קין: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 14: שורה 14:
"וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ-נוֹד, קִדְמַת-עֵדֶן"{{הערה|ספר בראשית, פרק ד', פסוק ט"ז}}.
"וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ-נוֹד, קִדְמַת-עֵדֶן"{{הערה|ספר בראשית, פרק ד', פסוק ט"ז}}.
==בקבלה ובחסידות ==
==בקבלה ובחסידות ==
====נשמות משורש קין===
===נשמות משורש קין===
קין הוא שורש כללי לכל הנשמות שמאדם הראשון עד סוף האלף השביעי, שרובם המוחלט הם משרשי קין או הבל.
קין הוא שורש כללי לכל הנשמות שמאדם הראשון עד סוף האלף השביעי, שרובם המוחלט הם משרשי קין או הבל.


שורה 22: שורה 22:


יש סימנים להכיר אותם שמשורש קין או משורש [[הבל]], כאשר דרך האדם להיות מעוטף בטלית מימין לשמאל ומשמאל לימין הוא מבחינת הבל וכאשר דרכו וטבעו להקפיל ב' צדדי [[טלית]]ו על ב' כתיפיו הוא בחינת קין כו' (והבעש"ט הי' דרכו לקפל [[טלית]]ו על כתפו ואפשר הי' מבחינת קין){{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/3/352&search=%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%AA כתר שם טוב ע' שנב]}}.
יש סימנים להכיר אותם שמשורש קין או משורש [[הבל]], כאשר דרך האדם להיות מעוטף בטלית מימין לשמאל ומשמאל לימין הוא מבחינת הבל וכאשר דרכו וטבעו להקפיל ב' צדדי [[טלית]]ו על ב' כתיפיו הוא בחינת קין כו' (והבעש"ט הי' דרכו לקפל [[טלית]]ו על כתפו ואפשר הי' מבחינת קין){{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/3/352&search=%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%AA כתר שם טוב ע' שנב]}}.
===טעותו של קין===
רש"י מביא בפירושו על התורה מדרש האומר שקין הביא "זרע פשתן". פירוש זה מאיר באור אחר את מעשיהם של קין והבל: קין, שהיה עובד אדמה, הביא מהסוג המשובח ביותר בגידולי האדמה – פשתן; אלא שבסוג זה עצמו הוא בחר בחלק הגרוע שבו. לעומתו, הבל, שהיה רועה צאן, הביא מהסוג הפחות משובח – צאן ולא בקר, אלא שבסוג זה עצמו הביא מהטוב והמשובח שבו - "מבכורות צאנו ומחלביהן".
קין סבר, שהעיקר הוא לבחור בעבור הקרבן את הסוג הנעלה והחשוב ביותר, ואין חשיבות למידת איכותו של החלק הנבחר בתוך הסוג המשובח. גילה הקב"ה שההפך הוא הנכון – לא חשוב הסוג, אבל באותו סוג שממנו מביאים קרבן יש לבחור בעבור הקרבן את החלק האיכותי והמשובח ביותר.
הסיבה לזה היא, שבבחירת החלק המשובח יהודי מבטא את הכרתו כי "לה' הארץ ומלואה", הכול שייך לקב"ה, ולכן הוא מגיש לו מראשית היבול ומהטוב שבו. בעלותו של הקב"ה על העולם חלה גם על הסוגים הפחותים יותר, ולכן אין לקבוע שרק הסוגים האיכותיים יותר טובים לקרבן, אלא אפשר להביא קרבן גם מהסוגים הנחותים יותר{{הערה|מתוך המאמר [http://chabad.org.il/ParashotArticles/Item.asp?ArticleID=1183&CategoryID=78&ParashaID=1&SelectdDate= איך בוחרים את המשובח לקרבן] באתר צעירי חב"ד, מעובד על פי לקוטי שיחות כרך טו, עמ' 20}}.


{{הערות שוליים|}}
{{הערות שוליים|}}
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]

גרסה מ־15:25, 17 באוגוסט 2017

קין היה בנו הבכור של אדם הראשון, היה עובד אדמה (חקלאי), ביצע את הרצח הראשון בתולדות הבריאה, כאשר הרג את אחיו הבל.

