ענן: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(ניסוח)
שורה 14: שורה 14:
עניין הענן הוא [[צמצום]], כמו שישנו גילוי נעלה ביותר, שבשביל לקבלו צריך מסך שיצמצם את הגילוי על מנת שיוכל המקבל להכילו - זאת על דרך הענן שדרכו מסוגל אדם להתבונן ב[[שמש]].
עניין הענן הוא [[צמצום]], כמו שישנו גילוי נעלה ביותר, שבשביל לקבלו צריך מסך שיצמצם את הגילוי על מנת שיוכל המקבל להכילו - זאת על דרך הענן שדרכו מסוגל אדם להתבונן ב[[שמש]].


ישנם שני סוגי עננים: ישנם עננים קלים שעל ידם ניתן להינות מהשמש, ויש עננים עבים יותר המחשיכים לגמרי על אור השמש שהוא בבחינת [[מידת הדין]], ועל כך אמרו חז"ל כי יום שבו ישנם עננים עבים קשה כמו יום הדין. שני סוגים אלו מקבילים לשני סוגי צמצום, ישנו צמצום זך יותר שדרכו ניתן לקבל את גילוי האלוקות, כמו הענן שעמד על [[הר סיני]] בשעת [[מתן תורה]]. וישנו העלם והסתר מוחלט, שהוא בחינת מסך שמבדיל ובבחינת [[מידת הדין]], כמו שכתוב בפסוק: '''"מָחִיתִי כָעָב פְּשָׁעֶיךָ וְ''כֶעָנָן'' חַטֹּאותֶיךָ"'''{{הערה|ספר [[ישעיהו]] פרק מ"ד פסוק כ"ב}}{{הערה|1=[[מאמר]] [[דיבור המתחיל]] "זאת אות הברית" [[תורת מנחם היתוועדיות]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16033&st=&pgnum=420 תשמ"ג חלק א' עמוד 416]}}.
ישנם שני סוגי עננים: ישנם עננים קלים שעל ידם ניתן להינות מהשמש, ויש עננים עבים יותר המחשיכים לגמרי על אור ה[[שמש]] שהוא בבחינת [[מידת הדין]], ועל כך אמרו חז"ל כי יום שבו ישנם עננים עבים קשה כמו יום הדין. שני סוגים אלו מקבילים לשני סוגי [[צמצום]]: ישנו צמצום זך יותר שדרכו ניתן לקבל את גילוי האלוקות, כמו הענן שעמד על [[הר סיני]] בשעת [[מתן תורה]]. וישנו העלם והסתר מוחלט, שהוא בחינת מסך שמבדיל ובבחינת [[מידת הדין]], כמו שכתוב בפסוק: '''"מָחִיתִי כָעָב פְּשָׁעֶיךָ וְ''כֶעָנָן'' חַטֹּאותֶיךָ"'''{{הערה|ספר [[ישעיהו]] פרק מ"ד פסוק כ"ב}}{{הערה|שם=ספר השיחות|1=[[מאמר]] [[דיבור המתחיל]] "זאת אות הברית" [[תורת מנחם התוועדויות]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16033&st=&pgnum=420 תשמ"ג חלק א' עמוד 416]}}.


זהו גם העניין שבשלו נראה הקשת כסימן לחטאים דווקא לאחר המבול ולא לפניו, משום שלפני המבול היה העולם גס ובלתי מזוכך, ומשום כך הדבר התבטא גם בצורת העננים שיהיו עבים כך שלא יהיה אפשרי לראות דרכם את השמש ושעל ידי תיווצר הקשת, אך לאחר שהעולם זוכך וטוהר בימי המבול הדבר התבטא גם בצורת העננים שיהיו יותר זכים וכך תוכל השמש לעבור דרכם וליצור את הקשת{{הערה|1=[[מאמר]] [[דיבור המתחיל]] "זאת אות הברית" [[תורת מנחם היתוועדיות]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16033&st=&pgnum=420 תשמ"ג חלק א' עמוד 416]}}.
זהו גם העניין שבשלו נראה הקשת כסימן לחטאים דווקא לאחר המבול ולא לפניו, משום שלפני המבול היה העולם גס ובלתי מזוכך, ומשום כך הדבר התבטא גם בצורת העננים שיהיו עבים כך שלא יהיה אפשרי לראות דרכם את השמש ושעל ידי תיווצר הקשת, אך לאחר שהעולם זוכך וטוהר בימי המבול הדבר התבטא גם בצורת העננים שיהיו יותר זכים וכך תוכל השמש לעבור דרכם וליצור את הקשת{{הערה|1=[[מאמר]] [[דיבור המתחיל]] "זאת אות הברית" [[תורת מנחם התוועדויות]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16033&st=&pgnum=420 תשמ"ג חלק א' עמוד 416]}}.


