שנה שמלך המשיח נגלה בה
שנה שמלך המשיח נגלה בה, הוא כינוי מהמדרש לשנה בה יחל התגלות מלך המשיח, ויתרחשו בו מאורעות כחלק מהכנת העולם לגאולה. על פי דברי הרבי מליובאוויטש, שנת תנש"א (1991), היא השנה בה החל התגלות משיח המתואר במדרש.
מקורו המשפט
אמר רבי יצחק: שנה שמלך המשיח נגלה בו, כל מלכי אומות העולם מתגרים זה בזה. מלך פרס מתגרה במלך ערבי, והולך מלך ערבי לארם ליטול עצה מהם . . וכל אומות העולם מתרעשים ומתבהלים ונופלים על פניהם ויאחוז אותם צירים כצירי יולדה. וישראל מתרעשים ומתבהלים, ואומרים: להיכן נבוא ונלך, להיכן נבוא ונלך? ואומר להם [=הקב"ה לישראל]: בני, אל תתייראו, כל מה שעשיתי, לא עשיתי אלא בשבילכם. מפני מה אתם מתייראים? אל תיראו, הגיע זמן גאולתכם.
— ילקוט שמעוני רמז תצט
נבואת הרבי
בי"ז באב תש"נ, תלה ר' יוסף יצחק קייזן פתק, בקיר בית המדרש ב770, ובו צילום קטע המדרש האמור. כשיצא הרבי מבית המדרש עצר על יד המודעה והביט בה מספר שניות. באותו ערב התקשרו ממזכירות הרבי לאותו א' ובקשו להוסיף גם את תחילת הקטע הבא במדרש: "שנו רבותינו: בשעה שמלך המשיח בא עומד על גג בית המקדש והוא משמיע להם לישראל ואומר: ענוים, הגיע זמן גאולתכם!"[1].
החל מאותה שבת, שבת פרשת ראה תש"נ, החל כ"ק אדמו"ר שליט"א להביא שוב ושוב את דברי המדרש, בקשר מלחמת המפרץ שהלכה והתקרבה, והאיומים שנשמעו ברקע.
בש"פ חיי שרה תשנ"א השמיע הרבי ואמר:
"מלך המשיח עומד (מכבר) על גג בית המקדש והוא משמיע להם לישראל ואומר ענוים הגיע זמן גאולתכם", וכידוע דגגין לא נתקדשו, וה"ז בדוגמת חו"ל שלא נתקדש (עכ"פ – לא כמו א"י). ולזה באה ההכרזה (כפי שהכריזו גם בהתוועדויות שלפנ"ז) - "הגיע זמן גאולתכם" תיכף ומיד ממש, ממש ממש ממש. . .".
— התוועדויות תנש"א חלק א' עמ' ?
עד לסיום המלחמה בחג הפורים תנש"א כנבואתו של הרבי, אז נגמרה המלחמה. אח"כ המשיך הרבי והשווה כיצד רואים את המאורעות התואמים בין הנאמר במדרש למתרחש באותם ימים, וכיצד אנו נמצאים כעת בשנה שמלך המשיח מתגלה בה.
ההתממשות בפועל
בשבת פרשת נשא מגדיר הרבי באופן סופי את שנה זו כשנה שמלך המשיח נגלה בה:
שנה זו היא "(תהא) שנת נפלאות אראנו", השנה שבה יקויים היעוד "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות", וכבר ראו בפועל "נפלאות" המעידים שזוהי ה"שנה שמלך המשיח נגלה בו", ועד ל"שעה שמלך המשיח בא . . והוא משמיע להם לישראל ענוים הגיע זמן גאולתם" (כדברי הילקוט שמעוני) ועד להכרזה ש"הנה זה (המלך המשיח) בא" שכבר בא, היינו, שעומדים כבר על סף התחלת ימות המשיח, על סף התחלת הגאולה, ותיכף ומיד המשכתה ושלימותה".
על שנה זו נתן כ"ק אדמו"ר שליט"א את הסימן "תהא שנת אראנו נפלאות" – נפלאות הגאולה השלימה. וכן קישר זאת עם הפסוק "ותנשא מלכותו", המדבר אודות מלכות דוד ושלמה עד למלך המשיח, שמתגלה בשנת תנש"א.