מדינת ישראל

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה זקוק לעריכה: ייתכן שהערך סובל מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

מדינת ישראל הוקמה לאחר שנות השואה, למורת רוחם של גדולי התורה והחסידות.

אדמו"ר הריי"צ נלחם בסוכנות המדינה

את יסודותיה הקימו מייסדיה פורקי העול, להעביר על דתם ילדים אותם הביאו מארצות הנכר, והעבירום על דתם בכוח הזרוע.

האמרי אמת פונה בבקשה לריי"צ

בשנת תש"ג כתבו רבי אברהם מרדכי אלתר מגור ושאר גדולי ישראל בארץ הקודש מכתב לאדמו"ר הריי"צ על אודות הילדים הפליטים שהועברו לארץ ישראל על ידי הסוכנות הציונית והועברו על ידם תיכף לקיבוצים בכדי להעבירם על דתם, עם בשכנוע, ועם בכוח הזרוע.

כשאדמו"ר הריי"צ קיבל את המכתב הוא נזעק וכתב מיד מכתבים לאגודת ישראל, אגודת חסידי חב"ד, אגודת האדמו"רים, וועד הרבנים. כשלושים וארבעה אגרות כתב הריי"צ באותו זמן ובו הוא כותב בדמע לנוכח השואה השניה שממיטים הציונים על עם ישראל.

בי"ג בניסן פנה אדמו"ר הריי"צ במכתב להרב אליעזרוב: תודיע בשמי להרב אלתר מגור, ולהרבנים, סולובייצ'יק, סופר, סורוצקין, כהנמן, קרליץ, בשמי ובשם נשמות הקדושים להרכיב בית דין עליון ולתבוע לדין תורה את המוסדות ואת היחידים כדי למסור את הילדים הפליטים למוסדות חרדים[1]

כתבתי מכתבי חוזר לכל הרבנים בארה"ב להצטרף להזמין לדין תורה ע״י בית דין העליון שיורכב ע״י הרבנים הנ״ל. קרוב ל־ 400 רבנים בארה״ב חתמו על ״כתב ההשתתפות בהצלת ילדי ישראל״ ששלח להם רבנו, ובשלהי אייר שלח רבנו את שמותיהם להרב הרצוג, בהפצרה ״להמשיך במחאה נגד הסוכנות להצלתת המאמץ בלי שום פשרה״.

הריי"צ מקבל פניה מ448 רבנים וכותב חוברת בנושא

עבר עוד חודש, והמחאות עדיין לא הועילו מאומה. אז קיבל רבנו מברקים מארה״ק, בחתימת 448 רבנים ומנהלי המוסדות הכשרים, בהפצרה להמשיך את המאבק נגד הסוכנות, עד שתוכתר דרישת גדולי התורה בארה"ק, בראשות הרב הרצוג, בהצלחה.

רבנו פנה שוב בנושא זה במכתב כללי, שהדפיס בקונטרס בפני עצמו, בצירוף נוסח המברקים והחתימות הנ״ל, בשם [[דער אמת וועגן די פליטים קינדער אין ארץ ישראל]].

מארגן אסיפות רבנים

עבר עוד חודש, ותוצאות טובות עדיין לא נראו בנושא. רבנו פנה שוב במכתבים כלליים ופרטיים, ובמכתב חוזר לכמה וכמה רבנים בבקשה ״אשר יואיל לכתוב חוות דעתו מה שצריכים לעשות, באיזה אמצעים לאחוז במצב ההוה, להציל את ילדי הפליטים בא"י, שישארו יהודים בעלי דת״.

בכ״ה מנ"א כותב רבנו לכו״כ ועדי ואגודות רבנים: על מכתבי החוזר ששלחתי בתחלת חדש זה אל הרבנים הגאונים שליט״א בארצה"ב וקאנארא, בבקשה לחוות דעתם בהנוגע להאמצעים שצריכים לאחוז נגד הסוכנות היהודית באה״ק ת״ו, בכדי להציל מידם את ילדי הפליטים הבאים שמה ולמסרם לבתי חינוך כשרים שישארו יהודים בעלי דת, קבלתי הר בה מכתבים עם הצעות שונות.

