ויטבסק: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (שוחזר מעריכה של 96.31.65.82 (שיחה) לעריכה האחרונה של חיים נהר)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''וִיטֵבְּסְק''' היא עיר בבלארוס ליד הגבול עם רוסיה ולטביה. בעיר, בירת מחוז ויטבסק, גרו ב[[תשס"ז]] 387,800 תושבים, והיא העיר הרביעית בגודלה בבלארוס.
'''וִיטֵבְּסְק''' היא עיר בבלארוס ליד הגבול עם [[רוסיה]] ולטביה. בעיר, בירת מחוז ויטבסק, גרו ב[[תשס"ז]] 387,800 תושבים, והיא העיר הרביעית בגודלה בבלארוס.


== תולדות החסידות בעיר ==
== תולדות החסידות בעיר ==


לאחר נישואיו של אדמו"ר הזקן הוא התגורר בעיר. הוא המשיך את לבבות האברכים בגאונותו המופלאה. מסופר כי באחד מסעודות העיר כיבדו אותו לומר פלפול, והוא אמר פלפול עד שכל האנשי יצאו מרוב התפעלות, ואז התבטא אדמו"ר הזקן: הלשון היא קולמוס הנפש. לאחר מכן כיבדו אותו לזמר ניגון, כי בעת שהיה לומד או מתפלל הלומדים לא היו יכולים לזוז ממקומם מרוב מתיקות הניגון. לאחר שסיים לזמר את הניגון, אמר אדמו"ר הזקן: הלשון הוא קולמוס הנפש, והניגון הוא קולמוס הנפש{{הערת שוליים|[[ספר התולדות אדמו"ר הזקן]] ע' 1178.}}.
[[אדמו"ר הזקן]] התגורר בעיר לאחר נישואיו והמשיך את לבבות האברכים בגאונותו המופלאה. מסופר כי באחד מסעודות העיר כיבדו אותו לומר פלפול, והוא אמר פלפול עד שכל אנשי העיר יצאו מרוב התפעלות, ואז התבטא אדמו"ר הזקן: הלשון היא קולמוס הנפש. לאחר מכן כיבדו אותו לזמר ניגון, כי בעת שהיה לומד או מתפלל הלומדים לא היו יכולים לזוז ממקומם מרוב מתיקות הניגון. לאחר שסיים לזמר את הניגון, אמר אדמו"ר הזקן: הלשון הוא קולמוס הנפש, והניגון הוא קולמוס הנפש{{הערת שוליים|[[ספר התולדות אדמו"ר הזקן]] ע' 1178.}}.


