אמת: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 8: | שורה 8: | ||
בעולם מקובל כי האדמו"ר מקוצק היה תובע מחסידיו את מידת האמת בצורה מפליגה, ודרש מהם לדקדק עם עצמם כחוט השערה. | בעולם מקובל כי האדמו"ר מקוצק היה תובע מחסידיו את מידת האמת בצורה מפליגה, ודרש מהם לדקדק עם עצמם כחוט השערה. | ||
ב[[אגרת הקודש - פרק ב'|אגרת הקודש "קטנתי"]] שכתב [[אדמו"ר הזקן]] לחסידים לאחר [[מאסר וגאולת אדמו"ר הזקן|שחרורו ממאסר]] בעקבות עלילות ה[[מתנגדים]], הורה להם שלא ילעגו למתנגדים ויקניטו אותם על כך שהוא הצליח להשתחרר ולהוכיח שהוא נקי מכל רבב, והם צריכים לעשות זאת באמת. [[אדמו"ר המהר"ש]] הוסיף על כך, שאם [[אדמו"ר הזקן]] לא היה כותב את שלושת המילים "במדת אמת ליעקב" באגרת זו, היה לו עוד חמישים אלף חסידים, אבל הרבי תובע מדת אמת{{הערה| | ב[[אגרת הקודש - פרק ב'|אגרת הקודש "קטנתי"]] שכתב [[אדמו"ר הזקן]] לחסידים לאחר [[מאסר וגאולת אדמו"ר הזקן|שחרורו ממאסר]] בעקבות עלילות ה[[מתנגדים]], הורה להם שלא ילעגו למתנגדים ויקניטו אותם על כך שהוא הצליח להשתחרר ולהוכיח שהוא נקי מכל רבב, והם צריכים לעשות זאת באמת. [[אדמו"ר המהר"ש]] הוסיף על כך, שאם [[אדמו"ר הזקן]] לא היה כותב את שלושת המילים "במדת אמת ליעקב" באגרת זו, היה לו עוד חמישים אלף חסידים, אבל הרבי תובע מדת אמת{{הערה|[[תבנית:היום יום/י' במנחם אב]]}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
{{ערך חסר}} | {{ערך חסר}} | ||
[[קטגוריה:מושגים כלליים]] | [[קטגוריה:מושגים כלליים]] |
גרסה מ־20:35, 14 באוגוסט 2016
אמת הוא היפך השקר, והוא חותמו של הקדוש ברוך הוא.
מסופר כי פעם בא אדמו"ר הזקן לרבי פנחס מקוריץ, אמר לו רבי פנחס ששבע שנים עמל לדעת מה הוא שקר, שבע שנים עמל להרחיק את השקר, ורק אחר כך עבד שבע שנים נוספות לקנות לעצמו את דרך האמת. אמר לו אדמו"ר הזקן, שדרך זו קשה מאוד והוא שייך למלאכים ויחידי סגולה, אולם אני סובר שצריכים מקודם לשנות את מידת האמת ורק אחר כך להרחיק את את השקר.
רבי פנחס מאוסטילא אמר ששני הדרכים האלו מרומזים בקריאת שמע, שכתוב "וראיתם אותו וזכרתם", ורק אחר כך כתוב "ולא תתורו", לרמז על דרכו של אדמו"ר הזקן, לעבוד על עשה טוב לפני סור מרע, ואילו דרכו של הרה"ק מקאריץ גם כן מרומז בק"ש, שאחרי ולא תתורו כתוב למען תזכרו ועשיתם, דהיינו עשה טוב אחר סור מרע. ולכן איתא כאן בתרגום יונתן ותיהוון קדישין היה כמלאכיא, שדרך זו שייכת למלאכים, ויחידי סגולה.
תביעת האמת בחסידות
בעולם מקובל כי האדמו"ר מקוצק היה תובע מחסידיו את מידת האמת בצורה מפליגה, ודרש מהם לדקדק עם עצמם כחוט השערה.
באגרת הקודש "קטנתי" שכתב אדמו"ר הזקן לחסידים לאחר שחרורו ממאסר בעקבות עלילות המתנגדים, הורה להם שלא ילעגו למתנגדים ויקניטו אותם על כך שהוא הצליח להשתחרר ולהוכיח שהוא נקי מכל רבב, והם צריכים לעשות זאת באמת. אדמו"ר המהר"ש הוסיף על כך, שאם אדמו"ר הזקן לא היה כותב את שלושת המילים "במדת אמת ליעקב" באגרת זו, היה לו עוד חמישים אלף חסידים, אבל הרבי תובע מדת אמת[1]