מלכות בית דוד: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 116 בתים ,  2 בפברואר 2016
מ
החלפת טקסט – "</REF>" ב־"}}"
מ (החלפת טקסט – "<REF> " ב־"{{הערה|1")
מ (החלפת טקסט – "</REF>" ב־"}}")
תגית: עריכה ממכשיר נייד
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה|1.סידור 2.להוסיף העיקרים והדיונים על פי נגלה (יש בשיחות הרבי ריבוי נפלא בזה) 3.על פי חסידות.}}
{{לעריכה|1.סידור 2.להוסיף העיקרים והדיונים על פי נגלה (יש בשיחות הרבי ריבוי נפלא בזה) 3.על פי חסידות.}}
'''מלכות בית דוד''' - הינו כינוי לכל [[מלך|המלכים]] שבאים מבית דוד, ו[[מלך המשיח]] נמנה על צאצאי [[דוד המלך]]<REF>כמובא ב[[רמב"ם]] סוף הלכות מלכים.</REF> ו[[שלמה]] בנו.<REF>ראה בארוכה בערך [[יעמוד מלך מבית דוד]].</REF>
'''מלכות בית דוד''' - הינו כינוי לכל [[מלך|המלכים]] שבאים מבית דוד, ו[[מלך המשיח]] נמנה על צאצאי [[דוד המלך]]<REF>כמובא ב[[רמב"ם]] סוף הלכות מלכים.}} ו[[שלמה]] בנו.<REF>ראה בארוכה בערך [[יעמוד מלך מבית דוד]].}}


== מלכות בית דוד ==
== מלכות בית דוד ==


ספר החינוך כותב שהמלכות בבית דוד עוברת ב[[ירושה]], ואילו במלכות שמלך מישראל נמשך למלך יש צורך במשיחת בשמן וכו',<REF>וכמובא בסוף [[מסכת הוריות]].</REF> כמו שהיה בירבעם נבט שמלך על מלכות ישראל בזמן בית ראשון.
ספר החינוך כותב שהמלכות בבית דוד עוברת ב[[ירושה]], ואילו במלכות שמלך מישראל נמשך למלך יש צורך במשיחת בשמן וכו',<REF>וכמובא בסוף [[מסכת הוריות]].}} כמו שהיה בירבעם נבט שמלך על מלכות ישראל בזמן בית ראשון.


אחד מהדברים שיחזיר [[מלך המשיח]] ליושנם, הוא מלכות בית דוד, שיהיה מלך על ישראל מזרע דוד המלך.
אחד מהדברים שיחזיר [[מלך המשיח]] ליושנם, הוא מלכות בית דוד, שיהיה מלך על ישראל מזרע דוד המלך.


מסופר בגמרא<REF>[[יבמות]].</REF> שהיו כאלה שטענו על דוד המלך שאסור לבוא בקהל מכיוון שבא מרות המואביה ועל המואבים כתוב "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה' עד עולם", והגמרא עונה כי מקובל הלכה ל[[משה]] מ[[סיני]] כי האיסור של עמון ומואב חל על "מואבי" דווקא ולא על "מואביה", בשונה מהאיסור על המצרים, שחל גם על הנקבות.
מסופר בגמרא<REF>[[יבמות]].}} שהיו כאלה שטענו על דוד המלך שאסור לבוא בקהל מכיוון שבא מרות המואביה ועל המואבים כתוב "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה' עד עולם", והגמרא עונה כי מקובל הלכה ל[[משה]] מ[[סיני]] כי האיסור של עמון ומואב חל על "מואבי" דווקא ולא על "מואביה", בשונה מהאיסור על המצרים, שחל גם על הנקבות.


==מבית דוד או זרע שלמה==
==מבית דוד או זרע שלמה==
יש ספק האם זקוק מלך ממלכי דוד, להיות גם מזרע [[שלמה המלך]]. יש אומרים כי דווקא מי שהוא מזרע שלמה יכול להיות מלך ממלכי בית דוד, וכן כתב הרמב"ם בהקדמתו לפרק חלק וז"ל ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל הכופר במשפחה זאת כפר בה' ית' ובדברי נביאיו.  
יש ספק האם זקוק מלך ממלכי דוד, להיות גם מזרע [[שלמה המלך]]. יש אומרים כי דווקא מי שהוא מזרע שלמה יכול להיות מלך ממלכי בית דוד, וכן כתב הרמב"ם בהקדמתו לפרק חלק וז"ל ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל הכופר במשפחה זאת כפר בה' ית' ובדברי נביאיו.  


