משפטים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הסרת ההפניה לדף פרשת משפטים)
תגית: הסרת הפניה
אין תקציר עריכה
 
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=מצוות שהם בסוג משפטים|אחר=פרשת משפטים|ראו=פרשת משפטים}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=מצוות שהם בסוג משפטים|אחר=פרשת משפטים|ראו=פרשת משפטים}}
'''משפטים''' הם סוג של מצוות (כפי שהמצוות נחקלים לג' הסוגים [[עדות]], [[חוקים]], ומשפטים) המובנים בשכל אנושי.
'''משפטים''' הם סוג של מצוות (כפי שהמצוות נחלקים לג' הסוגים [[עדות]], [[חוקים]], ומשפטים) המובנים בשכל אנושי.
 
== המצוות שהם בסוג של משפטים ==
== המצוות שהם בסוג של משפטים ==
המצוות שהם מובנים מצד עצמם - שאפי' לא ניתנה התורה הם מובנים{{הערה|כמאמר רז"ל עירובין דף ק' ע"ב "אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: אִילְמָלֵא לֹא נִיתְּנָה תּוֹרָה, הָיִינוּ לְמֵידִין צְנִיעוּת מֵחָתוּל, וְגָזֵל מִנְּמָלָה, וַעֲרָיוֹת מִיּוֹנָה. דֶּרֶךְ אֶרֶץ מִתַּרְנְגוֹל — שֶׁמְּפַיֵּיס וְאַחַר כָּךְ בּוֹעֵל".}} - הם בסוג זה של משפטים. מהדוגמאות למצוות שבסוג הזה הם: [[כיבוד אב ואם]], [[צדקה]], [[לימוד התורה]]{{הערה|כן הוא בספר המאמרים ת"ש עמוד 91}}, ו[[מדות טובות]]. שמירה מגניבה גזילה, רציחה, שקר, [[לשון הרע]], רכילות, [[לשון נקיה|ניבול פה]]. מצוות אלו [[שכל אנושי]] מחייב אותם וגם שכל אנושי מחייב [[עונש|לענוש]] מי שעובר על אחת מאלו בכדי לבער הרע ויישוב העולם.  
המצוות שהם מובנים מצד עצמם - שאפילו לא ניתנה התורה הם מובנים{{הערה|כמאמר רז"ל עירובין דף ק' ע"ב "אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: אִילְמָלֵא לֹא נִיתְּנָה תּוֹרָה, הָיִינוּ לְמֵידִין צְנִיעוּת מֵחָתוּל, וְגָזֵל מִנְּמָלָה, וַעֲרָיוֹת מִיּוֹנָה. דֶּרֶךְ אֶרֶץ מִתַּרְנְגוֹל — שֶׁמְּפַיֵּיס וְאַחַר כָּךְ בּוֹעֵל".}} - הם בסוג זה של משפטים. מהדוגמאות למצוות שבסוג הזה הם: [[כיבוד אב ואם]], [[צדקה]], [[לימוד התורה]]{{הערה|כן הוא בספר המאמרים ת"ש עמוד 91}}, ו[[מדות טובות]]. שמירה מגניבה גזילה, רציחה, שקר, [[לשון הרע]], רכילות, [[לשון נקיה|ניבול פה]]. מצוות אלו [[שכל אנושי]] מחייב אותם וגם שכל אנושי מחייב [[עונש|לענוש]] מי שעובר על אחת מאלו בכדי לבער הרע ויישוב העולם.
== שרשם וענינם ==
 
שרש המצוות שהם בסוג משפטים הם באור ה[[ממלא כל עלמין]] שהוא בהתלבשות ומושג בעולומות. וזהו גם ענינו של המצוות של משפטים להיות גילוי אלקות באופן של השגה והתלבשות{{הערה|[[כי ישאלך בנך תשל"ח]] ס"ד.}}, ובכללותו הוא על ידי [[עבודת האדם|עבודה פנימית]]{{הערה|ראה הוי' לי בעוזרי תרפ"ז ס"ג. ויקם עדות ת"ש סוף ס"ב. הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה.}}.
== שרשם ועניינם ==
שרש המצוות שהם בסוג משפטים הם באור ה[[ממלא כל עלמין]] שהוא בהתלבשות ומושג בעולמות. וזהו גם עניינם של המצוות של משפטים להיות גילוי אלקות באופן של השגה והתלבשות{{הערה|[[כי ישאלך בנך תשל"ח]] ס"ד.}}, ובכללותו הוא על ידי [[עבודת האדם|עבודה פנימית]]{{הערה|ראה הוי' לי בעוזרי תרפ"ז ס"ג. ויקם עדות ת"ש סוף ס"ב. הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה.}}.


