אחת בשנה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 14: שורה 14:


==השפעת האחת בשנה בכל ימי השנה==
==השפעת האחת בשנה בכל ימי השנה==
כוונת הגילוי של הבחינה המיוחדת "אחת בשנה" ביום הכיפורים תכליתה להשפיע על כל ימי השנה, שכל עניין בעבודתו של היהודי יהיה חדור בבחינת היחידה שבנפשו. שיוציא מההעלם אל הגילוח את ההתקשרות העצמית שלו עם מהותו ועצמותו של הקב"ה. ועד שהתקשרותו זו תאיר ותקיף את כל מציאותו של האדם.
דרגא זו של אחת בשנה צריכה לפעול בכל ימות השנה, שכל אחד מישראל יהיה במעמד ומצב כזה, שפנימיות ליבו תאיר אצלו בגילוי באופן שכל ענייני תורה ומצוות יהיו אצלו לא רק באופן של עול וכפיה והכרח אלא שזה יהיה חפצו ופנימיות רצונו{{הערה|לקוטי שיחות חלק לב עמ' 149}}.


==שלמות העניין בגאולה==
==שלמות העניין בגאולה==
שלימות גילוי היחידה וה"אחת בשנה" שביום הכיפורים היא בהמשכת העניין על כל השנה כולה שבכל הפרטים יהיה ניכר בגילוי התקשרותם עם ה'. דבר זה יהיה בשלימות בגאולה האמיתי והשלימה כשתהיה דירה לו ית' בתחתונים גילוי מהותו ועצמותו בעולם.
גילוי היחידה קשור עם בחינת היחידה הכללית, משיח צדקנו{{הערה|רמ"ז לזח"ג רס, ב. ועוד.}}, שעל ידו תהיה הגאולה האמיתית והשלימה, שאז כל הגילויים יחדרו בכל העולם כולו על למטה מטה ביותר, ואדרבה בעיקר למטה - "בתחתונים".
הדבר קשור גם למתן תורה של לוחות שניות ביום זה ששלימותו בגאולה האמיתית והשלימה כשאז יהיה גילוי אלוקות ולא יכנף עוד מוריך באופן נעלה יותר ממתן תורה{{הערה|התוועדויות תשמ"ח ח"א עמ' 124}}.
==הדגשת עניין האחדות==





גרסה מ־20:54, 30 באוגוסט 2020

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

יום הכיפורים נקרא בכתוב אחת בשנה[1] ומבואר בדרושי חסידות[2] שעבודת כל יהודי ביום זה היא מצד בחינת ה"יחידה שבנפש"[3] שהיא הדרגא החמישית והגבוהה ביותר בנשמתו והיא מאוחדת בתמידות עם בחינת "יחיד" - מהותו ועצמותו של הקב"ה.

יחידה בעולם שנה נפש

יום זה, קשור לבחינת ה"יחידה" בכל שלושת הבחינות של עולם שנה נפש. יחידה בזמן - אחת בשנה, יחידה במקום - העבודה בקדש הקדשים, יחידה בנפש - הכהן הגדול, ובדוגמת זה אצל כל יהודי כפסק דין הרמב"ם[4]: "לא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואישה אשר נדבה רוחו אותו.. הרי זה נתקדש קדש קדשים", תואר שנאמר על הכהן הגדול.

תשובה עילאה בכח גילוי היחידה

מבואר בדרושי חסידות שעבודת התשובה ביום הכיפורים היא תשובה עילאה[5]. והדרגא הכי נעלית בתשובה עילאה[6]. לתשובה זו באה לאחרים עבודת התשובה של חודש אלול, ולאחרי התשובה של ימי הסליחות, ולאחרי התשובה עילאה של ראש השנה ועשרת ימי תשובה.

תשובה זו אינה על חטאים ועוונות אלא "והרוח תשוב אל האלוקים אשר נתנה"[7] דביקות הנשמה בשורשה ומקורה. ולכן תשובה זו היא בשמחה רבה[8]. וזוהי עבודה מצד בחינת "יחידה שבנפש" - דביקות הנשמה במקורה ושורשה, "יחידה ליחדך", גילוי התקשרות הנשמה באלוקות.

מתן תורה של לוחות שניות

עבודת התשובה ביום הכיפורים היא תשובה עילאה מצד הקשר לבחינת היחידה, והיות שכך, עניינה של תשובה עילאה הוא התורה, ובה בעצמה הדבר קשור ללוחות האחרונות שניתנו ביום הכיפורים[9], וניתנו באופן של "כפלים לתושיה". וכן מבואר[10] שארבעים הימים שמראש חודש אלול עד יום הכיפורים הם כנגד ל"ט מלאכות שאסורות בשבת, ויום הכיפורים, היום הארבעים הוא כנגד המלאכה המותרת בשבת, מלאכת התורה, ולכן ביום זה ניתנו הלוחות השניות.

