רבקה אמנו: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
מ (החלפת טקסט – "גבורה " ב־"גבורה ")
שורה 3: שורה 3:


==ענינה==
==ענינה==
מבואר כי ענין רבקה הוא כמו ענין רבקות של שלש שלש בקר או של ארבע ארבע{{הערה|ראה משנה ב[[מסכת עירובין]] פרק ב' משנה א'.}}, ש'''חיבור וקישור''' של שלש או ארבע בהמות יחדיו הוא ענין רבקה. וזהו כענין של חיות ה[[מרכבה]] שבהיותם כלולים יחד להיות "והחיות נושאות" הן בחינת רבקה, שענין שלש שלש בקר הוא התכללות של מידות [[חג"ת]], [[פני אריה]] אל הימין, [[פני שור]] אל השמאל ו[[פני נשר]]. ולפעמים ארבע ארבע בקר שהוא גם התכללות של [[פני אדם]] שבחיות המרכבה, וזהו התכללות של [[חגת"מ]], חסד גבורה תפארת ומלכות.
מבואר כי ענין רבקה הוא כמו ענין רבקות של שלש שלש בקר או של ארבע ארבע{{הערה|ראה משנה ב[[מסכת עירובין]] פרק ב' משנה א'.}}, ש'''חיבור וקישור''' של שלש או ארבע בהמות יחדיו הוא ענין רבקה. וזהו כענין של חיות ה[[מרכבה]] שבהיותם כלולים יחד להיות "והחיות נושאות" הן בחינת רבקה, שענין שלש שלש בקר הוא התכללות של מידות [[חג"ת]], [[פני אריה]] אל הימין, [[פני שור]] אל השמאל ו[[פני נשר]]. ולפעמים ארבע ארבע בקר שהוא גם התכללות של [[פני אדם]] שבחיות המרכבה, וזהו התכללות של [[חגת"מ]], חסד [[ספירת הגבורה|גבורה]] תפארת ומלכות.


ולכן נאמר ב[[מרכבת יחזקאל]], {{ציטוטון|חֹבְרֹת אִשָּׁה אֶל אֲחוֹתָהּ כַּנְפֵיהֶם}}{{הערה|יחזקאל א ט}} שהן בבחינת חיבור ו[[התכללות]] שעל זה דווקא נאמר "והחיות נושאות את הכסא"{{מקור}}. שעל ידי ההתכללות יחד דווקא ממשיכים מבחינה גבוהה מאוד ששם כל המידות כלולות יחדיו.
ולכן נאמר ב[[מרכבת יחזקאל]], {{ציטוטון|חֹבְרֹת אִשָּׁה אֶל אֲחוֹתָהּ כַּנְפֵיהֶם}}{{הערה|יחזקאל א ט}} שהן בבחינת חיבור ו[[התכללות]] שעל זה דווקא נאמר "והחיות נושאות את הכסא"{{מקור}}. שעל ידי ההתכללות יחד דווקא ממשיכים מבחינה גבוהה מאוד ששם כל המידות כלולות יחדיו.

גרסה מ־07:56, 9 בספטמבר 2016

איור המתאר את אליעזר ורבקה נפגשים ליד הבאר

רבקה אמנו היא השניה מבין ארבעת האמהות. אשתו של יצחק אבינו.

ענינה

מבואר כי ענין רבקה הוא כמו ענין רבקות של שלש שלש בקר או של ארבע ארבע[1], שחיבור וקישור של שלש או ארבע בהמות יחדיו הוא ענין רבקה. וזהו כענין של חיות המרכבה שבהיותם כלולים יחד להיות "והחיות נושאות" הן בחינת רבקה, שענין שלש שלש בקר הוא התכללות של מידות חג"ת, פני אריה אל הימין, פני שור אל השמאל ופני נשר. ולפעמים ארבע ארבע בקר שהוא גם התכללות של פני אדם שבחיות המרכבה, וזהו התכללות של חגת"מ, חסד גבורה תפארת ומלכות.

ולכן נאמר במרכבת יחזקאל, "חֹבְרֹת אִשָּׁה אֶל אֲחוֹתָהּ כַּנְפֵיהֶם"[2] שהן בבחינת חיבור והתכללות שעל זה דווקא נאמר "והחיות נושאות את הכסא"[דרוש מקור]. שעל ידי ההתכללות יחד דווקא ממשיכים מבחינה גבוהה מאוד ששם כל המידות כלולות יחדיו.

בעבודת ה'

כאשר יש באדם אהבה לה', ויראה מה', והתעוררות רחמים רבים על נפשו שירדה פלאים, זהו בחינת רבקה של שלש שלש בקר, שמדות נפש הבהמית מתבררים מקליפת נוגה ועולים לה'. ובהתכללות של מידת המלכות שהוא בחינת ביטול וקבלת עול ועבודת עבד, זהו רבקה של ארבע ארבע בקר.

וזהו ענין של "יצחק מצחק את רבקה אשתו", שבחינת יצחק שהוא התענוג שיתגלה לעתיד לבוא הוא נמשך את רבקה אשתו. שדווקא על ידי הבירור של הנפש הבהמית שהוא בבחינת שם ב"ן נעשה התענוג שלעתיד לבא.

להרחבה

הערות שוליים

  1. ראה משנה במסכת עירובין פרק ב' משנה א'.
  2. יחזקאל א ט