בכללות יותר שרש של כל המצוות הם [[רצון העליון]] שאין בו טעם, וזה שיש בהם טעם{{הערה|וגם עדות - שבשניהם יש בהם טעם.}} הוא מפני שהם מה[[רצון]] ([[כתר]]) שמתלבש ב[[חכמה סתימאה]], שענינו הוא הרצון שלמעלה מטעם אלא שיש בהם טעם כמוס להרצון ואחר כך ב[[השתלשלות העולמות]] נעשה בהם טעם. מכיון שמצוות של משפטים הוא כשאר המצוות לכן צריכים אנו לקיימן (ג"כ{{הערה|כיון שיש מעלה בהתלבשות (ראה הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה).}}) משום שהם גזירת המלך, ואדרבא זהו אמיתית ענינם שהם רצון העליון וצריכים אנו לקיימן בשביל קבלת עול{{הערה|[[ספר המאמרים אידיש]] עמוד 46.}}.
בכללות יותר שרש של כל המצוות הם [[רצון העליון]] שאין בו טעם, וזה שיש בהם טעם{{הערה|וגם עדות - שבשניהם יש בהם טעם.}} הוא מפני שהם מה[[רצון]] ([[כתר]]) שמתלבש ב[[חכמה סתימאה]], שענינו הוא הרצון שלמעלה מטעם אלא שיש בהם טעם כמוס להרצון ואחר כך ב[[השתלשלות העולמות]] נעשה בהם טעם. מכיון שמצוות של משפטים הוא כשאר המצוות לכן צריכים אנו לקיימן (ג"כ{{הערה|כיון שיש מעלה בהתלבשות (ראה הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה).}}) משום שהם גזירת המלך, ואדרבא זהו אמיתית ענינם שהם רצון העליון וצריכים אנו לקיימן בשביל קבלת עול{{הערה|[[ספר המאמרים אידיש]] עמוד 46.}}.
== בכל המצוות ==
== בכל המצוות ==
כל המצוות{{הערה|כמו שיש הענין דעדות וחוקים בשאר סוגי המצוות (ראה [[כי ישאלך בנך תשל"ח]] תחלת סעיף ד').}} (לא רק המצוות של משפטים) הם בדרגה פרטית כמו שידוע שהרמ"ח מ"ע הם כנגד [[רמ"ח איברין דמלכא]] שכל מצווה יש בו ציור וטעם פרטי{{הערה|הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה ובהערה 27.}}. ויש בזה שני ענינים א) שהטעם והציור שלהם נשארו מלמעלה ב) שישנם פרטים שבשארי המצוות שיש בהם טעם גלוי{{הערה|[[כי ישאלך בנך תשל"ח]] הערה 43.}}. וענין זה שבשאר המצוות הוא כמו ענין משפטים כפשוטו - גילוי אלקות באופן של התלבשות על ידי עבודה פנימית.
כל המצוות{{הערה|כמו שיש הענין דעדות וחוקים בשאר סוגי המצוות (ראה [[כי ישאלך בנך תשל"ח]] תחלת סעיף ד').}} (לא רק המצוות של משפטים) הם בדרגה פרטית כמו שידוע שהרמ"ח מ"ע הם כנגד [[רמ"ח איברין דמלכא]] שכל מצווה יש בו ציור וטעם פרטי{{הערה|הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה ובהערה 27.}}. ויש בזה שני ענינים א) שהטעם והציור שלהם נשארו מלמעלה ב) שישנם פרטים שבשארי המצוות שיש בהם טעם גלוי{{הערה|[[כי ישאלך בנך תשל"ח]] הערה 43.}}. וענין זה שבשאר המצוות הוא כמו ענין משפטים כפשוטו - גילוי אלקות באופן של התלבשות על ידי עבודה פנימית.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורה]]

גרסה אחרונה מ־00:30, 22 באפריל 2021

משפטים הם סוג של מצוות (כפי שהמצוות נחלקים לג' הסוגים עדות, חוקים, ומשפטים) המובנים בשכל אנושי.