אולם על גדרי מלכותו של ה[[משיח]] כתב ה[[רמב"ם]]<REF>[http://www.hebrewbooks.org/dtrambam.aspx?&hilite=e7fe650a-0b11-4bdd-a658-c27f73937913 הלכות מלכים פי"א הלכה ד']</REF>: "ואם יעמוד מלך '''מבית דוד''', עוסק בתורה כדוד אביו" ולא כתב כלל מזרע שלמה.
אולם על גדרי מלכותו של ה[[משיח]] כתב ה[[רמב"ם]]<REF>[http://www.hebrewbooks.org/dtrambam.aspx?&hilite=e7fe650a-0b11-4bdd-a658-c27f73937913 הלכות מלכים פי"א הלכה ד']}}: "ואם יעמוד מלך '''מבית דוד''', עוסק בתורה כדוד אביו" ולא כתב כלל מזרע שלמה.


אך יש אומרים כי על פי ההלכה אין משיח צריך להיות מיוחס בן אחר בן לדוד המלך, אלא העיקר שהוא יהיה מזרע דוד, והראיה לזה, מ[[רבי יהודה הנשיא]] שנאמר עליו<REF>[[סנהדרין]] צח ב.</REF> בחייו כי ראוי הוא למלוך על כס [[מלך המשיח]] ולגאול את עם ישראל, וכלשון הגמרא {{ציטוטון|אי מן חייא כגון רבי יהודה הנשיא}}. ופירש [[רש"י]] {{ציטוטון|אם משיח מאותן שחיים עכשיו, וודאי היינו רבינו הקדוש דסובל תחלואים, וחסיד גמור הוה כדאמרינן בב"מ. ואם היה מאותן שמתו כבר היה דניאל איש חמודות שנדון ביסורים בגוב אריות וחסיד גמור היה. והאי כגון לאו דווקא.}} עכ"ל [[רש"י]]. כלומר: האי "כגון" אינו "דווקא" כגון - דוגמא, אלא וודאי היינו רבי הקדוש. והוא לא היה בן אחר בן.  
אך יש אומרים כי על פי ההלכה אין משיח צריך להיות מיוחס בן אחר בן לדוד המלך, אלא העיקר שהוא יהיה מזרע דוד, והראיה לזה, מ[[רבי יהודה הנשיא]] שנאמר עליו<REF>[[סנהדרין]] צח ב.}} בחייו כי ראוי הוא למלוך על כס [[מלך המשיח]] ולגאול את עם ישראל, וכלשון הגמרא {{ציטוטון|אי מן חייא כגון רבי יהודה הנשיא}}. ופירש [[רש"י]] {{ציטוטון|אם משיח מאותן שחיים עכשיו, וודאי היינו רבינו הקדוש דסובל תחלואים, וחסיד גמור הוה כדאמרינן בב"מ. ואם היה מאותן שמתו כבר היה דניאל איש חמודות שנדון ביסורים בגוב אריות וחסיד גמור היה. והאי כגון לאו דווקא.}} עכ"ל [[רש"י]]. כלומר: האי "כגון" אינו "דווקא" כגון - דוגמא, אלא וודאי היינו רבי הקדוש. והוא לא היה בן אחר בן.  


והמעתיק את פירוש [[הרמב"ם]] למשנה כתב<REF>בהקדמתו לפירוש הרמב"ם לסדר נשים</REF> בזה"ל: וזה החיבור הגדול הנקרא שישה סדרי משנה חיברו רבינו הקדוש אשר שמו המיוחד לו רבי יהודה הנשיא שהוא מבית דוד '''לא מזרע שלמה''' כדאיתא בכתובות<REF>ס"ב:</REF> רבי אתיא משפטיה - בן דוד - בן אביטל - אשת דוד. ע"כ. ומכאן לכאורה נראה, שהמלך המשיח אינו צריך להיות מזרעו של שלמה המלך, שאם כן, איך היה יכול להיות רבי יהודה הנשיא משיח, שהרי לא היה מזרע שלמה.
והמעתיק את פירוש [[הרמב"ם]] למשנה כתב<REF>בהקדמתו לפירוש הרמב"ם לסדר נשים}} בזה"ל: וזה החיבור הגדול הנקרא שישה סדרי משנה חיברו רבינו הקדוש אשר שמו המיוחד לו רבי יהודה הנשיא שהוא מבית דוד '''לא מזרע שלמה''' כדאיתא בכתובות<REF>ס"ב:}} רבי אתיא משפטיה - בן דוד - בן אביטל - אשת דוד. ע"כ. ומכאן לכאורה נראה, שהמלך המשיח אינו צריך להיות מזרעו של שלמה המלך, שאם כן, איך היה יכול להיות רבי יהודה הנשיא משיח, שהרי לא היה מזרע שלמה.


