העלם
העלם בכללות יכול לבטא ב' עניינים:
א) העלם מצד האור (התכללות האור במאור): האור קיים אך אינו בגלוי, מאחר שבקירוב לעצם הרי הוא כאין ואפס, בדוגמת זיו השמש שבודאי ישנו בשמש עצמה (שאם לא כן מאין נוצר אחר השמש), אך אינו בגלוי, מאחר שבטל לשמש וממילא האור הוא בהעלם (שאינו בגלוי).
ב) העלם מצד הנבראים: האור הינו בגלוי אך יש העלם על האור, על דרך אדם שאינו מסוגל לקלוט אור גדול ביותר ויסתנוור מכך, וכמו שפעל הצמצום הראשון שאף שהאור נמצא בגלוי בעולם בכל זאת איננו רואים אותו מאחר שנוצר העלם מעל גבי האור שלא יתגלה לנבראים.
קישורים חיצוניים עריכה
- הרב מנחם דוברוסקין, שורש ההעלם גבוה יותר! – מאמר ד"ה: "באתי לגני" ה'תש"י – אות טו' – בתוך ערוץ היוטיוב 'שיעורים בחסידות מאת הרב מנחם דוברוסקין' באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב