בית המקדש: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{בעריכה}} | {{בעריכה}} | ||
ערך זה עוסק בבית המקדש, בנוגע לפרטים המיוחדים שיתווספו לעתיד ראה: [[בית המקדש השלישי]]. | ערך זה עוסק בבית המקדש, בנוגע לפרטים המיוחדים שיתווספו בבית המקדש לעתיד ראה: [[בית המקדש השלישי]]. | ||
בזמן בו כל עם ישראל היה בארצו היה בית המקדש מרכז העם היהודי, מרכז תורני ומרכז הנהגתי לאומה כולה. | בזמן בו כל עם ישראל היה בארצו היה בית המקדש מרכז העם היהודי, מרכז תורני ומרכז הנהגתי לאומה כולה. | ||
שורה 13: | שורה 13: | ||
אך לאידך דעת הרמב"ן היא שעיקר בנין הבית היא לצורך "מנוחת השכינה", לכן גם לדעת הרמב"ן החפץ העיקרי בבית המקדש הוא [[ארון הברית]] בו שרתה השכינה. | אך לאידך דעת הרמב"ן היא שעיקר בנין הבית היא לצורך "מנוחת השכינה", לכן גם לדעת הרמב"ן החפץ העיקרי בבית המקדש הוא [[ארון הברית]] בו שרתה השכינה. | ||
בבית המקדש היה גילוי אלוקי נעלה מאד, עד כדי כך, שכל עולי הרגל שעלו לבית המקדש, הרגישו את הגילוי האלוקי. במקום הכי קדוש בבית המקדש - בקודש הקדשים, אך יכלו לראות את גילוי ה[[עצמות]] של הקב"ה, בכך שבמקום זה היה [[נמנע הנמנעות]] חיבור אור של בלי גבול עם אור גבולי, בכך ש'מקום ארון אינו מן המדה', כלומר שמקומו של הארון לא תפס מקום בחשבון הכללי של מספר האמות של קודש הקודשים. | |||
==ה[[משכן]]== | |||
בתחילה מקום המקדש לא היה קבוע, והיה נקרא - 'משכן', המשכן הראשון הוקם על ידי [[משה רבינו]] במדבר, לאחר מכן כשנכנסו לארץ ישראל עבר המשכן גלגולים רבים, בתחילה בנב וגבעון, ולאחר מכן בשילה. | |||
==בית המקדש הראשון== | ==בית המקדש הראשון== | ||
גרסה מ־17:18, 13 ביוני 2008
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית. | |||
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים. |
ערך זה עוסק בבית המקדש, בנוגע לפרטים המיוחדים שיתווספו בבית המקדש לעתיד ראה: בית המקדש השלישי.
בזמן בו כל עם ישראל היה בארצו היה בית המקדש מרכז העם היהודי, מרכז תורני ומרכז הנהגתי לאומה כולה. אחד מהדברים המרכזים שיתווספו בגאולה לאחר שעם ישראל כולו ישב על אדמתו, הוא בנין בית המקדש, ועבודת הקרבנות.
הצורך בבית המקדש
אחד מהציווים למשה רבינו היה "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". לבנות בית כדי שהקב"ה יכול לשכון שם.
בנוגע לעיקר בנין הבית כתב הרמב"ם: "מצות עשה לעשות בית לה', מוכן להיות מקריבים בו הקרבנות, וחוגגין אליו שלוש פעמים בשנה שנאמר ועשו לי מקדש". כלומר עיקר מטרת הבית היא כדי שבני ישראל יוכלו להקריב את הקרבנות, לכן גם לדעת הרמב"ם החפץ העיקרי בבית המקדש הוא המזבח עליו היו מקריבם את הקרבנות.
אך לאידך דעת הרמב"ן היא שעיקר בנין הבית היא לצורך "מנוחת השכינה", לכן גם לדעת הרמב"ן החפץ העיקרי בבית המקדש הוא ארון הברית בו שרתה השכינה.
בבית המקדש היה גילוי אלוקי נעלה מאד, עד כדי כך, שכל עולי הרגל שעלו לבית המקדש, הרגישו את הגילוי האלוקי. במקום הכי קדוש בבית המקדש - בקודש הקדשים, אך יכלו לראות את גילוי העצמות של הקב"ה, בכך שבמקום זה היה נמנע הנמנעות חיבור אור של בלי גבול עם אור גבולי, בכך ש'מקום ארון אינו מן המדה', כלומר שמקומו של הארון לא תפס מקום בחשבון הכללי של מספר האמות של קודש הקודשים.
המשכן
בתחילה מקום המקדש לא היה קבוע, והיה נקרא - 'משכן', המשכן הראשון הוקם על ידי משה רבינו במדבר, לאחר מכן כשנכנסו לארץ ישראל עבר המשכן גלגולים רבים, בתחילה בנב וגבעון, ולאחר מכן בשילה.