שיחת משתמש:הנחה/טיוטה - תחיית המתים

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

לא אנציקלופדי

אני מקווה שאינך מתכוון להעלות את כל הדרשות לערך...• מתעקשיםועידת ליובאוויטש 19:40, 30 בדצמבר 2015 (UTC)

כבר מזמן לא היה אכפת לי מכך.. אולם אולי בהזדמנות תועיל מטובך להסביר איזה פרקים ב'דרשה' כדאי להוריד ולצמצם כדי שהערך יראה שדוף דל וחסר משמעות כדי שיהיה 'מתאים' לחב"דפדיה.--הנחה - שיחה 19:46, 30 בדצמבר 2015 (UTC)
אין לי זמן כרגע לעבור על כל הענינים, אבל יש לחלק בין תחיית המתים לבין עולם התחייה. ויש בזה כמה חילוקים - בין עצם התחיה, אופנה והדרגא שבה יהיה האדם אז (כמו אדם הראשון וכו'), לבין מצב העולם בזמן שלאחרי התחיה. וק"ל. • מתעקשיםועידת ליובאוויטש 19:57, 30 בדצמבר 2015 (UTC)
  1. באמת, כתית, אל תהיה מאלו שמראים להם חצי עבודה... תן ליהודי ללמוד תורה ולצלול בים התורה, גם אם זה נראה לך דרשות. כשיסיים הוא בטח יערוך באופן 'אנציקלופדי' לפני ההעברה למרחב הציבורי.
  2. לכאורה מצד התוכן יש לחלק בין תחיית המתים לעולם התחייה, אבל איך בדיוק זה אמור להיות מבלי ליצור כפילות עם עולם הבא?
המשך הצלחה בעבודת הק'! קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד 03:44, 31 בדצמבר 2015 (UTC)
  1. כתית, בטח עומדים לפניך ההגדרות הברורים של ערך 'אנציקלופדי' אולי תועיל בטובך להעתיקם, תודה.
  2. אני דווקא לא מסכים לחילוק (שהומצא פה, כאן ועכשיו) בין תחיית המתים לזמן התחייה. כפי שמבואר בחסידות הסיבה שיקומו המתים שייך לגילויים הנעלים של זמן התחייה ומה שייך לחלק?--הנחה - שיחה 06:03, 31 בדצמבר 2015 (UTC)
עיין כאן, כאן וכאן, אני מקווה שזה יספיק עבורך...• מתעקשיםועידת ליובאוויטש 06:35, 31 בדצמבר 2015 (UTC)

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────האם בדעתך להמשיך לעבוד ובשטורעם על הנושא עד להשלמתו כך שיוכל לעלות? למותר להסביר את גודל חשיבות הענין. ה' ירחם מהבושות כשהמתים יקומו ולא יהיה עליהם ערך רציני בחב"דפדיה... קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד 12:05, 21 בינואר 2016 (UTC)

האמת שאני די עסוק ואיני מוצא זמן אלא לגיחות קצרות. נוסף לכך, אני מחבב ערכים מלאים (ואפי' עמוסים..), ואלו דורשים עבודה ויגיעה רבה (כולל לשוב לחזור ולקרוא כל ערך כמה וכמה פעמים), במרחבי אתר זה אין מספיק פעילים שעושים זאת (ואדרבה יש כאלו שיפריעו לכך.. ראה לעיל) כל זה לא מוסיף חשק לחפש, לעיין, לסדר ולכתוב. ואולי יערה עלי רוח ממרום ויחזור החשק.. לבנתיים אבד..--הנחה - שיחה 12:23, 21 בינואר 2016 (UTC)
תבנית:מזדהה לחלוטין!!! ודווקא מהסיבה שהזכרת (שאתה מחבב ערכים מלאים הדורשים עבודה וכו') חשוב מאוד שתהיה זה שיעלה את הערך. אוסיף בל"נ פרק תהלים שיערה עליך רוח ממרום, אמן! קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד 12:26, 21 בינואר 2016 (UTC)
ראשית כל, הנני מתנצל אם האמת היא כטענתך זו. שנית, כמדומני, שלא נמצא ביאור בנוגע לשיטת הרמב"ם ובחדא מחתא מוזכר גם עולם התחיה. אינני זוכר במדויק, אבל היו לי כמה מראי מקומות לחלק ביניהם, אם אמצאם אכתוב בלנ"ד• מתעקשיםועידת ליובאוויטש 21:26, 21 בינואר 2016 (UTC)

אם כבר דנים..

