הרב גבריאל צינר (נכתב באידיש ציננער) הוא רב, פוסק, מחבר סידרת הספרים "נטעי גבריאל" בהלכה, ראש בית מדרש בבורו פארק ותלמידו המובהק של האדמו"ר מפאפא.

הרב גבריאל צינער
מכתבו של הרב ציננער לרבי

הוצאה לאור

סדרת ספריו 'נטעי גבריאל' עוסקים בנושאים שונים בכל מקצועות ההלכה, אך יחידותם היא עקב היותו מקיף בהם את מנהגי החצרות השונות למיניהם, בין השאר מביא בספריו אלפי מנהגי ליובאוויטש, כפי שליקטם או כפי ששמעם מהרב יהודה לייב גרונר.

קשריו עם חסידות חב"ד

הרב מקורב ביותר לחסידות חב"ד, וידוע במיוחד הודות חיבתו הידועה וקרבתו המיוחדת להרבי. הרבי עודד מאד את סדרת ספריו והורה לו פעם אחר פעם להדפיס כרכים נוספים בסדרה.

מידי שנה בשנה משתתף הרב, בברכת הרבי, במעמד ירחי כלה ונושא שם את אחד הנאומים המרכזיים.

מזמן לזמן, מקבל אצלו לבחינה קבוצות תלמידים מישיבות תומכי תמימים ברחבי ארצות הברית[1].

קשריו עם הרבי

כתיבה בכתב נאה

במשך מספר שנים נהג הרב צינר לשלוח את שאלותיו לרבי בעניני הלכה ומנהג בכתב ידו, אך בשנת תשמ"ח במענה למכתב ניחומים ששלח לרבי, העיר לו הרבי שאין זה מן הראוי לכתוב בכתב יד לא ברור, וציין לכך שלושה טעמים[2]. מאז קבלת המכתב ואילך, החל הרב צינער לשלוח את מכתביו לרבי באותיות דפוס.

פרסום תמונת הרבנית

לאחר הסתלקות הרבנית בכ"ב שבט, יצא לאור קובץ בשם "אמנו המלכה", ובתחילת החוברת נדפסה תמונתה. בעקבות פרסום הקובץ, כתב הרב ציננער לרבי שלכאורה מן הראוי שלא לפרסם תמונות נשים. הרבי שלל את ההערות, וביאר מדוע על פי הלכה אין שום בעיה בהדפסת תמונתה של הרבנית[3].

קישורים חיצונים

הערות שוליים

  1. התמימים מקווינס נבחנו אצל הרב ציננער   ג' ניסן התשע"ד (03.04.2014)
  2. נוסח המכתב המלא מתאריך ה' אדר תשמ"ח נדפס בהוספות לקוטי שיחות כרך ל"ט עמוד 357:
    "1) לאחרי בקשת סליחה וכו' - כמו ש"לשון ברורה" מעלה היא, גם כתב ברור כן הוא.
    2) מהדברים שאין שמים להם לב כלל וכלל: כת"י כל נשיאי חב"ד הכי ברור ופשוט.
    3) להעיר מל' חז"ל (ובהלכה) כתב נאה, וצ"ע הפי'.
    "
    .
  3. הרבי כתב את התשובה ושילב אותה בתוך נוסח מכתב השאלה של הרב ציננער. להלן מועתק נוסח המכתב המלא עם ההדגשות שהוסיף הרבי: "ב"ה, י"א באדר תשמ"ח לכבוד כ"ק אדמו"ר הגה"ק שליט"א." "באתי להעיר אודות שיצא לאור ספר אמנו "המלכה" בודאי הבחין בהפשוט גם בלא הסתכלות כלל - אשר במהדורא אחרת הוסיפו בלי צבעים תמונה מהרבנית ע"ה ולפי עניות דעתי אינו נכון - ואף דאמרו חז"ל סנהדרין מכל מקום גמירי אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות ושולל בנוגע לאחרנייתא וגם קיימא לן באבן העזר סימן כ"א ס"א דאסור 1) להסתכל אף בבגדי 2) צבעונים של אשה 3) שהוא מכירה ומכלל הן אתה שומע שלילת האיסור כאשר אין ג' הנ"ל, ובפרט - כל הג' (ועי' באוצר הפוסקים סקי"ב בשם שו"ת הב"ח סימן י"ד דגם בבגד אשה שכבר מתה עיי"ש) מה שאין כן בנידון דידן, ועל כל פנים מדת חסידות להחמיר, אלא שעל ידי זה יתמעט ב"והחי יתן אל לבו" - כנראה במוחש (ואולי זוהי סברת המוסיפים הנ"ל)"[1].