הבדלים בין גרסאות בדף "סדר השתלשלות"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה מתמשכת}}
+
{{בעבודה מתמשכת}}{{סדר ההשתלשלות}}
 
סדר השתלשלות הוא כינוי כללי וכוללני של כל שלבי ודרגות תהליך צמצום האור האלוקי '''הרוחני''' החל מהשלב הכי גבוהה המכונה [[אור אין סוף]] המאיר מ[[עצמות ומהות]] הבורא, ועד לשלב הכי נמוך - בריאת [[העולם הזה]] '''הגשמי''' והנחות.  
 
סדר השתלשלות הוא כינוי כללי וכוללני של כל שלבי ודרגות תהליך צמצום האור האלוקי '''הרוחני''' החל מהשלב הכי גבוהה המכונה [[אור אין סוף]] המאיר מ[[עצמות ומהות]] הבורא, ועד לשלב הכי נמוך - בריאת [[העולם הזה]] '''הגשמי''' והנחות.  
  

גרסה מ־13:28, 10 באוקטובר 2017

יחלך.jpg ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.
סדר השתלשלות
לפני הצמצום
עצמות ומהות · מאור · אור אין סוף · עשר ספירות הגנוזות · יחיד · אחד ויחיד · קדמון · טהירו עילאה
הצמצום והקו
צמצום הראשון · טהירו תתאה · מקום פנוי · רשימו · נקודה קו שטח · קו וחוט · עגולים ויושר · אור מקיף · אור פנימי · ראש תוך סוף
בי"ע דכללות
אבי"ע (השתלשלות כללית)

אדם קדמון · עולם העקודים · עולם התוהו · אור ישר · אור חוזר · שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן

אבי"ע דפרטות
עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה

עולם האצילות · עולם הבריאה · עולם היצירה · עולם העשייה · בי"ע · פרסא

סוגי השתלשלות
יש מאין · עילה ועלול · קפיצה ודילוג · אין ערוך

סדר השתלשלות הוא כינוי כללי וכוללני של כל שלבי ודרגות תהליך צמצום האור האלוקי הרוחני החל מהשלב הכי גבוהה המכונה אור אין סוף המאיר מעצמות ומהות הבורא, ועד לשלב הכי נמוך - בריאת העולם הזה הגשמי והנחות.

בשונה מספרי הקבלה בהם מרבים לעסוק בתרשימים ובסידור המושגים על פי סדר כרונולוגי או סדרים שונים, שונה היא שיטת החסידות בכך שעוסקת ברובה ככולה של סוגייותיה בביאור יסודי ומהותי של כל בחינה ודרגא, וללא התמקדות במציאות הדרגא בסולם הדרגות מתוך קביעת כללים חדים ביחס לדרגות השונות. ומצד המהות התוכני הכל הוא אחד והכל כלול אחד בשני והסדר והדירוג אינו בולט וניכר.

פירוש המילה השתלשלות

היחס בין מושג ועולם לעולם או מושג אחר בתורת החסידות, אינו קשר כללי, כי אם קשר ותוצאה ישירה אחד מהשני, הכל קשור להכל, ובכל דרגא יש ברובד פנימי יותר עוד דרגות, וכל דרגא היא עליונה רק ביחס לדרגא שמתחתיה אך לעומת הדרגא שמעליה היא נחשבת דרגא נמוכה.

המונח השתלשלות מבטא שני ענינים:

א. כמו שלשלת שמשלשלים ממקום גבוה למקום נמוך, כך כל העולמות והדרגות הקדושות הם תהליך של הורדת והגשמת האור המופש.

ב. כמו שהשלשלת בנויה מהרבה טבעות קטנות המחוברות יחדיו ויוצרות את החבל הארוך, כך כל דרגא ודרגא מחוברת ותלויה בדרגא שמעליה ושתחתיה. ומכך יוצא שהעולם הגשמי הוא תוצאה ישירה מהאור אין סוף.

קיצור סדר ההשתלשלות

עצמות ומהות

התואר עצמות ומהות נסוב על הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו, עצמות ומהות אינו חלק מסדר ההשתלשלות כי הוא לא תלוי ולא נתלה בשום בחינה ודרגא, ואין לו התחלה ואין לו סוף.

ממנו מאיר ומתגלה כתוצאה ישירה כמו אור השמש מהשמש ללא כל פעולה של ירידה, דרגת אור אין סוף:

א. אור אין סוף

השלב הכי גבוה בסדר ההשתלשלות הוא אור אין סוף, והוא האור שהאיר עוד לפני שנברא העולם כמו שכתוב "עד שלא נברא העולם היה הוא ושמו [=אורו] בלבד" באור זה נמצאים כבר הספירות, אך הם רק גנוזות באור בפוטנציאל כשם שהאש קיים בפוטנציאל בצור החלמיש - באבן המוציא אש.

בדרגת אור אין סוף יש שלושה דרגות: א. עצם האור שאינו שייך לשום דבר אחד וחיצוני. ב. ההתפשטות וההתגלות של האור אבל עדיין אור שלמעלה מהתלבשות והשתייכות לשום עולם. וזהו השורש לאור הסובב כל עלמין. ג. התפשטות וההתגלות שיש בו נתינת מקום (אמנם בדקות דדקות) לעולמות ודרגות, וזהו השורש לאור הממלא כל עלמין.

על מנת להתחיל בתהליך בריאת העולם היה צריך בראשית כל לצמצם ולסלק את האור האין סופי הזה:

ב. הצמצום הראשון - סילוק האור

למעלה מהשתלשלות

"למעלה מהשתלשלות" מתאר את דרגות האלקות שלמעלה מהעולמות המשתלשלים זה מזה, עד לעצמות ומהות. נקרא גם לדרגת ה"אחד עשר", הרומז להיותו מעבר לעשר הספירות שבסדר השתלשלות. האחד עשר.

לקריאה נוספת

שער הספר סדר השתלשלות מהרב יוסף אייבס
פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.