמוכה הינו מוטעה מיסודו וכי הפסיקה הקודמת של בית המשפט הגבוה בניו יורק, היא הצודקת[10]. לתובעים ניתנה שלושים יום כדי להשיב על כך[11], וביום כ"ד באייר תשע"א פסק בית המשפט לערעורים כי את בית הכנסת ינהלו הגבאים[12][13].

ביום כ"ב באלול תשע"א דרשו הרב אברהם שם טוב והרב יהודה קרינסקי שמתחם בית המדרש יפונה תוך עשרה ימים ובאם לא - ייתבעו הגבאים בבית משפט אזרחי[14].

בחודש חשוון תשע"ח הגיעה השופטת שדנה בנושא ל-770, נערך בשבילה סיור[15], והיא מאוד התרשמה מהביקור. ביום ד' אייר תש"פ היא פסקה[16] שלאגודת חסידי חב"ד יש את הזכות לנהל את המקום, וכבר אינו בניהול הגבאים[17].

הגבאים רצו להגיש ערעור אבל עורכי הדין של התביעה טענו בבית המשפט כי אין מקום לערעור ולכן ביקשו צו לפיו גם אם יוחלט על הגשת ערעור, השליטה במקום תועבר לידיהם במיידי, הגבאים הגישו ערעור על-כך[18], והשופט קיבל את טענות הגבאים וקבע כי ניהול בית הכנסת יישאר עד לערעור בידי הגבאים[19].

משהחל ההליך המקדים לקראת הערעור על הפסק ש-770 לא בניהול הגבאים, התברר, כי התובעים הוסיפו בקשת תביעה ממונית, ולפיה על המתפללים לשלם לבעלי הנכס שכירות על התפילה בבית הכנסת, לצורך כך הזמינו הערכת שמאי על הנכס, ולפיה דרשו סכום של מיליון וארבע מאות חמישים אלף דולר[20]. לטענתם, הם מצאו בית ספר המוכן לשכור את המקום, ומכיון שכעת המקום תפוס על ידי המתפללים, הרי שהדבר גורם להם היזק כספי עצום, והם ביקשו מבית המשפט לחייב את הגבאים בסכום זה. בנוסף ביקשו התובעים, שהגבאים יפקידו סכום של חמש מיליון דולר כערבות, וזאת כדי שיובטח שהמתפללים בבית הכנסת לא יגרמו נזק לבניין.

עורכי הדין מטעם בית הכנסת ענו בפירוט על הטענות, והסבירו כי בית הכנסת איננו נכס להשכרה אלא מקום קדוש, בית כנסת ובית מדרש ובית מעשים טובים, השייך לכלל חסידי חב"ד בכל העולם.

ביום כ"ח תשרי תשפ"א קבע השופט בפסק זמני שאין שחר לטענה ולבקשה לקביעת סכום שכירות לבנין - מכיוון ש-770 "מעולם לא היה נכס להשכרה, ולעולם לא יהיה נכס להשכרה". וגם לא קיבל את הטענה כאילו יש סיכון שהמתפללים יזיקו לבית הכנסת, ולכן קבע סכום ערבות נמוך ביותר, עד לסיום הערעור[21].

ביום הבהיר י"ד כסלו תשפ"ב פקיד בית המשפט הודיע לצדדים כי אין מקום לדון בערעור, מכיון שלפי הבנת בית המשפט לערעורים, אין בפסיקה הקודמת משום הוראה לפינוי בית הכנסת והגבאים, ומשכך – אין צורך בערעור כדי להשאיר את המצב על כנו. כמו כן הודיע בית המשפט כי הוא דוחה את התביעה לתשלום שכר דירה בסכום של מיליון דולר לשנה[22].

אך בשלהי חודש שבט תשפ"ב התברר שגבאי 770 ניסו להגיש ערעור אך הוא לא התקבל כי טרם ניתן צו מבית משפט לפינוי הבנין, דבר שהסתדר לאחר שבית המשפט פסקו שצריכים לפנות את בית הכנסת בתוך שישים יום[23].

