כגוונא: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
(←עניינו) |
||
שורה 20: | שורה 20: | ||
#ב[[שבת]] ה[[עולם]] הגשמי מתעלה ונכנס לקדושה. | #ב[[שבת]] ה[[עולם]] הגשמי מתעלה ונכנס לקדושה. | ||
#[[הקב"ה]] ב[[שבת]] יורד ומתקרב לתוך ה[[עולם]] הגשמי. | #[[הקב"ה]] ב[[שבת]] יורד ומתקרב לתוך ה[[עולם]] הגשמי. | ||
#ב[[שבת]] כוחות ה[[טומאה]] מסתלקים מהעולם | #ב[[שבת]] כוחות ה[[טומאה]] מסתלקים מהעולם. | ||
#בני ישראל זוכים ב[[שבת]] ל[[נשמה]] חדשה. | |||
==מנהגים== | ==מנהגים== | ||
ב[[חב"ד]] נהוג להפסיק בין קטע "כגוונא" ל"[[ברכו]]", וללמוד בזמן הזה [[חסידות]]{{הערה|אגרות קודש, ט"ז, ו'פ"ח.}}. במקומות רבים נהוג, שאין אומרים את "כגוונא" ב[[יום טוב]] שחל ב[[שבת]]. וכן מביא ה"מטה אפרים", שיש לאומרו גם ב[[ראש השנה]] שחל ב[[שבת]]{{הערה|סימן תקפ"ב, סעיף ב'.}}. אך עם זאת, ב[[חב"ד]] נהוג לאומרו גם ב[[יום טוב]] שחל ב[[שבת]]{{הערה|אוצר מנהגי חב"ד, עמ' סג.}} וכך הוא המנהג בקהילות אחרות. | ב[[חב"ד]] נהוג להפסיק בין קטע "כגוונא" ל"[[ברכו]]", וללמוד בזמן הזה [[חסידות]]{{הערה|אגרות קודש, ט"ז, ו'פ"ח.}}. במקומות רבים נהוג, שאין אומרים את "כגוונא" ב[[יום טוב]] שחל ב[[שבת]]. וכן מביא ה"מטה אפרים", שיש לאומרו גם ב[[ראש השנה]] שחל ב[[שבת]]{{הערה|סימן תקפ"ב, סעיף ב'.}}. אך עם זאת, ב[[חב"ד]] נהוג לאומרו גם ב[[יום טוב]] שחל ב[[שבת]]{{הערה|אוצר מנהגי חב"ד, עמ' סג.}} וכך הוא המנהג בקהילות אחרות. |
גרסה מ־11:23, 10 בינואר 2021
כגוונא
|
---|
כְּגַוְנָא דְאִנּוּן מִתְיַחֲדִין לְעֵלָּא בְּאֶחָד. אוֹף הָכִי אִיהִי אִתְיַחֲדַת לְתַתָּא בְּרָזָא דְאֶחָד לְמֶהֱוֵי עִמְּהוֹן לְעֵלָּא חָד לָקֳבֵל חָד. קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אֶחָד. לְעֵלָּא לָא יָתִיב עַל כּוּרְסַיָּא דִּיקָרֵיהּ עַד דְאִתְעֲבִידַת אִיהִי בְּרָזָא דְאֶחָד. כְּגַוְנָא דִילֵיהּ לְמֶהֱוֵי אֶחָד בְּאֶחָד. וְהָא אוּקִימְנָא רָזָא דַיְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד: |
ספר הזוהר שמות קל"ה |
כגוונא הננו קטע תפילה הלקוח מספר הזוהר הנאמר קודם תפילת ערבית של שבת.
מקור
המקור הקדום ביותר לאמירת קטע זה בתפילה, הינו בסידור האריז"ל לרבי אשר מבורדי[1]. כמו כן, מסופר[2], שכאשר הבעל שם טוב שהה באכסניה, ומפני שלא היה אז עשרה למניין אמר הבעש"ט במקום "ברכו" את "כגוונא"[3].
המגיד ממזריטש בחודש אלול אמר לחלק מתלמידיו להגיד את מזמור "לדוד ה' אורי וישעי" ולחלק את "כגוונא"[4]. אדמו"ר הזקן הכניס קטע לסידורו בשנת תקע"ו.
עניינו
בתורת החסידות[5] מבואר, אשר קטע "כגוונא", מגלה את סודות הפעולות הא-לוקיות שמתרחשות בשבת, שהם חמש פעולות כלליות:
- בשונה משאר הימים שבהם פועל כוח אלוקי אחד, בשבת פועלים כמה כוחות אלוקיים.
- בשבת העולם הגשמי מתעלה ונכנס לקדושה.
- הקב"ה בשבת יורד ומתקרב לתוך העולם הגשמי.
- בשבת כוחות הטומאה מסתלקים מהעולם.
- בני ישראל זוכים בשבת לנשמה חדשה.
מנהגים
בחב"ד נהוג להפסיק בין קטע "כגוונא" ל"ברכו", וללמוד בזמן הזה חסידות[6]. במקומות רבים נהוג, שאין אומרים את "כגוונא" ביום טוב שחל בשבת. וכן מביא ה"מטה אפרים", שיש לאומרו גם בראש השנה שחל בשבת[7]. אך עם זאת, בחב"ד נהוג לאומרו גם ביום טוב שחל בשבת[8] וכך הוא המנהג בקהילות אחרות.
כמו כן, בחב"ד נהוג להוסיף גם ל"כגוונא" את הקטע "ולומר", וכן במקרה שאדם מתפלל ביחיד, צריך לומר את קטע "ולומר" במקום "ברכו".
הבהרה: המידע בחב"דפדיה נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.