חיים בן עטר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(מיותר בעליל)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
הצדיק הקדוש רבי '''חיים בן משה אבן עטר''' (נולד [[תנ"ו]] - נפטר ט"ו [[תמוז]] [[תק"ג]]), מחבר הפירוש "אור החיים" על ה[[תורה]].
הצדיק הקדוש רבי '''חיים בן משה אבן עטר''' (נולד [[תנ"ו]] - נפטר ט"ו [[תמוז]] [[תק"ג]]), מחבר הפירוש "אור החיים" על ה[[תורה]].
נולד ב[[שנה|שנת]] תנ"ו במרוקו, לאביו רבי משה.
בחודש [[מנחם אב]] תק"א עלה עם שלושים מתלמידיו ובני ביתם ל[[ארץ ישראל]] דרך אלכסנדריה, והם התיישבו ב[[עכו]].
בסוף שנת תק"ב עברו ל[[ירושלים]] שם הקים שתי ישיבות, אחת ל[[תורת הנגלה]] ואחת ל[[נסתר]].
נפטר ב[[מוצאי שבת]] ט"ו בתמוז שנת תק"ג והוא בן 47 שנה בלבד, פחות משנה לאחר עלייתו לירושלים.
== עם הבעל שם טוב ==


למרות שרבי חיים התגורר רוב שנותיו ב[[מרוקו]] וב[[ארץ ישראל]], מקובל שיחסו עם ה[[בעש"ט]], אותו לא ראה מעולם, היה יחס קרוב מאוד.
למרות שרבי חיים התגורר רוב שנותיו ב[[מרוקו]] וב[[ארץ ישראל]], מקובל שיחסו עם ה[[בעש"ט]], אותו לא ראה מעולם, היה יחס קרוב מאוד.
שורה 5: שורה 15:
מקובל, שהבעש"ט קרע קריעה בעת יציאת [[נשמה|נשמתו]], אע"פ שלא היה נוכח ב[[גשמיות]]. לטענת מנגדיו<REF>[[הנודע ביהודה]]. </REF> שדבר זה הוא היפך ההלכה, ענה להם שמה אעשה ואני הייתי שם (הכוונה ברוחניות, אך באופן מוחשי).
מקובל, שהבעש"ט קרע קריעה בעת יציאת [[נשמה|נשמתו]], אע"פ שלא היה נוכח ב[[גשמיות]]. לטענת מנגדיו<REF>[[הנודע ביהודה]]. </REF> שדבר זה הוא היפך ההלכה, ענה להם שמה אעשה ואני הייתי שם (הכוונה ברוחניות, אך באופן מוחשי).


בפירושו, נרמז שהוא ה[[מלך המשיח]] שבדורו, ובלשונו<REF>בפירושו לדברים טו, ז בפרשת ראה.</REF>  "משיח ה' ושמו חיים".  
== חיבורו אור החיים ==
את חיבורו אור החיים חיבר כאשר למד עם בנותיו חומש עם רש"י ופשט.<REF>[[אדמו"ר הרש"ב]]. מובא בקובצי [[התמים]].</REF>
 
בפירושו, נרמז שהוא ה[[מלך המשיח]] שבדורו, ובלשונו<REF>בפירושו לדברים טו, ז בפרשת ראה.</REF>  "משיח ה' ושמו חיים".<REF>יש לערער על כך שרומז על עצמו, שהרי באותו קטע כותב כי [[מלך המשיח]] עיבורו ולידתו ב[[ארץ הקודש]], דבר שאינו מתאים לתולדותיו שלו עצמו.</REF>


בעיר שקלוב היה מוציא לאור ושמו ר' אשר, שנתפס להשכלה. בשנת תקמ"ה הדפיס חומש עם פירוש אור החיים, ומכיוון שהמשכילים לא האמינו בביאת המשיח, הלך והשמיט את המילים "ושמו חיים". כשנודע הדבר לרבי [[ישראל מרוז'ין]] אמר: "אתה השמטת את שמו מן הספר והוא הכניס את שמך", ואחר זמן התגלה שבפרשת סוטה נדפס בטעות, במקום "אם שטית מאיש זה אם מאיש אחר", "אם שטית מאיש זה אם שטית מאיש אשר", ואכן נודע שאיש זה חשוד על היפך הצניעות.
בעיר שקלוב היה מוציא לאור ושמו ר' אשר, שנתפס להשכלה. בשנת תקמ"ה הדפיס חומש עם פירוש אור החיים, ומכיוון שהמשכילים לא האמינו בביאת המשיח, הלך והשמיט את המילים "ושמו חיים". כשנודע הדבר לרבי [[ישראל מרוז'ין]] אמר: "אתה השמטת את שמו מן הספר והוא הכניס את שמך", ואחר זמן התגלה שבפרשת סוטה נדפס בטעות, במקום "אם שטית מאיש זה אם מאיש אחר", "אם שטית מאיש זה אם שטית מאיש אשר", ואכן נודע שאיש זה חשוד על היפך הצניעות.


