אוהל אדמו"ר הצמח צדק והמהר"ש: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – "רוסיה " ב־"רוסיה "
מ (החלפת טקסט – "השואה " ב־"השואה ")
מ (החלפת טקסט – "רוסיה " ב־"רוסיה ")
שורה 10: שורה 10:
בקיץ [[תש"א]] כבשו הגרמנים את העיירה. ב[[י"ד בחשוון]] [[תש"ב]] רצחו את כל 483 היהודים אשר בה,.
בקיץ [[תש"א]] כבשו הגרמנים את העיירה. ב[[י"ד בחשוון]] [[תש"ב]] רצחו את כל 483 היהודים אשר בה,.


בתקופה שנחרבה החצר נחרב גם האהל. גם בית המדרש המחובר לאהל נחרב והנכרים גנבו את כתלי הגדר. כשהרוסים החלו להדוף את הנאצים מרוסיה נפגעה העיירה ליובאוויטש קשות מהקרבות ורובה נחרבה, והמצבות באוהל ניזוקו ונפלו.
בתקופה שנחרבה החצר נחרב גם האהל. גם בית המדרש המחובר לאהל נחרב והנכרים גנבו את כתלי הגדר. כשהרוסים החלו להדוף את הנאצים מ[[רוסיה]] נפגעה העיירה ליובאוויטש קשות מהקרבות ורובה נחרבה, והמצבות באוהל ניזוקו ונפלו.


בשנת [[תרפ"ד]] (1924) השתדל כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ לתקן את האהל, אמנם המצב הכללי הלך והחמיר במשך השנים.
בשנת [[תרפ"ד]] (1924) השתדל כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ לתקן את האהל, אמנם המצב הכללי הלך והחמיר במשך השנים.
שורה 23: שורה 23:
כפי שנכתב למעלה, נטמנו [[אדמו"ר הצמח צדק]] ובנו, [[אדמו"ר המהר"ש]] בליובאוויטש. בימי מלחמת העולם השנייה, בעת שהנאצים ימ"ש הרגו את יהודי העיירה, הם הרסו גם את האוהל הקדוש.
כפי שנכתב למעלה, נטמנו [[אדמו"ר הצמח צדק]] ובנו, [[אדמו"ר המהר"ש]] בליובאוויטש. בימי מלחמת העולם השנייה, בעת שהנאצים ימ"ש הרגו את יהודי העיירה, הם הרסו גם את האוהל הקדוש.


עברו שנים רבות ובשנת [[תשכ"ח]] החליטו שניים מהחסידים שנשארו ברוסיה - ר' [[מוטל קוזלינר]] ור' [[דוד אבא גורביץ']] לדאוג לשיפוץ ובניית האוהל שנהרס כחמישים שנה קודם לכן, לשפצו, לנקות ולפנות את ההרס הרב שהיה במקום ולסמנו בגדר שתהווה כבוד וציון דרך לחסידים שיבואו להתפלל במקום.
עברו שנים רבות ובשנת [[תשכ"ח]] החליטו שניים מהחסידים שנשארו ב[[רוסיה]] - ר' [[מוטל קוזלינר]] ור' [[דוד אבא גורביץ']] לדאוג לשיפוץ ובניית האוהל שנהרס כחמישים שנה קודם לכן, לשפצו, לנקות ולפנות את ההרס הרב שהיה במקום ולסמנו בגדר שתהווה כבוד וציון דרך לחסידים שיבואו להתפלל במקום.
באותה תקופה עדיין שלט ברוסיה השלטון הסובייטי, ומשימה של שיפוץ אוהל קדוש הייתה בגדר חלום, אך שני חסידים נועזים אלו לא התפעלו והחליטו לעשות את המלאכה בכל מחיר. לאחר מאמצים רבים הם השיגו את סכום הכסף הנדרש ואז יצא ר' דוד אבא להמשך המלאכה.
באותה תקופה עדיין שלט ב[[רוסיה]] השלטון הסובייטי, ומשימה של שיפוץ אוהל קדוש הייתה בגדר חלום, אך שני חסידים נועזים אלו לא התפעלו והחליטו לעשות את המלאכה בכל מחיר. לאחר מאמצים רבים הם השיגו את סכום הכסף הנדרש ואז יצא ר' דוד אבא להמשך המלאכה.