ואכן שאלה זו נידונת באחרונים<REF>דברי תורה חלק ד' אות ו'.</REF>, איך יכול להיות רבי הקדוש מלך אם לא היה מזרע שלמה. על עצם הנשיאות לא קשה, שהרי כתב הירושלמי<REF>בכתובות פי"ב ה"ג וכלאים פ"ט ה"ג.</REF> ומובא בתוס'<REF>סנהדרין ה. ד"ה דהכא שבט והתם מחוקק</REF> דכל מה שרבינו הקדוש אתי מבית דוד הוא מצד האם, אבל מצד האב אתי מבנימין, אלא שראש גולה הם מזכרים, ונשיאים הם אף מנקבות. הקושיא היא רק על המלוכה, שהרי הבחירה וההבטחה ניתנה רק לשבט יהודה כדכתיב לא יסור שבט מיהודה וכו' עד כי יבא שלה, וכמבואר ברמב"ם<REF>הלכות מלכים פ"א ה"ט.</REF> דמלך משאר שבטים לא תתקיים מלכותו, וכנאמר לירבעם על ידי אחיה השילוני אך לא כל הימים.
ואכן שאלה זו נידונת באחרונים<REF>דברי תורה חלק ד' אות ו'.}}, איך יכול להיות רבי הקדוש מלך אם לא היה מזרע שלמה. על עצם הנשיאות לא קשה, שהרי כתב הירושלמי<REF>בכתובות פי"ב ה"ג וכלאים פ"ט ה"ג.}} ומובא בתוס'<REF>סנהדרין ה. ד"ה דהכא שבט והתם מחוקק}} דכל מה שרבינו הקדוש אתי מבית דוד הוא מצד האם, אבל מצד האב אתי מבנימין, אלא שראש גולה הם מזכרים, ונשיאים הם אף מנקבות. הקושיא היא רק על המלוכה, שהרי הבחירה וההבטחה ניתנה רק לשבט יהודה כדכתיב לא יסור שבט מיהודה וכו' עד כי יבא שלה, וכמבואר ברמב"ם<REF>הלכות מלכים פ"א ה"ט.}} דמלך משאר שבטים לא תתקיים מלכותו, וכנאמר לירבעם על ידי אחיה השילוני אך לא כל הימים.


== הירושה בן אחר בו==
== הירושה בן אחר בו==
שורה 26: שורה 26:
ישנן ראיות שונות שמשיח צריך להיות בן אחר בן דווקא.  
ישנן ראיות שונות שמשיח צריך להיות בן אחר בן דווקא.  


א) מבואר בפוסקים<REF>שו"ת אבני נזר יו"ד סימן שי"ב, ובשו"ת חקרי לב אורח חיים סימן כ"א.</REF> דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים, כיון דהמלכות היא בעצם לדוד, מה שאין כן במלכי ישראל, דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני ירושה גרידא, אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע<REF>מלכים-א, א' ל"א.</REF> לדוד יחי המלך לעולם<REF>וכמבואר בחידושי הגרי"ז.</REF>
א) מבואר בפוסקים<REF>שו"ת אבני נזר יו"ד סימן שי"ב, ובשו"ת חקרי לב אורח חיים סימן כ"א.}} דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים, כיון דהמלכות היא בעצם לדוד, מה שאין כן במלכי ישראל, דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני ירושה גרידא, אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע<REF>מלכים-א, א' ל"א.}} לדוד יחי המלך לעולם<REF>וכמבואר בחידושי הגרי"ז.}}


