דירה בתחתונים: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 1,714 בתים ,  5 באפריל 2021
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''דירה בתחתונים''', היא מושג המבטא את רצון ה[[בורא]], שה[[נבראים]] יכינו מה[[עולם]] [[משכן]] שיתאים לשמש כבית לה'.  
'''דירה בתחתונים''', היא מושג המבטא את רצון ה[[בורא]], שה[[נבראים]] יכינו מה[[עולם]] הזה, התחתון לעומת העולמות העליונים, [[משכן]] שיתאים לשמש כבית לה'.  
רעיון זה מוזכר לראשונה במדרש תנחומא{{הערה|1=פרשת נשא סימן ט"ז}}, ה[[אדמו"ר הזקן]] מצטטו בספר התניא{{הערה|פרק ל"ו}}, והוא הסיבה העיקרית שבגינה ברא ה' את העולם{{הערה|ראה באריכות מאמר יום טוב של ראש השנה תרס"ו}}, וזהו בעצם תכלית בריאת העולם.
רעיון זה מוזכר לראשונה במדרש תנחומא{{הערה|1=פרשת נשא סימן ט"ז}}, ה[[אדמו"ר הזקן]] מצטטו בספר התניא{{הערה|פרק ל"ו}}, והוא הסיבה העיקרית שבגינה ברא ה' את העולם{{הערה|ראה באריכות מאמר יום טוב של ראש השנה תרס"ו}}, וזהו בעצם תכלית בריאת העולם.


==משמעות הדירה בתחתונים==
==משמעות הדירה בתחתונים==
ב[[עולם הזה]], התחתון מבחינה רוחנית{{הערה|1=[[תניא]] שם.}}, לא מורגשת במוחש מציאותו של הבורא, ועד שניתן לחשוב שהוא לא קיים (ח"ו). כיוון, שהמציאות ה[[אלוקות|אלוקית]] שנמצאת ב[[עולם]] נסתרת, עד שהעולם נראה כמתנהל לבד ללא יד מכוונת. תפקידו של ה[[יהודי]] לגלות בעולם את האמת ש[[אלוקים]] נמצא ומנהל את העולם. פעולה זו נעשית על ידי היהודי המביא את אור ה' לעולם-החומרי שיאיר את חשכתו{{הערה|1=שם פרק ל"ז.}}, באמצעות ניצול באפשרויות הקיימות בעולם - באופן המותר בשימוש{{הערה|1=[[תניא]] שם.}} - לצורך קיום ה[[תורה]] וה[[מצוות]]. למשל, מעור ה[[בהמה]] ניתן ליצור נעל או תיק, אך במצב זה העור נשאר מנותק מ[[רוחניות]]. אולם כאשר היהודי יוצר מהעור הזה [[תפילין]] הוא מכניס אור רוחני בעור ועושה אותו קדוש כשהעור עובר מין [[גאולה]] פרטית, שמגלה בו את המשמעות הרוחנית להימצאותו ב[[עולם]] ובכך העור נעשה כעין דירה לה'{{הערה|1=[[תניא]] שם.}}. כך כל מצווה היא נקודת אור רוחנית, שבסך הכל הנקודות אור הללו מצטרפות לאור אחד גדול שמאיר את כל העולם ומקדשו ומכשירו להיעשות 'בית' המתאים וראוי לה'. אלא שכיום אין רואים את התוצאה של פעולות אלו, רק ב[[ימות המשיח]] כשתושלם המטרה יתגלה האור ה[[רוחני]] בעולם{{הערה|1=[[תניא]] שם.}}.
ב[[עולם הזה]], התחתון מבחינה רוחנית{{הערה|1=[[תניא]] שם.}}, לא מורגשת במוחש מציאותו של הבורא, ועד שניתן לחשוב שהוא לא קיים (ח"ו).  
 
כיוון, שהמציאות ה[[אלוקות|אלוקית]] שנמצאת ב[[עולם]] נסתרת, עד שהעולם נראה כמתנהל לבד ללא יד מכוונת. תפקידו של ה[[יהודי]] לגלות בעולם את האמת ש[[אלוקים]] נמצא ומנהל את העולם. פעולה זו נעשית על ידי היהודי המביא את אור ה' לעולם החומרי שיאיר את חשכתו{{הערה|1=שם פרק ל"ז.}}, באמצעות ניצול באפשרויות הקיימות בעולם - באופן המותר בשימוש{{הערה|1=[[תניא]] שם.}} - לצורך קיום ה[[תורה]] וה[[מצוות]].  
 