יש לכם תובנה בתיווך הענין המבואר בלקוטי שיחות חלק ה' עמוד 243 ואילך. המיוסד על לקוטי תורה ראה כח, ד. והמבואר בהמשך וככה פרקים י ואילך ובדברי הרביים בסה"מ עטר"ת ומאמר ב - ת"ש. (בגוף הערך כתבתי איך שהוא משהו, אבל אני לא בטוח בו, אשמח אם יתלבן היטב)--הנחה - שיחה 18:38, 23 בינואר 2016 (UTC)

  1. לא הסברת את השאלה וגם אין לי המשך וככה (ואין לי מושג איפה בעטר"ת ות"ש התכוונת...) אשמח אם תבהיר את הענין.
  2. ככל שאני עוקב (בשמחה גדולה) אחר התקדמות הערך, מתחזקת לי המחשבה שעל פי התוכן המבואר בו יהיה צורך לפצל את החומר לפני ההעלאה למרחב הערכים, חלקו לתחיית המתים וחלקו לעולם הבא. מה דעתך? קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד 03:31, 26 בינואר 2016 (UTC)
  1. כוונתי למבואר בלקו"ש שם שבעוה"ב ב' בחינות: גילוי תענוג נברא וגילוי תענוג בורא (ושם בהערה שאינו גילוי כ"א יתעלו שם, וצ"ב.) ובמאמרים אלו (כי ישאלך ת"ש ועטר"ת) מבואר שיש 2 בחינות של ש"י עולמות ושל כתר (פי 2). האם זה אותו עניין? (עתה הבחנתי שלאורך השיחה הרבי מציין ל'וככה' (ואינו תח"י, ולמיטב ידיעתי יצא רק לאחרונה בדפוס לראשונה) תכלית, כוונתי היתה שנראה מהדברים שהמדובר הוא סוגיה רחבה שנידונה פעמים רבות בחסידות ויש צורך לרדת לעומקה.
  2. בנקודה זו אתה לא הבהרת דיו.. מסכים אני שהדיונים על תחיית המתים נאמרו על סוגיות חז"ל שהשתמשו בביטוי עולם הבא אבל עדיין דברו על תחיית המתים. ולכן וודאי צריך ערך על עולם הבא שיכיל בתוכו את כל הפירושים ומאמרי חז"ל וביאורי החסידות בפירושיו השונים בלי קשר לערך זה, אמנם גם יתכן שחלקים מערך זה יהיה ניתן להעביר לערך על עולם הבא, (ואולי ליצור קישור לפרק בערך שם), אלא שלדעתי יש קודם לסיים את הערך בשלמותו ורק אחרי שיהיה את שני הערכים פחות או יותר מלאים יהיה אפשר לסדר בינהם..--הנחה - שיחה 09:56, 26 בינואר 2016 (UTC)