רבי [[מנחם מנדל מויטבסק]] מתלמידי המגיד ומרבותיו של אדמו"ר הזקן, נולד בעיר. אך בימי [[המגיד ממזריטש]] התגורר במינסק. לאחר פטירתו של המגיד חזר לויטבסק והשתקע בהורודוקי הסמוכה, כאן ריכז סביבו אלפי חסידים ובתוכם מן הגדולים, אנשי שם, מתלמידי המגיד, ביניהם [[אדמו"ר הזקן]]. רבי מנחם מנדל היה למעשה ובפועל לפי צוואת המגיד ראש החסידים לאחר הבעל שם טוב והמגיד עצמו. בה הייתה השפעתו של מרכז חסידי זה על יהדות ליטא ורוסיה הלבנה, ובימיו גדלה בהן התנועה החסידית.  
רבי [[מנחם מנדל מויטבסק]] מתלמידי ה[[מגיד ממזריטש]] ומרבותיו של אדמו"ר הזקן, נולד בעיר. אך בימי המגיד התגורר במינסק. לאחר פטירתו של המגיד חזר לויטבסק והשתקע ב[[הורודוק]] הסמוכה, כאן ריכז סביבו אלפי [[חסידים]] ובתוכם מן הגדולים, אנשי שם, מתלמידי המגיד, ביניהם אדמו"ר הזקן. רבי מנחם מנדל היה למעשה ובפועל לפי צוואת המגיד ראש החסידים לאחר ה[[בעל שם טוב]] והמגיד עצמו. בה הייתה השפעתו של מרכז חסידי זה על יהדות [[ליטה]] ורוסיה הלבנה, ובימיו גדלה בהן התנועה החסידית.  
==רבני העיר==
==רבני העיר==
רבי [[מרדכי שניאורסון (נכד אדמו"ר הצמח צדק)]] שימש כרב בעיר. כבר בהיותו צעיר לימים התמנה להיות רבה של העיר [[ויטבסק]]. הוא היה מקובל על כל החוגים, ובזמן נשיאותו התפתח האיזור השלישי של ויטבסק בו היתה מקום רבנותו. כמחצית מיהודי העיר הצרכזו במקום זה, והוא נחשב לאב"ד העיקרי של ויטבסק{{הערת שוליים|יהדות ויטבסק עמ' 188.}}.
רבי [[מרדכי שניאורסון (נכד אדמו"ר הצמח צדק)]] שימש כרב בעיר. כבר בהיותו צעיר לימים התמנה להיות רבה של העיר ויטבסק. הוא היה מקובל על כל החוגים, ובזמן נשיאותו התפתח האיזור השלישי של ויטבסק בו היתה מקום רבנותו. כמחצית מיהודי העיר התרכזו במקום זה, והוא נחשב לאב"ד העיקרי של ויטבסק{{הערת שוליים|יהדות ויטבסק עמ' 188.}}.


הרב [[הירש בער]] ע"ה רבה של העיר, קיבל סמיכה מאת הרב יצחק אייזיק בהר"ד מויטבסק, שהיה היחיד שזכה לקבל [[סמיכה לרבנות]] מאת [[אדמו"ר הזקן]].
הרב הירש בער רבה של העיר, קיבל סמיכה מאת הרב יצחק אייזיק בהר"ד מויטבסק, שהיה היחיד שזכה לקבל [[סמיכה לרבנות]] מאת אדמו"ר הזקן.


בשנת [[תרפ"ג]] הרב [[יהושע נימוטין]] שימש כרב העיר.
בשנת [[תרפ"ג]] הרב [[יהושע נימוטין]] שימש כרב העיר.
שורה 18: שורה 18:


==מוסדות חב"ד בעיר==
==מוסדות חב"ד בעיר==
*לפני [[מלחמת העולם השניה]] התקיימה בעיר [[תומכי תמימים ויטבסק]], ישיבת חב"ד המרכזית ב[[ברית המועצות]]. הרב [[אליהו פאר]] תושב העיר דאג להחזיק את הישיבה על ידי איסוף כספים.
*לפני [[מלחמת העולם השניה]] שכנה בעיר ישיבת [[תומכי תמימים ויטבסק]], ישיבת חב"ד המרכזית ב[[ברית המועצות]]. הרב [[אליהו פאר]] תושב העיר דאג להחזיק את הישיבה על ידי איסוף כספים.


*מקווה חב"ד. לאחר סגירת הישיבה טיפל במקוה הרב [[ברוך שיפרין]].
*[[מקווה חב"ד]]. לאחר סגירת הישיבה טיפל במקוה הרב [[ברוך שיפרין]].