השפעת האחת בשנה בכל ימי השנה

כוונת הגילוי של הבחינה המיוחדת "אחת בשנה" ביום הכיפורים תכליתה להשפיע על כל ימי השנה, שכל עניין בעבודתו של היהודי יהיה חדור בבחינת היחידה שבנפשו. שיוציא מההעלם אל הגילוח את ההתקשרות העצמית שלו עם מהותו ועצמותו של הקב"ה. ועד שהתקשרותו זו תאיר ותקיף את כל מציאותו של האדם.

דרגא זו של אחת בשנה צריכה לפעול בכל ימות השנה, שכל אחד מישראל יהיה במעמד ומצב כזה, שפנימיות ליבו תאיר אצלו בגילוי באופן שכל ענייני תורה ומצוות יהיו אצלו לא רק באופן של עול וכפיה והכרח אלא שזה יהיה חפצו ופנימיות רצונו[11].

שלמות העניין בגאולה

שלימות גילוי היחידה וה"אחת בשנה" שביום הכיפורים היא בהמשכת העניין על כל השנה כולה שבכל הפרטים יהיה ניכר בגילוי התקשרותם עם ה'. דבר זה יהיה בשלימות בגאולה האמיתי והשלימה כשתהיה דירה לו ית' בתחתונים גילוי מהותו ועצמותו בעולם.

גילוי היחידה קשור עם בחינת היחידה הכללית, משיח צדקנו[12], שעל ידו תהיה הגאולה האמיתית והשלימה, שאז כל הגילויים יחדרו בכל העולם כולו על למטה מטה ביותר, ואדרבה בעיקר למטה - "בתחתונים".

הדבר קשור גם למתן תורה של לוחות שניות ביום זה ששלימותו בגאולה האמיתית והשלימה כשאז יהיה גילוי אלוקות ולא יכנף עוד מוריך באופן נעלה יותר ממתן תורה[13].

הדגשת עניין האחדות

יום הכיפורים
ערב יום כיפור
כפרות · לעקאח · קרעפאלאך · מלקות · קיטל · ברכת הבנים · ברכת התמימים
סדר התפילות
כל נדרי · ערבית · שחרית · תפילת יזכור · מוסף · סדר עבודה · אלה אזכרה · מפטיר יונה · תפילת נעילה · המארש · לשנה הבאה בירושלים · קדיש בימים נוראים · קריאת התורה · אבינו מלכינו · מוצאי יום כיפור
ענינים כלליים
אחת בשנה · עצמו של יום מכפר · להחיותם ברעב · בשם השם
קרבנות היום
הקטרת הקטורת בקודש הקודשים · פר ושעיר של יום הכיפורים · שעיר לעזאזל · העבודה במקדש ביום כיפור
ניגונים ליום כיפור
ונסלח · יעלה תחנוננו · דרכך אלוקינו · כי הנה כחומר · כי אנו עמך (א) · כי אנו עמך (ב) · רחמנא דעני · אבינו מלכנו · מכלכל חיים · האדרת והאמונה (צרפת והב') · ניגון טעמים · ניגון קודם קדיש מוסף · ניגון קדיש (ברדיצ'וב) · והכהנים · כאהל הנמתח · היום תאמצנו · אתה הבדלת · שובו שובו · מארש נפוליאון

הערות שוליים

  1. תצוה ל, י. אחרי טז, לד.
  2. עטרת ראש שער יום הכיפורים פ"ב ואילך. ועוד.
  3. ומציינים לתוס' ד"ה עד אחת במנחות יח, א וזה לשונו: "עד אחת. במגילת סתרים דרבינו נסים גריס עד לאחת פירוש עד מאד כדמתרגמינן מאד לחדא וי"מ עד אחת עד הנפש שנקראת יחידה"
  4. סוף הלכות שמיטה ויובל
  5. לקוטי תורה תצא לו, ג. לז, ד. מאמרי אדה"ז תקס"ה ח"ב עמ' תתמא. סה"מ תרל"ו ח"ב עמ' שמט. עטר"ת עמ' תרכ ואילך. ועוד.
  6. שבת היא שייכת לתשובה עילאה (אגרת התשובה פרק י'), ועל פי זה נמצא שיום הכיפורים שהוא "שבת שבתון" היא תשובה עילאה שהתשובה עילאה
  7. לקוטי תורה בלק עד, א ועוד
  8. אגרת התשובה פרק י"א
  9. משנה תענית כו, ב ובפרש"י. גמרא שם ל, ב.
  10. ספר השיחות תש"נ ח"ב עמ' 648 ובהנסמן שם
  11. לקוטי שיחות חלק לב עמ' 149
  12. רמ"ז לזח"ג רס, ב. ועוד.
  13. התוועדויות תשמ"ח ח"א עמ' 124