משתמש:פולע/אין רע יורד מלמעלה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־21:04, 18 בפברואר 2021 מאת פולע (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "{{בעבודה}} בתניא{{הערה|פרק כ"ו.}} כותב אדמו"ר הזקן: {{ציטוטון|והנה עצה היעוצה לטהר לבו מכל...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

בתניא[1] כותב אדמו"ר הזקן: "והנה עצה היעוצה לטהר לבו מכל עצב ונדנוד דאגה ממילי דעלמא ואפילו בני חיי ומזוני מודעת זאת לכל מאמר רז"ל כשם שמברך על הטובה כו' ופירשו בגמרא לקבולי בשמחה כמו שמחת הטובה הנגלית ונראית כי גם זו לטובה רק שאינה נגלית ונראית לעיני בשר כי היא מעלמא דאתכסיא שלמעלה מעלמא דאתגליא שהוא ו"ה משם הוי"ה ברוך הוא ועלמא דאתכסיא הוא י"ה וזהו שנאמר "אשרי הגבר אשר תיסרנו י"ה" וגו' ". ובאגרת התשובה[2]: "וטעם השמחה ביסורי הגוף לפי שהיא טובה גדולה ועצומה לנפש החוטאת למרקה בעולם הזה ולהצילה מהמירוק בגיהנם".

ובאגה"ק[3]: "בינה. כי לא זו הדרך ישכון אור ה' להיות חפץ בחיי בשרים ובני ומזוני, כי על זה אמרו רז"ל בטל רצונך כו', דהיינו שיהיה רצונו בטל במציאות ולא יהיה לו שום רצון כלל בעניני עולם הזה כולם הנכללים בבני חיי ומזוני."

ומבאר שם בארוכה איך שהכל הוא רק נסיון ועיקר בריאת האדם בעוה"ז הוא בשביל לנסותו בדברים אלו ולדעת את אשר בלבבו אם יפנה לבבו אחרי אלהים אחרים שהם תאות הגוף וכו' או חפצו ורצונו לחיות חיים אמתיים המשתלשלים מאלקים חיים וכו' באגה"ק סכ"ב וכמו אב רחמן חכם וצדיק המכה בנו שאין לבן חכם להפוך עורף לנוס ולמצא לו עזרה או אפילו מליץ יושר לפני אביו הרחמן והצדיק וחסיד וכו' רק להיות ישר יחזו פנימו עם אביו פנים בפנים לסבול הכאותיו באהבה לטוב לו כל הימים. 

ועצה היעוצה לקבל באהבה היא עצת ה' בפי חז"ל לפשפש במעשיו וימצא לו עוונות הצריכים מירוק יסורים ויראה לעין גודל אהבתו אליו המקלקלת השורה כמשל מלך גדול ונורא הרוחץ בכבודו ובעצמו צואת בנו יחידו מרוב אהבתו וכמים הפנים לפנים תתעורר אהבתו וכו' באהבה מגולה ויתבטלו הדינים כו"

הערות שוליים

  1. פרק כ"ו.
  2. פרק כ"ב.
  3. אגרת י"א.