למשל, מעור ה[[בהמה]] ניתן ליצור נעל או תיק, אך במצב זה העור נשאר מנותק מ[[רוחניות]]. אולם כאשר היהודי יוצר מהעור הזה [[תפילין]] הוא מכניס אור רוחני בעור ועושה אותו קדוש כשהעור עובר מין [[גאולה]] פרטית, שמגלה בו את המשמעות הרוחנית להימצאותו ב[[עולם]] ובכך העור נעשה כעין דירה לה'{{הערה|1=[[תניא]] שם.}}.  
 
כך כל מצווה היא נקודת אור רוחנית, שבסך הכל הנקודות אור הללו מצטרפות לאור אחד גדול שמאיר את כל העולם ומקדשו ומכשירו להיעשות 'בית' המתאים וראוי לה'.
 
כן הדירה נעשית (לא רק עם מצוות אלא גם) על ידי שיהודי מגלה בחיי היום יום שלו שהם קשורים לאלוקות, כאמור "[[בכל דרכיך דעהו]]"<ref>משלי---</ref>. אלא שכיום אין רואים את התוצאה של פעולות אלו, רק ב[[בביאת המשיח]] - כשתושלם המטרה יתגלה האור ה[[רוחני]] בעולם{{הערה|1=[[תניא]] שם.}}.
 
== דווקא בתחתונים ==


==דווקא תאווה==
==דווקא תאווה==
ישנם כמה הסברים לסיבת ה[[בריאה]], אחד מהם; הוא שה' רוצה להראות את היכולת שלו ואת כוחותיו, שלכן ברא [[נבראים]] ש (כביכול)נפרדים ממנו, שהם יכירו בגדולתו. אולם לדעת [[אדמו"ר הזקן]] אין כל הסבר מתקבל על הדעת בצורך של הבורא לברוא [[עולם]] החשוך מבחינה רוחנית, רק אם היא תאוה שמשמעותה רצון כמוס שלא ניתן להבינו. כיון, שכל הסבר אחר מחייב שיש לו איזה חיסרון שהעולם משלים אותו. ומכיוון שהבורא מושלם בעצם, אינו זקוק לשום דבר. תאוותו של הבורא שהאור ה[[אלוקות|אלוקי]] יפרוץ ויתגלה מתוך החושך ה[[רוחני]] דווקא, היא כמו ההנאה שיש לאדם מדבר לא צפוי ולא הגיוני.
ישנם כמה הסברים לסיבת ה[[בריאה]], אחד מהם; הוא שה' רוצה להראות את היכולת שלו ואת כוחותיו, שלכן ברא [[נבראים]] ש (כביכול)נפרדים ממנו, שהם יכירו בגדולתו.  
 
אולם, כל הסברים אלו הם חיצוניים. הסיבה האמיתית שבשבילה נברא העולם היא: כי כך הוא נתאווה. בלי שום הסבר. אין כל הסבר מתקבל על הדעת בצורך של הבורא לברוא [[עולם]] החשוך מבחינה רוחנית, רק אם היא תאוה שמשמעותה רצון כמוס שלא ניתן להבינו. כיון, שכל הסבר אחר מחייב שיש לו איזה חיסרון שהעולם משלים אותו. ומכיוון שהבורא מושלם בעצם, אינו זקוק לשום דבר.  
 
תאוותו של הבורא שהאור ה[[אלוקות|אלוקי]] יפרוץ ויתגלה מתוך החושך ה[[רוחני]] דווקא, היא כמו ההנאה שיש לאדם מדבר לא צפוי ולא הגיוני.
 
== העבודה ליצירת דירה בתחתונים ==
כאמור, הדירה של הבורא חייבת להיות דווקא בתחתונים, ומזה מובן שגם העבודה הנדרשת מיהודי היא עבודה שקשורה בתחתונים. לא עבודה רוחנית ששייכת גם בעולמות גבוהים, אלא עבודה פשוטה. מהי? כתוב בזוהר שעל ידי "[[אתכפיא]]" ו"[[אתהפכא]]" מגלים את הבורא בכל העולמות. אתכפיא משמעה - למרות הרצון הבהמי והאגוצנטרי של ה[[נפש הבהמית]], היהודי כופה את עצמו ומקיים את רצון הבורא.
 
אתהפכא משמעה עבודה יותר גבוהה. יהודי לא צריך לכפות את עצמו, אלא הוא מרצונו הטוב חפץ בקיום רצון הבורא. הוא הפך לגמרי את נפש הבהמית שלו, כך שתחפוץ בטוב.
 
שני סוגי עבודה אלו מתאימים '''דווקא''' בתחתונים, במצב שיש יצר הרע. לאמיתו של דבר הדגש בעשיית דירה בתחתונים היא על אתכפיא, שממש מדגישה את פעולת ה'מטה'.


==דירה בתחתונים בדור השביעי==
==דירה בתחתונים בדור השביעי==
474

עריכות