  1. בזכותך נכנסתי ממש קצת לענין, וראיתי שאכן הוא עמוק מני ים (וגם על כך הערכתי לך שנכנסת לבררו וללבנו). לכאורה בהשקפה ראשונה נראה לי שמה שמבואר בלקו"ש הוא העמקת הביאור של מה שמבואר במאמרים. אמנם שתי הבחינות המבוארות שם, לכאורה אינן תואמות לשתי הבחינות המבוארות בהמשך ס"ו ע' קה (שעל פיו כתבתי בערך עולם הבא) - ואחר העיון בזכותך נכנסתי למאמר עקב תשכ"ז שציינת וראיתי שהרבי מקשה זאת בהערה 61 שם. בקיצור באמת נושא רציני... [אם כי אני מקווה שעומדות למול עיניך הוראות הרבי (לעורכי מ"מ לרמב"ם וכד') שהדבר הראשון במעלה הוא לסיים בזריזות, ואפי' לא לגמרי, ואת ההשלמות וכו' להוסיף במהדורה שניה...]
  2. אכן לא הבהרתי ואפרט קצת: בעצם תחיית המתים ועולם הבא ענינם אחד ברבים מהדברים. אלא שלגבי החלוקה לערכים, יש לעשות זאת באופן הברור ביותר למשתמש (כפי שציינת אתה בשיחה:גלות). ולכן כל הענינים מחז"ל וחסידות שהבאת, שכותרתם היא העולם הבא ("כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא", "לעולם הבא עין לא ראתה כו' זה עדן כו'" וכד') צריכים להיות בערך ההוא. ואקווה שכתבתי ברור. קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד 20:13, 28 בינואר 2016 (UTC)
  1. רפרפתי בס"ו שם.. נראה מחלק בין ההמשכה של תורה להמשכה שמצד שרש הנשמות בזמן התחייה עצמה, (ולא בין תחית המתים לימוה"מ), נכון? (א"כ הרי זה שייך ('קצת' לשיחה שהרי מבואר בה שתענוג בורא מתגלה מצד מעלתם של ישראל, ויותר) למבואר ב'להבין' שמשווה החילוק שבין ב' התקופות - העניינים בזמן התחייה לחילוק שבין ימות המשיח ותחיית המתים.
  2. יש צדק בדבריך, אלא שהביאורים בחסידות פחות מדובר בהם בהקשר של עולם הבא, אלא יותר בהדגשה של זמן התחייה, ולכן לדעתי בערך של תחיית המתים אמור לבוא תיאור מפורט של כל ביאורים אלו. אלא שזה לא שולל להביא בערך עולם הבא, נוסף למה הוא עולם הבא, להוסיף ןלפרט את ביאורי החסידות על המאמרים המפורסמים. (במילים אחרות: אין מניעה להביא ביאור מסויים בשני ערכים כאן כביאור והצגת היעוד של תחיית המתים ובמקום אחר כביאור על המושג "עולם הבא" המובא בדברי חז"ל). כמובן שאחרי סיום הערך בכללותו קל יותר לעבור שוב על הערך, ולהעביר אי אילו פרטים שיותר שייכים לערך אחר. וממילא ה"המעשה הוא העיקר" אדרבה קח יוזמה ותמפה את כל מאמרי חז"ל הידועים שמוזכר בהם עולם הבא, והכנס אותם לערך על עולם הבא עם הביאורים של גדולי ישראל ותורת החסידות על זמן היעוד ותוכנו ואז גם ערך זה יושפע מההוא.--הנחה - שיחה 21:22, 28 בינואר 2016 (UTC)

