כ"ג בתשרי
א | ב | ג | ד | ה | ו | ז | ח | ט | י |
יא | יב | יג | יד | טו | טז | יז | יח | יט | כ |
כא | כב | כג | כד | כה | כו | כז | כח | כט | ל |
תשרי · חשוון · כסלו · טבת · שבט ·
אדר |
כ"ג בתשרי הוא היום העשרים ושלושה בחודש תשרי ואיסרו חג הסוכות בארץ ישראל. בחוץ לארץ הוא חג שמחת תורה.
אירועים ביהדות
- ד'תשע"ה - רבינו חנוך בן רבינו משה מקורדובה - ספרד (מארבעת השבויים), נפטר.
- תקס"ג - רבי מנחם מנדל מלינסק, נפטר.
- תרל"ה - רבי אליהו גוטמכר מגריידיץ, נפטר.
- תרפ"ה - רבי בנימין חדאד מג'רבה, מחבר ספר 'אמרות טהורות', נפטר.
- תשל"ב - רבי דוד הלוי יונגרייז, ראב"ד העדה החרדית בירושלים ומחבר ספר 'אור דוד', נפטר.
ימי חב"ד
- תרנ"ט - אדמו"ר הרש"ב מעניק לרשת הישיבות שהקים כשנה קודם לכן את השם 'תומכי תמימים', ולתלמידיה את השם 'תמימים'.
- תרס"א - אדמו"ר הרש"ב אומר את שיחת 'כל היוצא למלחמת בית דוד'.
- תרפ"ח - אדמו"ר הריי"צ נפרד בלנינגרד מהחסידים ברוסיה, ערב יציאתו מברית המועצות.
- תש"ב - אדמו"ר הריי"צ הכריז על תחילת כתיבת ספר תורה של משיח.
- תשט"ו - הרבי דורש מהחסידים להקים מוסדות בהם יתחנכו תלמידים על טהרת הקודש, ובעקבות כך מייסדים קבוצת חסידים את אהלי תורה.
- תשנ"ג - הרבי מעודד באופן מיוחד את שירת 'יחי אדוננו', ומאז מתקבע המנהג לשיר ניגון זה בעת שהרבי יוצא ונכנס לתפילות.
נולדו
- תרע"ג - ר' יעקב אלשביץ, מוהל ושוחט שעסק במסירות נפש בהכשרת אברכים לתפקיד כדי לשמור על גחלת היהדות ברוסיה הסובייטית.
- תרצ"ג - הרב אייזיק שווי, רב קהילת חב"ד במונטריאול, וראש ישיבת תומכי תמימים בעיר.
- תש"ה - הרב חיים שלום דייטש, ראש כולל אברכים צמח צדק בירושלים, ומגדולי מרביצי תורת החסידות בדורנו.
נפטרו
- תשס"ו - הרב אריה לייב שץ, מראשי ארגון שמי"ר בירושלים.
- תשס"ב - ר' רמי אנטיאן, פעיל נמרץ בהפצת בשורת הגאולה, ומפעילי חב"ד ביישוב שערי תקווה.
הפתגם היומי - כ"ג בתשרי - מלוח היום יום |
---|
אין קוראים בתורה בלילה. נושאים כפיים בשחרית. אין נוהגים לפרוש טלית על ראשי העולים לחתן תורה או לחתן בראשית. גם העולה לתורה אומר "חזק חזק ונתחזק".
בשמחת תורה תק"מ אמר רבינו הזקן: "עץ חיים היא למחזיקים בה" - אלו בעלי השגה הלומדים תורה; "ותומכיה מאושר" - אלו בעלי עבודה העוסקים בתורה; "מאושר" (גליקלאך), כדאיתא בזהר (חלק ג' נג. ב) אל תקרי מאושר אלא מראשו, דעל-ידי עבודתם ממשיכים מראשו, היינו מפנימיות האין סוף ברוך הוא, וכמעלת הרגל המקיים את הראש דוקא. |