נפש: הבדלים בין גרסאות בדף
מאין תקציר עריכה |
|||
שורה 32: | שורה 32: | ||
==[[נפש אלוקית]] ו[[נפש בהמית]]== | ==[[נפש אלוקית]] ו[[נפש בהמית]]== | ||
נפש אלוקית היא הנפש הקדושה שיש בכל ישראל, ובנוסף לה יש נפש נוספת, [[נפש הבהמית]], שנמשכת מצד ה[[קליפה]] ו[[סטרא אחרא]]. מבואר כי [[נפש הבהמית]] היא בבחינת [[קליפת נוגה]], ויש באפשרותה של הנפש האלוקית לעלות ולרומם את נפש זו. ויותר מכך, על ידי הנפש הבהמית יכולה הנפש האלוקית לעלות למקומות גבוהים יותר. שתי הנשמות נאבקות בשליטה ב[[עיר קטנה]] הוא הגוף, שרצונם שהגוף יעשה כפי רצונם. עבודת האדם בעולם הזה היא להשליט את ה[[נפש האלוקית]] על ה[[נפש בהמית]]. | נפש אלוקית היא הנפש הקדושה שיש בכל ישראל, ובנוסף לה יש נפש נוספת, [[נפש הבהמית]], שנמשכת מצד ה[[קליפה]] ו[[סטרא אחרא]]. מבואר כי [[נפש הבהמית]] היא בבחינת [[קליפת נוגה]], ויש באפשרותה של הנפש האלוקית לעלות ולרומם את נפש זו. ויותר מכך, על ידי הנפש הבהמית יכולה הנפש האלוקית לעלות למקומות גבוהים יותר. שתי הנשמות נאבקות בשליטה ב[[עיר קטנה]] הוא הגוף, שרצונם שהגוף יעשה כפי רצונם. עבודת האדם בעולם הזה היא להשליט את ה[[נפש האלוקית]] על ה[[נפש בהמית]]. | ||
==כלות הנפש== | |||
כלות הנפש הינו מצב בו יוצאת הנשמה מן הגוף בעקבות דבקות יוצאת דופן ל[[הקב"ה|קדוש ברוך הוא]]. בתורת ה[[חסידות]] מוסבר כי תכלית הכוונה וה[[רצון]] האלוקי הוא להישאר עם ה[[נשמה]] בתוך ה[[גוף]] ולעבוד את [[ה']] יחד עם הגוף. המקום הראשון בו מופיעה בתורה אירוע של 'כלות הנפש' הוא עם בני אהרן - נדב ואביהוא שהתעלו בעבודתם במשכן והגיעו ליציאת הנשמה מן הגוף. | |||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== |
גרסה מ־04:04, 3 בפברואר 2011
נפש זהו חלק רוחני מופשט המקיים והמחיה את האדם. בעבודת-ה', 'נפש' היא החוויה הנפשית המניעה את האדם לקיים בפועל את התורה והמצוות.
הנפש עצמה היא אור פשוט בלי התחלקות של שכל ומידות ביחס למחשבה דיבור ומעשה, שהם לבושים ממש. בכוחותיה של הנפש יש שינויים; במוחין ובמידות יש קטנות וגדלות. וכל זה אינו שייך בעצמיות הנשמה שהיא אינה מקבלת שינויים כלל.
מבנה הנפש
הרמב"ם והרמב"ן
ישנה מחלוקת בין גדולי-ישראל באם מדובר בנשמה אחת בעלת חלקים שונים, או שמא מדובר בכמה נשמות, שלכל אחת פעולה נפרדת. הרמב"ם סובר שמדובר בנשמה אחת, המחולקת לג' פעולות. הרמב"ן סובר שמדובר בשלוש נשמות ממש. שלושת החלקים או הפעולות נקראות בשם "נפש השכלית", "נפש החיונית", ו"נפש הטבעית".
תורת החסידות
בחסידות מוסבר שיש ליהודי שתי נשמות שהן הנפש הבהמית והנפש אלוקית. הנפש בהמית ביהודי שורשה היא מקליפת נוגה והנפש אלוקית היא חלק אלוקה ממעל ממש. למי שאינו יהודי יש נפש אחת, והיא נפש הבהמית שאינה מקליפת נוגה כמו ביהודי, אלא מג' קליפות הטמאות.
כאשר גר נתגייר, התברר למפרע כי נפשו הבהמית לא היתה מג' קליפות הטמאות כבכל הנכרים, אלא מקליפת נוגה כמו היהודי.