בט' טבת תשפ"ג לאחר שלמדו את פסק הדין, החליטו עורכי הדין ממשרד רודופסקי המייצגים את הגבאים והמתפללים לערער על הערעור לערכאה גבוהה יותר. הערעור מתפרס על מסמך בן למעלה ממאה עמודים, בו דורשים עורכי הדין של ציבור המתפללים מבית המשפט להכיר בזכותם לנהל את המקום[24].

התובעים בשם אגו"ח ומל"ח הגישו בקשה לבית המשפט לפנות את המתפללים עד סיום הערעור, וכמו כן הגישו בקשה להליך מזורז ולפסיקה מהירה בנושא.

בל' בניסן תשפ"ג הודיע פקיד בית המשפט לערעורים במדינת ניו יורק, כי השופטים דחו את הבקשה לפנות את המתפללים עד לסיום הליך הערעור, וכן דחו את הבקשה להליך מזורז[25].

התפילה ב-770

ערך מורחב – התפילה ב-770

מעניניו העיקרים של 770 כמרכז חסידות חב"ד, היא התפילה ועבודת התפילה. מסופר, שכאשר נכנס הרבי הריי"צ לבנין 770, ראשית נכנס למקום שיועד לבית הכנסת ואמר שהוא מייחד את המקום למקום "תפילה מתוך פנימיות".

קופת בדק הבית

ערך מורחב – בדק הבית (770)

קופת בדק בית, היא קופה שמיועדת לכך שגם החסידית יוכלו להשתתף בהוצאות ובתיחזוק 770 אחת הקופות המיועדות עבור צדקה זו, היא הקופה הגדולה בלובי הכניסה, בה תרם הרבי צדקה באופן תדיר, וכן הורה לילדים שקיבלו ממנו מטבעות צדקה בצאתו לתפילות לתרום את המטבעות בקופה זו, ומספר פעמים אף הרים בידיו את אחד הילדים, לאחר שלא הצליח להגיע לחריץ הקופה, פעמים רבות נהגו הממונים על הקופה לרוקן אותה לפני שהרבי עבר על יד הקופה, ומכרו לאחר מכן את המטבעות שהרבי שלשל לתוכה.

e

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. הרבי קבע: 770 יתנהל תחת הגבאים בפיקוח הרבנים
  2. קרינסקי ושם-טוב דורשים לפנות את 770, קרינסקי ושם טוב: דברי הרבי לא רלוונטיים!.
  3. חב"ד אינפו.
  4. בית המשפט: הרבי ו- 770 שייכים לחסידים, עורכי הדין בהודעה רשמית: ניצחון ברור.
  5. תביעה חדשה: לסלק את בית הכנסת מ-770, בית המשפט לערעורים קיבל את טענות הגבאים.
  6. לא נגמר: תביעה לפינוי הגבאים והמתפללים מ- 770.
  7. דיון במשפט על פינוי 770 ● כל הפרטים.
  8. פס"ד במשפט 770; הגבאים יגישו ערעור.
  9. הוטל עיקול על הפסיקה במשפט ניהול 770.
  10. תצהיר הגבאים על פני שבעים ושתיים עמודים, הוגש באמצעות עורך הדין מר רודובסקי.
  11. משפט 770: הוגש התצהיר מטעם ההגנה.
  12. בית המשפט פסק: 770 שייך לרבי ולחסידים - דיווח באתר חב"ד אינפו על פי פסק הדין של בית המשפט בארצות הברית לערעורים (אנגלית).
  13. משפט 770: ההחלטה סופית - לא ניתן להגיש ערעור.
  14. דיווח בחב"ד אינפו ומסמכים.
  15. תמונות.
  16. הפסק-דין המלא.
  17. פס"ד בנוגע לניהול 770; הערעור בדרך?.
  18. הערעור בדרך: 770 ימשיך להתנהל כפי רצון הרבי.
  19. החלטת השופט.
  20. הערכת השמאי.
  21. בית המשפט קבע: 770 איננו נכס להשכרה!.
  22. דרמה: בית המשפט טוען שאין מקום לפנות את 770.
  23. שערוריה: צו פינוי לבית הכנסת ולמתפללים ב-770.
  24. הוגש הערעור במשפט על ניהול 770.
  25. בית המשפט: 770 ימשיך להתנהל בידי הגבאים והמתפללים.