יחידות כללית
היסטוריה
כאשר הגיעו קבוצות מוגדרות הרבי נשא שיחה משותפת בפניהם, כגון קבוצות של נערים יהודיים, השלוחים לארץ הקודש, נוסעי הצ'רטר שהגיעו לרבי כקבוצה, ועוד.
משנת תשל"ח הפסיק הרבי (בהוראת הרופאים) לקבל אנשים לחדרו הק' ל"יחידות פרטית" מלבד אורחים ואנשים מכובדים.
לאחר שבשנת תשמ"א נוצר עומס גדול של אורחים, הוחלט להפסיק לגמרי את היחידויות הפרטיות (למעט מקרים ספורים), ולערוך בסיום שהות האורחים (בחודש תשרי וכדו’) יחידות כללית לכל האורחים.
בהתחלה קיבל הרבי ל"יחידות כללית" בחדרו הק’. אח"כ עברה היחידות ל"גן עדן התחתון", אח"כ לזאל הקטן עד שמקומה נקבע בזאל הגדול - שם הוקף השטח במחיצות שבפנים היו מתרכזים החסידים שהורשו להיכנס. הרבי ישב על בימה מוגבהת על יד שולחן מכוסה במפה לבנה ודיבר לקהל. היחידויות בסגנון זה התקיימו מספר פעמים בשנה בנוסף לחודש תשרי כאשר הגיעו אורחים רבים, בדרך כלל חולקו קבוצות הנכנסים ל'יחידות כללית' לקטגוריות. יחידות לחתנים וכלות, יחידות לבר מצוה, יחידות לתלמידי הישיבה, יחידות לאורחים, יחידות לתומכי חב"ד ולשלוחים.
גם לאחר שפסקו סדרי היחידויות הפרטיות, הראה הרבי בכמה הזדמנויות שעצם מעמד היחידות לא נפגע, ואדרבה. דבר המתואר בסיפור הבא: "בהתוועדות שהתקיימה בחובבי תורה בערב שבועות תשד"מ, בכה ר' ראובן דונין: "למה אין יחידות כמו פעם?" למחרת בבוקר הכניס פתק ובו השאלה: "למה אין יחידות כמו פעם?" הרבי ענה לו תשובה באותו היום. הרב גרונר קרא לר' ראובן והראה לו את הפתק המקורי, עליו סימן הרבי את המילים "כמו פעם" בקו תחתי ומשך ממנו קו למטה ושם הוסיף בכתב יד קודשו: "ויותר מזה"!".[13]. בקשר לביטול היחידויות הפרטיות התבטא הרבי שגם שעת ההתוועדות היא 'יחידות'[14].
כאשר היה מי שביקש מהרבי לקבל אותו בכל זאת, השיב לו הרבי שאם יקבל אותו ליחידות פרטית, יהווה הדבר פגיעה בכל אלו שביקשו להתקבל ליחידות פרטית ולא נענו.
סדר ה"יחידות הכללית":
במהלך ה"יחידות הכללית" נשא הרבי שיחה בפניהם ולאחרי עברו בתור מסרו לרבי פ"נ וקיבלו דולר לצדקה בהזדמנות זו ניתנה גם האפשרות לקבל מהרבי את ברכתו. וכך החל סדר חדש של יחידות - "יחידות כללית".
ראו גם
לקריאה נוספת
- שבועון בית משיח גליון כ' סיון תש"פ עמוד 44, מדור 'והבט פני משיחך'.