ר' דוד אבא שהתגורר באותה העת ב[[טשקנט]] לקח את ילדו בן התשע והחל לנוע לכיוון העיירה ליובאוויטש. אחת התחנות בדרך הארוכה הייתה בעיירה [[חרקוב]] שם פגש ר' דוד אבא את החסיד הישיש ר' [[שניאור זלמן סקבלו]] שלמד בצעירותו בעיירה ליובאוויטש. ר' דוד אבא חשב לצרף לנסיעתו את סקבלו, אך תשישותו הרבה לא איפשרה זאת. סקבלו המליץ לצרף לנסיעה במקומו את שכנתו גב' שרה פסיא שגרה בעברה בעיירה רודניא הסמוכה לליובאוויטש אך גם היא סירבה להצעה עקב תשישות, שרה פסיא מסרה לדוד אבא את שמו של קרוב משפחה שגר בעיירה רודניא - ר' נחום לבקובסקי שמו.
ר' דוד אבא שהתגורר באותה העת ב[[טשקנט]] לקח את ילדו בן התשע והחל לנוע לכיוון העיירה ליובאוויטש. אחת התחנות בדרך הארוכה הייתה בעיירה [[חרקוב]] שם פגש ר' דוד אבא את החסיד הישיש ר' [[שניאור זלמן סקבלו]] שלמד בצעירותו בעיירה ליובאוויטש. ר' דוד אבא חשב לצרף לנסיעתו את סקבלו, אך תשישותו הרבה לא איפשרה זאת. סקבלו המליץ לצרף לנסיעה במקומו את שכנתו גב' שרה פסיא שגרה בעברה בעיירה רודניא הסמוכה לליובאוויטש אך גם היא סירבה להצעה עקב תשישות, שרה פסיא מסרה לדוד אבא את שמו של קרוב משפחה שגר בעיירה רודניא - ר' נחום לבקובסקי שמו.
שורה 35: שורה 35:
לאחר שסיים חזר דוד אבא לרודניא והצליח לשכנע את אחד מהמפעלים שירכיבו עבורו את הגדר. מכיוון שהכנת הגדר לקחה כשבוע נאלץ דוד אבא לנסוע ולהמתין בעיר הגדולה - מוסקבה בכדי שלא ייתפס. כשהייתה הגדר מוכנה נולדה בעייה חדשה: בעלי המפעל שהבינו למה הולכת לשמש הגדר לא הסכימו לבצע בעצמם את ההתקנה שמסמלת את השתתפותם במבצע יהודי שנוגד לחוקי הקומניזם. לאחר השתדלות רבה נמצא הפועל שהסכים להסיע את הגדר למקום שם הוא עבד יחד עם ר' דוד אבא (שהרגיש זכות נפלאה להשתתף בבניה עצמה) והם הקימו את הגדר.
לאחר שסיים חזר דוד אבא לרודניא והצליח לשכנע את אחד מהמפעלים שירכיבו עבורו את הגדר. מכיוון שהכנת הגדר לקחה כשבוע נאלץ דוד אבא לנסוע ולהמתין בעיר הגדולה - מוסקבה בכדי שלא ייתפס. כשהייתה הגדר מוכנה נולדה בעייה חדשה: בעלי המפעל שהבינו למה הולכת לשמש הגדר לא הסכימו לבצע בעצמם את ההתקנה שמסמלת את השתתפותם במבצע יהודי שנוגד לחוקי הקומניזם. לאחר השתדלות רבה נמצא הפועל שהסכים להסיע את הגדר למקום שם הוא עבד יחד עם ר' דוד אבא (שהרגיש זכות נפלאה להשתתף בבניה עצמה) והם הקימו את הגדר.


סיפור ההקמה נשאר בסוד עד ליציאת משפחת גורביץ' מרוסיה בשנת [[תשל"א]]. ב[[תשרי]] [[תשל"ב]] - כמה חודשים לאחר יציאתם, הגיע דוד אבא לרבי מלך המשיח, שם הוא כתב דו"ח מפורט עם כל פרטי ההקמה. לאחר תקופה נודע לו שהרבי לו קיבל את הדו"ח והוא התיישב לכתוב דו"ח נוסף עליו ענה הרבי '''תשואות חן'''.
סיפור ההקמה נשאר בסוד עד ליציאת משפחת גורביץ' מ[[רוסיה]] בשנת [[תשל"א]]. ב[[תשרי]] [[תשל"ב]] - כמה חודשים לאחר יציאתם, הגיע דוד אבא לרבי מלך המשיח, שם הוא כתב דו"ח מפורט עם כל פרטי ההקמה. לאחר תקופה נודע לו שהרבי לו קיבל את הדו"ח והוא התיישב לכתוב דו"ח נוסף עליו ענה הרבי '''תשואות חן'''.


כעשרים שנה לאחר מכן, לאחר התפרקותה של ברית המועצות, שב ר' דוד אבא לליובאוויטש, שם הוא ראה את האוהל המפואר שבנו ר' [[דוד נחשון]] ור' [[אבי טאוב]] בשנת [[תשנ"א]] כיאה לציוני [[רבותינו נשיאנו]].{{הערת שוליים|1=[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=9 כתבה בבית משיח על בניית האוהל]}}
כעשרים שנה לאחר מכן, לאחר התפרקותה של ברית המועצות, שב ר' דוד אבא לליובאוויטש, שם הוא ראה את האוהל המפואר שבנו ר' [[דוד נחשון]] ור' [[אבי טאוב]] בשנת [[תשנ"א]] כיאה לציוני [[רבותינו נשיאנו]].{{הערת שוליים|1=[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=9 כתבה בבית משיח על בניית האוהל]}}
39,916

עריכות