ב) בנבואות על הכרתת בית המלכות לשלשת מלכי ישראל, והם ירבעם<REF>מלכים-א' י"ד י.</REF>, בעשא<REF>מלכים-א' ט"ז ז.</REF> ואחאב<REF>מלכים-ב' ט ח.</REF> נאמר והכרתי לפלוני משתין בקיר, ופירשו במצודות דמיירי בזכרים שמשתינים בקיר מה שאין כן הנקבה דמשתינה בארץ, ופירש האברבנאל<REF>מלכים א' י"ד י.</REF> דהיינו הבטחה שלא ישאר לו בן יורש המלכות ואי תימא דבן בת הוי מחזיר מלכות בית אביו ליושנה, מאי מועיל השחתת זכרים, הא אכתי איכא נקיבות?  
ב) בנבואות על הכרתת בית המלכות לשלשת מלכי ישראל, והם ירבעם<REF>מלכים-א' י"ד י.}}, בעשא<REF>מלכים-א' ט"ז ז.}} ואחאב<REF>מלכים-ב' ט ח.}} נאמר והכרתי לפלוני משתין בקיר, ופירשו במצודות דמיירי בזכרים שמשתינים בקיר מה שאין כן הנקבה דמשתינה בארץ, ופירש האברבנאל<REF>מלכים א' י"ד י.}} דהיינו הבטחה שלא ישאר לו בן יורש המלכות ואי תימא דבן בת הוי מחזיר מלכות בית אביו ליושנה, מאי מועיל השחתת זכרים, הא אכתי איכא נקיבות?  


ואכן עתליה בת אחאב<REF>מלכים ב' ח' כ"ז ובמצודות דוד שם.</REF> היתה אשת יהורם מלך יהודה<REF>מלכים-ב, ח י"ח.</REF> והיא אם אחזיהו מלך יהודה<REF>מלכים-ב, ח' כ"ז.</REF> ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ"ג <REF>מלכים ב' י"א ט"ו.</REF> מלך יואש בן אחזיהו<REF>מלכים-ב' י"ב ב.</REF> וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב{{הערה|1מלכים-ב' ט, ח.</REF> ולא להנאמר ונתתי את בית אחאב כבית ירבעם בן נבט<REF>מלכים-ב, ט ט.</REF> אשר בבית ירבעם נאמר וביערתי אחרי בית ירבעם כאשר יבאר הגלל עד תומו,<REF>מלכים-א' יד, י.</REF> ולא נתקיימה במלכי יהודה, אלא במלכות בית אחאב משום דהוו מנוקבתא. ואם כן לכאורה גם לא נוכל לומר דיוחזר המלכות לבית דוד על ידי שימלוך איש מבני בתו.<REF>הרב מיכאל ידווני, [ מכתבי שאלות ותשובות לגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי בנוגע אם מלך המשיח צריך להיות בן אחר בן]</REF>
ואכן עתליה בת אחאב<REF>מלכים ב' ח' כ"ז ובמצודות דוד שם.}} היתה אשת יהורם מלך יהודה<REF>מלכים-ב, ח י"ח.}} והיא אם אחזיהו מלך יהודה<REF>מלכים-ב, ח' כ"ז.}} ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ"ג <REF>מלכים ב' י"א ט"ו.}} מלך יואש בן אחזיהו<REF>מלכים-ב' י"ב ב.}} וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב{{הערה|1מלכים-ב' ט, ח.}} ולא להנאמר ונתתי את בית אחאב כבית ירבעם בן נבט<REF>מלכים-ב, ט ט.}} אשר בבית ירבעם נאמר וביערתי אחרי בית ירבעם כאשר יבאר הגלל עד תומו,<REF>מלכים-א' יד, י.}} ולא נתקיימה במלכי יהודה, אלא במלכות בית אחאב משום דהוו מנוקבתא. ואם כן לכאורה גם לא נוכל לומר דיוחזר המלכות לבית דוד על ידי שימלוך איש מבני בתו.<REF>הרב מיכאל ידווני, [ מכתבי שאלות ותשובות לגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי בנוגע אם מלך המשיח צריך להיות בן אחר בן]}}


ג) וכן משמע במנחת חינוך<REF>סוף מצווה צ"ז.</REF> שכתב כיון דיהיה מזרע שלמה דור אחר דור, אם כן המלכות ירושה לו מעת שפסקה מלכות ואין צריך משיחה".
ג) וכן משמע במנחת חינוך<REF>סוף מצווה צ"ז.}} שכתב כיון דיהיה מזרע שלמה דור אחר דור, אם כן המלכות ירושה לו מעת שפסקה מלכות ואין צריך משיחה".


==מלך מבית דוד בזמן הגלות==
==מלך מבית דוד בזמן הגלות==