חיים אליעזר ביחובסקי
הרב חיים אליעזר הכהן ביחאווסקי, בן הרב דובער. מחסידי קאפוסט, בתקופת אדמו"ר הרש"ב (נכד גיסו של אדמו"ר האמצעי). ממוציאי ספרי רבותינו נשיאנו, כגון דרך מצותיך ועוד.
תולדות חיים
נשא את בתו של שמואל יהודה לייב עפשטיין, ולאחר חתונתו התיישב בכלמי (שבפלך צ'רניגוב), והיה סמוך על שולחן חותנו.
בשנת תרנ"א התמנה כמנהל החשבונות של כולל חב"ד, ועסק בזה עד סוף ימיו.
במקביל לעבודתו כמנהל החשבונות של קופת כולל חב"ד, החל משנת תרס"ז עסק בההדרת ספרים רבים מכתביהם של רבותינו נשיאינו.
בשנת תרע"ד נסע לארץ הקודש לצורכי עסקנותו, ולאחר מכן חזר לביתו, ועבר לגור בסמוך לבנו ר' זלמן בעיר סנאווסק.
בסמיכות לשנת תרע"ח עלה להתיישב בארץ הקודש.
במשך תקופה ארוכה נמנעו מלהשתמש בספרים שהוציא, עקב התבטאויות לא ראויות שלו כלפי אדמו"ר הרש"ב ואדמו"ר המהר"ש. אולם על פי הוראת הרבי, כיום משתמשים בספרים שהוציא לאור.
נפטר בי"ז מנחם אב תרפ"ד. נטמן בחלקת כולל חב"ד בהר הזיתים בירושלים. על ידו נטמן הרד"צ חן.
סכסוך כולל חב"ד
סכסוך כולל חב"ד היה על השליטה בכולל חב"ד, הרבי הרש"ב רצה שהשליטה תהיה אצל אנשיו, שהיו בעיקרם אנשי חברון, ואדמו"ר שמריה נח שניאורסון לעומת זאת ניסה לתפוס את השליטה על ידי אנשיו שהיו בעיקרם אנשי ירושלים. מצד לובביץ' היה הרב ישראל דוב פרומקין, עורך עיתון 'החבצלת', ומצד בוברויסק היה הרב חיים אליעזר ביחובסקי. המחלוקת נשאה אופי חריף, המחלוקת נמשכה כמה שנים, עם התכתשויות הדדיות. באמצע שנות תר"ע החליט אדמו"ר מבוברויסק להיפרד מכולל חב"ד והקים את "כולל חב"ד המיוחד", בראשו הועמד הרב ביחובסקי. אחר פטירת אדמו"ר מבוברויסק, חזר הכולל להיות חלק מכולל חב"ד הכללי, והוא חזר להנהלת הכולל.
הרב ביחובסקי בא פעם אחת לליובאוויטש להתנצל על אחת התבטאויותיו על רבי שלום דובער שניאורסון במהלך הפולמוס, אך אדמו"ר לא נתן להיכנסו. לאחר פטירת האדמו"ר הצטער הרב ביחובסקי על שלא סיפק בידו לבקש מחילה, וביקש מחילה מהרבי הריי"צ שהורה לו לבקש מחילה על קברו אביו[1].
כתביו
בתשל"ד הודפסו הגהותיו על ספר התניא תחת השם "לקוטי הגהות", בהוצאת קה"ת.
בתשמ"ד הודפסו הגהותיו על לקוטי תורה, במראי מקומות בסוף המהדורה של "לקוטי תורה של אותה שנה, בעריכת הרב אהרן חיטריק.
בתש"נ הוקם בברוקלין "וועד להדפסת כתבי הרח"א ביחובסקי", הוועד הדפיס רק ספר אחד מתוך כתביו בשם "כתבי הרח"א ביחובסקי", בעריכת הרב שלום דובער לוין.
כתביו בעניין הסכסוך
- תשובה לדורשי אדרעס בענייני הסכסוך בכולל חב"ד, ווילנה תרס"ז
- הטענות והאשמות שיש לנו על הממונים בענייני כולל חב"ד, פולטובה תרע"ג
- מעוז לתום בענייני כולל חב"ד, פולטובה תרע"ג
- למען שלא יוכל לצמוח שום סכסוך אודות הסכסוכים בענייני כולל חב"ד, ירושלים
ספרים שהו"ל
- דרך מצותיך, פולטובה, תרע"א
- דרך אמונה, פולטובה, תרע"ב[2]
- דרך מצותיך חלק שני, פולטובה, תרע"ב
- חנה אריאל (לפי פרשיות, מאת יצחק אייזיק אפשטיין, ברדיצ'ב, תרע"ב
- חנה אריאל (עניינים), ברדיצ'ב, תרע"ב
- אור התורה, ח"א, בראשית (מאת הצמח צדק), ברדיצ'ב תרע"ג
- חנה אריאל, ברדיצ'ב, תרע"ג
- סדר מאה שערים, ברדיצ'ב תרע"ג
- סדר תפילה, עם פירוש מהרי"ד מליאדי, ברדיצ'ב תרע"ג
- פלח הרימון על שיר השירים, מאת הרב הלל מפאריץ', פולטובה, תרע"ח
- שני המאורות מאת יצחק אייזיק אפשטיין, פולטובה תרע"ח
- תהלים, עם פירוש יהל אור של אדמו"ר הצמח צדק, פולטובה תרע"ח
- לקוטי מאמרים, מאת אדמו"ר יצחק דובער שניאורסון מליאדי, פולטובה תרע"ח
- גנזי נסתרות (מכתבי הבעש"ט, הרב המגיד ממעזריטש ובעל התניא - רבים מהם הם ממכתבי הגניזה החרסונית), ירושלים תרפ"א
לקריאה נוספת
- שלום דובער לוין, כתבי הרח"א ביחובסקי, ברוקלין תש"נ, עמוד 7 ואילך
קישורים חיצוניים
- בונה ירושלים, באתר היברובוקס
- גנזי נסתרות, באתר היברובוקס
הערות שוליים
- ↑ לקוטי סיפורים (פרלוב),עמודים שעא-שעב.
- ↑ הדפסה זו לא הייתה לרוח הרבי הרש"ב (אג"ק הריי"צ ח"א, עמודים שז-שח), אך אדמו"ר שמריה נח שניאורסון סמך עליו את ידיו.