דבר ראשון ייש"כ על הציון לאגרת המופלאה! (רק איך זה קשור לענייננו? תוכל להרחיב קצת? האם כוונתך לציין לחשיבות העבודה בשיתוף פעולה כדי להכנס לסדר ולהרגיע את המרץ - אם כן של מי המרץ, שלי או שלך? ומי הם בנדו"ד ה"זקני החסידים" שמקררים ולא יוצא כלום מפעולותיהם? ועוד ועוד... ) קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד 11:14, 29 בינואר 2016 (UTC)

לא התכוונתי משהו מסויים, אלא פגשתי אגרת זו בקשר לאיזה עניין, ואמרתי "אל תמנע טוב..". ועיקר בנוגע לעניינו הוא מה שכתב הרבי שם: "ואני אין לי אלא מה ששמעתי מכ"ק מו"ח.. המעשה הוא העיקר".--הנחה - שיחה 11:18, 29 בינואר 2016 (UTC)
חבל, ואני כבר בניתי על הרמזים... אגב, איזו מהירות תגובה! אשריך! קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד 11:35, 29 בינואר 2016 (UTC)

ולגופו של ענין -

  1. עכשיו עיינתי יותר והבנתי (בשונה ממה שכתבתי לפנ"ז) כך: יש כמו שכתבת שלושה דרגות - (א) העוה"ב מצד עצמו, (ב) הגילוי בו ע"י המצוות, (ג) הגילוי בו ע"י עצם מציאותם של ישראל. בכי ישאלך וכו' מדובר על הענינים הא' וב' כמובן, בלהבין מדובר על הענינים הב' והג' כמובן; ומה שנשאר זה ס"ו החלק ה' ששם לכאורה מדובר על הב' והג', כי לא כ"כ מתאים לקשר לזה את הענין הא'. כמובן שלא הכל חלק ויש עוד מה להבין[1].
  2. וכמובן אחזור ואדגיש כנ"ל שלמרות היקף הענין הזריזות חשובה מכל...
  3. כוונתי לדבריך בדיוק: שהביאורים בחסידות שבהדגשה על עולם התחיה יהיו בערך תחיית המתים, והביאורים שבהדגשה על עולם הבא יהיו בעולם הבא. ועדיין צ"ע מה יהיה למשל בביאור ב"להבין ענין תחיית המתים - הנה איתא במשנה כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא" וכו'...
  4. בנוגע לטיפול בערך עולם הבא, התחלתי אך נגעתי רק קצת, ולא הקפתי את הענין במלואו. וכשראיתי שאתה עוסק בענינים קרובים כ"כ, ואפילו זהים, העדפתי לא לבזבז זמן ולעבוד כפול אלא לסמוך עליך (בינתיים אחפש נושאים אחרים שהוזנחו...). לכאורה אחרי כל החומר שקבצת כאן, לא יישאר הרבה מה להוסיף בערך עולם הבא. קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד 11:36, 29 בינואר 2016 (UTC)

הערות שוליים

  1. למשל: זה שבהמשך ס"ו שם מקשר את ה"תענוג המורגש" לענין "טעמי תורה", וא"כ זה לא כ"כ שייך לגילוי בעוה"ב שיהיה ע"י המצוות. וכן: מתי תהיה הסעודה - לפי המבואר בס"ו תהיה בעולם הבא בתקופה הראשונה שבו, אבל בוהיה עקב כתוב שתהיה בימות המשיח (וכן מקשה בהערה הנ"ל). ואולי י"ל שהחילוק בין שתי התקופות בעולם התחיה הוא ע"ד החילוק בין התקופות הכלליות של ימוה"מ ותחה"מ. וצ"ע...

יש לעיין

  • תרס"ו ע' קה, צח,(תענוג עצמי והנעלם)
  • אג"ק מוהרש"ב ח"א עמוד קט
  • גדול יהיה כ"ב (אות יא).
  • בעניין תחיית המתים ועוה"ב שהוא תכלית הכוונה ראה הקדמת הספורנו לתורה באריכות (אולם בתחילת פרק חמישי משמע שתחיית המתים הוא עניינו בגוף רוחני וזך ואינו ברור ויל"ע.)

יש לתווך

עוד פרט בגילוי הוא שיתגלה עצם המצווה כלומר עצם הרצון שבמצוות מה שעכשיו לא נתגלה כלל ועל זה אמרו שכר מצווה מצווה לפי שלעתיד יתגלה הרצון שבמצווה כמו שהוא בלתי מורכב כלל והוא פנימיות הרצון.[1][דרושה הבהרה]


פתיח

אני לא רוצה לערוך בפנים... כך צריך להיות הפתיח לענ"ד:

תחיית המתים היא אחת מ"י"ג עיקרי האמונה" שמונה הרמב"ם[2]. מקורות ורמזים להתרחשותה נמצאים בגמרות ובמדרשים השונים. ישנם כמה דעות בנוגע לאופן התחייה, מקומה וזמנה. בתורת החסידות מבואר בהרחבה על העילוי הנפלא שיהיה אז.

בזמן התחייה יסתיים תיקונו של חטא עץ הדעת, ולאחריו הקב"ה ישחט את היצר הרע ותתבטל מציאות הרע והמוות לנצח.

הגהה

אם תציין מה סיימת לכתוב ולערוך, אולי אשפץ קצת... • מתעקשיםועידת ליובאוויטש 03:37, 25 בינואר 2016 (UTC)

הערות שוליים

  1. המשך תרס"ו עמוד לה.
  2. בפירוש המשניות שלו, בהקדמה לפ' חלק.