עוזיאל מייזליש: הבדלים בין גרסאות בדף
(←ספריו) |
(←ספריו) |
||
שורה 28: | שורה 28: | ||
*[http://chabadlibrarybooks.com/19263 תפארת הצבי] - דרשות וחידושים. | *[http://chabadlibrarybooks.com/19263 תפארת הצבי] - דרשות וחידושים. | ||
*[http://beta.hebrewbooks.org/14841 עץ הדעת טוב על מסכתות שבת] ו[http://beta.hebrewbooks.org/37648 כתובות]. | *[http://beta.hebrewbooks.org/14841 עץ הדעת טוב על מסכתות שבת] ו[http://beta.hebrewbooks.org/37648 כתובות]. | ||
*[http://beta.hebrewbooks.org/14799 מנורה הטהורה - על מסכת שבת | *[http://beta.hebrewbooks.org/14799 מנורה הטהורה] - על מסכת שבת. | ||
== מאמרותיו == | == מאמרותיו == |
גרסה מ־08:25, 9 בינואר 2018
רבי עוזיאל מייזליש היה מחשובי תלמידי הבעל שם טוב[1], ולאחר הסתלקותו הסתופף בצל המגיד ממזריטש, ועל פי פקודתו חיבר את הספר "תפארת עוזיאל".
תולדות
נולד בשנת ה'תק"ד לאביו ר' צבי הירש, רבה של סמיטיטש, ולאמו מ' דרעזיל. כבר בצעירותו נודע בכשרונותיו הגאוניים.
בגיל צעיר מאד נשא את בת ר' שלמה מזעליחאוו, לאחר מכן החל להתקרב לדרך הבעל שם טוב, אלא שהי' זה בסתר[2].
לאחר הסתלקות הבעש"ט קיבל על-עצמו את מרותו של המגיד ממזריטש, ויחד עם זאת החשיב עצמו גם כתלמיד לר' מנחם מנדל מפרימשלן, ר' אברהם מפדלוסק ור' נחמן מקוסוב.
במהלך תקופה זו התמנה לרבה של אוסטרובצה, אלא שכאשר נודע לראשי הקהילה המתנגדים על היותו חסיד הם הדיחוהו מתפקיד הרבנות, הוא עקר לריטשוואל ולאחר מכן התיישב בנישטאט ('עיר חדש').
בקרב תלמידי המגיד זכה להערכה רבה, הוא היה קשור בקשר קרוב לר' חיים חייקל מאמדור, ר' יחיאל מיכל מזלטשוב, האחים ר' פנחס הורביץ מפרנקפורט ור' שמואל שמעלקא מניקלשבורג, והאחים ר' זושא מאניפולי ור' אלימלך מליז'נסק. הם כינוהו עבד השם, כשעבד נוטריקון עוזיאל בן דרעזיל.
תלמידים רבים הסתופפו בצילו.
נפטר בעיר חדש, בחצי ימיו בכ"ח כסליו תקמ"ו.
תלמידיו
- רבי פישל מסטריקוב.
- רבי אהרן מזעליחוב שנתסלק בדמי ימיו, ורבו הספידו.
ספריו
- תפארת עוזיאל - ח"א: על התורה. ח"ב: על נ"ך, חגים וגמרא.
- כרם שלמה.
- תפארת הצבי - דרשות וחידושים.
- עץ הדעת טוב על מסכתות שבת וכתובות.
- מנורה הטהורה - על מסכת שבת.
מאמרותיו
לאדם צריך חמימות רב בתורת השם וביראתו ותשוקה וחשק גדול, ולהיפך בעבירות, כי היצר הרע בוער באדם באהבה, על כן צריך להתגבר על יצרו ולצנן עצמו מחמת יראה ובושה ממנו יתברך.[3]