=== אירועים במהלך השנים ===
=== אירועים במהלך השנים ===
*[[אדמו"ר הזקן]] נישא עם ביתו של ר' [[יהודה לייב סגל]] מויטבסק ולשם עבר לאחר נישואיו. הוא הי' יהודי עשיר, והוא רצה לתת 5000 שקלי זהב לנדוניא לחיי הנישואין. אדמו"ר הזקן הסכים – בתנאי שהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה עם הכסף. שאף א' לא יתערב. והוא הסכים. ואז, באותה שנה, הרבי הקודם סיפר, אדמו"ר הזקן, בהסכמת אשתו, מסר את הכסף לקנות אדמה כדי לעזור לאנשים להסתדר, שיוכלו לעבוד עבודת אדמה. ידוע שאדמו"ר הזקן מאד הי' בעד שהיהודים יסתדרו בעבודת אדמה, כי זה עבודה יותר נקי'ה.
*אדמו"ר הזקן נישא עם ביתו של ר' [[יהודה לייב סגל]] מויטבסק ולשם עבר לאחר נישואיו. הוא הי' יהודי עשיר, והוא רצה לתת 5000 שקלי זהב לנדוניא לחיי הנישואין. אדמו"ר הזקן הסכים – בתנאי שהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה עם הכסף. שאף א' לא יתערב. והוא הסכים. ואז, באותה שנה, הרבי הקודם סיפר, אדמו"ר הזקן, בהסכמת אשתו, מסר את הכסף לקנות אדמה כדי לעזור לאנשים להסתדר, שיוכלו לעבוד עבודת אדמה. ידוע שאדמו"ר הזקן מאד הי' בעד שהיהודים יסתדרו בעבודת אדמה, כי זה עבודה יותר נקי'ה.


*בי' כסלו תקפ"ז יצא אדמו"ר האמצעי לחירות ממאסרו בויטבסק. המאסר הגיע בעקבות הלשנה כי אדמו"ר האמצעי שולח כספים לארץ ישראל. אדמו"ר האמצעי הוכיח לחוקרים כי כל ההלשנה בשקר יסודה.
*בי' כסלו [[תקפ"ז]] יצא אדמו"ר האמצעי לחירות ממאסרו בויטבסק. המאסר הגיע בעקבות הלשנה כי [[אדמו"ר האמצעי]] שולח כספים ל[[ארץ ישראל]]. אדמו"ר האמצעי הוכיח לחוקרים כי כל ההלשנה בשקר יסודה.


*בשנת [[תר"ח]]  [[אדמו"ר המהר"ש]] הגיע לויטבסק על מנת להשתתף באסיפה כללית של עסקנים שבאו משקלוב, וילנא ופטרבורג. הוא שהה שם כשני שבועות וגם חזר שם מאמרי דא"ח ברבים.
*בשנת [[תר"ח]]  [[אדמו"ר המהר"ש]] הגיע לויטבסק על מנת להשתתף באסיפה כללית של עסקנים שבאו מ[[שקלוב]], [[וילנה]] ו[[פטרבורג]]. הוא שהה שם כשני שבועות וגם חזר שם [[מאמר|מאמרי]] [[דא"ח]] ברבים.


*בשנת [[תרכ"ז]] אדמו"ר המהר"ש מינה את הרשבלשד"ר בויטבסק ובעוד יישובים.
*בשנת [[תרכ"ז]] אדמו"ר המהר"ש מינה את ה[[רשב]] ל[[שד]] בויטבסק ובעוד יישובים.


*בשנת [[תרס"ו]] שלח [[אדמו"ר הריי"צ]] שליח לויטבסק על מנת לקנות כלי אוכל לליל הסדר הראשון בליובאוויטש בו אכלו כל התמימים ביחד והוכרז על סעודת משיח.
*בשנת [[תרס"ו]] שלח [[אדמו"ר הריי"צ]] שליח לויטבסק על מנת לקנות כלי אוכל ל[[ליל הסדר]] הראשון ב[[ליובאוויטש]] בו אכלו כל ה[[תמימים]] ביחד והוכרז על [[סעודת משיח]].


*בשנת [[תרפ"ב]] לחצו על הרב [[יהושע נימוטין]] ו[[אדמו"ר הריי"ץ]] השתדל בשביל הדבר אצל עסקני העיר. ובשנת הבאה מונה לרב העיר.
*בשנת [[תרפ"ב]] הפצירו ברב [[יהושע נימוטין]] לשאת בעול הרבנות, [[אדמו"ר הריי"ץ]] השתדל בשביל הדבר אצל עסקני העיר וכעבור שנה מונה לרב העיר.