===תשובה===
===תשובה===

גרסה מ־13:42, 28 בפברואר 2018

עננים מעל 770, ועליהם מופיע כיתוב של ייעוד הגאולה: "וַאֲרוּ עִם עֲנָנֵי שְׁמַיָּא"

ענן הוא ריכוז טיפות מים זעירות או גבישי קרח זעירים המרחפים באוויר. הענן נוצר כתוצאה מהתעבות של אדי מים.

בתנ"ך

הענן הראשון בעולם נברא ע"י הקב"ה בעקבות תפילתו של אדם הראשון, כפי הכתוב בפסוק "וְאֵד יַעֲלֶה מִן הָאָרֶץ וְהִשְׁקָה אֶת כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה"[1].

כאשר יצא נח מן התיבה, הראה לו הקב"ה את הקשת בענן, כסימן להבטחתו שלא להביא יותר מבול על הארץ, ובלשון הפסוק: " אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ"[2]

במתן תורה ירד על הר סיני ענן ככתוב "וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר"[3].

אחד מיעודי הגאולה הינו "וַאֲרוּ עִם עֲנָנֵי שְׁמַיָּא"[4].

עניינו על פי החסידות

צמצום

עניין הענן הוא צמצום, כמו שישנו גילוי נעלה ביותר, שבשביל לקבלו צריך מסך שיצמצם את הגילוי על מנת שיוכל המקבל להכילו - זאת על דרך הענן שדרכו מסוגל אדם להתבונן בשמש.

ישנם שני סוגי עננים: ישנם עננים קלים שעל ידם ניתן להינות מהשמש, ויש עננים עבים יותר המחשיכים לגמרי על אור השמש שהוא בבחינת מידת הדין, ועל כך אמרו חז"ל כי יום שבו ישנם עננים עבים קשה כמו יום הדין. שני סוגים אלו מקבילים לשני סוגי צמצום: ישנו צמצום זך יותר שדרכו ניתן לקבל את גילוי האלוקות, כמו הענן שעמד על הר סיני בשעת מתן תורה. וישנו העלם והסתר מוחלט, שהוא בחינת מסך שמבדיל ובבחינת מידת הדין, כמו שכתוב בפסוק: "מָחִיתִי כָעָב פְּשָׁעֶיךָ וְכֶעָנָן חַטֹּאותֶיךָ"[5][6].

זהו גם העניין שבשלו נראה הקשת כסימן לחטאים דווקא לאחר המבול ולא לפניו, משום שלפני המבול היה העולם גס ובלתי מזוכך, ומשום כך הדבר התבטא גם בצורת העננים שיהיו עבים כך שלא יהיה אפשרי לראות דרכם את השמש ושעל ידי תיווצר הקשת, אך לאחר שהעולם זוכך וטוהר בימי המבול הדבר התבטא גם בצורת העננים שיהיו יותר זכים וכך תוכל השמש לעבור דרכם וליצור את הקשת[7].

תשובה

הענן מורה גם על עניין התשובה, על דרך ענן הקטורת של יום הכיפורים, הבא לאחר עבודת התשובה. כמו שהענן הראשון נוצר על ידי תפילתו של אדם הראשון, והגיע מלמטה למעלה באתערותא דלתתא[8].

ראו גם

הערות שוליים