ב[[גניזה החרסונית]] מסופר אודות מכתבים ששלח הבעש"ט לר' חיים, על ידי גיס הבעש"ט, ר' [[גרשון מקיטוב]].
ב[[גניזה החרסונית]] מסופר אודות מכתבים ששלח הבעש"ט לר' חיים, על ידי גיס הבעש"ט, ר' [[גרשון מקיטוב]].
== קישורים חיצונים ==
[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=47339 הרבי בשיחה אודות האור החיים]
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:רבנים]]
[[קטגוריה:רבנים]]

גרסה מ־09:11, 2 במאי 2010

הצדיק הקדוש רבי חיים בן משה אבן עטר (נולד תנ"ו - נפטר ט"ו תמוז תק"ג), מחבר הפירוש "אור החיים" על התורה.

נולד בשנת תנ"ו במרוקו, לאביו רבי משה.

בחודש מנחם אב תק"א עלה עם שלושים מתלמידיו ובני ביתם לארץ ישראל דרך אלכסנדריה, והם התיישבו בעכו.

בסוף שנת תק"ב עברו לירושלים שם הקים שתי ישיבות, אחת לתורת הנגלה ואחת לנסתר.

נפטר במוצאי שבת ט"ו בתמוז שנת תק"ג והוא בן 47 שנה בלבד, פחות משנה לאחר עלייתו לירושלים.

עם הבעל שם טוב

למרות שרבי חיים התגורר רוב שנותיו במרוקו ובארץ ישראל, מקובל שיחסו עם הבעש"ט, אותו לא ראה מעולם, היה יחס קרוב מאוד.

מקובל, שהבעש"ט קרע קריעה בעת יציאת נשמתו, אע"פ שלא היה נוכח בגשמיות. לטענת מנגדיו[1] שדבר זה הוא היפך ההלכה, ענה להם שמה אעשה ואני הייתי שם (הכוונה ברוחניות, אך באופן מוחשי).

חיבורו אור החיים

את חיבורו אור החיים חיבר כאשר למד עם בנותיו חומש עם רש"י ופשט.[2]

בפירושו, נרמז שהוא המלך המשיח שבדורו, ובלשונו[3] "משיח ה' ושמו חיים".[4]

בעיר שקלוב היה מוציא לאור ושמו ר' אשר, שנתפס להשכלה. בשנת תקמ"ה הדפיס חומש עם פירוש אור החיים, ומכיוון שהמשכילים לא האמינו בביאת המשיח, הלך והשמיט את המילים "ושמו חיים". כשנודע הדבר לרבי ישראל מרוז'ין אמר: "אתה השמטת את שמו מן הספר והוא הכניס את שמך", ואחר זמן התגלה שבפרשת סוטה נדפס בטעות, במקום "אם שטית מאיש זה אם מאיש אחר", "אם שטית מאיש זה אם שטית מאיש אשר", ואכן נודע שאיש זה חשוד על היפך הצניעות.

בגניזה החרסונית מסופר אודות מכתבים ששלח הבעש"ט לר' חיים, על ידי גיס הבעש"ט, ר' גרשון מקיטוב.

קישורים חיצונים

הרבי בשיחה אודות האור החיים

הערות שוליים

  1. הנודע ביהודה.
  2. אדמו"ר הרש"ב. מובא בקובצי התמים.
  3. בפירושו לדברים טו, ז בפרשת ראה.
  4. יש לערער על כך שרומז על עצמו, שהרי באותו קטע כותב כי מלך המשיח עיבורו ולידתו בארץ הקודש, דבר שאינו מתאים לתולדותיו שלו עצמו.