*בשנת [[תרפ"ז]]  בקיץ נפתחה בעיר מחלקת [[תומכי תמימים]].
*בשנת [[תרפ"ז]]  בקיץ נפתחה בעיר מחלקת [[תומכי תמימים]].
שורה 41: שורה 41:
==חסידים מפורסמים בעיר ==
==חסידים מפורסמים בעיר ==


*רבי יהודה עבער (ראש ישיבת תומכי תמימים).
*הרב [[יהודה עבער]] (ראש ישיבת תומכי תמימים).
   
   
*רבי אברהם דרייזין (משגיח).  
*הרב [[אברהם דרייזין]] (משגיח).  


* רבי שניאור זלמן לוויטין (משגיח).  
* הרב [[שניאור זלמן לויטין]] (משגיח).  


*רבי נחום לבקובסקי (משגיח).  
*הרב [[נחום לבקובסקי]] (משגיח).  


*רבי הרה"ת רפאל כהן (מגיד שיעור).  
*הרב [[רפאל כהן]] (מגיד שיעור).  


*רבי אריה לייב ליפסקר (משגיח).  
*הרב [[אריה לייב ליפסקר]] (משגיח).  


*רבי נחום גולדשמיד (משפיע באחת הכתות).  
*הרב [[נחום גולדשמיד]] (משפיע באחת הכתות).  


* הרב דובער יפה (משפיע בישיבה).
* הרב [[דובער יפה]] (משפיע בישיבה).


* הרב [[שניאור זלמן קלמנסון]]. ביתו מרת "פייגא" באה בברית הנישואין עם ה[[חסיד]] [[דובער חן]].
* הרב [[שניאור זלמן קלמנסון]] (חתנו הוא הרב [[דובער חן]]).


*הרב [[אברהם פריז]].
*הרב [[אברהם פריז]].


*הרב החסיד רבי משה לייב גינזבורג. נישאה לרבנית [[דבורה לאה גינזבורג (בת אדמו"ר המהר"ש)]]
*הרב [[משה לייב גינזבורג]].


*הרב [[אליהו פאר]]. דאג להחזיק את הישיבה על ידי איסוף כספים. ב[[י"ד כסלו תרפ"ט]] השיא את ביתו מרת "סוניה" לרב [[ברוך שיפרין]].
*הרב [[אליהו פאר]] דאג להחזיק את הישיבה על ידי איסוף כספים.


*הרב [[ברוך שיפרין]] עבר לעיר בשנת [[תרפ"ט]] לאחר חתונתו עם בת הרב [[אליהו פאר]].
*הרב [[ברוך שיפרין]] (חתנו של הרב אליהו פאר).


*הרב ברוך מויטבסק"{{הערת שוליים|לא ברור איזה. מתוך הספר "דרכי נסתרות" של [[זלמן רודרמן]].}}.
*הרב [[ברוך מויטבסק]]"{{הערת שוליים|לא ברור איזה. מתוך הספר "דרכי נסתרות" של [[זלמן רודרמן]].}}.


=== תלמידי הישיבה ===
=== תלמידי הישיבה ===

גרסה מ־15:10, 4 במאי 2012

וִיטֵבְּסְק היא עיר בבלארוס ליד הגבול עם רוסיה ולטביה. בעיר, בירת מחוז ויטבסק, גרו בתשס"ז 387,800 תושבים, והיא העיר הרביעית בגודלה בבלארוס.

תולדות החסידות בעיר

אדמו"ר הזקן התגורר בעיר לאחר נישואיו והמשיך את לבבות האברכים בגאונותו המופלאה. מסופר כי באחד מסעודות העיר כיבדו אותו לומר פלפול, והוא אמר פלפול עד שכל אנשי העיר יצאו מרוב התפעלות, ואז התבטא אדמו"ר הזקן: הלשון היא קולמוס הנפש. לאחר מכן כיבדו אותו לזמר ניגון, כי בעת שהיה לומד או מתפלל הלומדים לא היו יכולים לזוז ממקומם מרוב מתיקות הניגון. לאחר שסיים לזמר את הניגון, אמר אדמו"ר הזקן: הלשון הוא קולמוס הנפש, והניגון הוא קולמוס הנפש[1].

