משתמש:מנחם מענדל/טיוטה: הבדלים בין גרסאות בדף

הגהה חלקית- אבן השתייה
(עריכה- העתקה ראשונית של החומר)
 
(הגהה חלקית- אבן השתייה)
שורה 1: שורה 1:
במשנה נאמר: "משניטל הארון, אבן הייתה שם מימות נביאים ראשונים, ושתייה הייתה נקראת, גבוהה מן הארץ שלוש אצבעות (כ-6 ס"מ)"‏{{הערה|1=[[מסכת יומא]] ה, ב.}}.
במשנה נאמר: "משניטל הארון, אבן הייתה שם מימות נביאים ראשונים, ושתייה הייתה נקראת, גבוהה מן הארץ שלוש אצבעות (כ-6 ס"מ)"‏{{הערה|1=[[מסכת יומא]] ה, ב.}}.


בבית המקדש הראשון היה ארון הברית מונח על אבן זו. בבית המקדש השני, לאחר גניזת ארון הברית, היה הכהן הגדול מניח על אבן זו את המחתה עם הקטורת ביום הכיפורים, וכן היה מזה את דם הקרבנות של [[יום הכיפורים]] לפני האבן, במקום ארון הברית.‏{{הערה|1=משנה שם.}}
ב[[בית המקדש הראשון]] היה [[ארון הברית]] מונח על אבן זו. ב[[בית המקדש השני]], לאחר גניזת ארון הברית, היה [[הכהן הגדול]] מניח על אבן זו את ה[[מחתה]] עם ה[[קטורת]] ב[[יום הכיפורים]], וכן היה מזה את דם חלק מהקרבנות של יום הכיפורים לפני האבן, במקום ארון הברית.‏{{הערה|1=משנה שם.}}


 
חז"ל מסבירים שהשם "אבן השתייה" הוא על שם ש"ממנה הושתת העולם"‏{{הערה|1=[[תלמוד בבלי]], [[מסכת יומא]] דף נד עמוד ב.}}, כלומר ממקום זה התחילה [[בריאת העולם]]‏{{הערה|1=מדרש תנחומא, פרשת פקודי, פיסקא ג'.}} וממנה התפשט העולם.
חז"ל מסבירים שהשם "אבן השתייה" נובע מכך ש"ממנה הושתת העולם"‏{{הערה|1=[[תלמוד בבלי]], [[מסכת יומא]] דף נד עמוד ב.}}, כלומר ממקום זה התחילה בריאת העולם‏{{הערה|1=מדרש תנחומא, פרשת פקודי, פיסקא ג'.}} וממנה התפשט העולם.


כמה מן המפרשים פירשו שהכוונה היא ליסוד העולם במובן הרעיוני, שכן "מקום העבודה הוא יסוד העולם",‏{{הערה|1=[[פירוש המשנה לרמב"ם]], מסכת יומא, פרק ה' משנה ב'; מאירי שם.}}
כמה מן המפרשים פירשו שהכוונה היא ליסוד העולם במובן הרעיוני, שכן "מקום העבודה הוא יסוד העולם",‏{{הערה|1=[[פירוש המשנה לרמב"ם]], מסכת יומא, פרק ה' משנה ב'; מאירי שם.}}


בספר הזוהר מבואר שאבן השתייה היא מצבת האבן שהונחה על ידי יעקב אבינו, כמתואר בפרשת ויצא. אור החיים{{הערה|1=[[אור החיים]] פרשת ויצא כח, כב.}} בפירושו על התורה מוסיף ומבאר כי מצבתו של יעקב נועדה להוות הכנה לבתי המקדש העתידים להיבנות שם.
ב[[ספר הזוהר]] מבואר שאבן השתייה היא מצבת האבן שהונחה על ידי [[יעקב אבינו]], כמתואר בפרשת ויצא. ובפירוש [[אור החיים]] על ה[[תורה]]{{הערה|1=[[אור החיים]] פרשת ויצא כח, כב.}} מסביר שכבר אז הכין יעקב אבינו את האבן לבית המקדש.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
84

עריכות