סדר השתלשלות
סדר השתלשלות |
---|
לפני הצמצום |
עצמות ומהות · מאור · אור אין סוף · עשר ספירות הגנוזות · יחיד · אחד ויחיד · קדמון · טהירו עילאה |
הצמצום והקו |
צמצום הראשון · טהירו תתאה · מקום פנוי · רשימו · נקודה קו שטח · קו וחוט · עגולים ויושר · אור מקיף · אור פנימי · ראש תוך סוף |
בי"ע דכללות |
אבי"ע (השתלשלות כללית)
אדם קדמון · עולם העקודים · עולם התוהו · אור ישר · אור חוזר · שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן |
אבי"ע דפרטות |
עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה
עולם האצילות · עולם הבריאה · עולם היצירה · עולם העשייה · בי"ע · פרסא |
סוגי השתלשלות |
יש מאין · עילה ועלול · קפיצה ודילוג · אין ערוך |
סדר השתלשלות הוא כינוי כללי לכל שלבי ודרגות תהליך צמצום האור האלוקי הרוחני החל אור אין סוף, שהיא הדרגה הגבוהה ביותר ומאירה מעצמות ומהות הבורא, ועד לשלב הנמוך ביותר - העולם הזה הגשמי והנחות.
בספרי הקבלה מרבים לעסוק בסידור המושגים וליבון דרגתם ביחס לסדר ההשתלשלות, על פי סדר העולמות ורמת ההארה האלוקית בהם, תוך קביעת כללים חדים ביחס לדרגות השונות. שיטת החסידות שונה בכך שהיא עוסקת בביאור יסודי ומהותי של כל בחינה ודרגה, ללא התמקדות במציאות הדרגה ביחס לסולם הדרגות הכללי. זאת כיוון שהחסידות עוסקת במהותם של הדברים, ולא בחיצוניותם, ומצד המהות אין הבדלים משמעותיים כל כך בין הדרגות השונות.
פירוש המילה השתלשלות
יחס בין שני מושגים או שני עולמות, כאשר הקשר ביניהם אינו קשר כללי, כי אם תוצאה ישירה של המושג התחתון מהעליון. בתוך כל דרגה עצמה, ישנו רובד פנימי הכולל עוד דרגות המשתלשלות זו מזו. כמו כן, כל דרגה היא עליונה רק ביחס לדרגה שמתחתיה אך לעומת הדרגה שמעליה היא נחשבת דרגה נמוכה.
המונח השתלשלות מבטא שני עניינים הקיימים בו:
א. כמו שלשלת, המשתלשלת ממקום גבוה למקום נמוך, כך סדר ההשתלשלות יוצר את התהליך בו האור האלוקי המופשט והנעלה יורד ומתגשם עד לדרגות הנמוכות והמגושמות ביותר.
ב. כשם שהשלשלת בנויה מהרבה טבעות קטנות המחוברות יחדיו ויוצרות חבל ארוך, כך כל דרגה ודרגה מחוברת ותלויה בדרגה שמעליה ושתחתיה. לכן, כאשר מסתכלים על דרגות ספציפיות לאורך החבל, קשה לראות כיצד הן קשורות, אך כאשר מסתכלים על השרשרת השלימה, ניכר בבירור כי גם הטבעות התחתונות קשורות באופן ישיר לטבעות העליונות. משמעות נקודה זו, היא שהעולם הגשמי הינו תוצאה ישירה מאור אין סוף.
קיצור סדר ההשתלשלות
עצמות ומהות
התואר עצמות ומהות נסוב על הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו. עצמות ומהות אינו חלק מסדר ההשתלשלות משום שאינו תלוי ולא נתלה בשום בחינה ודרגה, אין לו התחלה ואין לו סוף.
עם זאת, ממנו מאיר ומתגלה כתוצאה ישירה דרגת אור אין סוף. צורת הגילוי הוא באופן שאינו דורש כל מאמץ או פעולה, אלא הארה, כמו הארת אור השמש מהשמש. הסיבה לגילוי האור מעצמותו יתברך, הוא כיוון ש"עלה ברצונו יתברך לברוא את העולמות", וממילא נתמלא רצונו, ונברא כל סדר ההשתלשלות.
אור אין סוף
השלב הראשוני והגבוה ביותר בסדר ההשתלשלות הוא אור אין סוף. זהו האור שהאיר עוד לפני בריאת העולמות, ועליו נסוב הכתוב "עד שלא נברא העולם היה הוא ושמו [=אורו] בלבד". כאשר מדברים על אור אין סוף כפי שהוא תחילת סדר השתלשלות, יש לציין כי גם עשר הספירות כלולות בו, אך באופן של עשר ספירות הגנוזות, כלומר - באופן פוטנציאלי בלבד ונעלם. זאת כיוון שאור אין סוף הינו בעל תכונות של אין סוף ממש, ולכן אינו מתחלק כלל ואין בו מקום לספירות שונות. בחסידות המשל על כך הוא כמו אבן אש, שלא ניתן לומר שיש בתוכה אש, אך היא מכילה פוטנציאל ליצור אש.
בדרגת אור אין סוף ישנן באופן כללי שלוש דרגות: א. העליונה ביותר - עצם האור שאינו שייך לשום דבר אחר וחיצוני. זהו אור אין סוף כפי שכלול במקורו, לפני שהוא מאיר ומתפשט. ב. ההתפשטות וההתגלות של האור, באופן שהאור הינו למעלה מהתלבשות והשתייכות לעולמות. דרגה זו היא השורש לאור הסובב כל עלמין. ג. התחתונה ביותר - התפשטות וההתגלות האור, באופן שישנה נתינת מקום ואפשריות (בדקות דדקות) לקיומם של עולמות ודרגות. זהו השורש לאור הממלא כל עלמין.
בדרגה זו, הכל נכלל בבורא באופן מוחלט, ואין אפשריות לשום מציאות אחרת מלבדו.
הצמצום הראשון - סילוק האור
כיוון שהקב"ה נתאווה שיהיו עולמות מצומצמים, שבהם לא יאיר אור אין סוף, סילק הקב"ה את האור והותיר כביכול "חלל ומקום פנוי" שבו לא ניכרת העצמות ולא נראה אור אלוקי. סילוק זה נקרא צמצום הראשון, והוא תחילת הירידה באור האלוקי.
למעלה מהשתלשלות
"למעלה מהשתלשלות" מתאר את דרגות האלוקות שלמעלה מהעולמות המשתלשלים זה מזה, עד לעצמות ומהות. נקרא גם לדרגת ה"אחד עשר", הרומז להיותו מעבר לעשר הספירות שבסדר השתלשלות. האחד עשר.
לקריאה נוספת
- סדר ההשתלשלות - מבוא לתורת השתלשלות העולמות והספירות על פי משנת חסידות חב"ד,- הרב יוסף אייבס.
- מדרכי ההשתלשלות (שלושה כרכים) - הת' דניאל מרדכי ארטובסקי.