המצוות שהם בסוג של משפטים[עריכה | עריכת קוד מקור]

המצוות שהם מובנים מצד עצמם - שאפילו לא ניתנה התורה הם מובנים[1] - הם בסוג זה של משפטים. מהדוגמאות למצוות שבסוג הזה הם: כיבוד אב ואם, צדקה, לימוד התורה[2], ומדות טובות. שמירה מגניבה גזילה, רציחה, שקר, לשון הרע, רכילות, ניבול פה. מצוות אלו שכל אנושי מחייב אותם וגם שכל אנושי מחייב לענוש מי שעובר על אחת מאלו בכדי לבער הרע ויישוב העולם.

שרשם ועניינם[עריכה | עריכת קוד מקור]

שרש המצוות שהם בסוג משפטים הם באור הממלא כל עלמין שהוא בהתלבשות ומושג בעולמות. וזהו גם עניינם של המצוות של משפטים להיות גילוי אלקות באופן של השגה והתלבשות[3], ובכללותו הוא על ידי עבודה פנימית[4].

בכללות יותר שרש של כל המצוות הם רצון העליון שאין בו טעם, וזה שיש בהם טעם[5] הוא מפני שהם מהרצון (כתר) שמתלבש בחכמה סתימאה, שענינו הוא הרצון שלמעלה מטעם אלא שיש בהם טעם כמוס להרצון ואחר כך בהשתלשלות העולמות נעשה בהם טעם. מכיון שמצוות של משפטים הוא כשאר המצוות לכן צריכים אנו לקיימן (ג"כ[6]) משום שהם גזירת המלך, ואדרבא זהו אמיתית ענינם שהם רצון העליון וצריכים אנו לקיימן בשביל קבלת עול[7].

בכל המצוות[עריכה | עריכת קוד מקור]

כל המצוות[8] (לא רק המצוות של משפטים) הם בדרגה פרטית כמו שידוע שהרמ"ח מ"ע הם כנגד רמ"ח איברין דמלכא שכל מצווה יש בו ציור וטעם פרטי[9]. ויש בזה שני ענינים א) שהטעם והציור שלהם נשארו מלמעלה ב) שישנם פרטים שבשארי המצוות שיש בהם טעם גלוי[10]. וענין זה שבשאר המצוות הוא כמו ענין משפטים כפשוטו - גילוי אלקות באופן של התלבשות על ידי עבודה פנימית.

הערות שוליים

  1. כמאמר רז"ל עירובין דף ק' ע"ב "אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: אִילְמָלֵא לֹא נִיתְּנָה תּוֹרָה, הָיִינוּ לְמֵידִין צְנִיעוּת מֵחָתוּל, וְגָזֵל מִנְּמָלָה, וַעֲרָיוֹת מִיּוֹנָה. דֶּרֶךְ אֶרֶץ מִתַּרְנְגוֹל — שֶׁמְּפַיֵּיס וְאַחַר כָּךְ בּוֹעֵל".
  2. כן הוא בספר המאמרים ת"ש עמוד 91
  3. כי ישאלך בנך תשל"ח ס"ד.
  4. ראה הוי' לי בעוזרי תרפ"ז ס"ג. ויקם עדות ת"ש סוף ס"ב. הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה.
  5. וגם עדות - שבשניהם יש בהם טעם.
  6. כיון שיש מעלה בהתלבשות (ראה הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה).
  7. ספר המאמרים אידיש עמוד 46.
  8. כמו שיש הענין דעדות וחוקים בשאר סוגי המצוות (ראה כי ישאלך בנך תשל"ח תחלת סעיף ד').
  9. הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה ובהערה 27.
  10. כי ישאלך בנך תשל"ח הערה 43.