לדלג לתוכן

פלא – הבדלי גרסאות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד עריכה מתקדמת מהנייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד עריכה מתקדמת מהנייד
שורה 8: שורה 8:
(המעלה של שני סוגי הנסים) זאת ע"י עבודתנו בגלות כמה ביטלנו את רצון הנה"ב והעולם!
(המעלה של שני סוגי הנסים) זאת ע"י עבודתנו בגלות כמה ביטלנו את רצון הנה"ב והעולם!
=== ערכים לעיון:===
=== ערכים לעיון:===
[[נס]]
#[[נס]]
[[מין נוקבין]]
#[[מין נוקבין]]
[[מין דכורין|מין דיכרין]]
#[[מין דכורין|מין דיכרין]]
 
 
 


==בספירות האלוקיות==
==בספירות האלוקיות==

גרסה מ־20:34, 17 באפריל 2025

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

"פלא" היא הנהגה שחורגת מדרך הטבע, בדומה לנס ומופת. הדגש בלשון 'פלא' הוא מלשון הפלאה והבדלה, שמובדל ומופרד לגמרי מכל שייכות לעולם[1].

בגאולה

אחד מיעודי הגאולה הוא: כימי צאתך מארץ מצריים הראנו נפלאות. מוסבר בחסידות[2] שניסי מצריים היו פלאות נסים ששברו את גדר העולם שבנס זה ישנו חיסרון ששובר את הטבע ולא משנה אותו (אך הוא ביטול גמור בשונה מנס המלובש בטבע (הנעלה יותר בשורשו[3] שאינו ביטול גמור שעולם כמנהגו נוהג אך לא מבטל את העולם אלא בא מצידו) ובגאולה יהיו פלאות שהם ביטול גמור-שינוי מנהגו של העולם ולמרות זאת מלובשים בטבע (המעלה של שני סוגי הנסים) זאת ע"י עבודתנו בגלות כמה ביטלנו את רצון הנה"ב והעולם!

ערכים לעיון:

  1. נס
  2. מין נוקבין
  3. מין דיכרין

בספירות האלוקיות

בספירות האלוקיות, ה'פלא' מורה על בחינת עצם המוחין - פנימיות החכמה כמו שהיא לעצמה ללא שייכות למידות, ועוד יותר - כפי שקשורה לפנימיות הכתר שלמעלה מעולם האצילות, דרגת האלקות בבחינת אור אין סוף, שמופלא ונבדל לגמרי מהנבראים ולמעלה מהם לאין קץ, והוא בתכלית ההעלם.

הפלא הרמוז באות אל"ף (האות אל"ף כפי שמבטאים אותה במלואה, 'אלף' הוא בסיכול אותיות = פלא), שמורה על עצמותו יתברך[4], והדבר מתאים גם עם כך שאל"ף אותיות "אפל" בחינת חושך (ישת חשך סתרו), שהוא בחינת עצמותו יתברך הנעלם, שלמעלה מאור וגילוי.

מדובר בדרגות גבוהות שגילוים יכול להראות כצמצום או כהעלם גילוי בחינת פלא - על ידי צמצום[5].

פירושים על פלא:

  1. עושה פלא המשכה מבחינת כתר [6]
  2. פנימיות אבא- פנימיות עתיק[7]
  3. שער החמישים - ונרמז נ' פלאות [8]
  4. פנימיות עניין - נלמד מהפסוק גל עיני ואביטה נפלאות מתורתיך -שדוד מבקש מה' אראה לי פנימיות התורה.[9]
  5. תשובה עילאה-ששורשה מהמקיף הרחוק-המשכת אור ללא שיכות לעולמות-אור נפלא

הסברם ע"פ חסידות:

פנימיות עתיק:

מובא במאמר ואשה אחת [10] שהלשון נפלאת בפסוק [11] מורה על כך ש"פלא" הוא בעתיק שגם פלא וגם עתיק ענינם אחד הוא: עתיק- (אור ה) נעתק ונבדל מהעולם. פלא- הפרשה והבדלה לגמרי.(בשונה מאריך השייך לעולמות-שנוצר להאיר להם) [רק במאמר מסביר שלכול אומות העולם עתיק הוא נפלא אבל ליהודי כי לא נפלא הוא ממך!]

הערות שוליים

  1. מובא במקומות רבים בחסידות א' מהם:קונטרס אחש"פ תש"נ- דבר מלכות אחרון של פסח התנש"א.
  2. מאמר ד"ה כימי צאתך מארץ מצריים מלוקט ה'
  3. עיין ערך התערותא דלתתא התערותא דלעילא
  4. האות הראשונה שמורה על הקב"ה שהוא קדמונו של עולם, וכן בכך שהיא רומזת ל'אלופו של עולם'.
  5. בדומה לנס שנעשה לאדםף אבל לאדם זה נראה דבר לא טוב ועיין ערך עלמא דאיתכסיא. ראו ספר הליקוטים ערךנפלאות עמוד יט.
  6. ספר הליקוטים ערך נפלאות
  7. ז"ג א' עמ' מ"ו (ספר הליקוטים ערך נפלאות)
  8. המגיה -ספר הליקוטים
  9. זהר חלק א' פרשת חיי שרה דף קל"א: - ספר הליקוטים ערך פלאות
  10. מלוקט ד' עמוד מ"ו
  11. "כי המצווה הזאת אשר אנוכי מצווך היום לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא" (ניצבים ל.יא.)