הרבנים הגאונים שליט"א מציעים לאחד ולרכז בנדון זה את כל כוחות החרדים, ולקרא לאספה משותפת מכל אגודות ומפלגות החרדים; אגודת הרבנים, אגודת האדמורי"ם, אגודת חב״ד, אגודת ישראל, צעירי אגודת ישראל, מזרחי, ישראל הצעיר - יאנג איזראעל, אשר האספה הלזו תרץ על כל ההצעות שחביעו הרבנים שליט"א במכתביהם, ולצאת בכח אחד משותף אדיר וחזק אשר יביא בעזה״י את התועלת הנרצה.

אי לזאת הנני פונה במכתבי זה לכבוד רום מעלתם אשר יואילו לשלוח בא־כח מאת אגודת... להשתתף באסיפה שהנני קורא ליום ב׳ ו׳ אלול הבע״ל, למלאות דרישתם הצודקת של כבוד הרבנים הגאונים שליט"א לדון בכובד ראש ע״ד שאלת הילדים הפליטים בא״י שעומדת כעת על הפרק בכל חריפותה ותקפה, ודורשת פתרון מהיר ופעולות ממשיות.

בצירוף למכתב זה שלח להם ״לקוטי הצעות ממכתבי כבוד הרבנים הגאונים שליט"א על מכתבי החוזר אליהם״, בדבר דרכי התעמולה בהנוגע להילדים הפליטים אשר הסוכנות היהודית מעברת אותם על דת ישראל״.

לאחר האסיפה שהתקיימה בבית רבנו בז' אלול, ושהשתתפו בה באי כח מוסדות החרדים והרבה מהרבנים הגאונים דניו־יארק, נדפס (מימיוגראף) דו״ח מהאסיפה ומההצעות, ששלח רבנו בצירוף מכתב־חוזר לרבנים:

בהמשך לעבודת התעמולה בדבר הצלת הילדים הפליטים בארץ ישראל ת"ו מירי המעבירים אותם על דת ישראל, הננו שולחים בזה לכת"ר את הדין וחשבון מהאספה שהתקיימה בשביעי לחדש זה. הועד הנבחר עוסק עתה בתעמולה כבירה לאחד את כל המוסדות כהצעת הרבנים הגאונים שליט"א, אמנם במשך שני שבועות אלו עדיין טרם הצליחה עבודה כבדה זו, יעזר השי"ת ויצליח לנו בעבודתנו הטובה והישרה לאחר את המוסדות לדיעה אחת בתעמולה זו.

התגרות באומות

בהזדמנות אמר הרבי כי מדינת ישראל היא זו אשר עיכבה את הגאולה למשך כמה וכמה שנים!

על פי ההלכה, כל התגרות באומות העולם אסורה על פי התורה מכח הדין של שלוש השבועות[2] שהשביע הקדוש ברוך הוא את בני ישראל שלא יתגרו באומות בעולם ושלא ידחקו את הקץ, שכל הפוסקים מסכימים לה וכן היא שיטת נשיאי חב"ד[3].

הרבי מחא בשנת תשמ"ב כנגד ההסכם של המדינה עם ארה"ב, כנגד רוסיה הסובייטית, דבר הכרוך בהתגרות באומות העולם.התועדויות תשמ"ב ח"א 501 (508)</REF>.

היחס למוסדות המדינה

הרבי לא העריץ ואף התנגד למוסד הרבנות הראשית. עם זאת, כיבד מאוד את הרבנים הראשיים, לא בתור מוסד הרבנות, אלא בתור היותם מורי הוראה ותלמידי חכמים.

את הנקרא בשם "נשיא המדינה", הקפיד מאוד שלא לקרותו בשם נשיא.

את סיבתו זאת הסביר הרבי בפשטות, כי מאז עומדו על דעתו מצטייר בדמיונו ומחשבתו בית המקדש וכס הנשיאות השייך למלך המשיח, ועל כן פשוט אינו מסוגל לקרוא בשם נשיא למישהו אחר.

ראו עוד

לקריאה נוספת

הערות שוליים