ואולך אתכם קוממיות (גובה האדם בגאולה)

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־21:56, 12 במרץ 2014 מאת שיע.ק (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – " " ב־" ")
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

"ואולך אתכם קוממיות"[1] הינו אחד מיעודי הגאולה המופיע בפרשת בחוקתי המרמז על היעוד בגאולה שגובה האנשים בגאולה ישתנה.

היעוד

על הפסוק "ואלך אתכם קוממיות" לומדת הגמרא[2] שהמילה קוממיות שפרושה קומה (דהיינו גובה) מדבר על הגובה של עם ישראל בגאולה שיהיה שונה מהגובה של האנשים בזמן הזה,

לפי רבי מאיר גובה בני אדם בגאולה יהיה מאתיים אמה (בערך מאה מטר) כפול מגובהו של אדם הראשון שהיה מאה אמה ולומד זאת מדיוק במילה קוממיות לשון רבים, שתי קומות (כפול ממידתו של אדה"ר).

ולפי רבי יהודה יהיה הגובה לעתיד לבוא מאה אמה (חמישים מטר) כגובה בנין ההיכל של בית המקדש עם כתליו (כי ללא הקירות אינו מאה אמה) ומוכיח זאת מהפסוק: "אשר בנינו כנטיעים מגודלים בנעוריהם בנותינו כזויות מחוטבות תבנית היכל"[3].

היעוד בתורת החסידות

בתורת החסידות מוסברת המחלוקת בין רבי מאיר לרבי יהודה בצורה עמוקה יותר:

ישנם באדם שני סוגי עבודה ואופי, יש את מה שנקרא עבודת הצדיקים שמטרתם ומעלתם שממשיכים אורות וגילויים עליונים למטה בעולם הזה. ויש את מה שנקרא עבודת בעלי התשובה שעניינה להעלות דברים שאינם קדושים מהעולם הזה ולהפכם לקדושים וטובים. ובלשון החסידות עבודת הצדיקים מכונה "אור ישר" ועבודת הבעלי תשובה "אור חוזר" ובכל אחד משני הסוגים האלה יש מעלה שאין בשני, ובגאולה יתאחדו שני הסוגים האלו ובכל אחד מעם ישראל יהיה את שני הסוגים והמעלות.

המחלוקת היא כיצד יהיה התכללות שני הסוגים והאופנים. לפי רבי מאיר הם יתאחדו רק בנפש האדם אך בגשמיות גוף האדם זה לא יתאחד וכל אחד מההאופנים יתבטא בצורה ומעשה נפרד ולכן סובר שגובה האדם יהיה מאתיים אמה, מאה לכל אופן וסוג.

ואילו לפי רבי יהודה שני אופני העבודה האלו יתאחדו ממש באדם, ובאותו מעשה שהוא עושה יהיה כלול גם ה"אור ישר" וגם ה"אור חוזר" והאחדות הזאת תחדור גם לגוף הגשמי ולכן סובר שגובה האדם יהיה רק מאה אמה כי במאה אמה יהיו כלולים שתי קומות.

ולפי ההסבר הזה גם יובנו יותר ההוכחות לשיטתם:

רבי יהודה גם לומד מהפסוק "ואולך אתכם קוממיות" את הלימוד שיהיו שתי קומות (כמובן מלשון הפסוק, "קוממיות", לשון רבים - שתי קומות) אלא שהוא מביא פסוק נוסף המחדש ששתי הקומות יהיו כלולים בקומה אחת, ולכן מוכיח מבית המקדש ששם היו שני הבחינות של "אור ישר" ו"אור חוזר" כלולים ביחד [4].

הערות שוליים

  1. בחוקותי כו, יג.
  2. בבא בתרא עה, א. סנהדרין ק, א.
  3. תהילים קמד, יב.
  4. ליקוטי שיחות חלק ז בחוקתי