תולדות חיים

לידתו

משמעות שמו של קין מבוארת בתורה: "וְהָאָדָם, יָדַע אֶת-חַוָּה אִשְׁתּוֹ; וַתַּהַר, וַתֵּלֶד אֶת-קַיִן, וַתֹּאמֶר, קָנִיתִי אִישׁ אֶת ה'"[1]. כלומר, עשיתי אדם בעזרת ה'[2].

חטא קין

קין ביצע את הרצח הראשון כאשר הרג את אחיו הבל "וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה, וַיָּקָם קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ[3].

עונשו

"אָרוּר אָתָּה מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת פִּיהָ . . כִּי תַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה לֹא תֹסֵף תֵּת כֹּחָהּ לָךְ, נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ"[4]

=לאחר העונש

"וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ-נוֹד, קִדְמַת-עֵדֶן"[5].

בקבלה ובחסידות

נשמות משורש קין

קין הוא שורש כללי לכל הנשמות שמאדם הראשון עד סוף האלף השביעי, שרובם המוחלט הם משרשי קין או הבל.

האר"י הקדוש מונה בספר הגלגולים שמות של מאות תנאים ואמוראים וראשונים שמשורש קין. אותם שמשורש קין שייכים יותר לאור הגבורות.

כמו כן הוא מונה סימנים לדעת מי משורש קין - מי שידיו רב לו במלאכות מעשיות, לעומת מי שמשורש הבל - שעיקר כוחו בדיבור.

יש סימנים להכיר אותם שמשורש קין או משורש הבל, כאשר דרך האדם להיות מעוטף בטלית מימין לשמאל ומשמאל לימין הוא מבחינת הבל וכאשר דרכו וטבעו להקפיל ב' צדדי טליתו על ב' כתיפיו הוא בחינת קין כו' (והבעש"ט הי' דרכו לקפל טליתו על כתפו ואפשר הי' מבחינת קין)[6].

טעותו של קין

רש"י מביא בפירושו על התורה מדרש האומר שקין הביא "זרע פשתן". פירוש זה מאיר באור אחר את מעשיהם של קין והבל: קין, שהיה עובד אדמה, הביא מהסוג המשובח ביותר בגידולי האדמה – פשתן; אלא שבסוג זה עצמו הוא בחר בחלק הגרוע שבו. לעומתו, הבל, שהיה רועה צאן, הביא מהסוג הפחות משובח – צאן ולא בקר, אלא שבסוג זה עצמו הביא מהטוב והמשובח שבו - "מבכורות צאנו ומחלביהן".

קין סבר, שהעיקר הוא לבחור בעבור הקרבן את הסוג הנעלה והחשוב ביותר, ואין חשיבות למידת איכותו של החלק הנבחר בתוך הסוג המשובח. גילה הקב"ה שההפך הוא הנכון – לא חשוב הסוג, אבל באותו סוג שממנו מביאים קרבן יש לבחור בעבור הקרבן את החלק האיכותי והמשובח ביותר.

הסיבה לזה היא, שבבחירת החלק המשובח יהודי מבטא את הכרתו כי "לה' הארץ ומלואה", הכול שייך לקב"ה, ולכן הוא מגיש לו מראשית היבול ומהטוב שבו. בעלותו של הקב"ה על העולם חלה גם על הסוגים הפחותים יותר, ולכן אין לקבוע שרק הסוגים האיכותיים יותר טובים לקרבן, אלא אפשר להביא קרבן גם מהסוגים הנחותים יותר[7].


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
==הערות שוליים==

  1. ספר בראשית, פרק ד', פסוק א'
  2. קניתי פירושו עשיתי
  3. ספר בראשית, פרק ד', פסוק ח'
  4. ספר בראשית, פרק ד', פסוקים י"א - י"ב
  5. ספר בראשית, פרק ד', פסוק ט"ז
  6. כתר שם טוב ע' שנב
  7. מתוך המאמר איך בוחרים את המשובח לקרבן באתר צעירי חב"ד, מעובד על פי לקוטי שיחות כרך טו, עמ' 20