בנוגע למבנה הנפש לדעת הרמב"ם והרמב"ן שהובאו לעיל, החסידות פוסקת כדעת הרמב"ם ואומרת שנפש השכלית והנפש הטבעית הם חלקים של הנפש הבהמית. במקום אחר בחסידות מוסבר שהנפש השכלית היא ממוצע בין הנפש הבהמית לנפש האלוקית. מוסבר כי הנפש השכלית היא גם מקליפת נוגה אך היא מוחין ולא מידות כמו הנפש הבהמית, והיא מהדרגות העליונות שבקליפת נוגה.
דרגות הנפש
בנפש האדם חמש דרגות; נפש, רוח, נשמה, חיה ויחידה (או בקיצור נרנח"י). שלושת הדרגות הראשונות (נפש, רוח ונשמה) מתייחסים לכוחות הפנימיים באדם והשתיים האחרונים (חיה ויחידה) הם כוחות המקיפים.
כוחות פנימיים
- נפש היא הדרגה הנמוכה בנשמה. דרגה זו מתלבשת בגוף להחיות אותו. נפש היא כנגד ה"א אחרונה של שם הוי"ה (ספירת המלכות).
- רוח היא הדרגה השניה בדרגות הנשמה. דרגה זו שוכנת בלב, וענינה הוא המדות, אהבה ויראה וכדומה. דרגה זו של הנשמה היא כנגד אות וא"ו של שם הוי"ה. אצל גוי יש את חלק הרוח, מה שאין כן אצל בהמה שיש לה רק נפש.
- נשמה היא הדרגה השלישית בדרגות הנשמות, והדרגה הגבוהה ביותר המתלבשת באופן פנימי. דרגה זו שוכנת במוח. דרגה זו היא כנגד ה"א ראשונה של שם הוי"ה (ספירת הבינה).
בנוסף לזה ה"נשמה" היא כינוי כללי לישות רוחנית המחיה את האדם באשר הוא אדם, בין אם הוא יהודי ובין אם לאו.
כוחות מקיפים
כוחות אלו אינם יכולים להתגלות בעצמם, אלא רק הארה מהם, היא שמפעילה את הכוחות הפנימיים.
- חיה היא הדרגה הרביעית בנשמה. דרגה זו אינה מתלבשת באופן פנימי אלא היא בבחינת מקיף. מקיף זה נקרא בשם מקיף הקרוב. דרגה זו היא כנגד אות יו"ד של שם הוי"ה (וספירת החכמה).
- יחידה היא הדרגה הגלויה העליונה ביותר בנשמה. דרגה זו אינה מתלבשת באופן פנימי אלא היא בבחינת מקיף, ובפרטות, מקיף זה נקרא בשם מקיף הרחוק. דרגה זו היא כנגד קוצו של יו"ד של שם הוי"ה (כתר.
נפש אלוקית ונפש בהמית
נפש אלוקית היא הנפש הקדושה שיש בכל ישראל, ובנוסף לה יש נפש נוספת, נפש הבהמית, שנמשכת מצד הקליפה וסטרא אחרא. מבואר כי נפש הבהמית היא בבחינת קליפת נוגה, ויש באפשרותה של הנפש האלוקית לעלות ולרומם את נפש זו. ויותר מכך, על ידי הנפש הבהמית יכולה הנפש האלוקית לעלות למקומות גבוהים יותר. שתי הנשמות נאבקות בשליטה בעיר קטנה הוא הגוף, שרצונם שהגוף יעשה כפי רצונם. עבודת האדם בעולם הזה היא להשליט את הנפש האלוקית על הנפש בהמית.
כלות הנפש
כלות הנפש הינו מצב בו יוצאת הנשמה מן הגוף בעקבות דבקות יוצאת דופן לקדוש ברוך הוא. בתורת החסידות מוסבר כי תכלית הכוונה והרצון האלוקי הוא להישאר עם הנשמה בתוך הגוף ולעבוד את ה' יחד עם הגוף. המקום הראשון בו מופיעה בתורה אירוע של 'כלות הנפש' הוא עם בני אהרן - נדב ואביהוא שהתעלו בעבודתם במשכן והגיעו ליציאת הנשמה מן הגוף.
לקריאה נוספת
- רמב"ם, תחילת פרק א' מ"שמונה פרקים להרמב"ם" (הקדמתו לפירושו על פרקי-אבות).
- הרמב"ן, פירושו על התורה בספר בראשית פרק ב' פס' ז'.
- ספר-המאמרים קיץ ה'ש"ת ד"ה "אשרינו מה טוב חלקנו" אות ו', ד"ה אם בחקותי תלכו" אות ו' ואות ז', ד"ה "חביב אדם" אות ג' ואות ד'
- ספר המאמרים תש"מ, ד"ה "כי ישאלך בנך" אור לי"א ניסן ה'תש"מ.