משיח ודאי
משיח ודאי (מקורות עיקריים) | |
---|---|
משנה תורה לרמב"ם | משנה תורה לרמב"ם, ספר שופטים, הלכות מלך המשיח, פרק א', הלכה ד'. |
משיח ודאי הוא הגדרת הרמב"ם למצב בו מלך המשיח מסיים את פעולותיו כהכנה לגאולה וכעת ברור על פי הלכה שהוא הוא מלך המשיח.
המקור
בפרק י"א בהלכות מלכים, לאחר תיאור הסימנים אודות 'חזקת משיח', כותב הרמב"ם:
אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בוודאי"
הרמב"ם אולם מדגיש לאחר ש:"אם לא הצליח עד כה בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו".
המשמעות
בפרק י"א מהלכות מלכים מבאר הרמב"ם את אישיותו ופעלו של מלך המשיח. בהלכה האחרונה - הלכה ד - הוא מגיע אל התכלית, הבאת הגאולה.
בתחילת ההלכה מביא הרמב"ם את סימני "בחזקת משיח". זוהי התקופה בה מלך המשיח מתחיל לעשות פעולות שונות בדרך אל הגאולה, אחרי שלב זה בא השלב הבא, הסופי, משיח בוודאי. בשלב זה מלך המשיח כבר "עשה והצליח" את כל הפעולות בדרך לגאולה, כולל בנין בית המקדש, קיבוץ גלויות וסילוק כל המונעים לעבודת השם של בני ישראל ("כל האומות שסביביו"). רק אז אפשר לצאת מכלל ספק (על פי הלכה) ולהכריז בוודאות ש"הרי זה משיח", בשלב זה תהיה התגלות מושלמת על ידי שיקבץ את כל ישראל על אדמתם שבזה יהיה מלך בשלמות ודווקא אז יאיר בגלוי מלכותו. ועיקר הגילויים של ימות המשיח יהיו אז.[1] לעין כל יחד עם שלימות הגאולה.
סימני משיח ודאי
- בניית בית המקדש: - הפעולה הראשונה אותה יעשה מלך המשיח שתוכיח היותו "משיח ודאי", היא בניית בית המקדש[2], משום שהיא השורש של כל העניינים שיהיו לאחר מכן[3], בנייתה של בית המקדש תעשה לאחר שהוא ילחם בכל האומות וינצח אותם[4]. עם זאת אם זכו ישראל בית המקדש ירד מהשמים ויבנה ע"י הקב"ה בעצמו[5].
- קיבוץ גלויות - גדולי ישראל נחלקו האם הקיבוץ יהיה לפני בניית בית המקדש, או לפני[6], אולם הרמב"ם פסק להלכה שהיא תעשה לאחר בניית בית המקדש[2]. הקיבוץ יעשה על ידי מלך המשיח והוא אף אחד מהתנאים של בריאת העולם[7].
הרבי כמשיח ודאי
הרבי הזכיר בשיחותיו מספר פעמים כיצד פעולותיו של משיח ודאי מתקיימות בעולם, לדוגמא הרבי הזכיר שקיבוץ גלויות התחיל כבר לפעול בעולם[8] וש770 הוא מעין בית המקדש[9], הרבי בהזדמנות אחרת גם אמר ש:"יהודי מאמין באמונה שלמה ש"מלך מבית דוד, הוגה בתורה ועושה במצוות וכו'...נכנס כעת ממש לבית המדרש, יבוא ויגאלנו ויוליכנו קוממיות לארצנו"[10]. על סמך כך ישנם חסידים רבים שטוענים שלהרבי יש דין של "משיח ודאי", אם זאת ישנם הטוענים שדברים אלו אינם נכתבו כפשוטם ולהרבי אין עדיין דין זה[11].
הערות שוליים
- ↑ אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב חלק א' עמוד שי. וראה בלקוטי שיחות חלק כ"ז, הדרן תשמ"ו.
- ↑ 2.0 2.1 משנה תורה לרמב"ם, הלכות מלך המשיח, פרק א', הלכה ד'.
- ↑ התוועדויות תש"נ, ח"ד, עמ' 115.
- ↑ מדרש תהילים, כ"ט.
- ↑ ליקוטי שיחות, חי"ח, עמ' 418.
- ↑ ראה קיבוץ גלויות#זמנו.
- ↑ ילקוט ראובני על בראשית א', ב'.
- ↑ שיחת פרשת ויקהל תשנ"ב.
- ↑ קונטרס בית רבינו שבבבל.
- ↑ שיחת פרשת דברים תשנ"א.
- ↑ הרבי - "בחזקת משיח", או "משיח ודאי"? בפורום חב"ד אינפו.