רבי מנחם מנדל מויטבסק מתלמידי המגיד ממזריטש ומרבותיו של אדמו"ר הזקן, נולד בעיר. אך בימי המגיד התגורר במינסק. לאחר פטירתו של המגיד חזר לויטבסק והשתקע בהורודוק הסמוכה, כאן ריכז סביבו אלפי חסידים ובתוכם מן הגדולים, אנשי שם, מתלמידי המגיד, ביניהם אדמו"ר הזקן. רבי מנחם מנדל היה למעשה ובפועל לפי צוואת המגיד ראש החסידים לאחר הבעל שם טוב והמגיד עצמו. בה הייתה השפעתו של מרכז חסידי זה על יהדות ליטה ורוסיה הלבנה, ובימיו גדלה בהן התנועה החסידית.

רבני העיר

רבי מרדכי שניאורסון (נכד אדמו"ר הצמח צדק) שימש כרב בעיר. כבר בהיותו צעיר לימים התמנה להיות רבה של העיר ויטבסק. הוא היה מקובל על כל החוגים, ובזמן נשיאותו התפתח האיזור השלישי של ויטבסק בו היתה מקום רבנותו. כמחצית מיהודי העיר התרכזו במקום זה, והוא נחשב לאב"ד העיקרי של ויטבסק[2].

הרב הירש בער רבה של העיר, קיבל סמיכה מאת הרב יצחק אייזיק בהר"ד מויטבסק, שהיה היחיד שזכה לקבל סמיכה לרבנות מאת אדמו"ר הזקן.

בשנת תרפ"ג הרב יהושע נימוטין שימש כרב העיר.

בשנת תרפ"ד הרב אברהם אליהו פלוטקין שיש כרב העיר במשך שנה.

הרב שמריהו מדליה שימש ג"כ כרב בעיר, לאחר ששימש כרב העיירה קרלביץ.

מוסדות חב"ד בעיר

אירועים במהלך השנים

  • אדמו"ר הזקן נישא עם ביתו של ר' יהודה לייב סגל מויטבסק ולשם עבר לאחר נישואיו. הוא הי' יהודי עשיר, והוא רצה לתת 5000 שקלי זהב לנדוניא לחיי הנישואין. אדמו"ר הזקן הסכים – בתנאי שהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה עם הכסף. שאף א' לא יתערב. והוא הסכים. ואז, באותה שנה, הרבי הקודם סיפר, אדמו"ר הזקן, בהסכמת אשתו, מסר את הכסף לקנות אדמה כדי לעזור לאנשים להסתדר, שיוכלו לעבוד עבודת אדמה. ידוע שאדמו"ר הזקן מאד הי' בעד שהיהודים יסתדרו בעבודת אדמה, כי זה עבודה יותר נקי'ה.
  • בי' כסלו תקפ"ז יצא אדמו"ר האמצעי לחירות ממאסרו בויטבסק. המאסר הגיע בעקבות הלשנה כי אדמו"ר האמצעי שולח כספים לארץ ישראל. אדמו"ר האמצעי הוכיח לחוקרים כי כל ההלשנה בשקר יסודה.

חסידים מפורסמים בעיר

  • הרב אליהו פאר דאג להחזיק את הישיבה על ידי איסוף כספים.

תלמידי הישיבה

קבורים בעיר

הערות שוליים

  1. ספר התולדות אדמו"ר הזקן ע' 1178.
  2. יהדות ויטבסק עמ' 188.
  3. לא ברור איזה. מתוך הספר "דרכי נסתרות" של זלמן רודרמן.