אחור וקדם צרתני ותשת עלי כפך: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – " כמ"ש " ב־" כמו שכתוב "
מ (החלפת טקסט – " ע"י " ב־" על ידי ")
מ (החלפת טקסט – " כמ"ש " ב־" כמו שכתוב ")
תגית: עריכה ממכשיר נייד
שורה 21: שורה 21:
ועפ"י זה יתפרש הפסוק כדלהלן:
ועפ"י זה יתפרש הפסוק כדלהלן:


א. האדם הוא אחור (אחרון) למעשי בראשית, שנברא אחרון - דבר המלמד על נחיתותו בבריאה, עד שכל חיותו וקיומו תלוי בדצ"ח - באכילה ושתיה וכו'. גם הניצוץ הא-לקי שבדצ"ח שהוא עיקר החיות שבו - כמ"ש "לא על הלחם לבדו יחיה האדם כי על כל מוצא פי ה' יחי' האדם", הנה, ניצוץ זה גבוה מהניצוץ שבאדם, כי שורש הדצ"ח הוא בעולם התוהו שלמעלה מעולם התיקון, ואילו שורש האדם הוא מעולם התיקון.
א. האדם הוא אחור (אחרון) למעשי בראשית, שנברא אחרון - דבר המלמד על נחיתותו בבריאה, עד שכל חיותו וקיומו תלוי בדצ"ח - באכילה ושתיה וכו'. גם הניצוץ הא-לקי שבדצ"ח שהוא עיקר החיות שבו - כמו שכתוב "לא על הלחם לבדו יחיה האדם כי על כל מוצא פי ה' יחי' האדם", הנה, ניצוץ זה גבוה מהניצוץ שבאדם, כי שורש הדצ"ח הוא בעולם התוהו שלמעלה מעולם התיקון, ואילו שורש האדם הוא מעולם התיקון.


ב. האדם הוא קדם (קודם במעלה) למעשי בראשית, כי הוא המעלה והמתקן את הדצ"ח מנפילתו, והעובדה שנברא בפועל "אחור למעשה בראשית" - האחרון לנבראים, הרי זה "כדי שימצא הכל מוכן לפניו". הכח שיש באדם לתקן את הדצ"ח נובע מהעובדה שבשורש דשורש העליון ביותר - האדם - הוא הנעלה ביותר, כי "ישראל עלו במחשבה", היינו, במדריגה העליונה ביותר שבמחשבה והכונה העליונה, והנשמה בעצמותה היא חלק א-לקה ממעל ממש, ולכן בכוחם לתקן את הבריאה.
ב. האדם הוא קדם (קודם במעלה) למעשי בראשית, כי הוא המעלה והמתקן את הדצ"ח מנפילתו, והעובדה שנברא בפועל "אחור למעשה בראשית" - האחרון לנבראים, הרי זה "כדי שימצא הכל מוכן לפניו". הכח שיש באדם לתקן את הדצ"ח נובע מהעובדה שבשורש דשורש העליון ביותר - האדם - הוא הנעלה ביותר, כי "ישראל עלו במחשבה", היינו, במדריגה העליונה ביותר שבמחשבה והכונה העליונה, והנשמה בעצמותה היא חלק א-לקה ממעל ממש, ולכן בכוחם לתקן את הבריאה.
39,916

עריכות