יצר הרע: הבדלים בין גרסאות בדף
(חלק מהתוכן מhttps://he.wikipedia.org/w/index.php?title=%D7%99%D7%A6%D7%A8_%D7%94%D7%A8%D7%A2&action=history) |
(←מקורות ושמות: המשך) |
||
שורה 6: | שורה 6: | ||
ב[[תלמוד]] וב[[מדרש]]ים לעתים היצר הרע מופיע כדמות חיצונית המסיתה את האדם לעבירה. | ב[[תלמוד]] וב[[מדרש]]ים לעתים היצר הרע מופיע כדמות חיצונית המסיתה את האדם לעבירה. | ||
לעתים מכונה היצר הרע בשם '''שטן'''.{{הערה|במסכת [[בבא בתרא]] (דף ט"ז, א') נאמר "הוא שטן הוא יצר הרע הוא מלאך המות הוא שטן".}} | |||
ב[[מסכת סוכה]] מסופר על מספר שמות שהוענקו ליצר הרע: | ב[[מסכת סוכה]] מסופר על מספר שמות שהוענקו ליצר הרע: | ||
{{ציטוטון|דרש רבי עוירא ואיתימא רבי יהושע בן לוי: שבעה שמות יש לו ליצר הרע - הקדוש ברוך הוא קראו "רע"; משה קראו "ערל"; דוד קראו "טמא"; שלמה קראו "שונא"; ישעיהו קראו "מכשול"; יחזקאל קראו "אבן"; ויואל קראו "צפוני.}}{{הערה|תלמוד בבלי, מסכת סוכה דף נ"ב, עמ' א}}. | {{ציטוטון|דרש רבי עוירא ואיתימא רבי יהושע בן לוי: שבעה שמות יש לו ליצר הרע - הקדוש ברוך הוא קראו "רע"; משה קראו "ערל"; דוד קראו "טמא"; שלמה קראו "שונא"; ישעיהו קראו "מכשול"; יחזקאל קראו "אבן"; ויואל קראו "צפוני.}}{{הערה|תלמוד בבלי, מסכת סוכה דף נ"ב, עמ' א}}. | ||
כינוי נוסף ליצר הרע הוא '''זקן וכסיל''' או '''מלך זקן וכסיל'''. מקור הביטוי | כינוי נוסף ליצר הרע הוא '''זקן וכסיל''' או '''מלך זקן וכסיל'''. מקור הביטוי במדרש רבה: {{ציטוטון|מלך זקן וכסיל - זה יצר הרע. ולמה קורא אותו מלך? שהכל שומעין לו. ולמה קורא אותו זקן? שמזדווג לו מילדותו ועד זקנתו. ולמה קורא אותו כסיל? שהוא מלמד לאדם דרך רעה}}{{הערה|[[מדרש רבה]] על [[ספר קהלת]], ד, יג.}}. | ||
==מלחמת היצר== | |||
על האדם לכבוש את יצרו; ואף נאמר ב[[משנה]] במסכת אבות: {{ציטוטון|איזהו גיבור הכובש את יצרו}}{{הערה|משנה, אבות, ד}}. | |||
בתוך כל אדם שוכנים שני יצרים: היצר הטוב והיצר הרע. [[חז"ל]] [[מדרש|דורשים]] את הפסוק: {{הדגשה|טוֹב יֶלֶד מִסְכֵּן וְחָכָם מִמֶּלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל אֲשֶׁר לֹא יָדַע לְהִזָּהֵר עוֹד.||ספר קהלת, פרק ד, יג}}, כמתייחס לשני היצרים; היצר הרע מכונה בשם "מלך זקן וכסיל", מכיוון שהוא נכנס אל האדם כבר בלידתו, ולעומתו היצר הטוב מכונה בשם "ילד מסכן וחכם", שכן הוא נכנס אל האדם רק שלוש עשרה שנים לאחר הלידה - בזמן [[בר מצווה|בר המצווה]]. | |||
ב[[מסכת]] שבת נכתב: {{ציטוטון|כך היא אומנתו של יצר הרע: היום אומר לו עשה כך, ולמחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו עבוד [[עבודה זרה]], והולך ועושה.|מסכת שבת, דף ק"ה}} גישה דומה ניתן למצוא ב[[מסכת סוכה]]:{{ציטוטון|אמר רבי אסי: יצר הרע בתחילה דומה לחוט של בוכיא [=חוט דק] ולבסוף דומה כעבותות העגלה [=חבל עבה].|מסכת סוכה, דף נ"ב}} | |||
אחת מדרכי התמודדות עם היצר הרע היא: "רבי ישמעאל אומר: אם פגע בך מנוול זה - משכהו לבית המדרש".{{הערה|1=מסכת קידושין דף ל}} |
גרסה מ־22:04, 24 בינואר 2017
יצר הרע או שטן, הוא הוא כינוי לכח המניע את האדם לפעול בניגוד לרצון הבורא. בחסידות מבואר שהיצר הרע הוא הנפש הבהמית.
מקורות ושמות
בתורה מופיע המונח "יצר לב האדם רע מנעוריו", המרמז לפעולתם של כוחות אלו כבר מיום היוולדו של התינוק[1].
בתלמוד ובמדרשים לעתים היצר הרע מופיע כדמות חיצונית המסיתה את האדם לעבירה.
לעתים מכונה היצר הרע בשם שטן.[2]
במסכת סוכה מסופר על מספר שמות שהוענקו ליצר הרע: "דרש רבי עוירא ואיתימא רבי יהושע בן לוי: שבעה שמות יש לו ליצר הרע - הקדוש ברוך הוא קראו "רע"; משה קראו "ערל"; דוד קראו "טמא"; שלמה קראו "שונא"; ישעיהו קראו "מכשול"; יחזקאל קראו "אבן"; ויואל קראו "צפוני."[3].
כינוי נוסף ליצר הרע הוא זקן וכסיל או מלך זקן וכסיל. מקור הביטוי במדרש רבה: "מלך זקן וכסיל - זה יצר הרע. ולמה קורא אותו מלך? שהכל שומעין לו. ולמה קורא אותו זקן? שמזדווג לו מילדותו ועד זקנתו. ולמה קורא אותו כסיל? שהוא מלמד לאדם דרך רעה"[4].
מלחמת היצר
על האדם לכבוש את יצרו; ואף נאמר במשנה במסכת אבות: "איזהו גיבור הכובש את יצרו"[5]. בתוך כל אדם שוכנים שני יצרים: היצר הטוב והיצר הרע. חז"ל דורשים את הפסוק: "טוֹב יֶלֶד מִסְכֵּן וְחָכָם מִמֶּלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל אֲשֶׁר לֹא יָדַע לְהִזָּהֵר עוֹד." (ספר קהלת, פרק ד, יג), כמתייחס לשני היצרים; היצר הרע מכונה בשם "מלך זקן וכסיל", מכיוון שהוא נכנס אל האדם כבר בלידתו, ולעומתו היצר הטוב מכונה בשם "ילד מסכן וחכם", שכן הוא נכנס אל האדם רק שלוש עשרה שנים לאחר הלידה - בזמן בר המצווה.
במסכת שבת נכתב: "כך היא אומנתו של יצר הרע: היום אומר לו עשה כך, ולמחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו עבוד עבודה זרה, והולך ועושה." (מסכת שבת, דף ק"ה) גישה דומה ניתן למצוא במסכת סוכה:"מסכת סוכה, דף נ"ב"
אחת מדרכי התמודדות עם היצר הרע היא: "רבי ישמעאל אומר: אם פגע בך מנוול זה - משכהו לבית המדרש".[6]